Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@11:08:43 GMT

تجارت هفت میلیارد دلاری ایران در اردیبهشت ماه

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۱۹۵۷

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در اردیبهشت ماه به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت خارجی غیر نفتی دو ماهه کشور به ۲۲.۲ میلیون تن کالا و به ارزش ۱۲.۸ میلیارد دلار رسید که ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیون تن، به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.

لطیفی افزود: از این میزان تجارت خارجی در ماه اردیبهشت، هشت میلیون و ۵۷۹ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار مربوط به صادرات کالا‌های ایرانی است و مابقی آن به وزن سه میلیون و ۳۲۱ هزار تن، به ارزش سه میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

لطیفی توضیح داد: با وجود رشد ۴۸ درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع دو ماه ابتدایی سال نسبت به این مدت در سال قبل، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه با ۲۷۷ هزارتن کالای بیشتر و ۳۸۴ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۳.۳ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش را شاهد بودیم و در واردات نیز یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن کالا با ارزشی بیشتر از ۹۳۷ میلیون دلار نسبت به فروردین ماه، واردات قطعی بیشتری داشتیم که این میزان، رشد ۶۲.۵ درصدی در وزن و ۳۳.۵ درصدی در ارزش واردات نسبت به فروردین ماه به شمار می‌آید.

لطیفی در خصوص تجارت کشور در اردیبهشت ماه افزود:در ۳۱ روز اردیبهشت امسال در رویه صادرات، نسبت به سال ۹۹، ۷۲۰ میلیون دلار کالا بیشتر صادر شد که معادل رشدی ۲۷.۵ درصدی است و در همین مدت نسبت به اردیبهشت سال قبل در رویه واردات، ۵۹۵ میلیون دلار کالا بیشتر وارد شده که ۱۹ درصد بیشتر بوده است. البته در وزن در هر دو رویه کاهش ۵۳۱ هزار تنی و ۶۱۲ هزار تنی را شاهد بودیم که منفی ۶ درصد وزن صادرات و منفی ۱۵.۵ درصد وزن واردات است.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کالا‌های ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: در دومین ماه سال، چین با دو میلیون و ۳۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار، اماران با یک میلیون و ۲۰۵ هزار تن به ارزش ۴۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۱۹۳ هزار تن به ارزش ۲۱۱ میلیون دلار و افغانستان با ۴۵۹ هزار تن به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی کشور در اردیبهشت ماه بودند.

وی افزود: امارات با ۹۵۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار، چین با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۸۳۲ میلیون دلار، ترکیه با ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار، سوئیس با ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار و آلمان با ۱۱۸.۵ هزار تن به ارزش ۱۷۱ میلیون تن، پنج شریک کشورمان برای تامین کالا‌های مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی در پایان افزود: ترانزیت کشور در اردیبهشت ماه مانند فروردین روند خوبی دارد و ۹۳۳ هزار تن کیلومتر، میزان کالا‌های عبوری از کشورمان در این ماه بوده است.
وی در پایان گفت:علاقمندان به حوزه تجارت خارجی می‌توانند برای مشاهده جزییات تجارت کشور در دو ماه ابتدایی سال به لینک https://irica.ir/web_directory/74026 مراجعه کنند. برچسب ها: گمرک ، تجارت خارجی ، کالا ، صادرات غیر نفتی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گمرک تجارت خارجی کالا صادرات غیر نفتی کشور در اردیبهشت ماه هزار تن به ارزش میلیون دلار تجارت خارجی تن کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران

امیرجمشیدی ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات بیش از ۷۰ قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و...، گفت فروردین ماه امسال ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد رشدرا نشان می‌دهد.

او افزود: طی فروردین ماه سال ۱۴۰۳، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

جمشیدی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران، گفت: عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلار اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند. صادرات به کشور‌های فوق ۹۴ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲