Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم صادقی‌فر در کارگاه آموزشی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی اظهارکرد: به رغم همه برنامه‌ها و دغدغه‌های اداری که طی سالیان اخیر در حوزه زنان وجود داشته است همچنان در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروزه فقیر به کسی گفته می‌شود که توانمند نباشد بنابراین باید تلاش کنیم تا این نقیصه را با رفاه مطلوب و کاهش فقر رفع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی فر همچنین تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که به طور میانگین زنان ۲ برابر بیشتر از مردان در خطر مشکلات ناشی از بیماری‌های روانی قرار دارند و متأسفانه همین اختلالات، کانون خانواده را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین باید برنامه ریزی های جدی در این زمینه صورت بگیرد.

معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای تفاهمنامه با سازمان نظام روان شناسی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک «بهبان» هایی را در این حوزه آموزش خواهیم داد تا در بنگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره حضور یابند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

صادقی فر سلامت روان را یکی از موضوعات مهم خواند که باید در سطح بنگاه‌های اقتصادی کشور اجرا شود.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد مدیران اجرایی کل استان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور اقدامات جدی به ویژه در حوزه زنان انجام دهند و به سوی افزایش توانمندسازی زنان حرکت کنند چراکه متأسفانه در حوزه زنان بی عدالتی‌هایی در حوزه‌هایی مانند آموزش، دستمزد، مهارت وجود دارد.

صادقی فر با اشاره به این که «مهارت زندگی» بسیار مغفول مانده است، اظهارکرد: به مهارت‌های فرزند پروری، همسرداری و … باید توجه بیشتری شود. در همین راستا معاونت فرهنگی اجتماعی، انیمیشن‌های آموزشی با موضوع خانواده تهیه کرده است که در سطح خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کاربرد زیادی خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که با افزایش مهارت باید از فقر درآمدی، مهارتی و.... پیشگیری کنیم، خاطرنشان کرد: با توانمندسازی گسترده در سطح جامعه قطعاً از معضلات خطرناک فرهنگی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرده ایم و اگر نتوانیم فقر ناشی از توانمندسازی را رفع کنیم با خطر بسیار جدی روبه رو خواهیم شد و آموزش یکی از بهترین راه‌های رفع معضلات این بخش است.

صادقی فر با اشاره به مسکن دار شدن زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار تاکید کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد و لوایح خوبی در این زمینه آماده شده است.

حسن محمد صادقیان - مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان این که یکی از وظایف مهم دولت‌ها حفظ سلامت آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها متولی ۲۵ درصد سلامت جامعه است و سایر دستگاه‌های اجرایی تا ۷۵ درصد در این بخش مسؤول هستند.

وی با اشاره به این که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو جنبه " کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی" و " مدیریت آسیب‌های اجتماعی "، موضوع سلامتی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ۹۰ درصد بیماری‌ها و حوادث شغلی منشأ انسانی دارد بنابراین تمرکز روی آموزش کارگران و جنبه‌های نظارتی و بازرسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کارفرمایان نیز با تأمین ملزومات ایمنی، تجهیزات به روز و خارج کردن دستگاه‌های فرسوده باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به مدیریت آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه آسیب‌ها گسترش پیدا کرده است و قشر کارگر نیز درگیر این آسیب‌ها از جمله مصرف مواد مخدر شده اند که چندان زیبنده جامعه نیست. بر اساس آمارها هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سطح کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که متأسفانه مصرف مواد به سمت زنانه شدن در حرکت است و زنان درگیری بیشتری پیدا کرده اند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که مصرف مواد مخدر در میان قشر تحصیل کرده جامعه نیز در حال افزایش است، اظهارکرد: متأسفانه گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در حال گسترش است و مصرف در میان جمعیت عمومی حدود ۵.۶ درصد است.

وی با اشاره به وضعیت سلامت روان جامعه اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد جمعیت عمومی از یک نوع بیماری رنج می‌برند که این آمار در میان زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

صادقیان با اشاره به آسیب‌های شغلی زنان گفت: هم اکنون حدود دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار و نیم میلیون زن مطلقه در کشور وجود دارد که متأسفانه آنان نیز با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی افزود: به طور کلی در محیط‌های کاری زنان، تبعیض‌هایی از نظر درآمد و حقوق وجود دارد و ارتقای شغلی کمتر و دسترسی کمتری به فضاهای آموزشی و ورزشی دارند که خود نیز مشکلاتی را در پی دارد.

زمینه‌های افزایش تاب آوری اجتماعی باید فراهم شود

همچنین در ادامه این کارگاه آموزشی وحیده نگین - مشاور وزیر رفاه در امور بانوان و خانواده - نیز گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری با وزارت کار موافقتنامه‌های زیادی از جمله در حوزه امور تعاون، کارآفرینی و اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی و … داشته اند که به نفع جامعه هدف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سطح دستمزد و کسور حق بیمه زنان در چند سال اخیر در میان گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال نسبت به مردان افزایش یافته است که نشان می‌دهد زنان با تخصص و تحصیلات بالاتر وارد بازار کار شده اند.

نگین افزود: اگر چه ۲۰ درصد بیمه شده‌های اصلی زن هستند ولی رشد زنان بالاتر بوده است و نشان می‌دهد زنان وارد بازار کار رسمی شده اند.

قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد

در ادامه این کارگاه فاطمه ذوالقدر مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - گفت: طرح تاب آوری اجتماعی طرح جدیدی است بنابراین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از زنان در جنوب کشور حقوق و درآمد متفاوتی نسبت به مردان دارند در حالی که پابه پای مردان کارمی کنند.

ذوالقدر افزود: قوانین در حوزه زنان نیاز به بازبینی دارد و در این زمینه باید نظارت و پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

در پایان این کارگاه چهار ساعته محمدکاظم متولی مصلی - پژوهشگر- پژوهش خود با موضوع توان افزایی و تاب آوری اجتماعی را ارائه کرد.

وی گفت: مشارکت حلقه مفقوده پروژه‌های توانمندسازی اجتماعی است.

وی تاکید کرد: مشارکت کنشی آگاهانه، داوطلبانه و جمعی و سازمان یافته در راستای تحقق اهداف، نیازها و منافع جمعی است.

کد خبر 5232122 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کارگاه آموزشی انتخابات 1400 شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا سازمان تامین اجتماعی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران کمیته امداد امام خمینی پیش بینی وضعیت هوا وضعیت معابر سازمان محیط زیست شهر تهران صنایع دستی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آسیب های اجتماعی تاب آوری اجتماعی حوزه زنان مصرف مواد مواد مخدر صادقی فر آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۱۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد

به گزارش همشهری آنلاین، فهیمه فرهمندپور؛ ‌رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در روزنامه همشهری نوشت، سؤالی مطرح شده مبنی بر اینکه چه کارهایی باید می‌شد تا شاهد اتفاقات و توهین‌هایی که در بازی پرسپولیس و سپاهان به تماشاگران زن شد، نباشیم. در این موضوع چند نکته وجود دارد؛ نکته نخست این است که کارهای فرهنگی تدریجی و دیربازده است. فرهنگسازی چه به این معنا که مقوله‌ای می‌خواهد فرهنگ شود و چه به این معنا که می‌خواهیم مقوله‌ای از فرهنگ حذف یا اصلاح شود، به زمان نیاز دارد. فرهنگ ورزشگاه نه در مدت ۶ماه و یک سال ساخته شده‌ و نه قرار است در این مدت ۶ماه و یک سال تغییر کند.
نکته دوم؛ این اتفاق نشان داد اینکه ادعا شود با حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه می‌شود بر فرهنگ موجود در این فضا مسلط شد و آن را تغییر داد، در ساحت واقعیت، شدنی نیست. تامین امنیت زنان در ورزشگاه فقط این نیست که در ورودی و خروجی مجزا برای زنان درنظر گرفته شود یا سرویس‌های بهداشتی مناسب برای آنها پیش‌بینی شود. مسئله مهم در این موضوع، وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌هاست. این وضعیت موجود در یک سال و ۶ماه شکل نگرفته ‌که با یک سال و ۶ماه کار بتوانیم آن را تغییر بدهیم. متأسفانه ورزشگاه‌رفتن زنان طبیعتا چنین مخاطراتی را به همراه دارد و به‌نظر نمی‌رسد که صرفا با دستگیری یک نفر خاطی‌ یا عذرخواهی او این مسئله حل شود و تضمینی وجود ندارد که تکرار نشود.
موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها این موضوع را با حضور زنان در سینماها و پارک‌ها مقایسه می‌کنند و می‌گویند همانطور که زنان و مردان در سینما و تئاتر یا در خیابان و پارک می‌توانند در فضای مشترک کنار هم باشند، در ورزشگاه‌ها هم می‌توانند با هم فوتبال تماشا کنند. زنان را کنار بگذاریم و خود مردان را با هم مقایسه کنیم. مردانی را سراغ دارید که بعد از تماشای یک فیلم صندلی‌های سالن سینما را بشکنند؟ ولی بارها این اتفاق در ورزشگاه‌ها افتاده است. فضای ورزشگاه با سینما و تئاتر قابل مقایسه نیست و نگاه متفاوتی را برای حل مسائل می‌طلبد. افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، این دغدغه‌ها را داشتند. با اتفاقاتی که افتاده است می‌شود واقع‌بینانه اظهارنظر کرد که با صرف درست‌شدن زیرساخت‌هایی مثل نرده‌کشی، ورودی و خروجی مجزا و... مسئله حل نمی‌شود.
این مسئله را چطور می‌شود حل کرد؟ نظر بعضی این است که با درنظرگرفتن جرایم سنگین و برخوردهای انضباطی برای خاطیان، فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم. در این موضوع هم باز زنان را کنار بگذاریم و ببینیم در حوزه ورزش آقایان، در مسابقات و سالن‌های ورزشی مردان، جریمه‌هایی که قبلا درنظر گرفته شده و برخوردهای انضباطی که انجام داده‌اند، برای مواجهه با تخلفات، خشونت‌ها و بی‌اخلاقی‌ها بازدارنده بوده است؟ به‌نظر می‌رسد که جواب به این سؤال منفی است. هیجان در ورزشگاه‌ها بالاست و غالبا مجازاتی که درنظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست.
در این شرایط عده‌ای از زنان هم علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه‌ها هستند و دغدغه حضور در این فضاها را دارند و شاید گفته شود که این حق آنهاست که به علاقه‌شان پاسخ داده شود، اما باید دید پاسخ‌دادن به این علاقه ارزش چنین هزینه‌هایی را دارد یا نه؟ مقایسه فایده - هزینه است؛ اینکه ارزش دارد برای پاسخ به این علاقه زنان، آنها مورد اهانت قرار بگیرند؟ باید موضوع یک‌بار از این منظر و از این نگاه مورد بررسی قرار بگیرد. صرف آماده‌کردن زیرساخت‌های فیزیکی برای حضور زنان، امنیت‌بخش نیست.
منکر ضرورت کار فرهنگی‌ یا مواجهه انضباطی با خاطیان نیستم؛ مسئله میزان اثربخشی چنین اقداماتی برای تضمین امنیت فیزیکی، اخلاقی و روانی خانم‌هاست؛ نکته‌ای که حتما باید در ارزیابی درخصوص پاسخ به نیازهای خانم‌ها برای حضور در میادین ورزشی مردان، مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

کد خبر 849277 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی زنان - حجاب ورزش زنان زنان

دیگر خبرها

  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • تحقق هدف گذاری ترانزیتی برنامه هفتم در گرو چیست؟
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم