Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@08:38:59 GMT

هاوانا قطعنامه ضد کوبایی پارلمان اروپا را محکوم کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۴۷۰۳

هاوانا قطعنامه ضد کوبایی پارلمان اروپا را محکوم کرد

وزیر امور خارجه کوبا با انتقاد شدید از قطعنامه اخیر تصویب شده در پارلمان اروپا علیه هاوانا، آن را جعلی و مداخله‌جویانه خواند.

به گزارش جمعه ایرنا از خبرگزاری کوبا، «برونو رودریگس» وزیر امور خارجه کوبا در صفحه توئیتر خود اطمینان داد که در برابر این اقدام نمایندگان اروپایی وابسته به براندازان آمریکایی، مردم این کشور در جهت احیای جامعه سوسیالیستی عادلانه‌تر پیش خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دیپلماسی کوبا این اظهارات را در واکنش به مصوبه اخیر پارلمان اروپا و تصویب طرح پیشنهادی نمایندگان دست راستی این نهاد اروپایی که با دستاویز حقوق بشر به دنبال حمله به این کشور آمریکای لاتین هستند، مطرح کرد.

اگرچه این طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید، اما برخی نمایندگان اروپایی ضمن محکوم کردن آن، تنها هدف قطعنامه را ضربه زدن به «توافق گفتگوی سیاسی و همکاری» ایجادشده میان اتحادیه اروپا و هاوانا دانستند.

شب گذشته نیز «گروه دوستی و اتحاد مردم کوبا» مستقر در پارلمان اروپا، ضمن ابراز تاسف از نتیجه این نشست، قطعنامه ضد کوبایی را «یک بحث عقیم» درباره شرایط سیاسی کشور آمریکای لاتین توصیف کرد.

این قطعنامه همچنین تحلیل و بررسی «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مبنی بر لغو تحریم‌های واشنگتن علیه کوبا و اثرات زیانبار این رویکرد قهری بر زندگی مردم کوبا،  را نقض می کند.

این در حالی است که بورل سه شنبه گذشته با دفاع از توافق بروکسل – هاوانا، از تشدید تحریم های اقتصادی، مالی و تجاری دوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در ۴ سال گذشته انتقاد کرد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز سفیر خود را به دلیل درخواستی که از جو بایدن برای لغو تحریم ها علیه کوبا داشته است، فراخواند تا توضیحاتی درباره آن ارائه دهد.

اتحادیه اروپا به رغم ادعاهای خود مبنی بر تلاش درجهت لغو تحریم های واشنگتن علیه هاوانا، همواره همسو با سیاست‌های دولت های آمریکا علیه ملت کوبا حرکت کرده است. سیاست ها و تحریم هایی که با وجود شعارهای جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا برای بهبود روابط با هاوانا همچنان به قوت خود باقی است.

منبع: الف

کلیدواژه: اتحادیه اروپا پارلمان اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند

به گزارش جام جم آنلاین، از یکسو پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را علیه کشورمان تصویب کرده که در آن، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در اوایل ماه جاری را محکوم کرده و خواستار اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی شده است!

این قطعنامه هرچند الزام‌آور نیست اما به‌خوبی نشان می‌دهد کشورهای اروپایی می‌خواهند شکست خود را در جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند، از این طریق پنهان کنند.

این قطعنامه که با اکثریت آرا یعنی ۳۵۷ موافق و ۲۰ مخالف به تصویب رسیده، عملیات وعده صادق ایران به اسرائیل و همچنین حملات انجام شده توسط حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن را قبل و حین این تهاجم محکوم می‌کند و نقش تهران در آنچه بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه از طریق «شبکه‌ای از عوامل غیردولتی» می‌خواند را مذمت می‌کند.

این اتهام‌زنی‌ها درحالیست که به اذعان صاحبنظران غربی، حمله ایران به اسرائیل، عملا نظم نوینی را در منطقه شکل داده که براساس آن، گروه‌های نقاومت در محور تحولات قرار می‌گیرند.

این قطعنامه که در جلسه نهایی پیش از انتخابات آتی اروپا به تصویب رسید، تکرار تقاضای قبلی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده اتحادیه اروپا را در خود دارد و همچنین خواستار اضافه شدن کل حزب‌الله به این فهرست شده است.

اما این فقط اروپایی‌ها نیستند که شکست خود در برابر تهران را با سیاست تحریم می‌پوشانند. ایالات متحده نیز  تحریم‌های بیشتری را علیه ایران صادر کرده که فروش پهپادها و کالاهای ایرانی از جمله استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

همزمان، بریتانیا نیز شش نام جدید مربوط به افراد و سازمان‌های بخش دفاعی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در بیانیه روز پنج شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد جزئیات این تحریم‌های جدید آمده است: «ایالات متحده امروز تحریم‌هایی را علیه ۱۶ نهاد و ۸ فرد وضع می‌کند و همچنین پنج کشتی و یک هواپیما را به عنوان دارایی‌های مسدودشده شناسایی می‌کند که تجارت غیرقانونی و فروش هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در حمایت از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و توسعه و تدارکات پهپاد رژیم را تسهیل کرده است.»

وزارت خارجه بریتانیا هم می‌گوید شش نفر را در ارتباط با تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

کانادا هم همراه با دیگر بازندگان تحولات اخیر، به راهبرد تحریم علیه ایران پیوسته هرچند به گفته کارشناسان، حجم بالای تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان در سالهای قبل، اقتصاد ایران را در برابر این استراتژی واکسینه کرده است.

نکته جالب اینجاست که همزمان با قطعنامه پارلمان اروپا و تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و کانادا، نرخ دلار در کشورمان کاهش پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع متفاوت برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو