Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز منتسب به دختر با کرامت موسی بن جعفر (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) دختران شهدای مدافع حرم شهر مشهد به میزبانی مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی در باغ اردوگاه خاتون دور هم جمع شده‌اند تا اولین روز دهه کرامت را در جوار پدران آسمانی‌شان جشن بگیرند.

 خبرگزاری میزان - جمعی از دختران شهر به این مهمانی ویژه دعوت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کدام‌شان، قاب عکسی را دو دستی در آغوش گرفته‌اند که نام و نشان از بزرگی و مردانگی دارد. در روز منتسب به دختر با کرامت موسی بن جعفر (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) دختران شهدای مدافع حرم شهر مشهد به میزبانی مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی در باغ اردوگاه خاتون دور هم جمع شده‌اند تا اولین روز دهه کرامت را در جوار پدران آسمانی‌شان جشن بگیرند.

میراث‎داران یک قهرمان

زیاد دور نیست، آن سال‌هایی که همین پدرانِ شاهد درون قاب عکس‌ها، دخترکان خردسال‌شان را روی پا می‌نشاندند و برایشان قصه می‌خواندند. شاید هم از ماجرا‌های باور نکردنی جبهه و جهاد زیر گو‌ششان زمزمه می‌کردند. شاید هم از غربت تاریخی حضرت زینب (س) تعریف می‌کردند. اما چه زود دختران، پدران آسمانی خود را روی زانو نشاندند و دلتنگ روز‌های کوتاه حضور پدر، حالا خودشان، روایتگر ماجرا‌های یک قهرمان هستند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

به تصویر قاب‌ها که نگاهی بیندازیم، از جوانی شهدای مدافع حرم متعجب می‎مانیم. حتی یک موی سپید هم در سر و صورت ندارند، ولی زودتر از خیلی‌ها راه آسمانی شدن را پیدا کردند. دخترانی که به یادگار گذاشته‌اند هم آن قدر کم سن و سال هستند که بعید به نظر می‌رسد خاطره روشنی از پدر در ذهن داشته باشند، ولی به رسم خانواده‎های معظم شهدا، ایستاده و با صلابت به نظر می‌رسند. چون قرار است که به گفته یکی از مادران شهید، میراث گرانقدر فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

از همان ابتدای مراسم، استاد محمد کمالی از هنرمندان تصویرگر شهرمان دست به سیاه قلم برده و در حال کشیدن تصویری از سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی است. تصویرمتبسمی که انگار بروی جمع دختران شهدا لبخند می‌زند. آخر برای سردار این دختران با معصومه خودش فرقی ندارند.

عاشقانه‌های پدر و دختری

برای شادی دل خانواده معظم شهدا و دختران‌شان، مقدمات زیادی فراهم شده. از هم‌خوانی گروه سرود «رمیسا» گرفته تا نقل یک روایت از زبان خانم رادمنش، یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه عصر جدید. او به زبان شیرین کرمانی، روایتی شنیدنی از خاطرات عاشقانه یک پدر شهید و دخترش را روایت کرد.

از مهربانی‌های پدر، روز‌های شیرین بازی و همجواری با او، دوستی و رفاقت پدر و دختری، چشم انتظاری‌ها و دیدار‌های دیر به دیر و... از شکوه آخرین دیدار با یک قهرمان نقل کرد. از هر چه به فرهنگ رشادت و شهادمت مربوط بود، برای حاضران گفت. دختران با چشمان بارانی، انگار خاطرات پدر و دختری زندگی‌کرده خودشان را می‌شنیدند، برای همین دل به روایت سپرده بودند؛ و همان طور که خانم رادمنش هم گفت، بی شک پدران آسمانی این سرزمین، همه جا و در همه حال و در این محفل شاد و نورانی در کنار دختران‌شان حاضر و شاهدند.

شأن و منزلت دختران از نگاه اسلامی

اما مهمان ویژه مراسم هم چهره آشنای ویژه برنامه‎های مذهبی رسانه ملی به خصوص برنامه «سمت خدا»، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد بود. استاد فرحزاد با همان لحن گرم و صمیمی رو به مادران و دختران مخاطب خود، سخنانش را با بیان اثرات ذکر صلوات آغاز کرد و گفت: این ذکر، بهترین اذکار و دعا‌ها است و مراتب آن کمتر از قرائت قرآن کریم نیست.

وی با نقل روایتی از پیامبر اکرم (ص)، بر اهمیت صلوات فرستادن تاکید و اضافه کرد: رسول اسلام فرموده‌اند که بر منِ پیامبر، شفاعت اهل ذکر صلوات واجب می‌شود. ذکری که سهل الوصول است؛ چون نیازی به مقدماتی مثل وضو گرفتن و رو به قبله بودن ندارد. در همه حال و همه مکان‌ها، امکان زمزمه کردن صلوات وجود دارد.

این کارشناس علوم دینی در بخش دیگری از این نشست، به سراغ مناسبت روز اول ذی قعده رفت و گفت: خانم فاطمه معصومه که روز ولدت با سعادت شان به نام روز دختر نامگذاری شده، از معدود امامزادگان با کرامت هستند که از شأن و منزلت ویژه‌ای برخوردار هستند.

او ضمن با برشمردن نمونه‌های دیگری از متن روایات در نشان دادن شأن و منزلت کریمه اهل بیت (ع)، تصریح کرد: ایشان صاحب شفاعت هستند و به فرموده ائمه معصومین (ع)، می‌توانند شفیع شیعیان در روز قیامت باشند. از لسان دو امام معصوم روایت است که هر کس این خانم را در شهر قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود و ...

حجت‌الاسلام فرحزاد در ادامه گفت: خداوند متعال دختر‌ها را دوست دارد. خانواده‌هایی که صاحب اولاد دختر می‌شوند، از رحمت حضرت حق برخوردار خواهند شد. پیامبر اکرم (ص) هم در فراز‌های مختلفی بر این مهم تاکید کرده‌اند و در جایی فرموده‌اند که کسی دختران و بانوان را احترام نمی‌کند مگر با کرامت باشد.

او با تاکید خطاب به خانواده‌های شهدا بیان کرد: باید خداوند متعال را به خاطر بهره‌مندی از نعمات و برکات متعددی، چون قرار گرفتن در زمره خانواده معظم شهدا، داشتن نعمت دختری به یادگار از شهید، زندگی در لوای ولایت فقیه در کشوری اسلامی شکرگزار باشید.

حجت‌الاسلام فرحزاد در لابه‌لای این گپ و گفت، با بیان خاطرات شنیدنی از حضورش در برنامه «سمت خدا»، نشستن پای حرف‌هایش را دلچسب‌تر کرد. او تعریف کرد، یک روز که درباره اهمیت نماز خواندن روز آنتن صحبت می‌کرد، از روی اتفاق بر زبانش جاری شد که درد و بلای هر چه نمازخوان است به جان کاهلان نماز! و بعد از آن، سیل نقد و نظر بود که به سویش روان شد. هر چند در نگاه اول شاید این خاطره خوبی نبود، ولی استاد فرحزاد از این اتفاق متوجه شد که میلیون‌ها بی‌نماز هم مخاطب «سمت خدا» هستند!

اما بعد از قرائت میثاق نامه‌ای با شهدا از زبان یک دختر شهید، پایان‌بخش شیرین این جشن دخترانه، گرفتن عکس دسته‌جمعی کنار تصویر کامل شده سردار شهید سلیمانی بود. هر یک از دختران امضایی به یادگار یک گوشه تابلو انداختند تا آن را به موزه دفاع مقدس اهدا کنند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی امام رضا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امام رضا پدران آسمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست، گفت:نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در رویداد دختر ایران اظهار کرد: دانش‌آموزان سال‌ها از ما جلوتر هستند، وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم در می‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی از معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

معلمان دانش‌آموزان را قضاوت بیجا نکنند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر می‌شویم می‌بینیم که فضای دانش‌آموزان فضایی است که سال‌ها با ما متفاوت است. دانش آموز می‌بیند معلمش اصلاً صحبت‌هایش را درک نمی‌کند و او را بی‌جا قضاوت می‌کند.

پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است، گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمی‌دهد، دختری که امروز در جنگ روایت‌ها چندان بر سر سفره روایت‌های ما و مدرسه نمی‌نشیند، طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند.

حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است

وی بیان کرد: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان می‌آید و به شبیه‌سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 1401، معاون پرورشی در شهر مشهد بودم، در آن زمان می‌دیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانستند درکی از زیست دختران دانش‌آموز داشته باشند.

برگزاری اردو برای گفت‌وگو

وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش‌آموز صحبت کند و حرف‌هایش را بشنود گفت: ما باید اردوهایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا می‌کنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت به گفتگو بپردازند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند، گفت: گاهی از مسئولان می‌پرسم شما دخترانتان را به کجا می‌برید تا آنها شادی کنند؟ ما نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم.

پورثانی افزود: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی می‌خواهد دختر ایرانی کنشگر باشد اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی می‌بیند اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین می‌کند.

وی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است، روایتی صحیح از نقشی که دختر می‌تواند داشته باشد. روایتی که می‌گوید دختر ایرانی سال‌ها در چه جایگاهی بوده و امروز می‌تواند در ایران در چه جایگاهی قرار بگیرد.

حجت الاسلام پورثانی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در 600 هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود
  • تصویر تعظیم و لحظه بوسیدن چادر یک دختر توسط رادان
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست
  • دختر کاراته کا قمی بر سکوی قهرمانی کشور قرار گرفت