Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@18:23:45 GMT

کاهش ۴ میلیون تنی تولید علوفه با تداوم خشکسالی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۵۵۳۱

کاهش ۴ میلیون تنی تولید علوفه با تداوم خشکسالی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: با استمرار خشکسالی، تولید علوفه مرتعی با کاهش ۴ میلیون تنی از ۱۰.۷ میلیون تن به ۶.۴۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش  قدس آنلاین ترحم بهزاد اظهار کرد: برآورد می‌شود با استمرار خشکسالی، تولید علوفه قابل برداشت مجاز از مراتع از ۱۰.۷ میلیون تن در شرایط نرمال و در بلندمدت به میزان ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۵ میلیون تن کاهش یابد.

او افزود: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند، در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند و تولیدات این مراتع بسیار پایین آمده است.

بهزاد ادامه داد: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و نیز گیاهان خوش خوراک و همچنین جایگزین شدن آن توسط گیاهان مهاجم، هجوم آفات و امراض می‌شود که به سلامت مرتع و دام زیان وارد می‌کند.

او با بیان اینکه مراتع بیش از ۵۲ درصد سطح کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: معیشت بیش از یک میلیون خانوار بهره بردار شامل ۲۰۰ هزار خانوار عشایری به عرصه‌های مرتعی وابسته است و این در حالی است که حدود ۶۶ درصد از مراتع کشور به علت خشکسالی دارای وضعیت فقیر بوده و بهره برداری‌های غیر اصولی نیز در این عرصه‌ها موجب تشدید تخریب و بروز مسائل و مشکلات بیشتری در حفظ منابع پایه آب و خاک کشور و تسریع رخداد بیابانی زایی می‌شود.

بهزاد، کاهش وزن دام، کاهش تولیدات دامی، کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام‌ها به بیماری، خطر نابودی دام‌های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی دامی کشور، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب از مرتع را از مهم‌ترین اثرات خشکسالی بر روی دام‌ها برشمرد.

او بر اختصاص اعتبارات برای حفاظت از منابع محیطی پایه مانند آب و خاک و حمایت از تولید دام در شرایط خشکسالی تاکید کرد و گفت: به منظور اجرایی کردن سیاست‌های کاهش اثرات خشکسالی در زمینه توزیع علوفه، تغذیه متمرکز با تعلیف دستی با جیره نگهداری و یا تولیدی و مصرف مواد مکمل با توجه به گران بودن نهاده‌های دامی، تغییر ترکیب گله و کوچک کردن گله از طریق طرح‌های حمایتی خروج دام از مرتع و انتقال دام، مدیریت چرا، تأمین و توزیع آب و یارانه خرید علوفه و انتقال آب، کنترل ظرفیت مرتع، اعمال قرق های ۲ یا ۳ ساله مرتع در مناطق تحت تأثیر خشکسالی شدید، احداث و تجهیز اتراقگاه‌ها و ایستگاه‌های انتظار و نگهداری دام‌ها، ارائه خدمات بهداشت و سلامت دام، اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع در حین خشکسالی، ذخیره نزولات با جمع‌آوری آب باران، احداث آبشخور و آب انبار به اعتبارات مکفی و به موقع نیاز است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان تصریح کرد: وقوع پدیده خشکسالی علاوه بر خسارت‌های مستقیم، خسارت‌های زیادی را در زمینه افزایش ضریب سیل خیزی حوزه‌های آبخیز، فرسایش خاک، کاهش سفره آب‌های زیرزمینی، فرسایش بادی به دنبال خواهد داشت که در نهایت موجب بروز مسائل اقتصادی و حتی فرهنگی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تولید علوفه خشکسالی سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری استمرار خشکسالی میلیون تن دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۵۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین

ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره معضل ناترازی بنزین در کشور گفت: کشور ما از ابتدا در موضوع بنزین وابستگی قابل توجهی را به خارج داشته است و جز در مقاطع کوتاهی نتوانسته به خودکفایی بایسته ای برسد.

وی ادامه داد: عمده ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف باعث شده که با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: عمده ترین تلاشی که باید در کشور صورت بگیرد کاهش مصرف و افزایش تولید است به نحوی که تولید بنزین از مصرف آن بیشتر باشد.

سودانی افزود: کاهش مصرف بنزین به عوامل متعددی وابسته است، ابتدا اینکه باید استاندارد خودروهای تولید داخل را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم که متاسفانه تا این استانداردها فاصله قابل توجهی داریم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع دیگر که باعث مصرف بالای بنزین شده تردد ماشین های تک نفره است، این تردد های نامتعارف تقریباً در کشور ما خیلی زیاد است و از سوی دیگر جاده ها و خیابان های ما هم شرایط مطلوبی را ندارد و همین امر بر افزایش مصرف بنزین تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نتوانسته ایم که سبد سوختی را متنوع کنیم و جایگزینی را برای بنزین در نظر بگیریم. باید برای کاهش مصرف بنزین از گاز و برق و سایر سوخت های فسیلی هم استفاده می کردیم تا مصرف بنزین در کشور و تقاضا برای آن کاهش پیدا کند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: متاسفانه تولیدات خودروسازان ما به سمت خودروهای هیبریدی و با سوخت های سبز پیش نرفته است. با وجود گشایش پالایشگاه خلیج فارس هنوز نتوانسته ایم پا به پای مصرف تولید را افزایش دهیم و این امر باعث شده که به واردات بنزین تن دهیم.

سودانی گفت: البته سیاست های دیگری وجود دارد که عمده این سیاست ها به مصرف کننده آسیب می رساند و اگر سیاست گذاران مجموعه تولید و مصرف بنزین یعنی وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و صنعت و معدن یک قرارگاه واحدی را تشکیل دهند و راهکارهای علمی و به روز را با استفاده از تجارت جهانی و همین طور متخصصان داخلی و خبرگان و نخبگان برای متنوع کردن سبد سوخت خودروهای داخلی استفاده کنند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: باید از توان نخبگان موجود در کشور برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده کنیم و اقدام به پروراندن این اندیشه ها و ایده های جوانان کشورمان کنیم. البته باید به این نکته توجه کنیم که بنزین خودش مافیایی است که همواره سعی کرده به واردات این فرآورده سوختی دامن بزند تا خودشان به نان و نوایی برسند.

کد خبر 6093837 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • همراه پرخرج
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار