خانه خلاق علوم انسانی راهاندازی میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۵۳۳۵
خانه خلاق و نوآوری تخصصی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انعقاد تفاهم نامهای راهاندازی میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تفاهم نامه تاسیس خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور حسینعلی قبادی رئیس این پژوهشگاه و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق به امضاء رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در مراسم امضای این تفاهمنامه، گفت: اقدام پسندیده این پژوهشگاه در تاسیس خانه خلاق و نوآوری، میتواند منشاء اثر بسیار مثبتی در حوزه کاربردیسازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و تجاریسازی ایدهها و علوم انسانی تولید شده در این پژوهشگاه باشد.
وی ادامه داد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و همیاری ستاد، امیدوار هستیم که خانه خلاق و نوآوری این پژوهشگاه در کوتاهترین زمان ممکن تاسیس شود.
مشاور معاون علمی و فناوری در ادامه افزود: این پژوهشگاه، مخزن و انباشتی غنی از مطالعات فرهنگی و علوم انسانی را در اختیار دارد. انعقاد تفاهمنامه امروز و تاسیس خانه خلاق و نوآوری، راه را برای تجاریسازی فرهنگ، هنر و علوم انسانی و علم نافع هموار خواهد کرد.
کرمی تصریح کرد: باید توجه داشت که حدود ۵۰ درصد از برونداد مراکز دانشگاهی کشور بانوان هستند که علاقهمند هستند تا آموختههای خود را به صورت یک شغل در اجتماع پیگیری کنند. همچنین ۵۰ درصد از کل فارغالتحصیلان دانشگاهی مربوط به رشتههای علوم انسانی و هنر هستند که در بازار کار با چالشهای جدی مواجه هستند. راه اندازی این خانه خلاق و نوآور میتواند در شکلدهی به زیستبوم صنایع فرهنگی و ایجاد اشتغال در این حوزه موثر باشد.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، ضمن تبیین بیشتر وضعیت اشتغال در کشور اظهار کرد: ما در کشور نیازمند مکانهای همچون خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم تا در نقش شتابدهی به تجاریسازی فناوریهای نرم و خلاق را عهدهدار شوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم گردش مالی صنایع نرم و خلاق و فرهنگی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۲۷۰۰ میلیارد دلار است. برای مثال گردش مالی جهانی سینما بیش از ۶۰ میلیارد دلار است، در حالی که این رقم در کشور ما معادل تنها ۳۰۰ میلیارد تومان است.
کرمی با اشاره به اهمیت آشناسازی دانشگاهیان با فناوریهای نرم و هویتساز، گفت: تا زمانی که دانشگاهیان و یا هنرمندان و فعالان فرهنگی، با فناوریهای نوین در حوزه کاریشان آشنا نشوند، نمیتوان امید جهش در این حوزه را داشت. در حال حاضر گردش مالی صنعت اسباب بازی در جهان رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، این در حالی است که این عدد در کشور ما معادل ۳۵۰ میلیون دلار است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از این عدد نیز بیشتر کالاها وارداتی است و تنها ۱۵ میلیون دلار اسباببازیهای ایرانساخت است. این اعداد مسیر و راه را به ما نشان میدهد. برای مثال در این حوزه باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند AR، VR، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء یا مکاترونیک و تولید اسباببازیهای تعاملی، ورود کرد و رقبای خارجی را عقب راند و بازار کشور و منطقه را تصاحب کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی صنایع نرم و خلاق اقتصاد دانش بنیان خانه خلاق و نوآوری مطالعات فرهنگی علوم انسانی علوم انسانی تفاهم نامه نرم و خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051