Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@16:18:16 GMT

رفع تصرف هزار و ۱۷۱ هکتار اراضی ملی اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۸۹۰۷۳

رفع تصرف هزار و ۱۷۱ هکتار اراضی ملی اصفهان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد علی کاظمی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۶۱۰ فقره پرونده تخریب و تصرف با مساحت چهار هزار هکتار در سال گذشته تشکیل شد که پس از اجرای احکام قضایی و خلع ید ۲۴۱ فقره پرونده به مساحت یک هزار و ۱۷۱ هکتار رفع تصرف شد.

او با بیان اینکه این تصرف‌ها به‌طور عمده در مکان‌های باارزش‌تر و اطراف شهر‌ها صورت گرفته بود، ادامه داد: طبق رای قضایی ،هماهنگی با دادستان اجرای احکام و نیروی انتظامی این تصرف‌ها به منابع طبیعی بازگردانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز ۶۹ فقره پرونده تصرفی به مساحت ۲۲۶ هکتار تشکیل شده است، اظهار کرد: ۳۴ مورد از این تعداد پرونده اراضی تصرفی به مساحت ۲۶۴ هکتار رفع تصرف یا خلع ید شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه حفاظت از اراضی ملی وظیفه اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است گفت: ۴۹ نفر نیرو‌های رسمی، پیمانی و قرارداد معین در قالب نیرو‌های یگان حفاظت این اداره کل در سطح استان فعالیت می‌کنند.

او با یادآوری حضور نیرو‌های دارای قرارداد در قالب گشت‌های مراقبت در سطح استان اصفهان با اشاره به انعقاد ۲۲ قرار داد تیم گشت در قالب یک قرارداد برای هر شهرستان ادامه داد: نزدیک به ۷۱ نفر نیروی گشت در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وقوع ۱۰۱ حریق مراتع

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره وقوع حریق مراتع نیز با توجه به دمای بالای هوا، گرمای امسال و زودتر خشک‌شدن علوفه تصریح کرد: امسال به طور قطع، احتمال افزایش حریق نسبت به قبل بیشتر خواهد بود که تدابیر لازم از قبل پیش‌بینی شده است.

کاظمی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۱ مورد حریق به مساحت ۴۳۰ هکتار در مراتع کنترل شد، اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی مراتع سهوی یا عمدی است که عمده بررسی‌ها حریق سهوی را نشان می‌دهد.

او علت‌های حریق را به‌دلیل روشن کردن آتش از سوی گردشگران، اشخاص یا بهره‌برداران در عرصه‌های منابع طبیعی و خوب خاموش نکردن آتش عنوان و اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی مراتع کار کشاورزی است که باقی‌مانده محصول را می‌سوزاند یا آتش از باغ‌ها به مراتع و جنگل‌ها سرایت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان استقرار گروه‌های اطفای حریق و مجهز به وسایل آن را در سطح استان تاکید کرد و افزود: این تیم‌ها به محض اطلاع از حریق برای کنترل و مهار آن ورود پیدا می‌کنند.

کاظمی، وجود هفت مورد حریق به مساحت ۲۶ هکتار را از ابتدای امسال تاکنون یادآور شد و گفت: تلاش برای تجهیز گروه‌ها با اجرای مانور اطفای حریق انجام شده است.
آماده‌باش کد ۱۵۰۴ امداد جنگل
او با اشاره به آماده باش کد رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل که آماده دریافت پیام‌ها و گزارش‌های مردمی در زمینه جنگل و مرتع است، خاطر نشان کرد: در سال جاری تاکنون حریق فقط در سمیرم و فریدونشهر استان اصفهان وجود داشته است.

کاظمی، بیشترین حریق را در سمیرم عنوان کرد و گفت: شهرستان‌های بحرانی در این حوزه سمیرم، فریدونشهر، بویین، فریدن و چادگان است.

او اضافه کرد: شهرستان‌های کاشان، آران بیدگل و نطنز حریق خیلی محدود دارد و سالی یکی دو مورد بیشتر حریق ندارد چرا که ماموران گشت به موقع به مراتع رسیدگی می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.

قاچاق چوب در فریدونشهر و سمیرم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره قاچاق چوب نیز با اشاره به اینکه عمده قاچاق چوب در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم است و داخل استان خیلی مشکلی وجود ندارد، گفت: به‌طور عمده چوب از استان‌های زاگرسی و مجاور وارد اصفهان می‌شود که در ۲ مورد قابل برخورد است.

کاظمی افزود: یکی برخورد با خودرو‌های حمل چوب است که از انتقال آن با کامیون به سمت سواری و سواری‌های شخصی رفتند و در صندوق عقب حتی روی صندلی‌های جلو چوب حمل می‌کنند که از ورود این موارد توسط نیروی انتظامی و گشت‌های منابعی طبیعی با صدور پرونده رفع تخلف به جرم حمل ممانعت می‌شود.

او با تاکید بر اجرای سیاست بازدارندگی منابع طبیعی افزون بر نظارت و ممانعت از تخلف گفت: با رویکرد بازدارندگی در سه شهرستان نجف‌آباد، خمینی‌شهر و فلاورجان که بیشترین حمل کوره‌های زغال را دارد با دستور دادستان انبار‌های نگهداری چوب و مکان کوره‌های زغال بازرسی می‌شود و در صورتیکه چوب جنگلی را آنجا تبدیل کنند منابع طبیعی مانع آنان شده و افزون بر ضبط چوب به نفع دولت برای متخلف پرونده تنظیم می‌شود.

به گفته او، به هیچ‌وجه اجازه تبدیل و خرید چوب باغی یا جنگلی در کوره‌ها و داخل شهر داده نمی‌شود.

کشف ۱۳۶ فقره پرونده قاچاق چوب

کاظمی از کشف ۱۳۶ فقره پرونده قاچاق چوب نزدیک به ۵۶۵ هزار کیلوگرم در سال ۹۹ خبر داد و افزود: ۳۴ هزار و ۶۸۰ کیلوگرم زغال نیز کشف و به نفع دولت ضبط شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره اجرای طرح زراعت چوب سازمان نیز با توجه به ممانعت از قطع درختان جنگل‌های شمال اظهار کرد: اگر متقاضی در اراضی مستثنیات در اراضی ملی وجود داشته باشد بر پایه ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری زمین برای زراعت چوب در اختیارشان گذاشته می‌شود.
اجرای ۳۷۰ هکتار جنگل‌کاری
او اظهار کرد: اجرای نزدیک ۳۷۰ هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح زراعت چوب را که عمده آن به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهر کاشان است تاکید کرد و گفت: طرح ۲۰۰ هکتاری کاشان با استفاده از پساب در حال اجرا است.

کاظمی با اشاره به توزیع نهال رایگان منابع طبیعی و اعطای تسهیلات به بهره‌برداران طرح زراعت چوب تصریح کرد: بقیه شهرستان‌ها نیز بر اساس میزان آبی که دارند و پساب خریداری شده می‌توانند طرح‌زراعت چوب را با دریافت نهال رایگان و گونه‌های سازگار با کم‌آبی اجرا کنند.

به گفته او، با توجه به اینکه طرح بلند مدت زراعت چوب بعد از پنج سال بازدهی دارد توصیه ما اینست که بهره‌برداران در کنار کشت و زراعت یا کشت‌های دیگر زراعت چوب را هم داشته باشند، چرا که چوب از چند سال گذشته به‌دلیل ممنوعیت قطع درختان شمال ارزش اقتصادی آن زیاد شده و طرفدار پیدا کرده است.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) دربرگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان به طور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم، گونه‌های خوب و متنوع (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) در آن رشد می‌کنند.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری قاچاق چوب رفع تصرف اراضی طرح زراعت چوب میلیون هکتار سطح استان فقره پرونده شهرستان ها هزار هکتار قاچاق چوب طور عمده جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۸۹۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر