Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@06:06:01 GMT

ایربگ و کمربند ایمنی چگونه اختراع شدند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۸۵۵۸

ایربگ و کمربند ایمنی چگونه اختراع شدند؟

این روزها تقریبا تمامی خودروهای تولید شده در جهان دارای استانداردهای امنیتی جهت حفظ جان سرنشینان در صورت بروز سانحه هستند و در این میان کیسه هوا و کمربند ایمنی نقش مهمی ایفا می کنند. در این گزارش به بررسی تاریخچه این دو فناوری می پردازیم.

به گزارش برنا؛ ما حدود دو دهه است که با سیستم های پیشرفته خودروها و سامانه های کمک راننده، زندگی می کنیم و تاکنون طراحان خودرو برای بهبود ایمنی جاده ها اقدامات زیادی انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما با یک نگاه اجمالی می توانید فناوری های مختلفی همچون، سامانه پیشگیری از واژگون شدن خودرو،  کروز کنترل تطبیقی ، ترمز اضطراری مستقل وسامانه ضد تصادف را  در یک اتومبیل مدرن پیدا کنید.

این موضوع بدان معنی است که وجود استانداردهای اولیه حفاظت از راننده و ایمنی جاده اغلب امری بدیهی تلقی می شود ، زیرا تولید کنندگان موظف هستند آخرین فن آوری امنیتی خود را در خودروهایشان به نمایش بگذارند. در این گزارش به بررسی دو استاندارد پایه در امنیت خودروها می پردازیم که شامل ایربگ یا همان کیسه هوا و کمربند ایمنی می شود:

کمربند ایمنی سه نقطه ای توسط شرکت خودروساز سوئدی یعنی ولوو در سال ۱۹۵۹ ایجاد شده و نکته جالب این که شرکت سوئدی ولوو به منظور حفظ جان مردم سراسر جهان در سوانح رانندگی،  حق ثبت اختراع خود را به صورت رایگان در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار داد. به گزارش سیناپرس،ولوو همچنین در سال ۱۹۶۳ ، اولین سازنده ای بود که کمربندهای ایمنی سه نقطه ای را به عنوان تجهیزات استاندارد امنیتی در محصولات خود نصب کرد.

  بدون اغراق این فناوری به ظاهر ساده تاکنون در گوشه و کنار جهان، جان هزاران هزار انسان را نجات داده است ولی به نظر می رسد این فناوری به تنهایی برای حفظ جان سرنشینان خودرو در تصادف های شدید کافی نبوده و به همین دلیل کم کم شاهد ظهور فناوری جدیدتری به نام کیسه هوا بودیم که عملکرد کمربند ایمنی را تکمیل می کرد.

تاریخچه ایده استفاده از ایربگ یا نوعی بالشتک بادی با هدف جذب ضربه را می توان در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده و اروپا جستجو کرد. متاسفانه تلاش های اولیه شرکت های خودروسازی برای ایجاد کیسه هوا به دلیل نقص سنسورها و مکانیزم های تحریک کننده ای  که باعث عملکرد دقیق و به هنگام این سیستم می شد، تا مدت ها ناموفق بود.به گزارش سیناپرس، در سال ۱۹۷۶ ، شرکت مشهور بوش درخواست رسمی ثبت اختراع دستگاه تحریک کننده فرآیند تورم در کیسه هوای خودرو را ارائه داد.

البته در اینجا طراحی و اختراع یک فناوری دیگر که با عنوان کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان واحد کنترل الکترونیکی (ECU) محسوب می شود نیز نقشی کلیدی داشت که باز هم توسط طراحان شرکت بوش ساخته شد.

وجود این فناوری در تولید اولین کیسه هوا بسیار مهم بود. در نهایت طی  یک رویداد رسمی در دسامبر سال ۱۹۸۰، اولین نمونه ایربگ با موفقیت آزمایش شده و به نمایش اولیه گذاشته شد.

این فناوری به صورت یک کیسه جمع شده در داخل فرمان یا روی داشبود خودرو قرار می گرفت که در صورت بروز تصادف با سرعتی زیاد و در کسری از ثانیه باز شده و از برخورد صورت سرنشینان با بدنه خودرو جلوگیری می کرد. گفتنی است مرسدس بنز نخستین شرکتی بود که محصولاتش دارای کیسه هوا بوده و در اوایل سال ۱۹۸۱از خط تولید خارج شدند.

اتومبیل های امروزی برخلاف نمونه های اولیه،  دارای کیسه های هوای متعددی برای ایمن نگه داشتن سرنشینان هستند. گفتنی است نوعی کیسه هوای ویژه عابرین پیاده نیز در خودروها طراحی شده که شرکت ولو در محصول مدل  V40 خود در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار از آن استفاده کرده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خودرو جاده فناوری تصادف استاندارد جهان ایالات متحده تورم ایربگ کمربند ایمنی کیسه هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش ایمنی وبهداشت شغلی شرکت‌های شهرستان میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، به همت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد و با همکاری معدن سنگ آهن سورک ندوشن، همایش آموزشی مسئولین ایمنی شرکت‌های شهرستان میبد در محل خانه فرهنگ دکتر اسلامی این شهر برگزار شد.


این همایش با حضور محمدی مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و با تدریس مهندس دشت آبادی رئیس اداره بازرسی کار آن اداره ک و مسئولین ایمنی شرکت‌های شهرستان میبد برگزار شد.


رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد، هدف از برگزاری این همایش آموزشی را ارتقاء سطح دانش مسئولین ایمنی در راستای افزایش سطح ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار در سطح کارگاه‌های شهرستان عنوان نمود.


علائی در پایان، هفته کار و کارگر را به تمامی کارگران شهرستان به ویژه کارگران بخش ندوشن تبریک گفت و خواستار رعایت هر چه بیشتر نکات ایمنی در کارگاه‌های شهرستان توسط کارگران و کارفرمایان شد.


در پایان از ۳ نفر از مسئولین برتر شرکت‌های شهرستان به شرح ذیل تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • کمربند ایمنی را ببندید تا زنده بمانید! (عکس)
  • تجهیز خودرو‌ها به ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه
  • درخواست پلیس از خودروسازها برای مجهز شدن خودرو‌های داخلی به ردیاب
  • نصب ردیاب خودرو اجباری شد
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • کودی رودز: بدون من AEW وجود نداشت، برای آنها آرزوی موفقیت دارم/ اخبار WWE
  • برگزاری همایش ایمنی وبهداشت شغلی شرکت‌های شهرستان میبد
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟