Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که دولت این کشور 5 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را در ماه می به یورو و یوآن تبدیل کرده است. این اقدام بخشی از رویکرد روس‌ها برای کاهش وابستگی به دلار در حساب ذخیره ارزی این کشور و کاهش آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به اعلام وزارت اقتصاد روسیه، صندوق رفاه ملی این کشور که درآمدهای نفتی روسیه را در خود جای داده، 4 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به یوآن و یک میلیارد دلار آن را هم به یورو تبدیل کرده است.

این وزارتخانه روس هفته گذشته اعلام کرده بود که قرار است مام دارایی‌های دلاری این صندوق به دیگر دارایی‌ها تبدیل شده و سهم دلار از آن به صفر برسد، البته هنوز 35 میلیارد دلار دیگر در صندوق رفاه ملی روسیه وجود دارد.

ایوان چاکاروف، کارشناس موسسه سیتی گروپ در مسکو، در این باره گفت: این اقدام احتمالا با هدف پایین آوردن آسیب پذیری روسیه پیش از دیدار بایدن و پوتین انجام شده است. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم اخیرا در حاشیه برگزاری مجمع اقتصادی سن پترزبورگ، گفته بود که روسیه نمی‌خواهد به طور کامل استفاده از دلار را کنار بگذارد، اما تحریم‌های آمریکا مسکو را مجبور کرده تا به دنبال دیگر ابزارهای پرداخت برود. 

سال‌هاست که روند دلارزدایی از اقتصاد روسیه در دستورکار دولت این کشور قرار داشته و روس‌ها تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند وابستگی خود را به این ارز کاهش دهند. به عنوان مثال طی سه ماهه نخست سال 2020 سهم دلار از حجم مبادلات پکن ـ مسکو برای نخستین بار به زیر 50 درصد رسید. 4 سال پیش از این سهم دلار در مبادلات دو کشور بالای 90 درصد بود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دلار روسیه مسکو میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه با انتقاد از تصویب لایحه‌ای در مجلس سنای آمریکا که به دولت این کشور اجازه می‌دهد تا دارایی‌های روسیه را برای کمک به اوکراین مصادره کند، در کانال تلگرامی خود نوشت: پاسخ مسکو به این اقدام واشنگتن سخت خواهد بود.

مدودف خواستار اعمال تغییرات خاصی در قانون مدنی روسیه و تصویب قوانین جدیدی شد که بر اساس آن، امکان مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست فراهم شود.

به گفته وی، بر اساس قوانین جدید باید به دولت روسیه این اختیار داده شود که نه تنها حقوق شهروندان کشور‌های غیردوست را در این کشور محدود کند، بلکه در واقع اموال آنها را نیز مصادره کند.

به نوشته خبرگزاری تاس، اتحادیه اروپا، کانادا، ایالات متحده و ژاپن ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را پس از آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین مسدود کردند که حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه در نزد بانک‌های آمریکایی است.

در ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت)، سنای ایالات متحده مجموعه‌ای از لوایح مربوط به کمک نظامی به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد که یکی از این لوایح به واشنگتن اجازه می‌دهد تا دارایی‌های روسیه را برای کمک به اوکراین مصادره کند.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌های چندین کشور غربی به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • درآمدهای نفت و گاز روسیه ۲ برابر شد
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • ◄ درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا