Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:35:24 GMT

نتانیاهو در لبه پرتگاه

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۲۳۰۷

نتانیاهو در لبه پرتگاه

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که چهار دور متوالی به مدت ۱۲ سال ریاست کابینه این رژیم را برعهده داشت و در طول آن سه بار به جنگ افروزی علیه فلسطینی ها دست زد، امروز در انتظار جلسه کنست است تا سرنوشت و حیات سیاسی اش  رقم زده شود.

از زمانی که "یائیر لاپید" رئیس حزب میانه "هناک مستقبل" در ۱۱ روز پیش به «رووین رولین» رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توانسته است ائتلافی برای تشکیل کابینه آینده تشکیل دهد، نتانیاهو به شدت به تکاپو افتاد تا جلوی این کار را گرفته و بتواند در درون این ائتلاف شکاف ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که در ابتدای امر نتانیاهو مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی شد اما نتوانست در طول مهلت تعیین شده با دیگر احزاب ائتلاف کند و در نتیجه رولین ۱۵ اردیبهشت ماه گذشته این ماموریت را به لاپید سپرد.

نتانیاهو که موقعیت خود را در خطر می دید، برای جلب نظر احزاب راستگرا و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی دست به تجاوزگری نظامی جدیدی به نوار غزه زد تا به خیال خود از این طریق بتواند "اسرائیلی ها" را پشت سر خود بسیج کرده و خود را تنها سیاستمداری معرفی کند که می تواند از رژیم صهیونیستی در برابر خطرات پیرامونی حفاظت کند.

اما ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه با وجود همه جنایت ها و ارایه تصویری شکننده از وضعیت امنیتی این رژیم برای نتانیاهو نتیجه عکس داد و در مقابل لاپید توانست با احزاب میانه و چپ، راست و عرب برای تشکیل کابینه ائتلاف کند.

براساس این ائتلاف، پست نخست وزیری بین نفتالی بنت رئیس حزب راستگرای "یمینا" و یائیر لاپید به طور چرخشی خواهد بود؛ به گونه ای که بنت تا ماه اوت سال ۲۰۲۳ میلادی نخست وزیر و لاپید در این مدت وزیر خارجه خواهد شد و سپس دوطرف پست های خود را با یکدیگر عوض خواهند کرد و تا انتهای دوره کنونی پارلمان در ماه نوامبر سال ۲۰۲۵ میلادی لاپید پست نخست وزیری را بدست خواهد داشت.

آنطور که از گزارش ها برمی آید، کابینه ائتلافی "بنت – لاپید" ۲۸ وزیر خواهد داشت و ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی از آن حمایت می کنند که شامل ۲۵ نماینده احزاب میانه، ۱۹ نماینده احزاب راست، ۱۳ نماینده احزاب چپ و چهار نماینده عرب هستند.

براساس برخی گزارشها، بنی گانتز رئیس حزب "آبی - سفید" که هم اکنون پست وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را برعهده دارد، در کابینه جدید "بنت-لاپید" در پست خود ابقا خواهد شد و "اویگدور لیبرمن" رئیس حزب راستگرای "اسرائیل بیتنا" پست وزارت دارایی، "گدعون ساعر" رئیس حزب راستگرای "امید نو" پست وزارت دادگستری، "آیلت شاکید" فرد شماره دو حزب راستگرای "یمینا" پست وزارت امور داخلی و "میراو میخاوئیلی" پست وزارت کار را برعهده خواهند داشت.

نتانیاهو که در برنامه اول خود برای جلوگیری از توانایی لاپید برای ایجاد ائتلاف به منظور تشکیل کابینه ائتلافی دست به تجاوزگری علیه نوار غزه زد، بعد از ناکامی در این راه و تشکیل این ائتلاف، به هر دری زد تا بتواند از میان ۶۱ نماینده حامی این ائتلاف در پارلمان دستکم یک نفر را جدا کرده و به اردوگاه خود بکشاند تا از این طریق کابینه ائتلافی "بنت- لاپید" نتواند رای لازم را در پارلمان بدست آورد و راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی دیگری فراهم شود.

نتانیاهو در لحظات پایانی نیز تلاش کرد تا ائتلاف "بنت - لاپید" را ضعیف و ناتوان از حفاظت از رژیم صهیونیستی در سطح داخلی و خارجی و تهدیدی برای امنیت این رژیم معرفی کند.

این درحالی است که قرار است عصر امروز پارلمان رژیم صهیونیستی برای رای به کابینه ائتلافی "بنت - لاپید " تشکیل جلسه دهد.

با این اوصاف، امروز روز سرنوشت سازی برای حیات شخصی و سیاسی نتانیاهو به شمار می رود که اگر نتواند تا زمان تشکیل جلسه پارلمان در درون ائتلاف یاد شده شکافی ایجاد کند، باید گفت که با چالش های زیادی روبرو خواهد شد.

رای امروز پارلمان به کابینه ائتلافی که آنگونه که از شواهد امر پیدا است، به رغم خواست نتانیاهو انجام خواهد شد، نتانیاهو را با وضعیت بسیار دشواری روبرو خواهد کرد زیرا با سلب مصونیت سیاسی از ، بستر برای محاکمه او در سه پرونده فسادِ رشوه خواری، خیانت در امانت و کلاهبرداری فراهم خواهد شد که این امر به نوبه خود پایانی بر حیات شخصی و سیاسی نتانیاهو خواهد بود.

به نظر می رسد که خود نتانیاهو نیز اندک اندک در حال درک این موضوع است که ناتوان از ایجاد شکاف در درون این ائتلاف است و از همین رو تاکید می کند که برای سرنگون کردن کابینه ائتلافی "بنت - لاپید" در سریعترین زمان ممکن تلاش خواهد کرد.

به عقیده برخی از تحلیلگران، آنچه نمایندگان احزاب مختلف راست، میانه، چپ و عرب را - با وجود اختلاف های شدید دیدگاههای آنها- به سمت این ائتلاف سوق داد، اتفاق نظر آنها درخصوص لزوم رفتن نتانیاهو از قدرت بود.

از این رو، این تحلیلگران معتقدند که اگر امروز کابینه ائتلافی در پارلمان رژیم صهیونیستی بتواند رای بیاورد و تشکیل شود، با توجه به اینکه متشکل از طیفی از نمایندگان احزاب راست، میانه، چپ و عرب با خط مشی و گرایش های مختلف درقبال مسائل داخلی و خارجی بویژه در زمینه دوره خدمت اجباری در ارتش، نوع برخورد با فلسطینی ها و جهان عرب، موضوع شهرک سازیها در کرانه باختری رود اردن و شهر اشغالی قدس و وضعیت این شهر، روند سازش و راهکار "دو دولت" و نحوه تعامل با موضوع ایران است، شکننده خواهد بود.

به عقیده این تحلیلگران، برخورداری از اکثریت فقط یک رای در پارلمان نیز عامل دیگری است که ماهیت این کابینه را شکننده خواهد کرد.

با این وجود، برخی دیگر از تحلیلگران براین باورند که تشکیل این کابینه به نوبه خود و لغو مصونیت از نتانیاهو و مهیا شدن بستر محاکمه اش به خاطر پرونده های فساد خواهد توانست به دوران او در قدرت بعد از ۱۲ سال و سیطره احزاب راست و دینی بر ارکان سیاسی رژیم صهیونیستی در طول این سالها پایان دهد.

برچسب‌ها پارلمان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارلمان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو پارلمان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو پارلمان رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی کابینه ائتلافی کابینه ائتلاف تشکیل کابینه حزب راستگرای احزاب راست پست وزارت نخست وزیر خواهد شد رئیس حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌های اسرای صهیونیست: حمله به رفح، جان اسرا را به خطر می‌اندازد

به نقل از خبرگزاری فلسطینی شهاب، خانواده های اسرای صهیونیست همچنین اعلام کردند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر، در زمینه دستیابی به توافق آتش بس مانع تراشی می کند. این در حالی است که باید همه موانع بر سر بازگرداندن و آزادی اسرا، برداشته شود.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،این خانواده ها افزودند: نتانیاهو باید به هیات مذاکره کننده اسرائیل برای دستیابی به توافق تبادل اسرا، اختیارات کامل بدهد اما وی هر بار در زمینه دستیابی به توافق مذکور، مانع ایجاد می کند. از این رو، کابینه جنگی باید همه موانع بر سر آزادی اسرای ما را بردارد.

خانواده های اسرای صهیونیست همچنین تأکید کردند: از مسئولان شنیده ایم که آنچه بین ما و اسرا فاصله انداخته، پایان جنگ است. بنابراین از نتانیاهو و کابینه اش می خواهیم با پایان دادن به این جنگ، زندگی آنها را نجات دهند.

خانواده یک اسیر صهیونیست به نام «یورام میتسجر» نیز در این باره گفت: ما خواستار بازگشت اسرایمان هستیم. همه چیز را متوقف کنید و اسرایمان را زنده بازگردانید.

خانواده‌های اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین، تاکنون بارها خواستار خودداری ارتش این رژیم از یورش به رفح شده اند.

آنها ۱۰ روز پیش و به دنبال انتشار ویدئویی از ۲ اسیر صهیونیست تأکید کردند که پس از گذشت ۲۰۰ روز ناکامی ارتش اسرائیل در آزادی اسرا و شکست فشار نظامی بر حماس، وقت آن رسیده است که تل اویو رویکرد خود را تغییر دهد.

آن‌ها خطاب به همه اعضای کابینه رژیم صهیونیستی گفتند: اگر بهای آزادی اسرا، پایان دادن به جنگ است، پس جنگ را متوقف کنید.

خانواده‌های اسرای صهیونیست همچنین هشدار دادند که یورش به رفح به اسارت بیشتر صهیونیست‌ها یا مرگ آن‌ها در اسارت منجر خواهد شد و رژیم صهیونیستی باید بین یورش به رفح یا بازگرداندن اسرا یکی را انتخاب کند.

آن‌ها تاکید کردند که کوتاهی کابینه در حق اسرا، جنایت کابینه علیه صهیونیست‌ها است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای غربی، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران وحشیانه این منطقه است. این جنایات موجب شد تا مقامات تل آویو به اتهام «نسل‌کشی» به دیوان بین‌المللی دادگستری معرفی شوند.

مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آتش بس در نوار غزه، امکان دستیابی به توافق برای آزادی اسرای صهیونیست در مقابل آزادی اسرای فلسطینی از زندان های این رژیم را سلب کرده است و شماری از اسرای صهیونیست بر اثر بمباران وحشیانه مناطق مختلف نوار غزه توسط رژیم تل آویو کشته شده اند.

این امر اعتراض گسترده خانواده های این اسرا در سرزمین های اشغالی را در پی داشته است. در حالی که آنها خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرای صهیونیست هستند، نتانیاهو که از محاکمه به اتهام فساد پس از پایان جنگ اطمینان دارد بر سر هرگونه توافقی در این باره مانع تراشی می کند و اخیرا عملیات نظامی در شهر رفح در نزدیک مرز با مصر را آغاز کرده است.


دیگر خبرها

  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: حمله به رفح، جان اسرا را به خطر می‌اندازد
  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • تصویب حمله به رفح در کابینه نتانیاهو/ مقاومت فلسطین هشدار داد
  • لاپید کابینه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت
  • گیر کردن نتانیاهو در میان آرواره‌ها
  • تصویب ممنوعیت فعالیت شبکه «الجزیره» در کابینه رژیم صهیونیستی
  • موافقت وزیر جنگ صهیونیستی با پیشنهاد مصر برای آتش‌بس
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی/ بن گویر خطاب به نتانیاهو: گالانت را برکنار کن
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند