Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@14:05:15 GMT

انتخابات، مناظرات، مردم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۰۵۳۱

انتخابات، مناظرات، مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پژمان کیماسی در یادداشتی نوشت: انتخاب، یک حق است و انتخابات حقی تعریف شده نزد هر نظامی برای دستیابی به آنچه که مورد پسند آحاد جامعه است. انتخاب، میلِ هر فرد را نسبت به میل هم نوع خود در ترازوی سنجش قرار می دهد و به آن جهت می‌بخشد جهت پیشبرد هدف و تثبیت آن در جایگاهی که شأن و منزلت جامعه را به صورت واضح مشخص می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در اصل، انتخاب معیاری برای مطلوبیت و قیاس موردی گزینش شده است. انسان انتخاب می‌کند تا نظامی از حس استقلال طلبی را در خود پرورش دهد تا آرمان‌های خود را به صورت واقعی تحقق بخشد. 

حال ما با مفهومی از انتخابات و مشارکتی سر و کار داریم که در امری جمعی خود را تعریف می‌کند و در نهایت منتج به حرکتی می‌شود که دستاوردی عظیم برای شکوفایی هدفی آرمانی به وجود می‌آورد و در پسِ آن، زندگی و جایگاه بهتر را برای جامعه به ارمغان می‌آورد. در جوامعی که مردم تصمیم گیرنده نوع حکم رانی هستند، همواره ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد تا گرایش‌های فکری مختلف در دل آن به وجود آید.

حال موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع انتخابات ریاست جمهوری در نظامی است که از دل مردم سر برآورده و بر اساس کرامت انسانی و حق داشتن دیدگاه، طیف‌های مختلف فکری را در خود پرورش داده و در هر انتخاباتی به شکلی مشخص ارائه و مورد سنجش قرار می‌گیرند، طیف‌هایی با سلایق متنوع در چارچوب نظام فکری. 

اگر بخواهیم انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به حزب های گوناگونی اشاره کنیم که در مقاطع مختلف، قدرت اجرایی و قانون گذاری را در دست داشته و موجبات پیشرفت و  توسعه جامعه را فراهم آورده‌اند. هر کدام از این احزاب نگرشی خاص به مسائل داخل و خارج داشته‌اند، اما همواره معیاری در این نظام فکری وجود داشته که طیف‌های مختلف را گرد خود جمع و به آن‌ها هویت بخشیده. انتخابات از مشخصه‌های اصلی هر نظامی به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. مشخصه‌هایی همچون وفاداری به آرمان‌های انقلاب و رهبری، امام و شعارهای مبتنی بر استقلال و عدم وابستگی به غرب که هر کدام عزت و کرامت انسانی را به ارمغان آورده. از نگاهی دیگر می‌توان به دیدگاه‌هایی اشاره کرد که در قالب و چارچوب اصول انقلاب در دل جامعه نهادینه شده‌اند.

وحدت اصول گرایی یکی از این قالب‌های فکری است که همواره در جایگاه انتخابات خود را منتسب و وفادار به آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی میداند. جبهه‌ای که مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار جهانی را سرلوحه شعارهای خود قرار داده و قدرت خود را بیشتر بر توان داخلی گذاشته و از غرب گرایی و جهت گیری‌های دو پهلو همواره اجتناب نموده. از دیگر مشخصه انتخابات که شفافیت را به وجود می آورد، بحث مناظره کاندیداها با یکدیگر است که در قالب ارائه برنامه و انتقاد معرفی می‌شود و به سالم سازی هر چه بیشتر انتخابات و شفافیت دیدگاه‌های کاندیداها کمک دوچندان می‌کند. 

در حالی که به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که شور و شوق متاثر از جهت گیری‌ها و شعارهای تبلیغاتی، مناظره‌ها را با چالشی اساسی رو به رو کرده. زیرا فضایی که در قالب گفتگو بیان نشود و از طرفی به سمت سم پاشی سیستماتیک حرکت کند، نگاه جامعه را مسموم می‌نماید.

متاسفانه طیفی که قدرت اجرایی را در دو دوره قبل در دست داشته، نتوانسته به خوبی رضایت جامعه را از ماحصل فکر و شیوه حکم رانی و خدمات‌رسانی خود جلب نماید و با ایجاد فضای خارج از چارچوب مناظره در جهت کسب رای از آحاد جامعه دارد. آحاد مختلف مردمی که همواره به عنوان نبض تپنده هر انتخاباتی به شمار می‌روند و گاه با بدقولی و عملی نکردن وعده‌ها، نسبت به مشارکت و انتخابات دلسرد می‌شوند. متاسفانه در دو مناظره گذشته شاهد عوام فریبی از سمت کاندیداهایی بودیم که  سعی در تشویش اذهان عمومی با ترفند حمله کردن به شخصیت‌های انقلابی و سایر نامزدها دارند. زیرا در طول تصدی‌گری بخش‌های مختلف دولت، عملکرد قابل دفاعی نداشته و با عوام فریبی سعی در ایجاد تنش و به حاشیه بردن دیگر کاندیداها دارند.

معمولا انتخاب با خودش حق احترام به خود و دیگران می‌آورد و تنها در جایی اهمیت می‌یابد که از شرایط با ثبات و با برنامه‌ای برخوردار باشد. طیفی که تمام پیشرفت جامعه را منوط به رفع موانع و تحریم می‌داند، همواره از ظرفیت‌های داخلی برای خودکفایی غافل می‌ماند. چنانچه که در طول دوره ی اجرایی دولت ما شاهد بی‌برنامگی و نداشتن سیاست کاری بودیم. شاید وقت آن باشد که سکان اجرایی جامعه را به نیروهای کار کشته و انقلابی بدهیم تا شعارهای اصلی انقلاب را تحقق بخشند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، این نظام نیاز به نیروهایی دارد که پایبند به انقلاب و امام راحل و خون شهیدان باشد. 

در این وضعیت است که مردم جایگاه خود را بهتر شناخته و در امر ساختن جامعه مشارکت می‌کنند. فرآیند انتخابات در هر موضوعی مشخصه‌های خودش را دارد.

یکی از معضلات بسیار پیچیده جامعه فسادِ سیستماتیک است که محصول بی‌تدبیری دولت‌هاست. دولت‌هایی که خود را نمونه مردم‌داری و دغدغه رفع نیازهای آن‌ها را دارند اما خود فساد زا و مخرب هستند.

مناظرات انتخاباتی بیان دغدغه‌های مردمیست که از شعارهای ساختگی و بدون پشتوانه خسته شده‌اند. در کل انتخابات مفهوم وسیع و گسترده‌ایست که نماد مردم سالاری را به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مناظره انتخابات شعار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول اساسی نظام «مردم محوری» است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری بعد از ظهر پنجشنبه در همایش شوراهای اسلامی گیلان ضمن تبریک این روز به شوراهای شهر و روستای استان اظهار کرد: آنچه انقلاب را متمایز می‌کند این است که اهداف و آرمان‌ها و پیام‌های انقلاب همواره مهم بوده و پابرجاست.

جعفری با تاکید بر اینکه مردمی بودن و مردم محوری از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران بوده است، تصریح کرد: افتخار جمهوری اسلامی از اول تا به امروز این است که متکی به آرای مردم است.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن با توسعه روستاها اتفاق می‌افتد، افزود: اگر توسعه در روستاها اتفاق نیفتد منجر به مهاجرت و افزایش حاشیه نشینی می‌شود اما آنچه که امروز در جمهوری اسلامی ایران مشهود است این بوده که حکمرانی باید بر پایه مردمی باشد لذا مردم محوری اصول اساسی نظام است.

جعفری با بیان اینکه بهترین مدل برای حکمرانی روستایی و شهری ترکیبی و توسعه مردم پایه است، ادامه داد: تشکیل شوراها نقطه عطفی در توسعه نظام بوده و اعضای شوراها توانسته‌اند تمام وقت و بدون چشمداشت در منطقه خود فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان بیان کرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری انتخابات شوراها گام اساسی در راستای حل مشکل کشور بوده که تحقق این مهم در تعامل و همکاری انجام می‌شود.

کد خبر 6095186

دیگر خبرها

  • شوراها رابط بین نظام، مردم و حاکمیت هستند
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در استان تهران
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مشهد و کلات
  • آغاز تبلیغ نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد