Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید سینی ساز، کارشناس حوزه آب در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه موافق انتقال آب دریا به بخش داخلی کشور هستید، گفت: به طور کلی انتقال آب در احجام کلان بین حوضه‌ای از دریا یا رودخانه‌های شیرین، امر صحیح و مورد تأییدی نیست. البته این شامل انتقال مقادیر کم و محلی مورد نیاز مردم منطقه نمی‌شود. انتقال آب در مقادیر بالا بین حوضه‌های آبی در وهله نخست تعادل جمعیتی را برهم زده و موجب ایجاد کشش جمعیتی در مقصد انتقال آب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال پیش از ساخت سد امیرکبیر یا سد کرج در حدود سال ۱۳۱۲، جمعیت تهران بیش از یک میلیون نفر جمعیت ساکن داشت و هم شهر تهران و هم اطراف آب بافت باغ شهری داشت و سازه‌های شهری نیز به نحوی بود که منازل اغلب حیاط دار بودند.

وی افزود: با ساخت این سدها، جمعیت قابل توجهی روانه تهران شد. به این ترتیب منابع آبی موجود در تهران پاسخگوی نیاز نبود و شاهد ساخت سدهای متعدد دیگری بودیم که در هر حال به نوعی دست اندازی به منابع آبی مناطق اطراف تهران بود. به این ترتیب در حال حاضر نیز فشار و کیفیت آب در تمامی نقاط تهران یکسان و ایده آل نیست. چنین تجربه‌ای را برای انتقال آب زاینده رود به یزد نیز شاهد بودیم.

افزایش جمعیت یزد چطور شکل گرفت؟

به گفته این کارشناس حوزه آب استان یزد همواره جزوه کم بارش ترین استان‌های کشور بود، اما از سال ۱۳۶۵ به دلیل انتقال آب به حوضه آبریز این استان، طبق آمار موجود این استان از سال ۱۳۶۵ نسبت به جمعیت پایه همان سال، جمعیت پذیر ترین استان کشور بوده است.

سینی ساز با بیان اینکه اگر چنین انتقال آب بین حوضه‌ای اتفاق نمی‌افتاد شاهد تعادل جمعیت و توسعه در تمام نقاط کشور بودیم، اظهار داشت: این در حالی است که اکنون در خشک‌ترین و کویری ترین نقاط کشور شاهد رشد و توسعه کاریکاتوری جمعیت و صنعت بوده ایم که نتیجه انتقال آب بین حوضه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب بین حوضه‌ای را می‌توان به مصرف مخدر که اثرات مطلوب ناپایدار و اثر مخرب بلندمدت و غیرقابل جبرانی دارد، تشبیه کرد، توضیح داد: هر انتقال آبی به سرعت اثرگذاری کفایتی آن از بین می‌رود و باید مقدار بیشتری از آب را انتقال دهیم. از سویی دیگر چنین پروژه‌هایی در یک منطقه موجب ایجاد احساس تبعیض در منطقه مجاور می‌شود که از نظر اجتماعی و سیاسی تبعات مخرب زیادی دارد.

ظهور ولی نعمت جدید آبی در کشور

این کارشناس حوزه آب با تاکید بر اینکه عمده پروژه‌های انتقال آب از دریا از سوی واحدهای صنعتی و معدنی انجام می‌شود، تصریح کرد: طرح اخیر انتقال آب از هرمزگان به کرمان برای استفاده واحد مس سرچشمه و با سرمایه گذاری همین مجموعه انجام شده است. طرح دیگر انتقال آب دریا از چابهار به مشهد است که هدف اصلی تأمین آب مجتمع سنگ آهن خاف است. شاید در ابتدای امر مقوله مورد تأییدی باشد، اما در حقیقت ما با این کار، ولی نعمت جدیدی در تأمین آب برای مناطق مسیر این خط لوله تعریف می‌کنیم. به این معنا که آبرسانی با این خط لوله تا زمانی توجیه پذیر است که واحد صنعتی، فعال باشد. بنابراین نمی‌توان انتقادات یا برخوردهای قانونی با این ولی نعمت جدید در بخش مالیاتی، ارزی، زیست محیطی و.. داشته باشیم چرا که منافع این واحد به منافع تأمین آب جمعیت کثیری گره می‌خورد.

سینی ساز گفت: این موضوع به هیچ عنوان به معنای مخالفت با شیرین سازی آب دریا نیست، بلکه به معنای مخالفت با انتقال آب بین حوضه‌ای است. اما شیرین سازی آب دریا برای استفاده در نوار ساحلی کشور اقدام مورد تأیید و الزامی است. چرا که اکنون حتی خیلی از نقاط نواحی ساحلی شاهد بی آبی و ناپایداری آبی هستند.

کد خبر 5232688 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتقال آب خط انتقال آب آبرسانی بانک مرکزی ایران تولید نفت قیمت دلار شاخص کل بورس قیمت نفت استقلال بانک مرکزی سازمان بورس و اوراق بهادار طرح ملی مسکن دلار بورس تهران کشاورزی وزارت راه و شهرسازی بورس نفت خام انتقال آب بین حوضه ای انتقال آب آب دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند

عباس علی‌آبادی اظهار داشت: هدفگذاری ما توسعه تعاملات و همکاری تجاری با کشور‌های دیگر به روش غیرسنتی است و از کشور‌هایی کالا خواهیم خرید که از ما کالا بخرند.

تسنیم: وی در بازدید از نحوه برگزاری نمایشگاه اکسپو، اظهار داشت: هدفگذاری نخست ما توسعه بازار به طریق غیرسنتی است؛ در این روش به سمتی حرکت می‌کنیم که کالا‌ها را بفروشیم.

وی افزود: با این شعار، با کشور‌های دیگر رابطه برقرار می‌کنیم تا تعاملات و همکاری تجاری داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند و این مساله مهمی است که باید محقق شود.

بنابر این گزارش ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا