Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:42:55 GMT

دیپلماسی، مغفول در مناظرات

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۹۵۲۱

دیپلماسی، مغفول در مناظرات

در ادامه یادداشت ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ روزنامه آرمان ملی به قلم جلال میرزایی تحلیلگر مسایل بین الملل می خوانیم: نماینده‌ای از جریان های سیاسی کلان کشور در مناظرات نداریم و در عین حال مناظرات هم با این سوالات به شدت بی‌کیفیت و پراکنده عملا خروجی قابل قبولی برای روشن شدن فضای انتخاباتی ندارد، صداوسیما بخشی از مسائل عمده و کلان کشور هم که می‌تواند زیر بنای بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کنونی کشور باشد را نادیده گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر کسی پوشیده نیست که به واقع سیاست فشار حداکثری آمریکا و تحریم‌های ظالمانه کاخ‌سفید چالش های بسیاری را در حوزه اقتصادی و معیشتی و کشور تحمیل کرده است. در کنار آن متاسفانه تبعات زیانبار تداوم شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت است.

با این حال حوزه سیاست خارجی جزو نقاط تاریک و مغفول مانده مناظرات انتخاباتی است. اصلاح طلبان پیشتر اولویت را رفع تحریم‌ها گذاشتند، اما مشخص نیست کاندیداهای اصولگرا که به واقع برنامه دقیق آنها برای رفع تحریم‌ها چیست و این گونه از پاسخ به این سوال فرار می‌کنند. ضمن این که تداوم و تشدید ابهام در هویت سیاسی انتخاباتی با هدف به قدرت رسیدن گزینه مدنظر جریان حاکم هم شکل گرفته است. یعنی با ایجاد ابهام در هویت و گفتمان انتخابات سعی شده عملاً فضایی ایجاد شود که اهداف و منافع آنها تامین شود، ولو آنکه این سناریو باعث تامل مردم شود.

معتقدم که وضعیت کنونی کشور به خصوص در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی به قدری حساس و پیچیده است که نمی‌توان با این بازی‌ها آن را کنار گذاشت. این جریان فعلا سعی دارد تا زمان رسیدن به کرسی پاستور فضای ابهام کنونی را تداوم و تشدید کند. اتفاقا اگر به نشست وین هم نگاه کنید شاهد هستید که آن میزان از جدیت و تلاش‌های اولیه طرفین برای احیای برجام وجود ندارد. حتی آمریکا مواضع و ادعاهای متفاوتی را مطرح کرده است. به نظرم این مسئله متأثر از فضای سیاسی انتخاباتی کشور است. چراکه اکنون طرف‌های برجامی حاضر در نشست وین و ایالات متحده به وضوح می بینند که شرایط انتخاباتی چگونه دیپلماسی به حاشیه برده است.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها برجام انتخابات ۱۴۰۰ دیپلماسی تحریم مناظره انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام انتخابات ۱۴۰۰ دیپلماسی برجام انتخابات ۱۴۰۰ دیپلماسی تحریم مناظره انتخابات ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است