یادگار سرخ اوژن
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۰۳۷
همشهری آنلاین_شقایق عرفینژاد: تالار در بخشی از هنرستان بنا شده بود و در آن نمایش و موسیقی اجرا میشد. معمارش «اوژن آفتاندلیانس» است و این بار در ادامه معرفی کارهای این معمار مطرح به این بنا سر زدیم.
زمانی که تالار فرهنگ ساخته شد، متعلق به وزارت فرهنگ و آموزش بود. سالها بعد و با تفکیک ۲ وزارتخانه و تشکیل وزارت فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش دعوا بر سر مالکیت ساختمان هم شروع شد که تا همین ۲ سال پیش ادامه داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«رضا موسوی»، تهرانشناس، ماجرای مالکیت ساختمان را، جدا از تفکیک ۲ وزارتخانه، قرار داشتن تالار فرهنگ در راستای هنرستان میداند: «کناردست تالار فرهنگ، هنرستان وجود دارد. تالار فرهنگ و این هنرستان در یک سایت و در یک عرصه قرار دارند و به هم چسبیدهاند. بنابراین، با وجود اینکه کاربردهای مختلف دارند، چون تالار در اراضی شمالی هنرستان ساخته شده، آموزش و پرورش داعیه مالکیت تالار را داشته است. آنها میگویند تالار در عرصه هنرستانی ساخته شده که متعلق به آموزش و پرورش است.»
ویژگی معماریاو از ظرفیت سالن با ۵۰۰ صندلی میگوید و به دلیل نزدیکی فیزیکی تالار وحدت و فرهنگ و نیز توالی زمانیشان معتقد است در ساخت آنها ایده مشترکی را در نظر گرفتهاند. موسوی در تشریح معماری بنا از آجرهای قرمز نمای بیرونی میگوید و آن را با موزه ایران باستان مقایسه میکند: «نزدیکترین اثر از نظر تزیینات به این ساختمان، موزه ایران باستان است که در نمای آن هم از آجرهای قرمز استفاده شده است.
اصولاً استفاده از آجر قرمز در این دوره روش جدیدی است که بسیار هم پرطرفدار میشود. گدار هم در موزه ایران باستان از این آجرها استفاده میکند. البته در تالار فرهنگ این آجرها با بتون ترکیب شده که به جذابیت آن اضافه کرده است. معماری این تالار در زمان خودش معماری شاخصی محسوب میشده و اینکه در یک فضای مربع شکل چنین ساختمانی ساخته شده به خودی خود جالب است.» او از قاببندیهای آجری، لبه پنجرهها و ایوان و پشتیبان را از عناصر جذاب بنا میخواند و میگوید: «همچنین ترکیبی از آجرهای کوچک و سیمان در بنا به چشم میآید که در توضیحش باید بگویم استفاده از این آجرهای کوچک در معماری بسیار مشکل است. به عبارت دیگر، همچو آجرچینیای از مهمترین شاخصههای این ساختمان است که باید توسط فرد ماهر انجام شود.»
رضا موسوی در مقایسه کارهای آفتاندلیانس با هم از سادگی آنها صحبت میکند: «آفتاندلیانس و معماران همدوره او از مکتب تغییر و مدرنیته در کارهایشان استفاده کردهاند. یعنی کارهایشان نه آنقدر مدرن است که غیرقابل فهم باشد و نه آنقدر کلاسیک و شبیه بناهای پیش از خود هستند که بگوییم کاری انجام نشده است.
کارها سادهاند و تغییر بیشتر در طراحی پلان اتفاق افتاده است تا اینکه مثل کارهای قبل و دوره قاجار، بهخصوص در کاخها، تأکید روی نماسازی و تزیینات وابسته به معماری باشد. بناهایی که آفتاندلیانس میسازد، چنین تزییناتی ندارند و بیشتر تأکید روی سادگی بناهاست و همه چیز در مینیمالترین شکل است. در عین سادگی، این بناها با تناسبات درستتر در پلان ساخته شدهاند. تالار فرهنگ هم از همین ویژگیها سود میبرد. وقتی به پلان بنا نگاه میکنیم، متوجه میشویم که چقدر خوب روی آن کار شده است، هرچند جاهایی طوری طراحی شده که انگار قرار بوده بعدها چیزی به آن اضافه شود. چون در پلان چندان تقارنی وجود ندارد، معتقدم شاید ایدههایی برای گسترش آن در آینده داشتهاند که به دلیل ساخته شدن تالار وحدت این اتفاق نمیافتد.»
جانماییاو میگوید که به علت تجمعی که در محدوده مرکزی تهران به وجود میآید، بخشی از فضاهای بناهایی که در محوطههای بزرگ و حیاطهای وسیع ساخته شدهاند، بهتدریج تبدیل به فضاهای دیگر میشوند؛ مثل دبیرستان البرز که بخشی از محوطه آن به دانشکده امیرکبیر اضافه میشود. تالار رودکی هم که در شمال تالار فرهنگ ساخته میشود، جلو گسترش تالار فرهنگ را میگیرد.
در واقع هنرستان، تالار فرهنگ و تالار وحدت تقریباً در یک دوره و با فواصل مختلف پشت سر هم ساخته شده و هرکدام از فضای بنای قبلی استفاده کردهاند.
با ساخته شدن تالار وحدت دلیل فیزیکی گسترش تالار فرهنگ از میان میرود، چون تالار وحدت جلو گسترش آن را گرفته است. ضمن اینکه دلیل منطقی و کارکردی گسترش تالار هم از بین میرود، چون وقتی جایی مثل تالار وحدت با ۷۰۰ صندلی و معماری و صحنه منحصربهفردش وجود دارد، تالار فرهنگ کمکم از کار افتاده میشود. قبل از ساخته شدن تالار وحدت، موسیقی و تئاتر در تالار فرهنگ اجرا میشود، اما با ساختهشدن تالار وحدت تالار فرهنگ به محل اجراهای درجه ۲ تبدیل میشود و بعد از انقلاب هم کاملاً تعطیل میشود.
با وجود تالار فرهنگ، ساخته شدن تالار وحدت درست در کنار آن جالب است. رضا موسوی میگوید: «در هر جای دنیا بافت مرکزی شهرها محل مناسبتری برای گسترش فضاهای فرهنگی است. از این گذشته با ساخته شدن تالار وحدت، تالار فرهنگ عملاً تبدیل به فضایی برای آزمون و خطاهای تجربی میشود. ضمن اینکه تالار فرهنگیان به هیچ عنوان سالن بیخاصیتی نیست و همین الان هم قابلیت اجراهای جذاب را دارد.»
تالار فرهنگ دارای صحنه یکسویه است که مخاطب در برابر آن مینشیند. رضا موسوی میگوید: «شاید بتوان گفت که این صحنه یک ایراد دارد و آن ارتفاع زیادش نسبت به محل قرارگیری تماشاچیان است. هرچند این اتفاق باعث شده از شیبی که محل تماشاچیان باید داشته باشد، پرهیز شود. در ضمن از گوشهها با یک زاویه به محل تماشاچیان وصل میشود که نگاهها را به مرکز صحنه هدایت میکند.»
او درباره امکانات صحنه این تالار میگوید: «صحنه امکانات چندانی ندارد. یعنی ماشینری در آن وجود ندارد، از فلایبارهای متحرک در آن خبری نیست، نورهای آنچنانی هم وجود ندارد چون لایتباکس تعبیه نشده است. ولی برای دوره خودش سالن خوبی بوده و الان هم اگر گروهها امکانات لازم را خودشان تأمین کنند، سالن خوبی است و آکوستیک استانداردی دارد.»
کد خبر 606955 برچسبها فرهنگ همشهری محله موزه تاریخ - آثار باستانی تئاترمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: فرهنگ همشهری محله موزه تاریخ آثار باستانی تئاتر آموزش و پرورش تالار فرهنگ ساخته شده رضا موسوی ساخته شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بسکتبال NBA | هنرنمایی دانچیچ مقابل اعضای تالار مشاهیر
تیم های مهمان بالاخره خودی نشان دادند و امروز شاهد شکست دو تیم میزبان بودیم.
طرفداری | بامداد چهارشنبه به وقت تهران، 3 بازی در پلی آف NBA برگزار شد. در ادامه این مطلب مروری داریم بر نتایج و مهم ترین اتفاقاتی که طی این سه بازی حساس رقم خورد.
مینه سوتا تیمبروولوز 105-93 فینیکس سانز (2-0 به سود تیمبروولوز)جیدن مک دنیلز احتمالا بهترین بازی دوران حرفه ای خودش را انجام داد تا تیمبروولوز یک مشت دیگر به سانز بزند. مک دنیلز بهترین عملکرد امتیازآوری خودش در پلی آف را با 25 امتیاز ثبت کرد و هنگامی که بازیکنان سانز را دفاع می کرد، فیلدگل آنها را به زیر 30 درصد رساند. تیمبروولوز نشان داد که برای بردن سانز به عملکرد همیشه عالی آنتونی ادواردز نیاز ندارد؛ انت تنها 15 امتیاز کسب کرد و گرگ ها با درخشش 18 امتیازی مایک کانلی و رودی گوبر، به فینیکس اجازه خودنمایی ندادند. مینه سوتا برای دومین بار در تاریخ فرنچایز خودش با نتیجه 0-2 در یک سری پیش افتاده است و با دست پر برای بازی های سوم و چهارم به فینیکس سفر می کند. بیگ تری سانز در این بازی 18 از 45 شوت زد!
میلواکی باکس 108-125 ایندیانا پیسرز (1-1 مساوی)پاسکال سیاکام به عنوان باتجربه ترین بازیکن تیمی که در پلی آف بی تجربه است، دارد به بهترین شکل ممکن کار خودش را انجام می دهد و به پیسرز کمک می کند. ستاره سابق رپترز در خانه میلواکی باکس بهترین بازیکن زمین بود و 37 امتیاز گرفت. دیمین لیلرد در این بازی هم نیمه اول فوق العاده ای داشت (26 امتیاز از 34 امتیاز) اما این بار ایندیانا پیسرز بازی را به سود خودش تمام کرد. پیسرز با روحیه و شرایطی عالی، آماده میزبانی از باکس در ایندیانا می شود. یانیس آنتتوکومپو در این بازی هم به دلیل مصدومیت نتوانست تیمش را همراهی کند.
دیمین لیلرد در نیمه اول های پلی آف امسال 61 امتیاز گرفته و در نیمه دوم ها، تنها 8 امتیاز! بهترین عملکرد امتیازآوری این فصل در پلی آف، 37 و 36 امتیاز بوده که هر دو به پاسکال سیاکام اختصاص دارد. سیاکام اولین بازیکن از زمان ویلت چمبرلین است که پلی آف را با دو بازی 35/10 متوالی شروع می کند. لس آنجلس کلیپرز 93-96 دالاس موریکس (1-1 مساوی)4 بازیکن در ترکیب کلیپرز هستند که اگر همین امروز بازنشسته شوند هم به تالار مشاهیر بسکتبال می روند، با این حال ستاره جوانی در تیم دالاس موریکس بازی می کند که هیچ وقت جلوی کلیپرز پا پس نمی کشد و امروز هم همین گونه بود.
لوکا دانچیچ و کایری اروینگ این بار از همان ابتدا خوب بودند تا مانند بازی اول، آن اختلاف عجیب و غریب ایجاد نشود. همین شد که حتی با وجود ران خوب کلیپرز در کوارتر سوم، موریکس موفق شد ورق را به سود خودش برگرداند. کوای لنرد در این بازی به میادین برگشت اما عملکرد جالبی نداشت. موریکس به سری برگشت و حالا آماده می شود تا در خانه، بازی های سوم و چهارم را مقابل کلیپرز برگزار کند.
لوکا دانچیچ کارش را با آمار 32/6/9 به پایان رساند، تا این لحظه از دوران حرفه ای او، تنها مایکل جردن آمار میانگین امتیاز بهتری در پلی آف دارد! لوکا در 30 بازی پلی آف اول دوران حرفه ای خودش، آمار میانگین 32.5/9.3/7.8 ثبت کرده است، این استت لاین برای لبران جیمز 27.6/8.2/7.1 است. از عملکرد پی جی واشینگتن غافل نشوید؛ موریکس برخلاف بازی اول آپشن سوم حمله داشت و پی جی 18/6 روی فیلدگل 50% ثبت کرد. براکت پلی آف
از دست ندهید ????????????????????????
سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آنها مورینیو: به من میگفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شدهاند جادوگر!