Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:32:58 GMT

کرونا از جنگ بالاتر است!

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۷۷۹۲

کرونا از جنگ بالاتر است!

محمد صیاد، عکاس خبری پیشکسوت که در روزگار کرونا فعالیت خود را کمتر کرده است، می‌گوید که دلش برای عکاسی تنگ و از خانه‌نشینی خسته شده است. او همچنین با بیان اینکه «کرونا مردم را گرفتار مشکلاتی کرد که هیچ وقت در زندگی شان وجود نداشت»، معتقد است که کرونا پدیده‌ای بالاتر از جنگ است.

محمد صیاد، عکاس پیشکسوتی که تجربه عکاسی از رویدادهای مهم معاصر کشور را همانند انقلاب و جنگ را داشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه آیا از نگاه عکاسانه می‌توان دوران کرونا را با بحران‌های دیگری همچون انقلاب، جنگ، زلزله و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مقایسه کرد، می‌گوید: کرونا بلایی است که هیچ‌وقت در هیچ دنیایی پیش نیامده بود. این بلا مردم را در تمام دنیا فلج و گرفتاری ای ایجاد کرد که تا سال‌های سال طول می‌کشد.

او با بیان اینکه «کرونا مردم را گرفتار مشکلاتی کرد که هیچ وقت در زندگی شان وجود نداشت»، ادامه می‌دهد: جنگ چیز دیگری است و به نظرم کرونا بالاتر از جنگ است! ما غافلیم از این داستان که خیلی هم داستان بدی است. مرگ و میر آن زیاد است و با وجود تمام هشدارها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عده‌ای از مردم اصلا توجهی ندارند و فکر می‌کنند مرگ برای همسایه است، اما برای خودشان هم هست. 

صیاد درباره تاثیر دوران کرونا بر فعالیت حرفه‌ای اش نیز اظهار می‌کند: ۱۰۰ درصد تاثیرگذار بوده است. از اینکه در برنامه‌ها حضور پیدا کنم می‌ترسم؛ چراکه کرونا خطری است که اطرافیان را هم تهدید می‌کند. از خانه نشستن خسته شده‌ام و دلم بسیار برای عکاسی تنگ می‌شود. روزهای عید برای ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از خانه خارج شدم، اما بدون اینکه متوجه شوم از خیابان فاطمی تا شانزلیزه را پیاده رفتم و عکاسی کردم و بعد از سه ساعت به خانه برگشتم.  

او همچنین با تاکید بر اهمیت حرفه عکاسی و با بیان اینکه «عکس ماندگار است»، می‌گوید: هر روز صبح که روزنامه‌ها را نگاه می‌کنیم، اول از همه چشممان به عکس‌ها می‌خورد و بعد به سراغ تیتر می‌رویم. در تمام دنیا اینگونه است که برای عکس بسیار ارزش قائل می‌شوند و امیدوارم که ما نیز بیشتر به عکس توجه کنیم. 

این عکاس پیشکسوت با بیان اینکه «در حق عکاس‌ها کم‌لطفی‌های زیادی می‌شود»، خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال وقتی در خیابان در حال عکاسی هستم، رهگذری به سراغم می‌آید، وارد کارم می‌شود و بحث می‌شود. در صورتی که اگر این افراد توجه داشته باشند که ما چه کاری انجام می‌دهیم، از ما تشکر هم می‌کنند. این درحالی است که به طور کلی گاهی مردم با لحن‌ نامناسبی با عکاس‌ها صحبت می‌کنند. از سوی متولیان امر نیز کم‌لطفی وجود دارد و در واقع می‌توان گفت که این کم‌لطفی عمومی از کم‌لطفی متولیان نشأت می‌گیرد.

****

محمد صیاد صبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آنگونه که پشت عکس‌هایش مُهر می‌زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. او از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.

صیاد از همان آغاز جنگ تحمیلی به صورت مستمر برای تهیه عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتابهای مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه خبرگزاری ای.پی. (اسوشیتدپرس) شد. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا محمد صیاد عكاسي عکس عکاسی خبری محمد صیاد کم لطفی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۷۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل

سفیر ایران از آزادی پنج صیاد ایرانی بازداشت شده در کشور «سیشل» و بازگشت آنها به کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام حسن علی بخشی سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج صیاد بلوچ بازداشتی در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران افزود: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آبهای سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

سیشل با نام رسمی جمهوری سیشل، کشور جزیره‌ای در خاور قارهٔ آفریقاست که در درون آب‌های اقیانوس هند جای گرفته‌است. سیشل، کوچک‌ترین کشور قاره آفریقا است که پایتخت آن ویکتوریا است.

این کشور، تنها کشور آفریقایی دارای شاخص توسعه انسانی با درجهٔ بسیار بالا می‌باشد. سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده‌است که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری قاره آفریقا واقع شده‌اند.

این جزایر در شمال ماداگاسکار قرار گرفته‌اند. سیشل با ۱۰۰٬۰۹۲ نفر جمعیت، یکی از کمترین جمعیت‌ها را در میان کشورهای آفریقا دارد./ ویکیپدیا

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از سیشل
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت