Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@03:04:17 GMT

بی‌تدبیری دولت؛ عامل اصلی خاموشی‌های برق

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۶۰۳۱

یک کارشناس حوزه انرژی می‌گوید طبق برنامه ششم توسعه باید در دولت یازدهم و دوازدهم به‌صورت میانگین سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در کشور اضافه شود درحالی‌که رقم افزایش ظرفیت تولید حدود ۲۵۰۰ مگاوات در سال بود که این رقم در برخی از سال‌های به کمتر از ۱۷۰۰ مگاوات نیز رسیده است. محمد محبی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به قطعی برق اظهار کرد: قطعی برق در شبکه حاصل عدم افزایش ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی است که اثرات آن را می‌توان در هفته‌های گذشته مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: مطابق برنامه ششم توسعه باید در دولت یازدهم و دوازدهم به‌صورت میانگین سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در کشور اضافه شود.

وی افزود: درحالی‌که رقم افزایش ظرفیت تولید حدود ۲۵۰۰ مگاوات در سال بود که این رقم در برخی از سال‌های به کمتر از ۱۷۰۰ مگاوات نیز رسیده است.


محبی ادامه داد: دلیل عمده این کاهش سرمایه‌گذاری به کمبود سرمایه‌گذاری دولت و انتظار قوه مجریه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام است.   خاموشی‌های اخیر کاملاً قابل پیش‌بینی بود این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: خاموشی‌های اخیر کاملاً قابل پیش‌بینی بود و فعالان این بخش هشدارهای فراوانی در خصوص احتمال خاموشی‌های گسترده در شبکه برق داشتند.   بیشتر بخوانید: رنج مردم از بیماری ساختار اقتصادی صنعت برق/ ماجرای وتوی کارت انرژی توسط یک نفر/ ۹ هزار مگاوات کمبود برق داریم!

وی افزود: عدم امکان استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های برق‌آبی توجیه مناسبی برای خاموشی‌های اخیر نیست و وزارت نیرو باید علاوه بر افزایش ظرفیت برق در نیروگاه‌های برق حرارتی، به افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر به ۵ هزار مگاوات همت می‌گمارد که این رقم نیز محقق نشد.   محبی ادامه داد: ظرفیت مناسبی برای توسعه انرژی‌های برقابی از قبیل از آبی و بادی در کشور وجود دارد که این ظرفیت‌ها نیز به دلیل عدم توجه به دولت مغفول مانده است و مطابق آخرین آمار میزان انرژی‌های تجدید پذیر کمتر از هزار مگاوات است.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: خاموشی‌های موجود در شبکه برق، برای سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت و باید با افزایش سرعت سرمایه گذاری این مشکل را مرتفع کرد.   بیشتر بخوانید: رد پای توقف طرح‌های صنعت برق در خاموشی‌های اخیر

انتهای پیام/ برچسب ها: برق خاموشی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: برق خاموشی کارشناس حوزه انرژی خاموشی های اخیر سرمایه گذاری افزایش ظرفیت هزار مگاوات ظرفیت تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اکوایران، در فروردین ۱۴۰۳، کالا‌های غیرخوراکی در کل کشور تاثیر بیش‌تری بر افزایش تورم ماهانه نسبت به کالا‌های خوراکی گذاشته‌اند. این در حالی است که اگر به بررسی دهک‌های هزینه‌ای به صورت مجزا بپردازیم نتایج متفاوتی حاصل می‌شود و در برخی دهک‌ها کالا‌های خوراکی نقش جدی‌تری در افزایش تورم ماهانه آن دهک ایفا کرده‌اند.

به بیان دیگر، هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های غنی حرکت کنیم، سهم کالا‌های خوراکی در تورم ماهانه آن دهک کاهش می‌یابد و در مقابل سهم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بیش‌تر می‌شود. بر این اساس، کالا‌های خوراکی بیشترین سهم از تورم ماهانه را در دهک اول داشته‌اند. در مقابل، بیشترین اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در تورم ماهانه در دهک دهم دیده شده است.

سهم ۵۰ درصدی خوراکی‌ها در تورم فقرا

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۳، خوراکی‌ها ۳۶ درصد از تورم ماهانه کل کشور را ایجاد کرده‌اند. به بیان دیگر، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در فروردین افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه کل کشور به جای ۲.۶۳ درصد، ۱.۶۷ درصد برآورد می‌شد.

از میان هر ۱۰ دهک هزینه‌ای، خوراکی‌ها بیش‌ترین اثرگذاری را در تورم دهک اول داشته‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه این دهک در فروردین امسال ۲.۴۴ درصد بوده و ۵۰ درصد آن ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است. یعنی اگر خوراکی‌ها افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد، تورم ماهانه دهک اول تقریبا ۱.۲۲ واحد درصد کمتر از رقم فعلی می‌شد.

هر چه به سمت دهک‌های ثروتمند نزدیک‌تر شویم، سهم کالا‌های خوراکی از تورم ماهانه کم می‌شود. برای مثال، این کالا‌ها در دهک هفتم ۴۲.۵ درصد از تورم ماهانه را ایجاد کرده‌اند. این کاهش تا جایی ادامه می‌یابد که در دهک دهم، اثرگذاری کالا‌های خوراکی روی تورم ماهانه تنها ۲۷ درصد بود. یعنی اگر در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت خوراکی‌ها، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷ درصد، ۲.۰۲ درصد برآورد می‌شد.

سهم ۷۵ درصدی غیرخوراکی‌ها در تورم سبد ثروتمندان

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از تورم ماهانه کل کشور در فروردین سال جاری ناشی از افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بود. هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های ثروتمند حرکت کنیم، سهم کالا‌های غیرخوراکی از تورم بالاتر می‌رود. برای مثال، در دهک اول تنها ۴۹.۶ درصد از تورم ماهانه دهک مربوط به افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات است.

این در حالی است که با نزدیک‌شدن به دهک دهم و افزایش سطح درآمد خانوارها، اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی روی تورم افزایش یافته به طوری که ۷۳.۳ درصد از تورم ماهانه دهک سوم متاثر از این دسته کالا‌ها ایجاد شده است. برای مثال، اگر قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در فروردین تغییری نمی‌کرد، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷  درصد، تنها ۰.۷۴ درصد برآورد می‌شد.

به نظر می‌رسد علت این رفتار متفاوت کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها به ترکیب سبد مصرف خانوار‌های فقیر و ثروتمند مربوط باشد. خانوار‌های فقیر به دلیل درآمد محدود بیش‌تر در پی تامین نیاز‌های خوراکی هستند و بخش کمی از درآمد آن‌ها برای خرید کالا‌های غیرخوراکی باقی می‌ماند به همین علت تغییر قیمت این کالا‌ها تاثیر چندانی بر تورم ماهانه آن‌ها نمی‌گذارد.

 

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان