Web Analytics Made Easy - Statcounter

جالب اینجاست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی به بحث مهم میراث فرهنگی در سه مناظره تلویزیونی نپرداختند که امروز اتفاقی افتاد که به هفت نامزد ریاست جمهوری توصیه می شود ، حداقل حتما به این رویداد عنایت فرمایند.

اتفاقی که دراین وانفسای انتخابات و تبلیغات زشت و زیبای انواع نامزدها اعم از شورای شهر و ریاست جمهوری بی سر و صدا رخ داد، خبری از تربت حیدریه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته علی محمدی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه، امروز "امیر رضا عین اللهی "، نامزد انصرافی ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی در این شهر، هزینه تبلیغات انتخاباتی خود را برای مرمت یکی از آثار تاریخی این شهرستان اختصاص داد.

محمدی گفت: این نامزد انصرافی شورای شهر تربت حیدریه با منصرف شدن از ادامه حضور در عرصه انتخابات، تصمیم گرفت اعتباری را که برای تبلیغات انتخاباتی خود در نظر گرفته بود، برای مرمت بنای آب انبار تاریخی و نیز حمایت از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان هزینه کند. اعتبار مورد نظر ۱۰۰ میلیون ریال است.

این نامزد انصرافی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اقدام خود را فرهنگ سازی برای حفظ و پاسداشت مواریث فرهنگی و احیای هویت تاریخی منطقه و نیز کمک به رونق صنعت گردشگری زادگاه خود بیان کرد.
وی گفت: مواریث فرهنگی متعلق به یک فرد و یا نهاد نیست و عموم مردم وظیفه دارند در حد توان خود نسبت به حفاظت و پاسداشت آنها اقدام کنند.

بنابراین به نظر نمی رسد بیراه گفته شود که این اقدام نامزد انصرافی تربت حیدریه قابل توجه نامزدهای ریاست جمهوری است که طرفداران میراث فرهنگی از ضعف آنان در برنامه هایشان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گله دارند.امروز در همین راستا نیز  گزارشی با تیتر «" میراث فرهنگی"؛ حلقه گمشده تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» از مرکز اصفهان منتشر شد که مراتب این گله مندی را منعکس کرد.

در این گزارش می خوانیم: "گردانه تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری بر مدار موضوع‌های کلان می‌گردد اما به اعتقاد کارشناسان در کشوری که بزرگترین سرمایه‌اش " میراث فرهنگی " است، نشانه‌ای از اهمیت پرداختن به این موضوع در برنامه‌های نامزدها دیده ‌نمی‌شود".

میراث فرهنگی در حالی که شناسنامه و هویت هر ملت به شمار می‌آید و بازگشت به ریشه‌ و هویت‌ می‌تواند راهگشا و گره‌گشا باشد؛ شوربختانه این مهم در برنامه ریزی‌های کلان و خط مدیریتی در شمار آخرین اولویت‌ها قرار دارد. به باور برخی کارشناسان ارشد، میراث فرهنگی کشور، تنیده با آن گردشگری و صنایع دستی در همه سال‌های گذشته قربانی سیاست، تصمیم گیری‌های غیرکارشناسی و مدیریت‌های غیرتخصصی بوده‌ است و اکنون هم در انتخابات رییس جمهوری ۱۴۰۰، کوچک‌ترین ردپایی از میزان توجه نامزدها به این موضوع مهم و ریشه ای دیده نمی‌شود.

وقتی فارغ از ویژگی‌های سرزمین‌مان هستیم

سید محمد بهشتی رییس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است که در برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات رییس جمهوری نسبت به میراث فرهنگی بی‌توجهی و غفلت شده است.در آنچه از مباحث و رویکردهایی که نامزدها بیان کردند، هیچ بحثی راجع به میراث فرهنگی و گردشگری ندیدیم؛ شاید به این علت که آنها احساس می‌کنند این موضوع‌ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست. اما واقعیت این است که مسائل جدی آینده کشور ما به شدت متاثر از رفتارهایی است که با سرزمینمان کرده‌ایم؛ نمی‌توانیم دیگر به رفتاری که در دهه‌های اخیر با سرزمینمان داشته‌ایم، ادامه بدهیم. ما در عمل توسعه‌ای را در پیش گرفتیم که از زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فارغ بوده است و به همین دلیل خسارت‌های زیادی به سرزمینمان وارد کرده‌ایم.

بهشتی به ماجرای ادغام گردشگری و میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۲ هم انتقاد کرد. این مساله به عقیده وی و برخی دیگر از کارشناسان میراث فرهنگی، بیشترین بلا را بر سر میراث فرهنگی و گردشگری کشور آورده است.

از نگاه بهشتی هرکسی که در این کشور رییس جمهوری شود، باید توجه کند که حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری  را باید از هم منفک کند؛ چرا که هر ۲ دچار عدم تجانس با یکدیگرند.

به باور وی گردشگری مثل گندمی می‌ماند که نه به طمع کاه که به طمع گندمش کاشته می‌شود؛ کاه گردشگری آن چیزی است که به عنوان اقتصاد گردشگری می‌شناسید اما گندمش ارزش‌های امنیتی و ایجاد صلح است که ما به شدت به آن نیاز داریم. اگر ما به این موضوع این گونه نگاه کنیم، تازه اهمیت گردشگری و میراث فرهنگی را می فهمیم و معلوم می‌شود که این ادغام صدمه به هر ۲ حوزه زده است و باید از هم جدا شوند.

بهشتی ارزش گردشگری در دنیا را ارزش امنیتی بیان کرد و گفت: کشوری که رونق گردشگری دارد یعنی اینکه به حقیقت آنچه هست، از منظر جهانی شناخته می‌شود. یعنی آن کشور از طریق رونق گردشگری  برای خودش تصویری در سطح جهانی می‌سازد که بسیاری از درها را به رویش باز می‌کند.

بهشتی حوزه میراث فرهنگی را یک نهاد علمی بیان کرد و افزود: مثل این است که یک متخصص متالورژی را بگذارید رییس یک بیمارستان. ماجرای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هم همین است. این خواسته را می‌توان داشت که هر کسی رییس جمهوری کشور می‌شود، به این موضوع توجه داشته باشد که این نهاد، یک نهاد تخصصی است و باید رفتار با آن تخصصی باشد. همان طور که راجع به سازمان انرژی هسته‌ای نگاه می‌کنیم و این سازمان به مثابه یک سازمان تخصصی است، میراث فرهنگی هم اینچنین است؛ اما خیلی وقت است  که نسبت به این موضوع غفلت می‌شود.

حل و فصل تعامل با دنیا برای تسهیل رفت و آمد گردشگران

همچنین در گزارش اصفهان اردشیر اوروجی مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و از کارشناسان ارشد میراث فرهنگی و گردشگری نیز اینطور گفت: رییس جمهوری آینده باید اول، بحث تعامل با دنیا را حل و فصل کند تا رفت و آمد گردشگران دچار مشکل نباشد. مرحله بعد اهمیت توجه به میراث فرهنگی، سرمایه گذاری برای مرمت و احیا بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین  توجه به صنایع دستی و گردشگری است. نامزدها باید راهبرد خودشان را برای توسعه ایران برمبنای میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کنند.

وی به ایرنا گفت: ما تاکنون هیچ راهبری از سوی نامزدها ندیدیم؛ فقط یکی دو تا از نامزدها گفتند، گردشگری فلان استان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اما آیا این می‌تواند، راهبرد برای میراث فرهنگی و گردشگری کشور باشد؟! هیچ کدام از نامزدهای رییس جمهوری، راهبردشان را برای توسعه سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مدت چهار سالی که می‌خواهند رییس جمهوری بشوند بیان نکردند و این یکی از نقاط ضعف‌ همه آنها است.

فعالان زیست محیطی ساوه و زرندیه از رئیس جمهوری آینده چه می خواهند؟

دغدغه های امروز اخبار انتخاباتی استان ها فقط در بحث میراث فرهنگی و گردشگری نبود بلکه دغدغه محیط زیست هم از دیگر اخبار قابل تامل روز ۲۳ خرداد به شمار می آید که یکی از آنها گزارش ساوه با تیتر "فعالان زیست محیطی ساوه و زرندیه از رئیس جمهوری آینده چه می خواهند"؟ بود.

بسیاری از فعالان به تخریب هایی که در دهه های گذشته به واسطه اجرای طرح هایی چون سد، معدن و برخی صنایع به محیط زیست وارد شد، اشاره می کنند و بر این باورند که برخی طرح ها بدون ملاحظات خاص در این زمینه، اجرا و در نتیجه بخشی از منابع طبیعت و اکوسیستم دستخوش دگرگونی شده است به همین خاطر معتقد هستند که در سکانداری دستگاههای مرتبط از جمله سازمان های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب باید افرادی منصوب شوند که پاسداری از محیط زیست و طبیعت کشور را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

در این گزارش می خوانیم: در ساوه و زرندیه ظرف ۲ سال اخیر اقداماتی برای احداث معادن مس در کوهپایه و باریت در منطقه بلوبند خرقان در آستانه اجرا بود که واکنش مردم و طرفداران محیط زیست را به همراه داشت و با ورود رسانه ها و تبیین حجم تخریب و تبعاتی که اجرای این طرح ها به زیستگاههای انسانی و جانوری وارد می می کند، مساله ختم به خیر شد هرچند به خاطر برخی طرح های دیگر مانند معادن گچ و کارخانه های آلاینده همچنان نگرانی هایی وجود دارد.

اکنون که در آستانه انتخاب رئیس جمهوری بعدی کشور قرار داریم، برخی از این فعالان در گفت و گو با ایرنا، از دغدغه های عمدتا کلان و ملی خود از جمله لزوم تخصص گرایی و پرهیز از سیاست زدگی در مدیریت عرصه های ملی و زیست محیطی می گویند و راهکارهایی هم برای دولت آینده پیشنهاد کردند.

مهدی فرقانی پور ،مدیر انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه گفت: دولت آینده باید فراگیر شدن آموزش های زیست محیطی به مردم را از طریق دانشگاه ها و مدارس، منبرها، مساجد و ادارات مرتبط از قبیل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در دستور کار قرار دهد.

یوسف خلج امیرحسینی مدیر مرکز پژوهشی محیط زیست و آب کوثر نیز گفت: بسیاری از پروژه ها بدون رعایت پیوست های زیست محیطی اجرا می شوند و سالها بعد که مشکلاتشان نمایان شد، کسی حاضر نیست متولی زمان اجرای طرح را بازخواست کند؛ از این رو بخشی نگری افت جدی و عمده در سیستم مدیریتی حوزه های آب و محیط زیست است و انتظار داریم رئیس جمهوری آینده در چینش مدیران این دستگاهها، افرادی دغدغه مند را منصوب کند تا صیانت از این منابع را در تصمیم گیری و اجرای پروژه ها به عنوان یک اصل ضروری در دستور کار خود قرار دهد.

او به عنوان مثال به ساخت سدهایی اشاره کرد که بعدها کاشف به عمل آمد که مثلا نماینده فلان منطقه وعده ساخت سد را داده است و به هر قیمتی آن را اجرا کرده اند.

تبلیغات ضد محیط زیستی نامزدها

حالا که بحث بر سر محیط زیست و پاسداشت و حفظ و حراست آن است ، بهتر است نگاهی هم به شیرین کاری برخی نامزدهای در خصوص تبلیغاتشان بیاندازیم که شمار این بزرگواران در کشور کم نیست. مثلا امروز در گزارش ساری با تیتر "جای خالی پیوست‌های زیست‌محیطی در تبلیغات نامزدهای شورای شهر" اقدامات ضد محیط زیستی برخی نامزدها منعکس شده است.

چیزی که جالب است این است که اتفاقا تبلیغات نامزدها در هفته محیط زیست هم یعنی ۱۶ تا ۲۲ خرداد صورت گرفته است و تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری ادامه دارد. ضمن اینکه بسیاری از نامزدها هفته محیط زیست را تبریک گفته اند اما دریغ از کمی ایمان به حرف هایی که زده اند که اگر ایمان داشتند با چسب و رزین به جان درختان شهر (ساری)نمی افتادند تا فرایند زیستی درخت را با چسباندن پوسترهایشان سخت کنند.

شما در این گزارش از هرس شاخ و برگ درختان توسط هواداران برخی نامزدها می خوانید برای اینکه مثلا بنری را آویزان درخت کنند. برخی نیز پوستر را روی تنه درختان منگنه کوب کرده اند.

اما ببینیم کاربران در واکنش تبلیغات نامزدهای ساری چه گفته اند. این روزها در فضای مجازی برخی کاربران با اظهار جملاتی مانند «کسی که به درخت احترام نگذارد به من و شما هم احترام نمی‌گذارد» ، « کسی که قانون را از اکنون رعایت نمی‌کند امیدی نیست پس از ورود به شورا، قانون را رعایت کند » یا « درختان شهر در تسخیر برخی نامزدهای انتخابات شورا هستند و زبانی برای دفاع از خود ندارند ، نمی‌توانند بگویند بر تنه اشان پوستر نچسبانند» ، در حال واکنش نشان دادن به تخلفات تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای های شهر هستند.

همچنین در مطلب ساری آمده است:کاندیداهایی که با شعار "شهر زیبا"، "طبیب توسعه شهر"، "رای به یاد ماندنی" و مانند اینها وارد انتخابات شده‌اند  از زمان رسمی شروع تبلیغات، اقدامی برای زیبایی شهر انجام نداده‌اند تا چراغ راهی برای مردم در انتخاب کاندیدای اصلح باشند.

براساس گزارش ساری از پل‌های عابر پیاده گرفته تا پست‌های برق، صندوق پست، صندوق صدقات و پست تلفن؛ از همه اینها یا بنر تبلیغاتی آویزان کرده‌اند یا پوستر چسبانده‌اند. این در حالی است که  طبق ماده ۶۲ قانون انتخابات شوراها « انجام تبلیغات بر روی تأسیسات دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما » ممنوع است ، ولی ظاهرا برخی از نامزدها در مازندران حتی یک بار قانون را مرور نکرده اند.

اقدام خطرناک نصب پوسترها با سریش روی ترانس و تابلوهای برق

تبلیغات انتخاباتی از روزی که شروع شده است به نحوی است که داد خیلی از هموطنان اعم از شهروندان و مسئولان را در نیاورده باشد. مثلا مجید شادکام ، معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد گفت:هر چند سه هزار متر مربع گونی پلاستیکی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات در سطح شهر ایجاد شده، اما هم‌اکنون پوستر برخی نامزدهای شوراهای اسلامی بر روی مبلمان شهری نصب شده که چهره مرکز استان خراسان شمالی را مخدوش کرده است.

معلوم نیست فهمیدن الصاق پوسترها در مکان های اعلام شده چقدر سخت است که شادکام تاکید کرد: از نامزد های انتخابات می خواهیم که طرفداران و افرادی که اقدام به نصب پوستر آنان را دارند توجیه کنند تا در نقاط در نظر گرفته شده، نصب کنند.

شادکام افزود: برخی نامزدها یا طرفداران آنها پوسترهای انتخاباتی را روی تیربرق، ترانس و تابلوهای برق، صندوق کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندلی و جایگاه ایستگاه اتوبوس های شهری و همچنین روی در و دیوار اماکن خصوصی و دولتی و حتی تابلوهای راهنمایی و  رانندگی نصب کرده اند.

وی با بیان اینکه بعد از پایان مهلت تبلیغات انتخابات پوسترهای نصب شده توسط نیروهای شهرداری جمع آوری خواهد شد افزود: پوسترها را با سریش روی ترانس و تابلوهای برق نصب کرده اند که برای جمع آوری باید از آب و مواد شوینده استفاده شود که خطرناک نیز است.

این معضل به نظر می رسد سراسری باشد چرا که اگر از خراسان شمالی به خوزستان بیاییم هم چشممان به اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق خوزستان می افتد که که بر لزوم رعایت حریم و همچنین اصول ایمنی در اطراف شبکه های توزیع برق در زمان تبلیغات انتخاباتی از سوی ستادهای تبلیغاتی انتخابات تاکید کرده است.

بر اساس این اطلاعیه نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی، بنر، پلاکارد و پوستر بر روی تجهیزات مربوط به شبکه های توزیع برق به دلیل احتمال وارد شدن خسارت به شبکه توزیع برق ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

 در این اطلاعیه افزوده شده است: فعالان و هواداران نامزدهااز نصب هرگونه داربست روی تاسیسات و شبکه‌های توزیع برق جهت جلوگیری از برق گرفتگی و یا احتمال سقوط از پایه‌ها و بروز خسارت به شبکه های توزیع و جان و مال شهروندان خودداری کنند.

این اطلاعیه همچنین با بیان اینکه حریم شبکه‌های فشار متوسط به گونه‌ای است که پیش از تماس مستقیم با شبکه نیز امکان برق گرفتگی وجود دارد هشدار داد: بنابراین هرگونه صعود از پایه‌های برق به هر طریق و هر دلیلی ممنوع بوده است و رعایت فاصله چهار متری از شبکه های توزیع برق لازم است. همچنین در هنگام نصب بنر، پلاکارد و پوستر لازم است نسبت به ابعاد آن‌ها، به صورت محکم مهار شده تا در زمان بروز طوفان و وزش بادهای شدید موجب برخورد و یا سقوط بر روی شبکه های توزیع و ایجاد نوسان و یا قطع جریان برق مشترکین نشوند.

معدوم سازی عکس های تبلیغاتی رقیب ها ممنوع

یکی دیگر از بداخلاقی های تبلیغاتی برخی هواداران نامزدها این است که به جان عکس ها ، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزد رقیب می افتند و هر جا فلان تبلیغ را از رقیب را می بینند اقدام به منهدم کردن آن می کنند.

عبدالغفور قاسم پور ، فرماندار ویژه کرج از جمله فرماندارانی است که در این خصوص به متخلفان هشدار داد و گفت: معدوم کردن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در زمان قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق یا نصب شده باشد، ممنوع است. همچنین  الصاق هر نوع آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوهای بیمارستان ها، مدارس، موسسات آموزشی و تابلوها و معابر عمومی و دولتی ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای،  تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان،  استفاده از هر نوع آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و آثار تبلیغاتی بیش از ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر ممنوع می باشد.

چیزی تحت عنوان کرونا هم هست

ما چیزی تحت عنوان خطر کرونا گرفتگی هم داریم که معلوم نیست شماری از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰  به چه علت آن را دستکم می گیرند. همین دیروز خبری از بجنورد داشتیم که از برگزاری  موسیقی های زنده و رقص محلی با تجمع جوانان در بسیاری از ستادهای تبلیغاتی استان را امری معمولی اعلام کرده بود.

فرمانداران شهرهای مختلف نیز در مقابل خبرهایی از این دست ، هر روز توصیه های مختلف از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی را برای مقابله با انتشار ویروس کرونا در ستادها و برنامه های تبلیغاتی به شهروندان دارند. مثلا امروز عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر گفت: ستادهای تبلیغات نامزدهای انتخابات، پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت کنند زیرا در صورت تخلف از آنها و برگزاری تجمع با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمب می‌شوند.

وی تاکید کرد: وظیفه ما خدمت به مردم است نه اینکه با برنامه‌های خود به سلامت مردم آسیب وارد کنیم، هر ستادی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونا را رعایت نکرد با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمب شود. استان بوشهر به دلیل همسایگی با استان هرمزگان دارای شرایط خاصی است و بدون تعارف اگر دقت نشود براحتی گرفتار موج پنجم خواهیم شد.

گراوند خطاب به نامزدهای انتخابات گفت: اگر این بیماری (کووید ۱۹)  را می‌شناسید و به فکر خدمت به مردم هستید، مراقب سلامت مردم باشید.

برخی تصور می کنند اشتغال دستوری است

حرف های آقای فرماندار به تخلفات تبلیغاتی محدود نمی شود چرا که از مناظره نامزدهای ریاست جمهوری هم انتقاد کرد و گفت: هرچند انتقادهای تندی علیه دولت در حال انجام است ولی با وجود همه مشکلات و تنگناها بیشترین کار و سرمایه‌گذاری در بخش آب استان بوشهر در دولت تدبیر و امید انجام شده‌است.

وی با اشاره به سخنان برخی افراد ادامه داد: برخی تصور می‌کنند اشتغال، دستوری است و این سخنان نشان می‌دهد این افراد ،آشنایی با الفبای کشور داری ندارند زیرا اشتغال نیازمند زیرساخت و سرمایه‌گذاری است.

استاندار بوشهر تاکید کرد: با وجود همه گرفتاری‌ها اما در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در این دولت گام‌های اساسی برداشته شده‌است که کارهای انجام شده بویژه در دولت دوم تدبیر و امید با هیچ دولت دیگری قابل مقایسه نیست اما امروز نامزدها چشم و گوش خود را بسته اند و در تلاش هستند همه چیز را زیر سوال ببرند.

توپخانه صدا و سیما به سمت دولت

صحبت از مناظره و انتقاد به برخی اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری شد؛ اتفاقا ماه‌سلطان کاشی، دبیر جمعیت زنان نواندیش مازندران امروز، مفصل با ایرنا در این خصوص گفت و گویی داشت. او  با اظهار این که قضاوت شورای اطلاع‌رسانی دولت در باره عملکرد صدا و سیما در مناظره‌ها کاملا منطبق بر واقعیات است، گفت: سئوالات طرح شده در مناظره‌ها هدایت شده برای زمینه‌سازی تخریب دولت بوده است.

وی با تاکید بر این که حق دولت در پاسخگویی باید بر اساس زمان صرف شده توسط نامزدها در طرح اتهامات و به صورت زنده رعایت می شد ، گفت : صدا و سیما اگر خودش را رسانه ملی می داند باید هم در مناظره ها بی طرفی را حفظ و هم قوانین و مقررات بویژه اصول اخلاقی را رعایت می کرد ولی نه تنها اینگونه نشد ، بلکه سئوالات طرح شده مناظره ها هدایت شده و در جهت تخریب دولت بوده است که این اقدام خلاف اصول حرفه ای رسانه ای است .

کاشی هدف از طرح سئوالات هدایت شده در مناظره ها را گمراه کردن مردم و تلاش برای پی نبردن ریشه اصلی معضلات و مشکلات دانست و افزود: با وجود اینکه مردم با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه و عصبانی هستند ، اما با توجه به فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می دانند که ریشه اصلی تمامی مشکلات کشور در مسائل سیاسی است و قطعا طراحان سئوالات مناظره ها نمی خواستند مردم از ریشه داشتن مشکلاتشان در سیاست و سیاسی بازی آگاه شوند.
دبیر جمعیت زنان نواندیش مسلمان مازندران ادامه داد: البته تخریب دولت از سوی صدا و سیما تنها به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری خلاصه نمی شود. متاسفانه توپخانه این نهاد در چهار سال اخیر به سمت دولت بوده است تا به هر طریقی دولت را ناکارآمد نشان بدهد ، در حالی که دولت در بخش های مختلف داخلی با توجه به مشکلات و چالش هایی که در حوزه خارجی داشته ، اقدامات خوب و قابل قبولی انجام داده است و نیاز بود تا مردم در جریان زحمات مجموعه دولت قرار بگیرند تا میزان ناامیدی و بی اثر بودن رایشان در حل مشکلات کشور کاهش یابد.

کاشی این را هم خاطرنشان کرد: بنده  نسبت به برخی عملکرد دولت وی بخصوص در دوره چهارساله دوم و چینش کابینه انتقاد دارم ، اما این رویه ای که صدا و سیما در تخریب دولت اتخاذ و طی کرد به هیچ وجه قابل توجیه نیست ، چون علاوه بر تخریب دولت ، امید را هم در مردم تخریب کرد و نتیجه آن هم کاهش مشارکت مردم خواهد بود ، نتیجه ای که در مغایرت کامل با اهداف مناظره های انتخاباتی قرار دارد.

اگر برخی وعده ها عملی بود آقای روحانی آن را انجام می داد

حالا بشنوید از مسعود همایونی فر، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد که امروز به ایرنا گفت: برخی وعده های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها عملیاتی نیست، اگر عملی بود آقای روحانی آن را انجام می داد. برخی نامزدهای انتخابات اطلاعات مناسبی از اقتصاد و وضعیت اقتصادی کشور ندارند یا فرافکنی می کنند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی که وضعیت اقتصادی کشور را نابسامان کردهاست ، تحریمهاست که باید نامزدهای انتخاباتی راه حل های خود را برای این موضوع عنوان کنند در حالی که ۲ عامل اصلی رشد اقتصادی سرمایه و نیروی انسانی هستند به خاطر تحریم ها طی این چند سال از کشور فرار کرده‌اند.

این استاد اقتصاد گفت: اگر تحریم های اقتصادی به شدت قبل ادامه یابد، فلاکت بعد از آن عیان خواهد بود، تا رشد اقتصادی نباشد و کالایی تولید نشود، تورم قابل کنترل نیست، علم اقتصاد می گوید باید در برابر پول، تولید رشد کند، آن وقت در این شرایط تورمی، نامزدها از کجا می خواهند پول بیاورند و یارانه های بیشتری به مردم بدهند؟

همایونی فر ادامه داد: پیشتر پول یارانه از محل فروش نفت تامین می شد، اکنون با تحریم ها، ایران بیشتر از ۱۰۰ هزار بشکه نفت نمی تواند صادر کند و این را هم با نصف قیمت می فروشد، آن وقت نامزدها در این شرایط پول یارانه را می خواهند از کجا تامین کنند؟ دست در جیب مردم کردن هم فقط با مالیات محقق می شود که آن را هم نمی توانند بگیرند، مالیات را در صورتی می توان از مردم گرفت که تولید وجود داشته باشد و ارزش افزوده ایجاد کند.

طی چند روز گذشته انتقادهای زیادی از نحوه برگزاری از سه مناظره اخیر تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ها منعکس شده است و همانطور که به استحضار رسید برخی از سیاسیون یا نخبگان استان ها معتقدند که نتایج مناظره ها ممکن است منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود . اما در این میان کسان دیگری هم هستند که به نظر می رسد مثبت تر به قضایا نگاه می کنند .

مثلا این نظر هست که برخی مدعی مهندسی شدن انتخابات هستند این در حالی است که جواد نایینی، نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در کاشان خطاب به افرادی که انتخابات را بیشتر انتصابات می‌پندارند و در صدد القای چنین موضوعی هستند این نظر را داشت:هیچ کس پای صندوق رای به دیگری نمی‌گوید به چه کسی رای بده و در تمامی مناطق کشور آزادی وجود دارد؛ طی ۴۲ سال گذشته نیز نوع رایزنی‌ها و نظرسنجی‌ها با آنچه که از صندوق بیرون آمده، متفاوت بوده است، از این رو نمی‌توان از اکنون نامزدی را پیروز انتخابات دانست.

فرمانده پیشین ناحیه مقاومت بسیج کاشان با بیان اینکه هیچ کسی حق ندارد به زور بگوید باید به نامزد خاصی رای داده شود، ادامه داد: رای‌گیری ، مخفی و شکل نظارت بر شمارش آرا مردمی است و هر یک از نامزدها پای صندوق‌ها نماینده دارند.

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه با برگزاری مناظره ها و پخش برنامه های کاندیداها، هنوز با  فضای جدی مشارکت و رقابت در جامعه در دوره های گذشته فاصله داریم، اظهارامیدواری کرد که در این چندروز آینده اتفاقات مثبتی ایجاد شود که بخش قابل توجهی از جامعه را از ناامیدی و قهر با صندوق رای خارج کند.

سرهنگ ابوالفضل طهماسبی، جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز با بیان اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، انتخابات لیالی قدر است که در روز انتخابات سرنوشت چهار سال کشور مشخص می‌شود که باید در انتخاب افراد اصلح دقت کرد، اظهار داشت: اگرچه میزان اعتماد مردم کاهش یافته و از عملکرد برخی افراد نگران هستیم اما نباید عملکرد کسی به نام نظام اسلامی نوشته شود چرا که نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف باید برای مردم برنامه داشته باشد و باید رئیس جمهوری انتخاب شود که برنامه‌ریزی برای کشور داشته باشد.

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان، هم با بیان اینکه برخی مسوؤلان نگران فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها بودند به نقل از رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: بر خلاف تصور و تحلیل‌های جبهه استکبار، نظام جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد.
سردار کرمی با تاکید براینکه جنگ تحمیلی، نبرد بین انقلاب اسلامی با جبهه‌ استکبار بود، افزود: اگر در جنگ سوریه مدافعان حرم و جوانان مسلمان کشورهای دیگر مجاهدت نمی‌کردند و به فرمان مقام معظم رهبری لبیک نمی‌گفتند ده‌ها میلیون نفر مسلمان در کشورهای مختلف ازجمله عراق، سوریه، فلسطین و یمن از بین می‌رفتند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همواره سعی کرده اند که کدخدا جهان شوند اظهار داشت: ملت انقلابی ایران در برهه‌های حساس و تاریخی همواره ثابت کرده اند که پای نظام و انقلاب ایستاده اند و در برابر استکبار جهانی هم پیمان بوده و تابع ولایت فقیه هستند.

وعده خارج از حد توان ، تدلیس است

واما بیاید درباره حسن ختام جمع بندی امروز اخبار استان ها بگوییم که درباره اظهارات آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید برای وعده های کاندیداها است که گفت: کاندیداهای انتخابات باید وعده‌هایی که می‌توانند انجام دهند و یا در توان آنها است را بدهند.

این مرجع تقلید در پاسخ به‌سوال یکی از مقلدان خود مبنی بر اینکه در رقابتی که بین کاندیداها وجود دارد و وعده‌های که داده می‌شود، تا چه اندازه کاندیداها مجازند وعده دهند؟ آیا مجازند وعده فراتر از اختیاراتشان بدهند؟ این پاسخ را داد: قطعا جایز نیست وعده‌های فراتر از اختیار بدهند، یا دروغ بگویند، یا کاری که می‌دانند نمی‌شود آن را مطرح کنند.

وی اضافه کرده است: ما اسم این را تدلیس می‌گوییم، نوعی تدلیس است، یعنی خلاف گویی و کار را بر مردم مشتبه ساختن این کار جایز نیست. کاندیداها باید وعده‌هایی بدهند که می‌توانند انجام دهند یا در توان آنها هست که انجام بدهند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داده است: بعضی جاها می‌توانند بگویند امیدوارم بتوانم فلان کار را بکنم، در صورتی که واقعا امیدواری باشد. اگر امیدوار نباشد، بگوید امیدواریم، آن هم دروغ و تدلیس است. بنابراین باید وعده‌هایی بدهند که امکان انجام آن را داشته باشند.‌

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات میان دوره ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم شورای اسلامی تبلیغات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم شورای اسلامی تبلیغات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری میراث فرهنگی و گردشگری نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای انتخابات تبلیغات انتخاباتی شبکه های توزیع برق تبلیغات انتخابات تبلیغات نامزدهای تبلیغاتی نامزدها میان دوره ای مجلس تبلیغات نامزدها تبلیغاتی نامزد سیزدهمین دوره نامزد انصرافی آثار تبلیغاتی برخی نامزدهای ساوه و زرندیه شورای اسلامی برخی نامزدها جمهوری آینده مناظره ها تربت حیدریه رییس جمهوری رئیس جمهوری محیط زیست تخریب دولت صنایع دستی زیست محیطی صدا و سیما تحریم ها وعده ها طرح ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۸۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

سعید شاهرخی ظهر امروز هشتم اردیبهشت ماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با تشریح همکاری اتاق بازرگانی با میراث فرهنگی و گردشگری استان و در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه رویداد کرمان ۱۴۰۴ در اتاق بازرگانی افزود: اتاق بازرگانی یکی از مهمترین نهادها برای تحقق شعار امسال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

وی با اشاره به رقابت کرمان و فارس برای میزبانی از سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی عنوان کرد: برای انتخاب میزبان ۲۵ شاخص مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قرعه به نام کرمان افتاد. گفتنی است که نقش اتاق بازرگانی استان در انتخاب کرمان به عنوان میزبان بسیار موثر بوده است.

شاهرخی گفت: از دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه جاری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلید خواهد خورد و احتمالا آبان ماه اختتامیه آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه مفاخر علمی، هنری، موسیقی و رسانه‌ای کشور برای معرفی کرمان بسیج می‌شوند و همه شهرستان‌های استان میزبان این گروه‌ها برای اجرای رویدادها خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: همایش بین المللی راه ابریشم در کرمان و کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در بم، سمینار باستان شناسان ایران در جیرفت و اختتامیه رویداد کتیبه سرباز و رویداد چوگان از جمله رویدادهایی است که امسال در استان کرمان برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۰۰۰ اثر تاریخی استان کرمان در موزه ملی تصریح کرد: امسال اشیاء و عناصر تاریخی استان کرمان که در موزه ملی نگهداری می‌شوند با نظر و انتخاب کارشناسان به استان کرمان منتقل می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند