Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهداد جربزه‌دار مدیر کتابفروشی اساطیر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح بهارانه کتاب گفت: طرح بهارانه کتاب یا هر اسم دیگری که رویش می‌گذارید، می‌خواهد با کتاب یا خواننده ارتباط برقرار کند. این طرح یکی از بهترین و موفق‌ترین طرح‌های وزارت ارشاد بوده است. از روز اجرای طرح تا کنون هر روز مردم بیشتر از روز قبل از طرح بهارانه کتاب استقبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون از طریق کتابفروشی‌ها به مخاطبان کتاب در سراسر کشور تخفیف می‌دهند.

بیشتر بخوانید

فردا؛ آخرین روز اجرای طرح بهارانه کتاب/ ۱۲ میلیارد تومان کتاب فروخته شد

وی افزود: در طرح بهارانه کتاب از اقصی نقاط کشور صحبت می‌شود. از یک سو مخاطبان در سراسر کشور می‌توانند کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه کنند؛ از سوی دیگر اجرای این طرح‌ها به اقتصاد نشر در حوزه کتابفروشی‌ها کمک می‌کند. اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای یک دوره سه ماهه در اقصی نقاط کشور به کتابفروشی‌ها اختصاص داده می‌شود. این رقم با توجه به اجرای طرح در سراسر کشور رقم بسیار ناچیزی است. حتی اگر تنها مراکز استان‌ها را در نظر بگیریم، باز هم اختصاص اعتبار ۴ میلیارد تومانی به این طرح اندک است. از سوی دیگر سقف مجاز برای خرید کتاب ۲۰۰ هزار تومان است. این رقم باتوجه به افزایش چهاربرابری قیمت همه چیز در کشور پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست.

مدیر کتابفروشی اساطیر با اشاره به درخواستش از وزارت ارشاد بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همتی کند و اعتبار اختصاص داده شده به برگزاری نمایشگاه‌های استانی را که همواره با انتقاداتی مواجه بوده است و دیگر برگزار نمی‌شود را به اعتبار طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشان اضافه کند. برگزاری این نمایشگاه‌ها نه تنها برای مردم سودی نداشته، بلکه برایشان مضر بوده است و عملاً آن‌ها را آزار می‌داد. مسئولان باید به طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشان که به این زیبایی برگزار می‌شود، بیشتر پر و بال بدهند و سقف خرید و اعتبار اختصاص یافته به این طرح‌ها افزایش یابد.

جربزه دار ادامه داد: پس از اینکه اعتبار اختصاص یافته به طرح‌های فصلی کتابفروشی‌ها به تعداد شهر‌های ایران تقسیم می‌شود، به ناچیز بودن مبلغ اجرای این طرح‌ها پی می‌بریم. در این میان بحثی از تهران در میان نیست. درحالی که تهران به اندازه یک کشور جمعیت دارد. فرض کنید در هر شهری به طور متوسط ۱۰ هزار نفر مخاطب کتاب از طرح‌ها استقبال کند. این میزان ضرب در تعداد شهر‌های ایران نشان می‌دهد رقم ۴ میلیاردی اجرای این طرح‌ها بسیار اندک است. از وزارت ارشاد می‌خواهیم مبلغ اختصاص داده شده به این طرح‌ها را هم در زمینه سقف خرید مردم هم میزان اعتبار برای طرح تابستانه کتاب افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه با سقف خرید ۲۰۰ هزار تومانی تنها می‌توان دو تا سه کتاب تهیه کرد، افزود: اعتباری که به طرح اختصاص می‌یابد در واقع میزان تخفیفی است که به مخاطبان کتاب داده می‌شود. الان سقف خرید کتاب ۲۰۰ هزار تومان است. وزارت ارشاد تنها ۲۰ درصد هزینه خرید کتاب را می‌پردازد و ۸۰ درصد پول کتاب را خریدار می‌دهد. اگر سقف خرید کتاب به ۳۰۰ هزار تومان برسد، مخاطب مجبور می‌شود ۲۴۰ هزار تومان از هزینه خرید کتاب را بپردازد. اینگونه ۸ میلیارد به میزان اعتبار اختصاص یافته افزوده می‌شود.

مدیر کتابفروشی اساطیر ابراز کرد: ممکن است پنج کتاب منتشر شود، اما در زمان انتشار مخاطب به مطالعه آن نیاز نداشته باشد و پنج یا ده سال پس از انتشار بخواهد آن را مطالعه کند. اینکه تنها کتاب‌های منتشر شده پس از سال ۱۳۹۰ در طرح‌های فصلی کتاب فروخته می‌شود، از جمله مشکلات این طرح هاست؛ چون کتاب تاریخ مصرف ندارد. باید از خرید کتاب‌های منتشر شده پیش از سال ۹۰ هم در طرح‌ها حمایت شود. به طور کلی می‌توان گفت طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها تا حد زیادی مفید است و در صورتی که عیوب جزئی آن برطرف شود، این طرح‌ها بهتر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طرح بهارانه کتاب کتابفروشی وزارت ارشاد طرح بهارانه کتاب اعتبار اختصاص کتابفروشی ها طرح های فصلی وزارت ارشاد هزار تومان طرح ها ۴ میلیارد خرید کتاب اجرای طرح سقف خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان‌غربی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای توسعه همه جانبه راه‌های استان گفت: امروز شاهد پیشرفت و آبادانی ملموس راه‌ها در استان هستیم که به موازات آن، نهضت ملی مسکن نیز رشد قابل توجهی داشته است.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه در هر گوشه از این استان شاهد برپایی کارگاه‌های عمرانی مسکن و راه هستیم افزود: درحال حاضر ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان‌غربی در قالب ۴۰ کارگاه راه سازی در دست اجرا است، که حاصل کار مجموعه راه و شهرسازی با تلاش شبانه روزی و تصمیم گیری درست و استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های این استان است.: 

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی اختصاص داده شده که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه این بخش در استان است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه امروز شاهد ارتقای شاخص‌های راه و مسکن در استان هستیم، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از احداث راه‌ها از مسیر قانونی بود که درگذشته مورد توجه نبود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه هیچ قطعه راهی در آذربایجان غربی وحود ندارد که بلاتکلیف باشد، گفت: تمامی مسیر‌های این استان دارای برنامه کاری و عمرانی جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی هستند که در این بین، مسیر رازی - خوی از جمله محور‌هایی است که در حال تبدیل به مسیر اقتصادی بین‌المللی است.

مقام ارشد اجرایی استان می گوید: با پایان یافتن اجرای طرح توسعه این مسیر، مرز رازی به مسیری بین المللی برای دستیابی به بازار هدف جهانی تبدیل خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اقتصادی این استان، ترانزیت است که در تمامی جوانب آن برنامه‌های گوناگونی در حال انجام است.

در پایان این مراسم سکان مدیریت راه وشهرسازی آذربایجان غربی به رسول عطایی رسید و از خدمات سید محسن حمزه‌لو تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی
  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها