Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  امسال خراسان جنوبی یکی از ۴ استان کم بارش کشور بوده و این زنگ خطری است برای استان؛ بارش کم باران فکر‌ها را به سمت بارورسازی ابر‌ها برده است، موضوعی که از سال ۹۳ در این خطه‌ی کویری بازگو می‌شود.

این روز‌ها اگر روزنامه‌ها و فضای مجازی را بررسی کنیم، می‌بینیم که بسیاری از مردم در این شرایط خشکسالی استان خواستار بارور سازی ابر‌ها هستند، اما انجام این عملیات فرآیندی طولانی دارد و هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای پیگیری موضوع و اقدامات انجام شده به سراغ مسئولان شرکت آّب منطقه‌ای استان، هماهنگ کننده عملیات بارورسازی ابر‌ها رفتیم.

هزینه‌ها زیاد، بازدهی کم

سروری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این زمینه می‌گوید: برای نخستین بار سال ۹۵ عملیات بارورسازی ابر‌ها درخراسان جنوبی اتفاق افتاد، اما میزان بارندگی نسبت به پیش بینی‌های صورت گرفته بسیار کم بود و تنها میزان بارش باران ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشت.

او با اشاره به اینکه هزینه انجام هر پرواز برای بارور سازی ابر‌ها در سال ۹۵ بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، عنوان می‌کند: امسال شاهد بسیار تعداد کم ابر درآسمان بودیم و به همین علت نخواهیم توانست بارورسازی ابر‌ها را انجام دهیم.

بارورسازی ابر‌ها نیاز به شرایط خاصی دارد که از جمله آن‌ها وجود ابر‌های بسیار است و بعد از آن باید این موضوع بررسی شود که آیا این ابر‌ها ظرفیت بارورسازی را دارند یا خیر.

در این طرح با کمک یک فروند هواپیمای مجهز به تجهیزات بارورسازی ابرها، رطوبت در ابر‌هایی که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند به باران تبدیل می‌شود و بارندگی‌ها را شدت می‌بخشد.

رطوبت نیست، بارورسازی چگونه؟ / دستکاری در آسمان خراسان جنوبی مقرون به صرفه نیست

شرایط برای بارور سازی ابر‌ها در خراسان جنوبی مساعد نیست و نباید دل خوش به اظهارات رسانه‌ای برخی مسئولان بود که از اوضاع جوی استان بی اطلاعند.

نخعی رئیس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما از کمبود رطوبت برای بارورسازی ابر‌ها در آسمان استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در استان شاهد تعداد کم ابر در آسمان هستیم و همین موضوع یکی از دلایل عدم بارورسازی ابر‌ها در این منطقه است.

او با اشاره اینکه تنها حرف زدن در مورد این موضوع آسان است، بیان می‌کند: عملیاتی کردن بارورسازی ابر‌ها فرآیندی طولانی است و درخراسان جنوبی امکان پذیر نیست.

رئیس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تأکید می‌کند: بارورسازی ابر‌ها در منطقه‌ای رخ می‌دهد که میانگین بارندگی در آن منطقه حداقل ۵٠٠میلی متر باشد؛ این در حالی است که میانگین بارندگی در خراسان جنوبی تنها ۱۳٠میلی متر است.

نخعی تصریح می‌کند: در آسمان استان باید ابر‌های جوششی وجود داشته باشد تا باروسازی ابر‌ها رخ بدهد و این نوع ابر در آسمان استان بسیار کم است.

او بهترین روش برای تأمین آب در خراسان جنوبی را صرفه جویی در مصرف آب به ویژه اصلاح شبکه‌های انتقال آب و آموزش مصرف صحیح در بخش صنعت و کشاورزی عنوان می‌کند.

خراسان جنوبی زیر پوششش رادار‌های هواشناسی نیست و باروری ابر‌ها در این منطقه، کیفیت خوبی نخواهد داشت.

گلکار رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور با بیان به صرفه نبود بارورسازی ابر‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: از آنجایی که تمام کشور درگیر بحران آب است و با توجه به هزینه‌های اجرای باروری، اولویت با مکان‌هایی است که قطعیت افزایش بارش در آن‌ها بیشتر است.

او اضافه می‌کند: باروری ابر‌ها در خراسان جنوبی به درخواست شرکت آب منطقه‌ای استان در سال ۹۵ طی ۷ عملیات و در ۵ روز انجام شد؛ آن هم در شرایطی که سامانه بارشی عمدتاً در شرق کشور در حال فعالیت بود.

گلکار ادامه می‌دهد: هرچند یکی از دلایل کم بارشی استان خراسان‌جنوبی عدم ورود سامانه‌های بارشی به آن می‌باشد، اما اجرای باروری ابر‌ها در سامانه‌های بارشی مناسب می‌تواند بارش موجود را در بازه ۵ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌های کشور همچنین می‌گوید: بالا بودن هزینه‌های جایگزینی هواپیما‌های دیگر برای اجرای باروری و از طرف دیگر ثابت ماندن اعتباراختصاص داده شده در این خصوص، مانع از استفاده از تمام فرصت‌های باروری در کشور شده است

بارورسازی ابر‌ها یا گزینه‌های دیگر / تا دیر نشده باید فکری کرد

با اینکه بارورسازی ابر‌ها می‌تواند تا ۱۵ درصد به میزان بارندگی استان اضافه کند، اما هزینه‌های زیادی دارد و در مقابل، میزان بارش باران اندک است.

ازسوی دیگر، نبود رادار‌های هواشناسی هم سبب می‌شود تا کیفیت بارورسازی ابر‌ها پایین بیاید و اکنون نیز در این برهه‌ی زمانی نبود ابر‌های باران زا اجازه بارورسازی آن‌ها را نمی‌دهد.

برای مدیریت بحران کم بی خراسان جنوبی چند راه پیش روست: یا باید با دادن اعتبارات بیشتر و در زمانی مناسب که تمامی شرایط فراهم شود مسئولین اقدام به بارورسازی ابر‌ها کنند و یا فکری دیگر برای رفع تنش آبی دراین استان کویری شود.

تسریع در پروژه کلان انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و همچنین استفاده از پساب فاضلاب‌ها برای مصارف صنعتی، دیگر گزینه‌های جدی مقابله با کم آبی در خراسان جنوبی است.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وضعیت جوی باروری ابرها بارورسازی ابر ها خراسان جنوبی باروری ابر ها هزینه ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۸۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات‌نهایی در مهاباد مهیا شود

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در نخستین جلسه شورای آموزش‌و‌پرورش، گفت: باتوجه به تاثیر مستقیم نمرات امتحانات‌نهایی در کنکور، لازم است آزمون در فضایی آرام و مناسب برگزار شود.

وی اضافه کرد: همچنین تجهیزات و امکانات لازم از جمله تهیه کاغذ از طرف فرمانداری تامین شده و از این بابت هم جای نگرانی نیست.

فرماندار ویژه مهاباد با تاکید بر آگاه‌سازی دانش‌آموزان از نحوه برگزاری امتحانات‌نهایی، افزود: تعمیرات جزیی برخی از مدارس نیز برای بعد از برگزاری امتحانات در دستور کار قرار دارد.

عباسی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بزرگداشت هفته معلم، بیان کرد: آموزش‌و‌پرورش زمینه‌ساز رشد و توسعه اجتماعی در جامعه بوده که در سایه تلاش معلمان امکان‌پذیر است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی
  • علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!
  • انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی
  • باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات‌نهایی در مهاباد مهیا شود