Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:41:25 GMT

میزبانی از گردشگران چینی در پسا کرونا چگونه باشد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۶۶۸۷

میزبانی از گردشگران چینی در پسا کرونا چگونه باشد

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ فاطیما کریمی: اول از چین شروع شد. کرونایی که یک سال و نیم است همه جهان را در برگرفت و همه چینی‌ها و غذاهای عجیب و غریب چینی‌ها را عامل شیوع ویروس می‌دانند.

مرزها باز بود و چینی‌ها به ایران رفت و آمد داشتند. یک شرکت هواپیمایی نیز مسافران این کشور را تا مدت‌ها جا به جا می‌کرد و تجار چینی به ایران می‌آمدند و می‌رفتند و واکنش تند مردم را دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم در کوچه و خیابان هر کجا گردشگر چینی می‌دیدند، واکنش نامناسبی داشتند. حضور گردشگران چینی در موزه‌های تهران موجب شده بود که کارمندان موزه از آنها فاصله بگیرند و برخورد خوبی نداشته باشند. راهنمایان گردشگری که همراه این گروه‌ها بودند از رفتار کارکنان رستوران‌ها و موزه‌ها گلایه داشتند و می‌گفتند که اگر این افراد دارای ویروس بودند، مسئولان فرودگاه امام خمینی جلوی آنها را می‌گرفتند، ولی مردم می‌گفتند که عملکرد متولیان در مرزها خوب نیست و تنها با گرفتن درجه تب افراد نمی‌توان تشخیص داد که این ویروس در بدن شخص وجود دارد یا نه.

نگاه ایرانی‌ها به چینی‌ها در خیابان‌ها هم بد بود. گردشگران از این موضوع ناراحت می‌شدند و آن را در شبکه‌های اجتماعی خودشان به اشتراک می‌گذاشتند. این رفتارها تنها در ایران نبود بلکه آنها تا مدت‌ها به هر کشوری که سفر می‌رفتند چنین رفتارهایی را از جوامع می‌دیدند.

پس از آنکه مرزهای کشورها بسته شد، باز هم انتشار تصاویر از چین و وضعیت مردم در حال پخش بود و از رونق افتادن کسب و کارها موجب می‌شدند همه این کشور را مقصر کرونا بدانند.

اما پس از واکسیناسیون مردم در کشور چین و برداشتن ماسک در بسیاری از نقاط این کشور، عصبانیت‌ها بیشتر شد چرا که می‌گفتند عاملان شیوع ویروس از شر این بیماری راحت شدند و حالا نشسته‌اند به تماشای دیگران!

یک عامل دیگر نیز به این عصبانیت اضافه شد. آن هم حرف و حدیث‌هایی بود که بعد از قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین به وجود آمد. موضوع واگذاری جزایر به چینی‌ها و اختیارات به چشم بادامی‌ها.

در حال حاضر موضوع واکسیناسیون مردم کشورمان در حال سرعت بخشیدن است. سرعت این اقدام در کشورهای دیگر نیز بسیار زیاد شده و امید است که تا کمتر از یک سال دیگر تعدادی زیادی از مردم واکسینه شوند. در آن صورت رفت و آمدها به کشورها بیشتر خواهد شد و گردشگران از مرزها تردد می‌کنند. قطعاً با همکاری‌هایی که ایران و چین در زمینه‌های مختلف در حال انجام است شاهد حضور گردشگران چینی بیشتری در ایران چه گردشگران تفریحی و چه تجار خواهیم بود.

اما واکنش مردم نسبت به آنها چگونه خواهد بود؟ آیا مانند قبل از دیدن گردشگران چینی خوشحال می‌شوند یا به آنها واکنش نشان می‌دهند؟ نکند اتفاقی بیفتد مانند بلایی که سر یکی از گردشگران چینی در یکی از کشورها افتاد که منجر به زخمی شدن و حمله به او شده بود.

شاید از الان باید روی فرهنگ سازی مردم در پذیرش گردشگران خارجی به خصوص چینی‌ها اقدامی شود. شاید وقت آن رسیده که وزارت میراث فرهنگی برای بازار هدف گردشگری خود چاره‌ای بیندیشد و از خواب غفلت بیدار شود.

اما در این زمینه تا کنون چه اقدامی کرده است؟ آیا قرار نیست بعد از بازگشایی مرزها گردشگران چینی که حالا از نظر اقتصادی وضعیت بهتری دارند را به ایران دعوت کنیم؟ آیا نمی‌خواهیم در نمایشگاه‌های گردشگری چینی شرکت کنیم؟ سفارت کشورمان در چین در این زمینه چه وظیفه‌ای بر دوش دارد؟ آیا رایزنی فرهنگی ایران در چین هم مانند وزارت میراث فرهنگی در خواب غفلت به سر می‌برد؟ یا پرداختن به این موضوع را اصلاً جزو وظایف خود نمی‌داند؟

کد خبر 5228470 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری گردشگران خارجی توسعه گردشگری ویروس کرونا انتخابات 1400 شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا وضعیت معابر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیش بینی وضعیت هوا سازمان زندان ها کمیته امداد امام خمینی سازمان محیط زیست صنایع دستی شهر تهران گردشگران چینی چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزین اسکناس کیلویی

خبرساز شدن تصویری از یک گردشگر روس با کیسه‌ای پر از دسته‌های اسکناس ریال، بار دیگر جای خالی اسکناس درشت در اقتصاد ایران را به سیاستگذار یادآوری کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، البته باید توجه کرد این موضوع منافاتی با ضرورت مهار تورم به‌عنوان یک اولویت برای سیاستگذار ندارد، اما به نظر می‌رسد با کاهش ارزش ریال، انتشار اسکناس‌های جدید که قابلیت پوشش معاملات را داشته باشد، یک ضرورت محسوب می‌شود. از سوی دیگر می‌توان با اطلاع‌رسانی بیشتر، استفاده از کارت‌های اعتباری مخصوص گردشگران را هم رواج داد.

تصویر یک گردشگر روس با کیسه‌ای پر از اسکناس ریال بار دیگر افت ارزش ریال و جای خالی اسکناس‌های درشت را در اقتصاد ایران یادآور شد. پیش از این نیز نسبت به اثری که این موضوع بر وجهه بین‌المللی کشور خواهد داشت، اشاره کرده بودیم. حال بار دیگر ضرورت چاپ اسکناس‌های جدید در اقتصاد ایران مطرح می‌شود.

طی روز‌های گذشته تصویری در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «تصویری غم‌انگیز از ارزش سقوط پول ایران» دست‌به دست شد. این تصویر گردشگر روسی را نشان می‌دهد که ۳۰۰ دلار را به ریال ایران تبدیل کرد و به‌دلیل حجم بالای این اسکناس‌ها آن‌ها را با کیسه پلاستیکی حمل می‌کرد. در کنار مساله افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، یکی از نکاتی که پس از انتشار این خبر باید به آن توجه کرد، جای خالی اسکناس‌های درشت در اقتصاد ایران است. همان‌طور که «دنیای‌اقتصاد» پیش از این نیز در گزارش‌هایی به این موضوع پرداخته بود سال‌ها است که پس از انتشار اسکناس ایران چک یک‌میلیون ریالی اسکناس بزرگ‌تری در اقتصاد ایران چاپ نشده است.

این در حالی است که با افزایش تورم قدرت خرید این اسکناس به‌شدت کاهش یافته است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد زمان آن رسیده باشد که سیاستگذار پولی دست به انتشار اسکناس‌های درشت‌تری برای سهولت مبادلات افراد بزند. البته پیش از این اخباری منتشر شده بود که خبر از برنامه بانک‌مرکزی برای چاپ ایران‌چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی می‌داد. خبری که البته پیگیری‌ها نشان داد صحت ندارد و پس از آن نیز بانک مرکزی در اطلاعیه به‌طور رسمی خبر داد برنامه‌ای برای چاپ اسکناس‌های درشت‌تر ندارد. البته مشخص نیست سیاستگذار پولی به چه دلیل فعلا قصد ندارد در این راستا اقدامی انجام دهد.

نکته دیگری که پیشتر به آن اشاره کرده بودیم، اثری است که این موضوع می‌تواند بر وجهه اقتصاد کشور در مقابل گردشگران داشته باشد. موضوعی که در جریان انتشار تصویر مذکور شاهد آن بودیم؛ بنابراین یکی از دلایلی که با استناد آن می‌توان به لزوم چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در اقتصاد ایران اشاره کرد، همین مساله است.

نقش پررنگ کارت‌های گردشگری

البته اگر عوامل دیگر را کنار بگذاریم و بخواهیم تمرکز خود را بر مساله گردشگران خارجی بگذاریم، یکی دیگر از نکاتی که به نظر می‌‎رسد در این زمینه مغفول مانده، فراهم کردن سازوکاری برای استفاده گردشگران از کارت‌های اعتباری است. هر چند به‌دلیل تحریم‌ها امکان استفاده گردشگران از کارت‌های اعتباری سایر کشور‌ها وجود ندارد، اما بانک‌های کشور امکان استفاده از کارت‌هایی را برای گردشگران خارجی فراهم کردند.

این کارت‌ها قابلیت شارژ دارند و گردشگران می‌توانند در لحظه آن را شارژ کنند. همچنین این امکان وجود دارد که در پایان سفر، باقی‌مانده کارت را دریافت کرده و آن را به ارز کشور خود تبدیل کنند. با این حال به نظر می‌رسد به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی برای گردشگران خارجی چندان از این قابلیت استفاده نمی‌کنند. یکی دیگر از مسائلی که ضرورت چاپ اسکناس درشت را پررنگ می‌سازد، به صرفه کردن چاپ اسکناس برای بانک مرکزی است. در شرایط فعلی بانک‌مرکزی می‌گوید هزینه چاپ اسکناس‌ها از ارزش آن‌ها بیشتر است؛ در نتیجه برای این نهاد اقدامی به صرفه نیست. حال اینکه با چاپ اسکناس‎های درشت‎تر می‌توان این مساله را برای بانک مرکزی برطرف کرد.

پوچ بودن ادعای تورمی

یکی از نکاتی که منتقدان چاپ اسکناس درشت‎‌تر در اقتصاد به آن اشاره می‌کنند، اثر تورمی آن است. این در حالی است که این امر یک موضوع فنی است و هیچ اثری بر متغیر‌های پولی و تورم ندارد. از سوی دیگر بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته که اسکناس‌های درشتی در آن‌ها مبادله می‌شود، تورم‌های پایینی دارند؛ بنابراین نمی‌توان گفت این اقدام می‌تواند به رشد تورم منجر شود.

به‌عبارت دیگر، آنچه می‌تواند روند تورمی فعلی را مهار کند، توجه به بی‌انضباطی مالی و بودجه‌ای دولت، کاهش هزینه‌ها و به‌طور کلی مقابله با کسری‌بودجه است. همچنین باید توجه کرد که پیشنهاد چاپ اسکناس‌های درشت‎‌تر به معنی بی‌توجهی به لزوم رفع معضل تورم نیست و لازم است سیاستگذار در کنار این اقدامات تکمیلی توجه کافی به اجرای سیاست‌های ضدتورمی داشته باشد.

دیگر خبرها

  • جلسه‌ای مهم برای سپک تاکرا ایران
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • این باتری چینی با آب کار می‌کند
  • خواهر و برادر کبودراهنگی برگزیده لکوکاپ ایران
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • زاکانی به حواشی قرارداد چینی واکنش نشان داد/ شکایت می‌کنیم
  • کشتی گیر مهریزی قهرمان ایران شد
  • ببینید | واکنش جدید زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شهردار تهران طلبکار شد!
  • واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم