Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تک نو برگ؛ ماهواره ناسا که به دور مریخ می‌چرخد، تصویری زیبا از مریخ نورد چینی Zhurong در سطح مریخ ثبت کرده است. این تصویر را مدارگرد Orbiter Mars Reconnaissance Orbiter یا به اختصار MRO را با دوربین پر قدرت خود یعنی HiRISE از ارتفاع ۲۸۸ کیلومتری سطح مریخ ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسیر‌های آبی اطراف سطح به عنوان الگو‌های انفجار شناخته می‌شوند که هنگام فرود آمدن روی سطح مریخ تشکیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید

تصویر جدید ثبت شده از مریخ توسط یک کاوشگر چینی تصویر ژورنگ از قاب دوربین مدارگرد ناسا

این تصویر منطقه یوپیا سیاره مریخ را نشان می‌دهد، که تقریباً یک سطح صاف و بدون ارتفاع است. مناطق درخشان که در تصویر دیده می‌شود، پشته‌های سطحی است که توسط باد‌های مریخ ایجاد شده‌اند. در پایین سمت چپ تصویر چتر زمینی قرار دارد که در آخرین مراحل فرود از سطح جدا شده و در چنین فاصله‌ای از سطح زمین افتاده است.

ماه گذشته، آژانس فضایی چین تصویری از فرود سطحی قبل از جدا شدن از مریخ نورد و چند روز بعد تصویر دیگری از اولین قدم‌های ژورانگ در مریخ را منتشر کرد. در حال حاضر سه فضانورد فعال ژورنگ چینی، کنجکاوی ناسا و استقامت در مریخ وجود هستند. ژورنگ در افسانه‌های چینی به نام خدای آتش نامگذاری شده است. این فضانورد شش چرخ دارد و وزن تقریبی آن ۲۴۰ کیلوگرم است. این فضانورد چینی اولین ربات مریخی است که دارای سیستم تعلیق برای حرکت راحت‌تر در سطح سنگی این سیاره است.

ژورنگ بخشی از مأموریت Tianon-1 آژانس فضایی چین است، که در این ماموریت یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد همزمان با هم ترکیب شده اند. ژورنگ در زمان مأموریت خود، نشانه‌هایی از زندگی باستان در این سیاره را بررسی خواهد کرد. این مدارگرد همچنین وظیفه دارد جو و نقشه‌های مریخ را بررسی کند و از سطح سیاره نقشه تهیه کند.

در همین حال، ناسا پرواز‌های آزمایشی بالگرد‌های نابغه را در مریخ انجام داده که موفقیت بزرگی داشته است. فضانورد استقامت همچنین از صحت ابزار علمی خود اطمینان کامل دارد و به زودی ماموریت اصلی خود را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضاپیمای ناسا ماموریت فضایی مریخ نورد ناسا فضاپیمای چین سیاره مریخ مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مراسم شصت و دومین جایزه البرز از ۵ دانشمند تقدیر شد که ۳ نفر آنها از دانشمندان بنام کشور و یک دانشمند زیر ۴۰ سال و جوان است.

اسامی این دانشمندان به این شرح است:

دکتر حسین بلندی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و پدر ماهواره ایران است. وی همچنین مجری طراحی و ساخت ماهواره‌های نوید و ظفر بوده است.

دکتر شمس السادات زاهدی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اولین بانوی دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت است.

دکتر مسعود صلواتی نیاسر، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و چهره برجسته نانوی ایران است.

دکتر  سید علی ملک حسینی، پدر پیوند کبد ایران است.

در بخش دانشمندان زیر ۴۰ سال و جوان جایزه البرز به دکتر امیرحسین آبادی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جایزه البرز اعطا شد.

وی در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی روشی را برای تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیرعامل آریان فولاد پیشنهاد حقوق دلاری به کارگران داد!
  • شبیه‌سازی ناسا از سقوط به سیاهچاله + ویدئو
  • پرتاب ۴ ماهواره با یک موشک به مدار زمین
  • کشف راه‌حل پرورش گیاهان در سیاره سرخ
  • کره شمالی ماه گذشته یک موتور موشک با سوخت مایع را آزمایش کرد
  • نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا / عکس
  • کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!
  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد