Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:59:02 GMT

برای حل بحران اقتصادی ۳ راهکار اورژانسی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۲۹۹

برای حل بحران اقتصادی ۳ راهکار اورژانسی وجود دارد

در ادامه یادداشت ۲۳ خرداد ۱۴۰۰روزنامه ایران به قلم محمد نصر اصفهانی استاد دانشگاه می خوانیم: در این روزها که اقتصاد و معیشت مردم دچار چالش‌های متعدد شده است یک سؤال اساسی و مهم وجود دارد و آن اینکه بحران اقتصادی ایران چگونه قابل حل است؟ با توجه به شرایط کشور و انتخابات پیش رو سه راهکار توصیه می‌شود که اولین آن تقویت پول ملی، دومین آن تعیین تکلیف کسری بودجه دولت و در نهایت سومین راه که می‌تواند بحران اقتصادی ایران را حل کند افزایش تولید و به تبع آن افزایش نرخ اشتغال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دولتی که سرکار می‌آید باید سه موضوع یاد شده را مد نظر قرار دهد تا بتوان کشور را از چالش‌های اقتصادی که گرفتارش شده خارج کرد. لذا ضرورت دارد تمام کاندیداهای ریاست جمهوری برای موضوعات عنوان شده برنامه دقیق و اجرایی داشته باشند ،در غیراین صورت نمی‌توان به امید آینده بهتر و کم ریسک‌تر دل بست.


حال این سؤال پیش می‌آید که پول ملی با چه فرایند و راهکاری تقویت می‌شود؟ یکی از راه‌ها این است که در ابتدا برای حل کسری بودجه تدبیری اتخاذ شود و سپس برای تأمین منابع کسری بودجه به‌دنبال راهکار باشیم، به گونه‌ای که ضمن کم کردن میزان کسری بودجه، منابع لازم برای رفع کسری بودجه اختصاص پیدا کند.


در موضوع کسری بودجه عوامل درونی و برونی اثرگذار است، لذا برای آنکه بتوان کسری بودجه کشور را جبران کرد می‌توان به سمت حل عوامل برون زا که بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد، حرکت کرد. بدین جهت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که امکان تحرک بیشتر در مبادلات با سایر کشورها فراهم شود؛ با احیای روابط امکان صادرات و واردات راحت‌تر ایجاد خواهد شد و این امر باعث می‌شود حجم تجارت ایران افزایش پیدا کند؛ با رشد تجارت خارجی و توجه مضاعف بر صادرات، می‌توان تراز تجاری را مثبت نگه داشت. اگر بتوان تراز تجاری مثبت را حفظ کرد در کوتاه مدت درآمد ارزی کشور افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توان ضمن تأمین کسری بودجه، ارزش پول ملی را تقویت کرد.


در حوزه تولید موضوعات مختلفی وجود دارد که توجه به آن می‌تواند بسرعت بخش قابل توجهی از بحران‌های اقتصادی کشور را حل کند. در بخش تولید ظرفیت‌های معطل مانده خیلی زیاد است. عوامل متعددی هم سبب شده که ظرفیت‌های موجود بالفعل نشوند که از جمله آن تحریم و شیوع ویروس کرونا است، اگر در مدت خیلی کوتاه نسبت به واکسینه کردن نیروی کار فعال در بخش تولید اقدام شود، چرخ صنعت و خدمات خواهد چرخید و تولید با قوت بیشتری حرکت خواهد کرد.برای آنکه  بتوان از چالش‌های اقتصادی عبور کرد توصیه می‌کنم که دولت سیزدهم به سمت تکمیل واحدهای صنعتی ناقص برود؛ واحدهای صنعتی که اگر فعال شوند می‌توانند نیروی کار جذب کنند. تنها راه برای ایجاد اشتغال و فاصله گرفتن از نرخ بالای بیکاری توجه به تولید و فعال‌سازی کارخانه‌های غیرفعال است.


برای آنکه واحدهای صنعتی به سمت پویایی بروند و انگیزه برای تولید چند برابر شود بهتر است که دولت آینده در کنار حل مشکلات صنعتگران به‌دنبال گشایش اقتصادی هم باشد تا مبادلات تجاری و صنعتی در فضای مناسب و کم ریسکی صورت گیرد. اگر تولید پایدار شکل بگیرد خیلی از مشکلات حل خواهد شد و این امر هم به‌صورت مستقیم بر تقویت ارزش پول ملی که دغدغه اصلی اقتصاددانان است، اثرگذار می‌شود. تمام اعضای دولت باید بر این امر یقین داشته باشند که توجه به تولید و حل چالش‌های این حوزه اثرهای مطلوبی بر اقتصاد دارد. در نتیجه‌گیری باید عنوان کرد که اگر مباحث و اولویت‌های مطرح شده مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد در مدت یک سال می‌توان تأثیر مثبت تصمیم گیری‌ها را در فضای عمومی اقتصاد دید.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ تحریم توسعه ایران جهش تولید اشتغال زایی انتخابات ریاست جمهوری نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ تحریم توسعه ایران انتخابات ۱۴۰۰ تحریم توسعه ایران جهش تولید اشتغال زایی انتخابات ریاست جمهوری نرخ تورم کسری بودجه پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستری شدن اورژانسی کارلوس ته‌وز

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته زنگ خطر برای وضعیت سلامتی کارلوس ته‌وز  به صدا درآمد. اسطوره فوتبال آرژانتین به دلیل درد قفسه سینه در کلینیک لاترینیداد سن ایسیدرو، منطقه بوئنوس آیرس بستری شد، اگرچه اطرافیان وی تایید کردند که شرایط او بهتر شده و حمله قلبی را به سلامت رد کرده است.

این بازیکن سابق آرژانتینی تحت معاینات پزشکی قرار گرفت تا دلیل دردش مشخص شود، نتایج رضایت بخش بود و او امروز چهارشنبه آزمایش های تشخیصی بیشتری را قبل از ترخیص و پیوستن به تمرینات تیمش "ایندیپندینته" انجام خواهد داد.

در بیانیه این باشگاه آمده است: «مربی ما، کارلوس ته‌وز، با درد قفسه سینه در کلینیک لاترینیداد سن ایسیدرو بستری شد. نتیجه آزمایشات رضایت بخش بود. فردا قرار است آزمایش های تکمیلی انجام شود و سپس او مرخص خواهد شد.»

ته‌وز، در 22 آگوست 2023 به عنوان سرمربی ایندیپندنته منصوب شد و با نجات تیم از سقوط توانست عملکردی موفق داشته باشد. تیم او حالا به نیمه نهایی جام اتحادیه فوتبال آرژانتین نیز صعود کرده است.

ته‌وز سابقه بازی برای بوکاجونیورز، منچستریونایتد، منچسترسیتی، یوونتوس و وستهم را در کارنامه دارد.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • بستری شدن اورژانسی کارلوس ته‌وز