Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@17:22:40 GMT

تصاویر/هنر بوریا بافی زَرقان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۷۱۷۴

تصاویر/هنر بوریا بافی زَرقان

بوریا بافی در استان فارس از جمله صنایع دستی است که قدمتی تاریخی در استان دارد، بوریا بافی زرقان یکی از ۲۷ میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده از ایران در یونسکو است و قدمت و منحصر به فرد بودن این هنر از مهم ترین شاخصه های ثبت آن در فهرست آثار معنوی کشور بوده است.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بوریا بافی در استان فارس از جمله صنایع دستی است که قدمتی تاریخی در استان دارد، بوریا بافی زرقان یکی از ۲۷ میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده از ایران در یونسکو است و قدمت و منحصر به فرد بودن این هنر از مهم ترین شاخصه های ثبت آن در فهرست آثار معنوی کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر دستی، همینک نیز برای پوشش بام خانه و زیرانداز کاربرد و در ساخت خانه های عشایری و آلاچیق نیز رواج دارد و مواد اولیه این صنعت از نی زارها و درختان نخل تهیه می شده که بوریای اطراف شیراز بیشتر از نی زارهای اطراف رودخانه کر در ادوار مختلف تاریخ تهیه می شده است. بوریا اولین زیر اندازی است که توسط بشر تولید شده و در استان های فارس، خوزستان، هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان، گیلان و مازندران نیز رونق داشته است. زَرقان شهری در استان فارس به فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده‌ است و ساخت بوریا در آن ۸ هزار سال قدمت دارد.

منبع: دانا

کلیدواژه: بوریا بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است

فرماندار کرمان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، گفت: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی فرمانداری، علی بابایی در جلسه بازآفرینی شهری، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، ظرفیت بازآفرینی شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان بسیار فراتر از وضع موجود است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، افزود: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود و ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، تأمین خدمات شهری و امکان زندگی بهتر برای شهروندان از جمله نیازهای شهر کرمان است.

فرماندار کرمان با تاکید بر مزیت گردشگری بافت تاریخی شهری، این مناطق را دارای ظرفیت مطلوب برای تأمین مسکن دانست و گفت: ساماندهی و احیای بافت فرسوده در کرمان که مساحت قابل توجهی دارد، نیازمند همکاری و هم‌افزایی فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و دستگاه‌های خدمت‌رسان است.

وی با مطلوب خواندن پروژه‌هایی که اخیراً در میدان ارگ و اطراف آن اجرا شده است، تصریح کرد: بازسازی بافت تاریخی شهر کرمان نیازمند طرح کارشناسی و آینده‌نگر است و باید نیازهای مردم در آینده از قبیل پارکینگ، معابر، انشعابات و خدمات شهری در آن لحاظ شود.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه بهسازی میدان ارگ یک اثر فاخر است که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر مناطق نیز باشد، اظهار کرد: لازم است از طرح‌های خلاقانه و کارشناسی استفاده شده و از پراکنده‌کاری پرهیز شود.

وی افزود: به لحاظ مسائل اجتماعی، ایجاد تعادل بین محلات و مناطق شهری اعم از حاشیه و مرکز بسیار مهم است و برای بهسازی بافت تاریخی، آسفالت یا سنگفرش معابر، اصلاح و پیش‌بینی انشعابات آب، برق و گاز نیز باید مورد توجه کارشناسان و طراحان این قبیل پروژه‌ها قرار گیرد.

کد خبر 748353

دیگر خبرها

  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان