Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:57:32 GMT

معرفی انواع افزودنی‌های مجاز خوراکی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۶۰۹۳

معرفی انواع افزودنی‌های مجاز خوراکی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، حفظ ماندگاری محصولات غذایی یک دغدغه برای بشر بوده است و به همین دلیل، انسان‌ها از دیرباز به فکر انجام کارهایی برای طولانی نگه داشتن مواد غذایی خود بودند. برای این منظور از اعمالی همچون نمک زدن و دودی کردن استفاده می‌کردند یا از موادی همچون نمک و یا انواعی از ادویه‌ها به عنوان افزودنی به مواد غذایی استفاده می‌کردند و به این گونه تا حدودی می‌توانستند طول عمر مواد غذایی مورد استفاده‌ی خود را بالاتر ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه با اضافه کردن افزودنی‌هایی همچون اسکوربات سدیم، بنزوات سدیم، پلی فسفات سدیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر انواع آن به حفظ ماندگاری محصولات غذایی کمک می‌کنند.

در عصر حاضر بنا بر پیشرفت‌های موجود در صنعت مواد غذایی و بیشتر شدن طیف مواد غذایی، احساس بیشتری به نگهدارنده ها و افزودنی احساس می‌شود. به همین منظور تلاش برای کشف انواع افزودنی‌ها برای اضافه کردن به مواد غذایی همیشه وجود داشته و در نتیجه طیف گسترده‌ای از افزودنی‌ها کشف و تهیه شده است. بنابراین برای هر یک از انواع مواد غذایی بسته به نوع و ساختار آن، یک افزودنی خاص در نظر گرفته شده است. در کارخانه‌ها برای هر یک از محصولات و مواد غذایی اعم از کنسروها، کمپوت‌ها، قوطی‌های حاوی رب یا سس و دیگر مواد غذایی دیگر، افزودنی‌هایی در نظر گرفته شده است که سعی بر این بوده که این افزودنی‌ها خوراکی و سالم باشند و کمترین ضرر برای سلامتی انسان‌ها داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین افزودنی خوراکی برای اضافه کردن به مواد غذایی با حساسیت خاصی صورت می‌گیرد. در واقع این مواد افزودنی مجاز خوراکی، در جهت بالا بردن طول عمر مواد غذایی و بالا بردن ماندگاری و تاریخ مصرف آن استفاده می‌شود. امولسیون‌ها و آنتی‌اکسیدان هایی که به عنوان افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، درواقع مواد را از خشک شدن و فساد در امان نگه می‌دارد و باعث حفظ طعم، بو و ساختار مواد غذایی می‌شوند، بنابراین افزودنی‌ها تا حدودی باعث صرفه جویی در پول و زمان نیز می‌شوند. چون می‌توان با خرید بیشتر موادی که دارای افزودنی هستند از ترددهای بیشتر برای خرید مواد غذایی جلوگیری کرد و همچنین به دلیل ماندگاری و تاریخ مصرف بالاتر در پول و هزینه‌ای که برای خرید محصولات غذایی می‌شود، صرفه جویی کرد.

افزودنی‌های مجاز خوراکی زیادی وجود دارد که بعضی از آنها به صورت طبیعی قابل یافت هستند و تعدادی دیگر از آنها به صورت مصنوعی و توسط بشر به مواد غذایی افزوده شده‌اند.

در این مطلب به چند مورد از افزودنی‌های مجاز خوراکی اشاره می‌کنیم. البته تعداد این افزودنی‌ها که چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی وجود دارند، بسیار زیاد است و کاربردهای متفاوتی دارند.

تعدادی از این افزودنی‌های خوراکی به شرح زیر است:

آنتی‌اکسیدان:

امروزه اکثر افراد از خواص و فواید آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت انسان آگاهند. درواقع آنتی‌اکسیدان یک افزودنی خوراکی است که به صورت طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود و باعث بالا رفتن طول عمر این محصولات غذایی می‌شود. به عنوان مثال لیپوکن یک آنتی‌اکسیدان است که یک افزودنی طبیعی محسوب می‌شود و به شکل طبیعی در گوجه فرنگی وجود دارد. این آنتی‌اکسیدان باعث بالا رفتن عملکرد درست مواد غذایی می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری:

یکی از اسیدهای چرب، امگا ۳ است که برای عملکرد صحیح قوه‌ی بینایی مفید است و به همین دلیل به عنوان یک افزودنی در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی:

بسیاری از مواد مورد استفاده در صبحانه از ویتامین‌ها و مواد طبیعی گوناگونی غنی شده‌اند. همچنین در نان‌ها برای غنی‌تر شدن آن از ویتامین‌هایی همچون ویتامینB و آهن استفاده می‌شود.

پایدار کننده ها مثل کاراگینان:

این افزودنی‌ها به مواد غذایی کمک می‌کنند تا بافت محکم‌تری داشته باشند و به پایداری امولسیون‌ها نیز کمک می‌کنند. از موارد مصرف این افزودنی‌ها می‌توان به استفاده از آن در تهیه مرباها اشاره کرد.

امولسیفایر ها مثل گوارگام و لیستین:

این افزودنی‌ها باعث می‌شوند آب و روغن در فرایند امولسیون با هم ترکیب شوند. از کاربردهای این افزودنی‌ها می‌توان به استفاده از آن در هنگام تهیه سس مایونز اشاره کرد.

نگهدارنده ها مثل پلی فسفات سدیم:

این افزودنی‌ها طول عمر مواد غذایی را بالا می‌برند و گاهاً موجب بهبود طعم در آنها می‌شوند.

پلی فسفات سدیم هم به عنوان امولسیفایر و هم به عنوان نگه دارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از موارد مصرف پلی فسفات سدیم می‌توان به استفاده از پلی فسفات سدیم در صنایع غذایی و خصوصاً کاربرد پلی فسفات در تولید سوسیس و کالباس اشاره کرد.

پلی فسفات سدیم امروزه به عنوان یک محصول ویژه و خاص شناخته می‌شود که تنها چند کشور تولید کننده آن هستند، در ایران و خاورمیانه تنها تولید کننده پلی فسفات سدیم شرکت غزال نجم (بسام) است که با تولید انواع پلی فسفات سدیم کمک زیادی به صنعت غذایی کشور کرده است.

شیرین کننده ها مثل اسپارتام، سدیم ساخارین، اسه سولفام:

این افزودنی‌ها به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقایسه با شیرین کننده‌های طبیعی مثل شکر از کالری کمتری برخوردار هستند و در نتیجه برای افراد دیابتی و افراد دارای اضافه وزن مناسب هستند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5233736

منبع: مهر

کلیدواژه: مواد خوراکی کسب و کار مواد غذایی کسب و کار گروه خودروسازی سایپا بانک قرض الحسنه مهر ایران فروشگاه زنجیره ای مشتری مداری واحد صنعتی صنعت خودروسازی سالمندی پرندگان زینتی خرید و فروش آتش سوزی صنعت سنگ میوه مورد استفاده قرار افزودنی ها محصولات غذایی مواد غذایی آنتی اکسیدان مجاز خوراکی یک افزودنی طول عمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت

به گزارش خبرآنلاین، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

تاثیر ویتامین B بر خلق و خو

به گزاش ایلنا، رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902665

دیگر خبرها

  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • راز لگد تاریخی آقای مو طلایی بالاخره فاش شد!
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان