Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست فردا- بررسی فهرست 21 نامزد منتخب شورای ائتلاف نشان گر 8 شاخصه تاثیرگذار در گزینش نفرات برگزیده و توجه به تخصص و تجربه مدیریت شهری در تقابل با سیاسی کاری است.

نخستین شایسته‌ای که از ابتدا در تنظیم فهرست منتخب شورای شهر تهران مورد تاکید ائتلاف جریان انقلاب قرار داشت تاکید بر جوانگرایی بود که بر همین اساس در فهرست 21 نفره نهایی برای نخستین بار نام 11 کاندیدای زیر 45  سال دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود فهرست جوان انتخاب شده آشنا به حوزه مدیریت شهری و دارای سابقه اجرایی و عملیاتی قابل توجهی در این حوزه است که می‌تواند جمعی از نخبگان صاحب تجربه و دارای کارنامه اجرایی در شهرداری تهران را در صحن شورای شهر گرد هم آورد.

15 نامزد از بین 21 نامزد نهایی این فهرست به نحوی سابقه حضور و مشارکت در فعالیت‌های اجرایی و تاثیرگذار حضور مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته اند. یک نامزد با سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی، دو نامزد با سابقه عضویت در شورای شهر، دو شهردار سابق مناطق مختلف تهران ، دو تن از معاونان سابق شهردار تهران ، پنج نامزدی که سابقه مدیریت عامل سازمان های مختلف شهرداری را داشته اند ، سه نامزد با سابقه فعالیت مرتبط با حوزه بانوان شهرداری ، یک نماینده از شورایاری های تهران تلفیقی از سوابق و تجارب مرتبط با حوزه مدیریت شهری در شاخه های گوناگون را کنار هم قرار داده اند که این فهرست را بیش از هر دوره و زمان دیگری تجربه محور و در عین حال جوان و با نشاط ساخته است. مجموع تجارب مدیریت شهری نامزدهای منتخب در این فهرست بیش از 112 سال نفر محاسبه شده که نشان گر توجه جدی به تخصص در تقابل با سیاسی کاری است.

شاخصه دیگر این فهرست تاکید بر اهمیت دانش و تحصیلات عالیه همچنین مرتبط با حوزه های مورد نیاز شورای شهر تهران است. در بین نامزدهای منتخب 7 چهره با مدرک دکترا و 14 چهره با مدرک کارشناسی ارشد دیده می شوند.با تاکید بر اهمیت رشته های مرتبط ازجمله معماری، ترافیک شهرسازی و دیگر شاخه های حوزه مدیریت شهری، در این دوره تنوع گرایش های تحصیلی در رشته های مرتبط با صحن شورای شهر از جمله حقوق ، پژوهش های حوزه زنان ، امور بین الملل، آی تی و رسانه نیز در بین نامزدها دیده می‌شود.

نام چهار نامزد از بین بانوان کاندیدای انتخابات شورای شهر در فهرست نهایی قرار گرفته که تلفیقی از بانوان با تجربه و صاحب کارنامه در حوزه مدیریت شهری و چهره های جوان و تحصیلکرده در حوزه های مرتبط  به نظر می‌رسد. تجربه ، دانش و پژوهش‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی و حقوق بانوان از جمله موضوعات حائز اهمیتی است که در کارنامه علمی و پژوهشی بانوان منتخب در این فهرست دیده می‌شود.

فرآیند دموکراتیک انتخاب 21 نامزد نهایی از جمله اقدامات بی سابقه و قابل توجهی بوده که نه در این دوره و نه در ادوار گذشته انتخابات شورای شهر به این شکل تحقق نیافته است. بررسی سوابق، کارنامه و توانمندی‌های 300 نامزد ، رای گیری از 90 هزار شهروند شناخته شده با کد ملی و ساز و کار دقیق ، انتخاب 84 گزینه نهایی و رسیدن به 21 نامزد مطلوب با اتجام مصاحبه ، پرسش سوال های تخصصی در حوزه مدیریت شهری و در نهایت رای گیری فرآیند دقیق ، گسترده و به نوعی کم نقصی را در این دوره شکل داد که می‌تواند منجر به شکل گیری شورایی تخصص گرا مبتنی بر شایسته سالاری در این دوره شود.

مقایسه روند انتخاب نامزدها همچنین نحوه تکمیل فهرست نهایی و چهره های حاضر در این فهرست با اعضای فعلی شورای پنجم شهر تهران به خوبی نشان می‌دهد که بر خلاف دوره گذشته و مشی انتخاباتی اصلاح طلبان ، ائتلاف اصولگرایان نامزدهای مورد نظر خودش را بدون سیاسی کاری و بر مبنای اهمیت تخصص ، دانش و تجربه مدیریت شهری انتخاب کرده و بر خلاف برخی لیست های انتخاباتی ادوار گذشته و فعلی، فهرست نامزدهای شورای شهر بر مبنای سهم خواهی حزبی و جناحی تنظیم نشده است.

در نهایت به نظر می‌رسد شهروندان در قیاس عملکرد ادوار گذشته مدیریت شهری و مگاپروژه های درخشان دوره 12 ساله شهرداری تهران همچنین عصر رخوت و شعارزدگی چهار سال اخیر به جریان عمل گرای پیشین اعتماد خواهند کرد؛ چهره هایی که برخی از آنها در تحقق پروژه های درخشان تاریخ شهرداری تهران نقش افرین بودند.

منبع: فردا

کلیدواژه: شایسته سالاری لیست شورای ائتلاف حوزه مدیریت شهری مدیریت شهری مرتبط با حوزه سیاسی کاری شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۸۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مهدی چمران با حضور در ساختمان شورای شهر بجنورد در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته شوراها، اجرای مدیریت یکپارچه شهری را اساسی‌ترین مسئله شوراهای کشور دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم که در دولت سیزدهم، مجلس این مطالبه شوراها را تصویب کند تا عملیاتی شود.

وی گفت: ضروری است که مجلس پشتیبان اجرای این رویکرد و برنامه در بدنه مناطق شهری باشد.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: عمل به اجرای مدیریت یکپارچه شهری در برنامه توسعه هفتم کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی در ادامه بر لزوم بهره گیری از ناوگان حمل و نقل برقی نیز اشاره و عنوان کرد: این امر در پایتخت در دستور کار شورای شهر و شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل برقی، ناوگانی پاک است که آلودگی‌های هوا و صوت را ندارد، عنوان کرد: در پایتخت، ابتدا، عده‌ای درباره وارد کردن اتوبوس‌های برقی به چرخه ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران مخالفت کردند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: آنان بیان می‌کردند با توجه به اینکه هنوز زیرساخت بهره گیری از ناوگان حمل و نقل درون شهری برقی را نداریم فعلا دست نگه داریم تا مقدمات اجرای آن آماده سازی شود.

وی گفت: با این وجود، شورای شهر تهران تصمیم گرفت که به طور همزمان آماده سازی و تامین زیرساخت های ناوگان اتوبوس برقی همچنین خرید اتوبوس های برقی را دنبال کند و به پیش ببرد.

چمران اعلام کرد: در این راستا، شهرداری و شورای تهران با وزارت صمت در زمینه تهیه و خرید اتوبوس های برقی برای ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران قرارداد منعقد کرد.

وی افزود: در عین حال، شهرداری تهران نسبت به ایجاد جایگاه های شارژ برقی برای اتوبوس‌های برقی که خریداری خواهند شد، اقدام کرده و تا به کنون تعدادی جایگاه را نیز ایجاد کرده است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی برای شهر تهران خریداری خواهد شد.

وی در ادامه به شورای شهر و شهرداری بجنورد نیز پیشنهاد کرد: طی تعامل با دانشگاه‌ها مطالعات بابت اینکه تا چه حدی وجود ناوگان اتوبوس برقی برای شهر بجنورد ضروری است یا ضروری نیست، انجام شود.

چمران افزود: در این مطالعات بررسی شود که این اقدام تا چه حدی بر کاهش آلودگی هوا در شهر بجنورد موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه مطالعات، بهره گیری از اتوبوس‌های برقی برای شهر بجنورد را ضروری دانست و تایید کرد، شورای شهر استان ها در زمینه تهیه اتوبوس‌های برقی کمک خواهد کرد.

رئیس شورای شهر تهران در خاتمه به اهمیت منظر شهری نیز تاکید کرد و گفت: شورای شهر تهران در این زمینه کمیته نمای شهری را تشکیل داده است و این کمیته از استادان دانشگاه دعوت کرد تا نسبت به تهیه نماهای ساختمانی متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی اقدام کنند.

وی همچنین با تصریح بر این مطلب که نماهای وارداتی با فرهنگ و معماری ایرانی غریبه هستند، بیان کرد: شورای شهر تهران طی مصوبه ای بهره گیری از معماری وارداتی را ممنوع کرد.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229283 برچسب‌ها شورای شهر تهران بجنورد

دیگر خبرها

  • ورامین از سیاسی کاری و جناح بازی خسته است/عقب ماندگی راجبران کنیم
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • لیست نهایی «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران+ اسامی
  • اعلام فهرست کاندیداهای شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات اعلام شد
  • پراکنده شده ۳۲ کاندیدای تهران در پنج لیست انتخاباتی /کاندیداهای اشتراکی شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟ +جدول
  • پراکنده شده ۳۲ کاندیدای تهران در پنج لیست انتخاباتی /۸ کاندیدای مورد حمایت شانا و اُمنا چه کسانی هستند؟ +جدول