Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:46:12 GMT

مناظره‌ها؛ محک راستی‌آزمایی نامزدها

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۲۱۳۴

مناظره‌ها؛ محک راستی‌آزمایی نامزدها

۶ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است؛ انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته شده است.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم است

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محکوم کردن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: من خیلی صریح بگویم که منطق ایران برای مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیستی این است که خود ملت فلسطین انتخابات برگزار کنند. برجام وجود دارد و ما تعهدات مان را بر طبق آن انجام داده ایم. الان دنبال آن هستیم که برویم و مطالبه کنیم که چرا اروپا تعهدات خود را ذیل برجام انجام نمی دهد. لذا مذاکره برای چنین ماجرایی دنبال می شود. البته آن ها، هم اروپا و هم آمریکا، دچار نوعی استیصال هستند و زیر فشار قرار دارند. علتش هم این است که مجلس در تاریخ ۱۲ آذرماه (سال گذشته) طرحی را مصوب کرد تا به موجب آن عملا ما آن قیودی را که در مذاکرات قبلی پذیرفته بودیم، با توجه به خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به وظایفش بعد از یک سال صبر و  در حقیقت آن اقدامات داوطلبانه خود را محدود کنیم. اساس برنامه ما مبتنی بر یک مواجهه فعال و دقیق با این کشورهاست تا بتوانیم با کاهش تنش و تکانه زمینه همکاری مشترک برای حفظ منافع دو طرف و امنیت منطقه را به صورت پایدار داشته باشیم. برخی از این کشورها دارای سیاست های بسیار غلط و حرکت های نادرستی هستند مثل کاری که عربستان در یمن انجام می دهد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان داشت: محور مقاومت یک محور رکنی است یعنی ستون فقرات تعاملات ما در بخش هایی اختصاص به محور مقاومت تکیه خواهد داشت. علاوه بر توسعه امنیت باید به توسعه اقتصاد، فرهنگ و یک پیوستگی بین ملت ها کمک کند و شرایط را به گونه ای به پیش ببرد که بتواند یک توانمندی بی نظیر را برای ما خلق کند که یک سر آن در منطقه خلیج فارس و  سر دیگرش در مدیترانه باشد و این اقتضاها را برای ما فراهم کند. متاسفانه نوع مواجهه با این کشورها در سیاست خارجی ما جایی نداشته و یا کمتر جا داشته است. بنده معتقد هستم که فرصت بسیار جدی و بی نظیری برای ما وجود دارد تا بتوانیم این محور را تقویت کنیم و امکان بهره مندی را برای همه ملت های این کشورها به ارمغان آوریم. نوع مواجهه ما یک مواجهه منطقی است. دراین مواجهه منطقی قدرت نرم، نیمه سخت و سخت همه با هم جمع می شود و تولید یک قدرت مشترک می کند با یک هم افزایی بالا.این ها یک پیوستگی عمیقی با هم دارند. اگر میدان نباشد دموکراسی یک شعار و حرف توخالی بیش نیست و اگر دیپلماسی وجود نداشته باشد میدان هم به صورت مقطعی موفقیت کسب می کند اما استمرار پیدا نمی کند. اگر هر دو این ها زمینه یک پیوستگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را برای ما فراهم نکند، عملا با گذشت زمان با یک باد و طوفان اساس کار به هم خواهد ریخت. پس این ها چیزهای در هم تنیده ای هستند که باید همه را با هم دید. عادی سازی روابط محکوم است و من خیلی صریح بگویم که منطق ایران برای مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیستی این است که خود ملت فلسطین انتخابات برگزار کنند. 

سیاست دولت من اجرای برجام است

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رسانه ای درخصوص برجام گفت: فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است. ما نیاز به تعامل داریم و مردم ما همه دین باور هستند، ما نمی توانیم به کسی بگوییم چگونه زندگی کند. مردم ما مومن هستند و ما فکر نمی‌کنیم رشد و توسعه جامعه خلاف باور باشد و شعار من این است باید در منزل تعامل داشته باشیم و نمی‌توانیم به دهه ٧٠ یا ٨٠ بگوییم چگونه زندگی کند و اجازه دهیم با این فضاها خود را تطبیق دهند و اختلال را از خانه تا جامعه حل کنیم و مسیری داشته باشیم تا مسیر توسعه را به شکل بهتر در بیاوریم. مشکل اساسی بیکاری که به جوانان تحصیل کرده بر می گردد، به دلیل عدم رشد اقتصادی جامعه بوده و مهترین عامل آن سرمایه گذاری در جامعه بوده است و سرمایه گذاری حقیقی جامعه ما از سال ٨٢ تغییر نکرده که خبر بدی است. در طول ١٠ سال، ۵ درصد رشد کرده ایم و باید ثبات را به بازار برگردانیم و نا اطمینانی را از بین ببریم، در نتیجه ایجاد ثبات اقتصادی، کنترل انتظارات برداشتن قید و بندهای تولید و تمرکز روی صنایع کوچک و متوسط این صنایع کاربر اشتغال زا هستند و باعث رشد اقتصدی می شود و همچنین جوانان در بخش خدمات و استارتاپ ها می توانند فعال باشند. فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است و احتمال دارد در این دولت اجرا شود و برجام مقدمه ای برای رفع تحریم ها است و رفع تحریم ها نیز رشد اقتصادی را به دنبال دارد و من نوید می دهم که آغاز دولت من با رفع تحریم ها همراه باشد. من از سال ۵۹ وقتی دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد بودم کارم را در صدا و سیما شروع کردم و عضو کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی نیز بودم. در این مدت دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران اخذ نمودم.

نامزد سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای اصلاح نظام آموزش عالی توضیح داد: وجود کنکور رانت وسیعی برای کلاس‌ها به وجود آورده است. آموزش عالی ما باید کاربردی باشد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه خیلی ضعیف است. اگر این ارتباط قوی‌تر باشد دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نباید به جستجوی کار باشد. دانشجوهای فارغ التحصیل فعلی از رزومه و توانمندی بالایی برخوردار نیستند. اگر بتوانیم تحقیق و توسعه را در کشور افزایش دهیم قطعا موفق خواهیم شد. احتمالا توافق برجام در دولت فعلی اجرا خواهد شد. برجام مقدمه رفع تحریم‌هاست و می‌توان به این وسیله مبادلات بین المللی را با هزینه کمتری انجام دهیم. اولین تصمیم من اقتصادی و دولتم یک دولت اقتصادی خواهد بود، من بیمه بانک مرکزی بودم، ولی الان که از ریاست بانک مرکزی عزل شده بیمه تامین اجتماعی ندارم و امیدوارم از بیمه اساتید دانشگاه استفاده کنم. من در ۳۰ سال گذشته وام نگرفته ام و ابتدا که استاد دانشگاه شدم وام ۱۸ میلیونی اساتید برای خرید خانه گرفته بودم. در ۳ سال گذشته از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکردم و به خاطر مسوولیتم اجازه رفت و آمدهای بدون تشریفات را نداشتم. نرخ تورم یکی از مشکلات ماست. تورم در کشور ما مشکل ساختاری است و در چند سال گذشته تورم هر سال ۲۰ درصد رشد داشته در حالی که در دنیا این مساله اصلا وجود ندارد. من نشان می‌دهم که می‌شود تورم را کنترل کرد. در سال‌های اخیر دولت با کسری بودجه پنهان مواجه بوده که نتیجه اش فشار به بانک مرکزی است. باید مساله سلطه دولت بر بانک مرکزی را حل کنیم تا از این طریق سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کنیم.

برای ساخت ایرانی جدید، قدرتمند و بدون تبعیض به میدان آمده‌ام

سیدامیرحسین قاضی زاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ساخت ایران، ایرانی قدرتمند و ایرانی بدون تبعیض و عادلانه بارویکرد و روش جدید و با انجام اقدامات موثر پا به میدان گذاشته‌ام. دولت سلام دولت مرکز نشین نیست و به محیط فکر می کند، استان به استان و شهرستان به شهرستان موضوعات را ارزیابی کرده، موانع رشد و نقاط ضعف و قابلیت‌های توسعه را بررسی کرده و با توجه به هرکدام برنامه ریزی خواهد کرد. برنامه‌های مختلفی برای شهرستان های مختلف دیده شده و کاری می کنیم که به جای یک تهران به عنوان یک پایتخت  ۴۸۵ پایتخت داشته باشیم. مساله اصلی نوع حکمرانی دولت و  نوع نگاه مردم در اداره کشور است و تلاش می شود روش اداره کشور را تغییر داده و در مدل جدید امور به مردم واگذار شود چرا که حرف من این است آیا شما مصالح استان را بهتر درک می‌کنید یا فلان کارشناس در تهران و یک پایتخت درست کرده‌ایم همه امکانات و تصمیمات در اختیار آن است اما در طراحی ماهمه شهرستان ها باید پایتخت می شوند. مسوولان استان با پیشنهاد و نظر نخبگان استان منصوب می شوند اگر یک سوم مردم اعلام عدم رضایت کنند توسط دولت عزل می شوند اصلیت وظیفه مسوولان پاسخگویی به مردم است. ما مردم خیلی خوبی داریم  ما جوانان بسیار خوب و عالمی داریم حتی مدیران خوبی داریم که سرجای خود قرار نگرفته‌اند یا از دایره دولت به علت عدم بله قربان گویی به صاحبان زر و زور بیرون قرار گرفته اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رهبر فرزانه ای داریم منابع بسیاری داریم توانمندی های زیادی داریم اما روش اداره کشورمان روش اداره صحیحی نبوده به همین خاطر یک نهضت جوانانه شکل گرفته و بنده نه به عنوان یک کاندیدا و یک نفر بلکه به عنوان نماینده یک جریان فکری که جوانان بپا خاسته شما هستند. برای ساخت ایران جدید برای ساخت ایران قدرتمند برای ساخت ایرانی بدون تبعیض و عادلانه بارویکرد و روش جدید با اقدامات موثر پا به میدان گذاشتند تا بتوانند با همت بلند شما مردم به نتیجه برسند. به‌همین خاطر دولت سلام به همه سلام می‌گوید به آینده سلام می‌گوید به تمام اقوام و مذاهب  سلام می‌گوید گروه های مختلف اجتماعی که هستند اصناف مختلف جنسیت های مختلف کودک و نوجوان و میانسال افراد مسن به همه همه سلام می گوید سلام می گوید به توان گرایی به سیاست زدگی و سلام می‌گوید به حاشیه سازی و سلام می گوید به عدم توجه به مردم و خودش را وقف می کند این دولت که فرزندان شما هستند که ۲۴ساعته که مجاهدانه و شبانه روزی تلاش بکند در کنار شما باشد در کل این سرزمین تا ان شاالله ایران را به مقطع متعالی که هست برساند. متاسفانه پدیده هایی مانند کولبری هم یک زخم غیرقابل قبول و رنج اور است اخبار ان هست و همه ملت ایران شرمنده این هستند که بعد از جنگ نتوانستند دولت های مختلف کار خاصی برای استان انجام دهند.

رفع حاشیه نشینی با رسیدگی به روستاها میسر می‌شود

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید از اساس مساله حاشیه نشینی در مشهد و دیگر شهرها را رفع کرد و لازمه آن نیز توجه و رسیدگی به روستاها است. مساله حاشیه نشینی در مشهد بیش از مناطق دیگر است و افراد حاشیه نشین پیش از این در روستاها به تولید مشغول بوده اند که به دلیل عدم توجه به وضعیت اقتصادی و کشاورزی و قابل پیش بینی نبودن تولید محصولات خود مجبور به زندگی در حاشیه شهرها شده اند. دولت باید محصولات آنها را به صورت تضمین بخرد در غیر این صورت مجبور به خرید محصول از خارج هستیم لذا باید کشاورز بتواند محصولات کشاورزی را پس از برداشت با اطمینان بفروشد. اگر به کشاورزی رونق  دهیم از حاشیه نشینی در شهرها کاسته خواهد شد و باید به حاشیه نشین ها نیز رسیدگی کرد، این خانواده ها که اهل کار هستند در وضعیت خوبی زندگی نمی‌کنند و رسیدگی به وضعیت آنان بسیار جدی است، در زمان فعالیت در آستان قدس رضوی نیز توجه خاصی به حاشیه شهر مشهد داشته و معتقدم باید به حاشیه شهرهای دیگر کشور نیز توجه نمود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسوولان اغلب از حاشیه نشینی مطابق آمار یاد می کنند اما در عمل برخی مسایل مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری هم به علل حاشیه نشینی و همچنین به رفع مشکلات حاشیه نشینی توجه خواهم کرد. اولین مساله در خراسان رضوی موضوع زیارت و تسهیل امور زائر است، در سال هایی که توفیق خادمی در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) را داشتم اول به تسهیل امر زیارت توجه کردم، سالانه ۲۷ تا ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم لذا تسهیل امر زیارت در مشهد و همچنین شهرهایی که در مسیر زیارت قرار دارند بسیار مهم است. وزارت امور خارجه در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی برای کالاهای داخلی می تواند نقش مهمی ایفا کند و علاوه بر این بازارچه های مرزی استان نیز باید به صورت فعال وارد عمل شوند چرا که برخی از آنها فعال نیستند.اگر زمینه اشتغال و مسکن در کشور فراهم شود ازدواج جوانان دیگر نیاز به تبلیغ ندارد، می توان با ظرفیت عظیم خراسان رضوی و با وجود فرهیختگان استان و بهره گیری از  صنایع عظیم آن به رفع مشکلات و دغدغه مردم امیدوار بود. باید تلاش کنیم مردم حضور بسیار فعال در انتخابات داشته باشند و بعد از انتخابات نیز در رفع دغدغه ها و اجرای عدالت در تقسیم ظرفیت های کشور باید ما را همراهی کنند. تغییر شرایط و وضعیت امروز که از آن ناراحت و نگران هستیم امکان پذیر است و این تغییر در دست جوانان است.

باید با بزرگواری با دنیا برخورد کنیم

محسن مهر علیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت ایران بزرگ است و باید با بزرگواری با دنیا برخورد و به گونه‌ای حرکت کنیم که بزرگی‌ و تاریخ چند هزار ساله مان را به مردم جهان نشان بدهد و دنیا نیز همین را از ما توقع دارد. امروز کشور در موقعیت و در مقطع تاریخی خطیری قرار دارد و مردم باید با انتخاب خود و تکیه بر تجربیات راهی برای برون رفت از مشکلات پیچیده موجود  بیابند. من فرزند ایران هستم کسی که عمری برای آنچه نیت خیر برای ساختن ایرانی عزیز و ایرانیان سرافراز با نیتی پاک برای بنیان نهادن نهال‌های راحتی آرامش و آسایش شما  ایرانیان پرافتخار تلاش کرده‌ام. امروز مسایل معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله بسیار زیاد اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه قشر نادار و مرفه و افزایش سطح خط فقر رسیدن خط فقر به ۷۰ درصد جمعیت جامعه، از طرف دیگر کشمکش‌های بی حاصل بین افراد گروه‌ها، نظرگاه و صاحب نظران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تاسف بار تر از آن که در کشوری زندگی می‌کنیم که با همه نیت خیر خیلی از مسوولان، دستان ناپاکی،  اختلاس، دزدی،  فساد دست یازیدن به بیت المال،  فشار به مردم و تحمیل زندگی سخت بر مردم را در رویه های خود برگزیده اند و چنان معیشت سختی فراهم آورده‌اند که مردم امیدشان به آینده خیلی کمتر از آن است که باید باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: ما بزرگ هستیم و  باید با بزرگواری با دنیا برخورد کنیم، باید به گونه ای حرکت کنیم که این حرکتمان بزرگی مان و تاریخ چند هزار ساله مان را به مردم دنیا نشان بدهد و دنیا نیز همین را از ما توقع دارد، سابقه برخی کشورها در آفریقا و دیگر کشورها البته نه به ۲۰۰ و در نهایت به یک هزار سال نمی رسد، اما یکی از اصیل ترین، قوی ترین و مقتدرترین امپراطوری ها مربوط به ایران بود، البته امپراطوری روشن نه مانند چنگیز مغول بلکه به نام امپراطوری کوروش.  به ایرانی و مسلمان بودنمان افتخار می کنیم  و به این مساله که آنقدر سطح فرهنگ ایرانی ها بالا بود که بدون خونریزی و هیچ گونه جنگ و درگیری های آنچنان توانست اسلام را جذب، هضم و هم از خود به اسلام فرهنگ و آموزه داده و این ترکیب زیبایی از اسلامیت ایرانی ها در کلام شهید مطهری عزیز تحت عنوان" تاثیر متقابل ایران و اسلام " است.  ما بزرگ هستیم، بزرگان بایستی حرکت های بزرگ انجام بدهند، با این وجود شما حق دارید چرا که می گویید اگر ما بزرگ هستیم پس آن رعایت حق بزرگواری ما کجاست؟چرا اجازه نمی دهید که در زندگی خودمان شاداب باشیم؟ چرا نمی‌گذارید به زندگی خود در یک فضای رقابتی کسب و کار داشته باشیم؟ کشور درگیر مسایل معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله بسیار زیاد اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه قشر نادار و مرفه، افزایش سطح فقر، رسیدن خط فقر به ۷۰ درصد جامعه و از سوی دیگر کشمکش‌های بی حاصل بین افراد، گروه ها، نظرگاه هال و صاحب نظران در عرصه های مختلف چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اجتماعی شده است. 

تحول در کشور نیازمند قیام اقتصادی است

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عبور از مشکلات، تنگناها و رفع اندوه از چهره ملت ایران، نیازمند قیام اقتصادی و آغاز حرکتی نوست. هنر امام خمینی(ره) این بود که در سخت ترین و پیجیده ترین شرایط، همه ایرانیان را گرد هم جمع کرد و انقلاب به ثمر نشست، سال ها بعد نیز در دوران دفاع مقدس توانست دل ها را پیوند دهد تا با نیروی عظیم مردمی، دشمنی را که قدرت های جهان پشتوانه او بودند، برای همیشه به زباله دان تاریخ سرنگون کند. سیاست های نادرست دولت های گذشته، قامت بلند ایران را خم کرده و اکنون به جایی رسیده ایم که در برابر مشکلات، احساس ناامیدی و حتی ناتوانی داریم. با تمام وجود، این را احساس کرده ام که وقتی جوانان، اقلیت ها و اقوام مختلف کشور دور هم جمع شدند و همدلانه  از چه بزنگاه های دشوار مانند آزادسازی خرمشهر عبور کردند، اکنون نیز بر همین باوریم و هدفمان نیز این است که در دولت خود، یک وحدت ملی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها، دوباره خلق شود. انتخاب استانداران از سوی مردم یکی از پیش نیازهای طرح ایجاد مناطق اقتصادی در کشور است و برنامه ما این است که مجمع نخبگان هر استان، داوطلبان سکانداری استانداری و حتی معاونان او را ارزیابی و به دولت معرفی کنند. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عبور از این تنگناها، باردیگر نیازمند حرکت همدلانه و قیام اقتصادی است، افزود: با دولت "اقدام و تحول" بدنبال شکل گیری اتحاد مردمی برای تغییر در حوزه اقتصادی و احیای برابری و عدالت برای همه اقشار جامعه هستیم. با استثمار نو مخالفیم، اینکه برای همه استان های کشور با وجود ظرفیت ها و بسترهای مختلف توسعه، فقط در پایتخت نسخه ای واحد نوشته می شود، عادلانه نیست و این رویه باید اصلاح شود. صنعت فولاد بجای جنوب چرا باید در مرکز کشور مستقر شود که پیامدهای خشکسالی را تشدید کند، نتیجه سیاست ها و نسخه پیچی های واحد، همین است. دولت "اقدام و تحول" با سپردن اختیار تصمیم گیری به استان ها بدنبال پایان دادن به وعده های بدون پشتوانه و ایجاد تغییر جدی در حوزه اقتصاد است. علاوه بر برنامه های عمومی که در دولت خود برای همه مردم داریم، نسخه پیشرفت و بهبود زندگی در استان اصفهان را نیز تهیه کرده ایم و آن را به اجرا درخواهیم آورد. ایران پهنه ای وسیع با ظرفیت ها، فرصت ها و سرمایه های مختلف است، با عزم ملی و همدلی می توان کشور را به یک کارگاه بزرگ اقتصادی تبدیل کرد. با تمام وجود، این را احساس کرده ام که وقتی جوانان، اقلیت ها و اقوام مختلف کشور دور هم جمع شدند و همدلانه  از چه بزنگاه های دشوار مانند آزادسازی خرمشهر عبور کردند، اکنون نیز بر همین باوریم و هدفمان نیز این است که در دولت خود، یک وحدت ملی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها، دوباره خلق شود.

چرا سهم زنان از نقش‌آفرینی در فضای مجازی فقط باید ۱۳ درصد باشد؟

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در همایشی گفت: یکی از ظلم‌هایی که به زن‌ها می‌شود، نگاه جنسیتی به زن است نه نگاه هویتی. قرآن کریم که همه ما افتخار داریم که تمام تلاش ما این باشد آموزه‌هایش را در زندگی به کار بگیریم، وقتی صحبت می‌کند از هر نوع کمال و تعالی، فرقی را قائل نیست بین اینکه خانم‌ها و آقایان متفاوت باشند در عرصه کمال‌جویی و پیشرفت. مبنا را عمل صالح قرار می‌دهد. هر برنامه‌ریزی که می‌شود باید نقش زن را در نظر بگیرد و گرنه ناقص و ضعیف خواهد بود و نتیجه لازم را نمی‌گیرد. این هم عرصه‌های محدودی نیست. رأی دادن زنان که یک حق کوچک به‌شمار می‌رود، در اروپا کم‌تر از صدسال است که رواج یافته است، یعنی زنان  در کشوری مثل انگلیس حتی حق رأی هم نداشتند. بعد ببینید زنان در اندیشه دینی چه جایگاهی دارند. به صراحت قرآن بیان می‌دارد که خانم‌ها می‌آمدند با پیامبر بیعت می‌کردند. آن هم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی. بعد غربی‌ها می‌شوند مدعی حقوق زن و ما می‌شویم متهم حقوق زن. دو نگاه غلط به زنان وجود دارد؛ یک نگاه ظرفیت بزرگی را که در زنان وجود دارد برای اصلاح فرد و اجتماع، می‌خواهد به غلط محدود کند. یک نگاه دیگر، نگاه ابزاری به زن است. همین‌ غربی‌هایی که بعد از آن همه نگاه آزادی‌خواهی، می‌گفتند زن حق ندارد یک رأی در صندوق بیاندازد، بعد از اینکه جنگ‌های جهانی انجام شد، دیدند به نیروی کار نیاز دارند و زن‌ها می‌توانند نیروی کار باشند و بعد طرفدار زن‌ها شدند. یعنی نگاه ابزاری به زن. قرآن وقتی می‌خواهد از یک فرد مومن مثال بزند یک خانم مؤمن را مثال می‌زند. مثالش از یک فرد با ایمان یک خانم است.

این نامزد انتخاباتی در ادامه بیان داشت: ما باید در موضوع زنان، مدعی باشیم نه مدافع. در زمانی که معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه بودم و به کشورهای اروپایی می‌رفتم، وقتی صحبت از حقوق زن می‌شد این‌ها را به رخ می‌کشیدیم و آن‌ها حرفی برای گفتن نداشتند. در نروژ در جلسه‌ای که مربوط به حقوق زنان بود، خانم کارمند وزارت خارجه گفت یک دوره مأموریت تهران بودم. علاقه مند شدم اندیشه اسلام درباره خانم‌ها را بدانم. رفتم کارشناسی ارشد پیام نور شرکت کردم. وقتی می‌خواندم می‌دیدم چه مباحث قوی درباره زنان دارید و چرا این‌ها را مطرح نمی‌کنید. کتاب‌های خاطراتی مثل دختر شینا و گلستان یازدهم را بخوانید تا ببینید خانم‌ها در انقلاب و دفاع مقدس چه نقشی داشتند. حجاب یعنی چه؟ اصلاً حجاب یعنی لباس اجتماعی بانوان؛ یعنی ضرورت حضور زن در جامعه. چون اگر حضور زن در جامعه ضرورت نداشته باشد که حجاب معنی نداشت. صحبت از یک لباس اجتماعی است، با همه حکمت‌هایی که رب العالمین تدبیر کرده است برای انسان. این حضور اجتماعی باید در محیطی امن و آرام باشد تا به این ظرفیت بزرگی که می‌تواند جامعه را اصلاح کند کسانی با نگاه سوء و ابزاری نگاه نکند.  ما باید بتوانیم نقش زنان را بازنمایی کنیم. 

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی علیرضا زاکانی مناظره اصولگرایان عبدالناصر همتی سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان محسن رضایی میرقائد محسن مهرعلیزاده پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی علیرضا زاکانی مناظره سید ابراهیم رییسی علیرضا زاکانی مناظره اصولگرایان عبدالناصر همتی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان محسن رضایی میرقائد محسن مهرعلیزاده برای ساخت ایران سلام می گوید رفع تحریم ها حاشیه نشینی داشته باشیم بانک مرکزی برنامه ها سال گذشته برای همه دولت من برای ما خانم ها حقوق زن هم جمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

به گزارش مشرق،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

دیگر خبرها

  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • دومین ماراتن نامزد‌ها در قاب تلویزیون
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مازندران از فردا
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا
  • انتشار لیست کاندیداهای دور دوم انتخابات تهران +کد انتخابی نامزدها