Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:07:25 GMT

شرایط انتخاب رئیس جمهور اصلح

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۹۲۴۸

شرایط انتخاب رئیس جمهور اصلح

ایسنا/آذربایجان شرقی با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بالا گرفتن تب انتخابات، کاندیداها وعده‌های متعددی را مطرح می‌کنند و این مردم هستند که باید تشخیص دهند کدام کاندیدا می‌تواند وعده‌های خود را عملی کند.

در این راستا خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، میزگردی را با موضوع "انتخاب رئیس جمهور اصلح"، با حضور دکتر جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، دکتر اورنگی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان، دکتر جعفرزاده عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و دکتر محسنی رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محورهای اصلی این میزگرد شامل "شاخص‌های انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری"، "نقش دانشگاهیان، حوزویان و نخبگان در انتخابات آگاهانه و پرشور"، "چالش‌های پیش روی انتخابات ریاست جمهوری و ارائه راهکارها در جهت مدیریت این چالش‌ها" و "ارائه راهکارهای عملی در جهت پیگیری وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب" بوده است.

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در ابتدای این میزگرد، با تاکید بر این‌که نقش دانشگاه‌ها در مسائلی هم‌چون انتخابات باید پررنگ بوده و  در جهت دهی به جامعه موثر باشد، گفت: انتخاب رئیس جمهور، یکی از بزرگترین مزیت‌های جمهوری اسلامی است.

وی افزود: با پشت سر گذاشتن فرازونشیب‌های مختلف و افت و خیزها در طول سال‌های گذشته، توانستیم خود را به نقطه‌ کنونی برسانیم که متاسفانه مسیر فعلی ما گاه نمودهای خوبی پیدا نکرده است. اما انتظار داریم که اکنون بعد از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به بلوغ رسیده باشیم.

وی با بیان این‌که مردم، قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند، گفت: مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری را در صداوسیما مشاهده کردیم. صحبت‌هایی که در این برنامه‌ها ردوبدل می‌شود، نشان می‌دهد که آسیب شناسی مسائل موجود به حد کافی توسط کاندیداها انجام نگرفته است.

محسنی افزود: تخریب و بزرگنمایی ضعف طرف مقابل بدون نگاه به برنامه‌های خود، فرایندی است که تعدادی از کاندیداها در پیش گرفته‌اند در حالی که یک رئیس جمهور باید دل بزرگ و نگاه باز داشته باشد و تنها نیاز مردم را در حوزه یارانه و پرداخت وام‌ نبیند و به تمامی ابعاد توجه کند.

وی متذکر شد: منابع کشاورزی و زیست محیطی و  پتانسیل‌های دیگر زیادی در کشور وجود دارند اما متاسفانه نتوانستیم تاکنون‌ به درستی آن‌ها را مدیریت کنیم. قطعا وعده‌های موقت جوابگوی مشکلات مردم نخواهد بود و نیاز به برنامه ریزی درازمدت داریم تا مردم به مرور بهبود وضعیت را لمس کنند.

انتخابات و انتخاب اصلح برای ملت ایران، یک امتحان الهی است

جعفرزاده، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز  در ادامه این میزگرد، با بیان این‌که انتخابات و انتخاب اصلح برای ملت ایران، یک امتحان الهی است، اظهار کرد: اگر با چشمان باز و آگاهانه در پای صندوق‌های رای حضور پیدا نکنیم، تکلیف خود را درست انجام نداده‌ایم. 

وی افزود: اصل شرکت در انتخابات، یک امر ضروری است اما ضروری‌تر از آن، انتخاب اصلح و شایسته ترین فرد برای ریاست جمهوری است.

وی با بیان این‌که تبیین این حقیقت و اهمیت انتخاب اصلح و ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته و برتر، در رهنمودهای امام (ره) وجود دارد، گفت: بر اساس گفته‌ی امام (ره)، انتخاب اصلح برای مسلمانان یعنی انتخاب فردی  که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد، باید مسلمانی باشد که احتیاجات کشور را بشناسد و با مسلط بودن به سیاست، مطلع به مصالح و مفاسد کشور نیز باشد. 

جعفرزاده افزود: امام راحل، انتخاب اصلح را کاری اسلامی می‌دانست و بر اساس گفته‌ی ایشان، هیچ کسی شرعا نمی‌تواند به صورت کورکورانه و بدون تحقیق به فرد دیگری رای بدهد و حتی تبعیت از کسی که این گونه عمل می‌کند و یا به فکر منافع خودش است هم صحیح نبوده و نزد خدا مسئولیت دارد.

وی با بیان این‌که مردم در صورت عدم دقت و توجه به سوابق افراد در انتخابات، نزد خدا مسئول هستند، گفت: باید افرادی انتخاب شوند که متعهد به اسلام شرقی و غربی نبوده و در صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: امام (ره) فردی را مستحق ریاست جمهوری می‌دانست که بتواند مسائل را تشخیص دهد و با آن مقابله کند، نه این‌که در صورت تشر زدن قدرت‌های دیگر، بترسد. باید با دقت به فردی رای داده شود که طعم تلخ فقر را چشیده و در قول و عمل، مدافع اسلام پابرهنگان زمین و مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: رئیس جمهور باید امین و صادق باشد و مقررات را بر طبق خواسته‌های خدای متعال پیاده کند. باید سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست فردی داد که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد بوده و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشد و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارد.

وی با بیان این‌که بر اساس گفته‌ی امام راحل،  اگر رئیس جمهور شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشد، بسیاری از مشکلات پیش نیامده و اگر مشکلاتی هم باشد  رفع می‌شود، متذکر شد: فرمایش‌های امام(ره)، بهترین محور برای انتخاب اصلح است. ما هم موظف هستیم تا این موارد را که از زبان ایشان و مقام معظم رهبری بیان شده را مطالعه کنیم تا بهترین و اصلح ترین فرد برای اداره کشور انتخاب شود.

وی در خصوص نقش دانشگاهیان و نخبگان در امر انتخابات، اظهار کرد: امام (ره) با ملاحظه شان و جایگاه خطیر دانشگاه، نقش و رسالت دانشگاهیان را گوشزد کرده است. اساتید وارث انبیا محسوب می‌شوند و باید آموزش‌هایی همراه با اشاعه تقوا را ارائه دهند، پس در نتیجه باید این گروه فرهیخته و هم‌چنین نخبگان و سایر فرهیختگان خود مشارکت حداکثری داشته باشد و به مردم نیز آگاهی دهد.

با نشان دادن عیب‌های کاندیدای دیگر، مشکلات جامعه حل نمی‌شود

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مناظره‌های برگزار شده در صداوسیما، گفت: با نشان دادن عیب‌های کاندیدای دیگر، مشکلات جامعه حل نمی‌شود. یک کاندیدای ریاست جمهوری باید دید بازی داشته باشد و برنامه بدهد و با برنامه‌های خود بتواند صحبت‌های سایر کاندیداها را نقد کند.

وی اظهار کرد: در این برنامه، هر کدام از نامزدها باید به شرح و توضیح برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و بین الملل، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بپردازند، در حالی که تمامی احراز صلاحیت شده‌های انتخابات ریاست جمهوری تا چندی پیش‌ در اداره و تصمیمات کشور حضور داشتند، از این رو اگر وعده‌های انتخاباتی دور از ذهن و غیرکارشناسی ارائه می‌شود، باید گفت که در زمان اجرای این کارهای غیراصولی و وضعیت اسف بار کشور، این افراد کاندید شده نیز در دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند و مسئول بودند.

وی متذکر شد: فضای انتخاباتی و وعده‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که برخی از کاندیداها در پی استفاده از حساسیت خاص مردم ایران هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که سه موضوع مهم مشارکت، وضعیت اقتصادی تحریمی کشور و معیشت مردم و نیز بیماری کرونا، چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ است، گفت: با وجود تمامی مشکلات هم‌چون شیوع کرونا و مدیریت ضعیف باید توجه کنیم که این کشور برای خود مردم است و مسئولان نظام هم از خود مردم هستند و بر همین اساس به هر میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای پرشورتر باشد، قطعا این وضعیت در معادلات دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی جهان با ما تاثیر گذار خواهد بود.

وی متذکر شد: در چنین شرایطی انتظار داریم که احزاب، حاکمیت و مردم حساسیت انتخابات را درک کنند. انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ حساس‌ترین انتخابات بعد از انقلاب محسوب می‌شود زیرا انقلاب ما اکنون ۴۰ سالگی خود را پشت سر گذاشته که با توجه به پختگی آن، انتظار می‌رود حاکمیت با فراهم سازی زمینه‌های لازم و مردم با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای، مشارکت حداکثری در انتخابات را محقق کنند. 

وی تاکید کرد: مشارکت حداکثری زمانی محقق می‌شود که کاندیداها، برنامه داشته باشند و برای مردم ارائه بدهند و بیان کنند که چگونه می‌توان با استفاده از این برنامه‌ها، وضعیت را بهبود بخشید.

در خصوص آمارهای مشارکت مردمی، گفت: میزان مشارکت جامعه ایران متناسب با روش‌های کمی پیمایشی مثل مصاحبه یا پرسشنامه قابل بیان نیست و به علت فرهنگ سیاسی خاصی که در ایران حاکم است، مردم کمتر واقعیات ذهنی خود را بیان می‌کنند.

وی با اشاره به یک تحقیق و رابطه رگرسیونی بین متغیرهای مختلف درگیر در انتخابات، اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، نه تنها مردم بر اساس تعریف دقیق اهداف و منافع و وسایل دسترسی به اهداف کاملا عقلانی فکر می‌کنند بلکه حتی می‌توان با روش رگرسیونی به پیش بینی در انتخاب‌های آینده مشارکت کنندگان هم مبادرت کرد.

جعفرزاده با بیان این‌که شدیدترین رابطه رگرسیونی بین میزان تاثیر تبلیغات و شعارهای انتخاباتی است، افزود:  بر این اساس کسانی که نسبت به میزان تاثیر تبلیغات نظر مساعدی داشتند، نمره آن‌ها به سوال میزان استقلال فکری بسیار پایین بوده است. از این طریق می‌توان گفت که نمی‌توان احساساتی بودن و غیر قابل پیش بینی بودن ایرانیان را دلیلی بر ناکارایی همه ابزارهای تجزیه و تحلیل سیاسی دانست.

راهکارهای عملی در جهت پیگیری وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب

وی در خصوص راهکارهای عملی در جهت پیگیری وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب نیز گفت: ابتدا باید داوطلبان، شعارها و برنامه‌های قابل اجرای خود را مطرح کنند و سپس در فاز دوم، دستگاه‌های نظارتی ساز و کاری را ایجاد کنند که چنانچه منتخبی نتوانست به وعده‌های خود عمل کند، در دوره بعدی حق حضور مجدد در انتخابات را نداشته باشد.

وی ادامه داد: باید فردی دلسوز، توانمند، متخصص و آشنا به درد و مشکلات اقتصادی و سیاسی جامعه انتخاب شود تا بتواند جامعه ایران را از بحران‌ها عبور دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری باید توجه داشته باشند که ما در طول ۴۰ سال گذشته از کجا به کجا رسیدیم و به کجا خواهیم رفت. نامزدها باید یک وضعیت مطلوب را ترسیم کنند و برای رسیدن به این حد مطلوب هم برنامه‌های خود را بیان کنند و بگویند که امیدواریم ۵۰ درصد این برنامه‌ها در طول چهار سال عملی شود، این امر قابل ملموس تر و صادقانه تر برای مردم است.

وی افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد که در مناظره حتی از نظرات سایر کاندیداها استفاده شود زیرا هیچ اصول گرایی بدون اصلاح طلبی به هدف نمی‌رسد و یا برعکس. 

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در گرو حرکت تمامی بدنه کشور به سمت آن است

عزیز جوان پور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در ادامه این نشست، گفت: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید تمامی مسئولان‌ از جمله رییس مجلس، ریاست جمهوری، قوه قضاییه و کل بدنه کشور متناسب با این بیانیه باشند و به سمت آن حرکت کنند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به هفت شاخصه اصلی در بیانیه گام دوم انقلاب، افزود: باید از تمامی فرصت‌های مادی و معنوی، جوانان و منابع غنی کشور استفاده شود. استقاده از ظرفیت‌های درونی و عدم توجه خاص به بیرون از کشور و عدم وابستگی به خارج از جمله مواردی است که در بندهای مختلف گام دوم آمده است.

وی با بیان این‌که مشکلات امروز ما بیشتر در بعد اقتصادی است، افزود: نیاز داریم تا اقتصاد ما از نظر علمی، دانش بنیان باشد و در تداوم آن، با فساد به شدت مبارزه کرد. هرچقدر که ساختارها برای اداره کشور درست باشند، فساد ایجاد نمی‌شود و در نتیجه شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود و با نابودی تبعیض‌ها، می‌توانیم در مسیر تعالی و توسعه گام برداریم.

جوان پور با تاکید بر این‌که باید به مسائل اخلاقی و معنویت افراد و به خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری توجه کرد، گفت: رئیس جمهور کشور باید با فساد مبارزه کند، ساده زیست باشد و از تجمل گرایی دوری کند.

وی افزود: باید هم به زندگی فردی و رفتارهای شخصی و روحیات فرد کاندیدا شده توجه کرد و هم بحث‌های سیاسی او را ارزیابی کرد. رئیس جمهوری که به استعدادهای درونی کشور، جوانان و منابع انسانی کشور، باور نداشته باشد، هیچ گاه یک رییس جمهور موفق نخواهد شد. 

وی با بیان این‌که تعامل با سایر کشورها جزو اصول است، متذکر شد: اما نادیده گرفتن منابع درونی و صرف توجه به بیرون از کشور که در دولت قبلی هم با روند تحقق برجام و سپس مشکلات به وجود آمده، شاهد آن بودیم، در نهایت ما را با افول وضعیت اقتصادی رو به رو خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: در دولت قبلی چندان به جوانان میدان داده نشد و اغلب افراد باتجربه که در دوره‌های پیشین نیز مسئول بودند برای اداره کشور برگزیدند. افرادی که زندگی لاکچری دارند، توجهی هم به قشر ضعیف نخواهند داشت و در برنامه‌ها این مردم محروم را لحاظ نمی‌کنند زیرا اینگونه زندگی مشقت بار را لمس نکرده‌اند، در حالی که انقلاب ما یک انقلاب مردمی و مورد توجه محرومان است.

وی افزود: فردی که سبک زندگی اسلامی ندارد، در حوزه انقلاب معنویات رفوزه باشد، روابط خارجی، عزت ملی و مرز بندی را رعایت نکند و حتی به علم و پژوهش هم اعتقاد نداشته باشد، نمی‌تواند دولتی متناسب با گام دوم انقلاب بنا نهد در نتیجه یک رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد در تمامی ارکان جامعه و با مشارکت هر سه قوه کشور میسر می‌شود و نمی‌توان تنها از قوه قضاییه انتظار مقابله با این معضل را داشت.

جوان پور با بیان این‌که نخستین نگرانی جامعه کنونی ما، چالش مشارکت در انتخابات است، ادامه داد: مردم نسبت به گذشته نگرانی دارند، این ملت در انتخابات قبلی مشارکت کردند اما چون نتیجه نگرفتند و به اشتباه انتخاب کردند، اکنون فشارهای اقتصادی بر آن‌ها افزایش یافته و ناراحت هستند. اما باید بدانند که بهبود وضعیت کنونی تنها با مشارکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح انجام می‌گیرد. اگر اکنون مشکل داریم یعنی درست انتخاب نکردیم در حالی که معنای انتخاب اصلح، این است که فردی منتخب شود که مشکلات جامعه را رفع کند.

وی متذکر شد: عدم مشارکت به این معنی نیست که هر کسی انتخاب شود فرقی ندارد، بلکه در این راستا باید مردم را توجیه کرد که برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان این‌که وظیفه نخبگان دانشگاهی، تبیین وضعیت کنونی است، اظهار کرد: مشارکت در انتخابات سوریه پیش از بحران، کم بود اما اکنون مردم سوریه می‌دانند که اگر در سرنوشت کشور خود مشارکت نکنند، بیگانگان دخالت خواهند کرد. دشمنان در حال سوء استفاده از فضای احساسی سیاسی مردم هستند تا آن‌ها را از رای دادن منصرف کنند در حالی مردم باید بدانند که شرکت در تعیین سرنوشت خود یک تکلیف است و این مردم هستند که باید تعیین کنند چه کسی بر امور کشور مدیریت کند.

انتقاد از عملکرد صداوسیما در عدم بررسی تحقق وعده‌های انتخاباتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه صداوسیما در این خصوص عملکرد خوبی نداشته و معمولا تحت تاثیر دولت است. در حالی که باید پس از انتخاب فرد مشخص برای ریاست جمهوری، عملکرد و میزان تحقق وعده‌های او به صورت هفتگی، ماهانه و حتی سالانه ارزیابی شود و احزاب‌ها، دانشجویان و دانشگاهان مختلف، او را به چالش بکشانند که این امر بسیار مفید بوده و در جهت پیشرفت کشور اثرگذار است.

وی در خاتمه با اشاره به مناظره‌های تلویزیونی نامزدها، گفت: متاسفانه مشاهده کردیم که هیچ یک از کاندیداها برنامه مشخص عملیاتی ندارد و فقط به بیان نظرات غیرکارشناسانه و گاه حتی عوام فریبی با بیان وعده‌های غیرمنطقی می‌پردازند. حتی برخی از کاندیداها در پی ایجاد فضای پوپولیستی هستند.

احد حاجی‌ بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست، گفت: با وجود داشتن یک درصد جمعیت جهان و  هفت درصد ذخایر معدنی جهان، جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی نظیری برای توسعه و شکوفایی دارد.

وی با بیان این‌که بنابر گفته‌ی مقام معظم رهبری، بخش بزرگی از امکانات کشور در اختیار رییس جمهور است، افزود: مقام معظم رهبری گفته‌اند که کاندیداها باید خود را به سه چیز متعهد بدانند که آن هم عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و تقویت تولید داخلی است. ولی در مناظره‌ها مشاهده کردیم که کاندیداها کمتر برنامه محور هستند. 

وی ادامه داد: در صورت وجود احزاب قوی در کشور کاندیداهای  محترم ریاست جمهوری به عنوان نماینده این احزاب برنامه های خود را می‌توانند ارائه کنند.

اولین شاخص در انتخاب اصلح، تدین و اعتقاد نظری به اسلام 

سرهنگ پاسدار مسلم اورنگی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه عاشورا نیز در ادامه این نشست، در خصوص شاخص‌های انتخاب اصلح، اظهار کرد: قانون اساسی بر اساس مبانی دینی و جمهوریت است یعنی تمامی اصول قانون اساسی بر محور پایه‌های دینی است و اولین شاخص در انتخاب اصلح هم باید تدین و اعتقاد نظری به اسلام، قانون اساسی، آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری باشد و اگر کاندیدایی اعتقادی به پایه‌های دینی و اعتقادی نداشته باشد، نباید وارد میدان شود.

وی افزود: ویژگی دوم انتخاب اصلح، بحث صداقت و صمیمیت با مردم و دلسوزی برای مردم است‌. فردی باید رئیس جمهور باشد که خود را برخواسته از متن مردم بداند نه این‌که مردم را در خدمت خود بداند. امام (ره) در وصیت نامه خود ذره‌ای سهم برای خانواده و اقوام‌ خود از کشور نگذاشته است، یعنی این انقلاب برای مردم و برخواسته از خود مردم با آرمان‌های الهی است.

وی ادامه داد: یک رئیس جمهور باید طرفدار مستضعفان و ضعیفان باشد و مشکلی از مشکلات مردم محروم را حل کند نه این‌که ثروتی بر ثروت ثروتمندان اضافه کند. ممکن است رئیس جمهور و تیم اجرایی او در موضوعات مختلف اقتصادی ورود یابند ولی می‌بینیم که اگر نفعی هم از این جهت برایشان داشته فقط برای فرد مشخصی است.

سرهنگ اورنگی با بیان این‌که بهره مندی از فهم و درک سیاسی از ویژگی‌های رئیس جمهور است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور باید بصیرت داشته باشد تا در زمانی که فضا مه آلود است بتواند دوست را از دشمن تشخیص دهد.

وی افزود: ویژگی‌هایی چون بهره مندی از تجربه، تخصص و کارآمدی، پیگیری مبارزه عملی با فساد و برخورداری از روحیه شجاعت در مقابل بیگانگان و سهم و خواهان از جمله موارد مورد توجه در انتخاب اصلح است که بایستی در نظر گرفته شود.

وی افزود: رئیس جمهور باید قصد خدمت داشته باشد و با هدف تصاحب قدرت و افزایش ثروت اطرافیان خود به میدان نیاید.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه عاشورا در خصوص معیارهای یک رئیس جمهور شایسته نیز گفت: یک رئیس جمهور حتما باید به بیگانگان وابسته نباشد و شخصیت مستقل داشته باشد و برخواسته از متن مردم باشد.

وی افزود: عدم وجود تفکر سکولار و نگاه به توانمندی‌های داخل کشور نیز از جمله ویژگی‌های یک رئیس جمهور شایسته است. در نتیجه کسانی که باورهای خود را از دست داده‌اند، نباید سکان قوا مجریه و ندیریت کشور را به دست بگیرند.

یکی از بهترین اندوخته‌های ما در انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها و انبوهی از فارغ التحصیلان است

وی در خصوص نقش دانشگاهیان در بحث انتخابات، گفت: یکی از بهترین اندوخته‌های ما در انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها و انبوهی از فارغ التحصیلانی است که به برکت انقلاب اسلامی رویش یافته‌اند. این مراکز دانشگاهی، حوزوی و علمی و فرهنگی چشم امید مردم هستند و اصلاح جامعه نیز از دانشگاه آغاز می‌شود.

سرهنگ اورنگی افزود: نقش اساتید و دانشجویان برای خط دهی به کاندیداها می‌تواند مهم باشد و اساتید می‌توانند به عنوان مشاوران امین و دانشجویان نقش مطالبه گری داشته باشند و وضعیت موجود را به چالش بکشند.

وی گفت: دانشگاه‌ها باید از جناح بندی دوری کنند و بحث تخصص گرایی و تعهدها را به جامعه القا کنند.

وی افزود: موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون، یک چالش بزرگی است که رییس جمهور باید برای آن برنامه داشته باشد. اقتصاد کشور هم اکنون در چالش قرار دارد و نتوانسته‌ایم منابع خود را مدیریت کنیم در نتیجه رئیس جمهور منتخب باید برای این امر نیز برنامه داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه عاشورا با بیان این‌که بحث‌های فرهنگی، دغدغه اصلی نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: بحث آسیب‌های فضای مجازی در طول دوره شیوع کرونا با ورود دانش آموزان به این فضا به عنوان چالش مطرح می‌شود.

وی با اشاره به مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری، افزود: فردی که خود را رییس جمهور منتخب می‌داند و فعلا کاندیدایی در حال مناظره است، وقتی به سوال مجری برنامه پاسخ نمی‌دهد و یک متن دیگری را می‌خواند که ارتباطی به موضوع ندارد، این‌که اکنون در حوزه رقابتی به این سولات پاسخ نمی‌دهد چه تضمینی دارد که در زمان ریاست جمهوری پاسخ گو باشد. 

وی با اشاره به این‌که شرکت در انتخابات، تکلیف شرعی است، گفت: با شرکت در انتخابات علاوه بر انتخاب رئیس جمهور، نظام و بنای انقلاب اسلامی را برای سال‌های آتی تضمین می‌کنیم که مردم همچنان در کنار و متن انقلاب حضور دارند و هرچقدر این مشارکت بالا باشد، می‌تواند امیدهای دشمنان انقلاب را مایوس کند.

سرهنگ اورنگی متذکر شد: برخی از اساتید در دوره انتخابات، دچار بی تفاوتی شده‌اند در حالی که نقش یک نخبه عالم و استاد دانشگاه این است که باید اهمیت انتخابات و شاخص‌های مدنظر را برای مردم مطرح کند زیرا هر مسیری که به پیشرفت منتهی شود، باید از سمت اساتید و معلمان گذر کند.

وی با بیان این‌که اکنون با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب در یک میدان و کارزار بین قدرت‌های دنیا قرار داریم، گفت: اکنون چشم مردم دنیا به ما است تا بدانند وقتی خود مردم برای انقلابی زحمت کشیده و یاور هم شده‌اند، چقدر برای سرنوشت کشورشان مشارکت دارند که قطعا هرچقدر حضور در انتخابات بالا رود، امید به آینده انقلاب هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: مردم برای این نظام و انقلاب، هزینه‌های گزافی داده‌اند و حتی برخی از جان خود مایه گذاشته‌اند، اکنون هم ما با انتخاب اصلاح و رای دادن می‌توانیم پرچم انقلاب را برافراشته بسازیم و تقدیم نسل‌های آتی دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات رياست جمهوري انتخابات ۱۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه تبریز رئیس سازمان بسیج فرهنگیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاندیداهای ریاست جمهوری وعده های انتخاباتی رئیس انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور شایسته انتخاب رئیس جمهور رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور مقام معظم رهبری آذربایجان شرقی برنامه های خود گام دوم انقلاب جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی یک رئیس جمهور قانون اساسی انتخاب اصلح نقش دانشگاه متذکر شد دانشگاه ها مردم هستند رییس جمهور مناظره ها برنامه ها برای مردم خود مردم بر اساس ی امام گفته ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حاشیه دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، این بار اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت، میزبان رئیس جمهور بودند.

در این گزارش مردم از دیدار چهره به چهره با رئیس دولت و اعضای کابینه برای رفع مشکلات خود می‌گویند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • در حاشیه دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند