Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@21:05:04 GMT

نیازمند فرهنگسازی محیط زیستی برای مسئولان هستیم

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۴۶۱۹

نیازمند فرهنگسازی محیط زیستی برای مسئولان هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی کلانتری روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که به‌صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان برای ادامه حیات خود به طبیعت نیازمند است، افزود: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت و این نسل و آن نسل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آنجایی که متاسفانه در کشور ما اهداف کوتاه مدت بر منافع بلند مدت غالب شده است، ما حاضر هستیم که برای تولید چهار کیلو مواد غذایی محیط زیست را قربانی کنیم.

وی با بیان اینکه آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی بیانگر این است که به‌طور متوسط کشور سالانه ۲۵۰ میلیمتر نشست می‌کند، گفت: این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط است. مسائلی از جمله کاهش منابع آب، فرسایش خاک، فرسایش ژنتیک و…، غیرقابل جایگزین هستند.

کلانتری ادامه داد: زمانی بیرجند شهر تمیز کشور بود اما الان مشهد و تبریز نیز به جمع شهرهای تمیز اضافه شده است. این مسئله نشان می‌دهد که توسعه فرهنگ عمومی در مسائل محیط زیستی اثرگذار است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کاش همانگونه که مردم از راهنمایان محیط زیست تبعیت می‌کنند، سیاست گذاران نیز این گونه باشند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور ۹۵ درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد. این یعنی بیلان منفی آب سه برابر امروز شود.

کلانتری افزود: از این‌رو ما نیاز داریم که به موازات فرهنگ سازی برای مردم برای سیاست گذاران و تصمیم‌گیران هم فرهنگ سازی کنیم. در سال ۱۹۷۰ غرب تصمیم گرفت که صنایع آلاینده را برای حفظ محیط زیست خود به کشورهای شرقی ارجاع دهد. در این زمان ایران نیز به‌دنبال مهد توسعه صنعت شدن بود.

وی با اشاره به اینکه در این جریان از این نکته غفلت شد که محیط زیست کره زمین به هم پیوسته است و اگر مزرعه‌ای در عراق رها شود، گرد و غبار آن تا ایران خواهد آمد و از ایران به سمت چین خواهد رفت، گفت: از سوی دیگر آب شدن یخ‌های قطبی کشورهای ساحلی را زیر آب خواهد برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای هستیم و اجلاس پاریس را نیز نپذیرفته‌ایم، تصریح کرد: رهبر انقلاب از ۲۵ سال پیش در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تاکید کرده‌اند که شدت انرژی باید در کشور کاهش یابد. این یعنی انرژی کمتری باید در کشور مصرف شود و از آلودگی کره زمین جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم فرهنگی که برای عموم مردم در حفاظت از محیط زیست را در نظر گرفته‌ایم در سر سیاست‌گذاران هم فرو ببریم و بگوییم که بدون حفظ محیط زیست کشور قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

کلانتری با بیان اینکه ۴۰ سال پیش ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در کشور داشتیم و اکنون ۴۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: این یعنی توجهی به توسعه پایدار نداریم و توسعه پایدار را شوخی گرفته‌ایم.

وی در پایان گفت: مردم متوجه می‌شوند که باید برای ادامه زندگی فرزندانشان در این سرزمین به حفظ محیط زیست توجه کنند. ما نیاز داریم که این توجه را به تصمیم‌گیران نیز منتقل کنیم تا منافع بلند مدت کشور قربانی نشود.

کد خبر 5233663

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری برنامه ششم توسعه سازمان محیط زیست عیسی کلانتری اجلاس پاریس مقام معظم رهبری انتخابات 1400 شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش روز دختر ویروس کرونا وضعیت معابر سازمان محیط زیست بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر تهران سازمان تامین اجتماعی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران صنایع دستی کمیته امداد امام خمینی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود.امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

کد خبر 6089248

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا