Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا در دنیا و کشورمان تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی از اهمیت بیشتری برخوردار شدند به طوری که در اوایل همه گیری کرونا کشورمان نیازمند تجهیزات محافظتی شدید و تجهیزات سرمایه‌ای بود که به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه به سختی این تجهیزات برای کشور تامین می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معضل با ورود سریع شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید تجهیزات سرمایه‌ای و ملزومات پزشکی سریعا برطرف شده است و امروزه ما تبدیل به یک صادرکننده این تجهیزات در دنیا شده‌ایم.

متاسفانه علی رغم زحمات زیاد نیرو‌های متخصص مهندسی پزشکی در بیمارستان‌های مختلف کشور در زمینه ارائه خدمات و تعمیر دستگاه‌های مختلف تجهیزات پزشکی، اما سازمان‌های مربوط حمایت‌های لازم را از آن‌ها نداشته و برخی اوقات بی مهری‌هایی نسبت به این نیرو‌های متخصص در کشور شده است، به طوری که امکانات و خدمات کادر درمان شامل این افراد نمی‌شود.

رضا مصباحی مسئول فنی یکی از  بیمارستان های تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان، با اشاره به مشکلات گروه صنفی مهندسی پزشکی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس استاندارد‌های تعیین شده باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور به ازای هر تخت یک دپارتمان مهندسی پزشکی در مراکز درمانی حضور داشته باشند که نبود این نیروی متخصص یا کمبود آن به دلیل عدم صدور مجوز جذب این افراد توسط دولت و حمایت کم از گروه‌های مهندسی پزشکی در ایران است.

او ادامه داد: بر اساس مصوبه جدید وزارت بهداشت مسئول فنی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی به داروسازان داده شده و این درحالی است که این گروه هیچ دوره آکادمیکی در زمینه تجهیزات پزشکی ندیده‌اند و هیچ تخصصی در این حوزه ندارند,  تنها شاید برخی از داروسازان تجربه کار در حوزه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی داشته باشند.

مصباحی در ادامه بیان کرد: نیرو‌های مهندسی پزشکی برای تعمیر و سرویس دستگاه‌های مختلف به بخش‌های گوناگون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و حتی به بخش کرونایی مراکز درمانی می‌روند و تمام خطرات مختلف از جمله ابتلا به بیماری کرونا را به جان می‌خرند.

او اضافه کرد: پرسنل فعال در بخش‌های رادیولوژی به دلیل کار با اشعه سختی کار گرفته و با ۲۰ سال سابق بازنشسته می‌شوند، اما نیرو‌های مهندسی پزشکی ما که برای تعمیر دستگاه‌های مختلف مانند سی تی اسکن که با انواع اشعه سروکار دارند سختی کاری برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

مصباحی تاکید کرد: یکی از مطالبات جدی ما در اولویت قرار گرفتن نیرو‌های مهندسی پزشکی و پرسنل فنی شرکت‌های تولید کننده انواع تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی مانند ونتیلاتور و یا مانیتور‌های اعلام علائم حیاتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. متاسفانه کادر درمان بیمارستان‌ها واکسن را دریافت کرده‌اند، اما نیرو‌های متخصص مهندسی پزشکی که کار سرویس و تعمیر تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را انجام می‌دهند و در معرض انواع بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا بوده در اولویت برای دریافت واکسن قرار نگرفته اند.

او با اشاره به مشکلات تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی کشور افزود: در اوج دوران شیوع بیماری کرونا شرکت‌های دانش بنیان ۴ هزار دستگاه ونتیلاتور تولید و به مراکز درمانی و بیمارستان‌های مختلف تحویل داده‌اند. زمانی که پزشکان به دلیل کمبود داروی کرونا در کشور در فضای مجازی این موضوع را مطرح می‌کردند، اما شرکت‌های تولید کننده و حتی وارد کننده هیچ گونه حرفی از مشکلات تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی به میان نیاورده‌اند و اگر تلاش شبانه روز شرکت‌های دانش بنیان نبود شاید وضعیت کشورمان بدتر از هند و دیگر کشور‌ها بود.

او تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان ۸۰ درصد از تجهیزات سرمایه‌ای مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور را تولید می‌کنند.

مصباحی گفت: متاسفانه نبود شناخت از حیطه مهندسی پزشکی که نیرو‌های آن در خط مقدم بیمارستان‌ها بوده و دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی را سرویس می‌کنند باعث شد تا مانند کادر درمان در اولویت تزریق واکسن قرار نگیرند.

او گفت: اداره کل تجهیزات پزشکی که باید بر واردات و تولید نظارت داشته باشد این کار را رها کرده و فقط به مقوله صادرات و قیمت گذاری تجهیزات پزشکی ورود کرده است. معتقدم که باید واردات و تولید زیر نظر سازمان استاندارد مانند سایر صنایع برود و بحث نظارت بر تجهیزات پزشکی بر عهده اداره کل تجهیزات پزشکی قرار بگیرد.

تولید ۸۰ درصدی تجهیزات بیمارستانی توسط شرکت های دانش بنیان 

 احمد زرنگ کارشناس مهندسی پزشکی کشور گفت: نیرو‌های مهندسی پزشکی از مجموعه وزارت علوم و پرسنل بیمارستانی از بدنه وزارت بهداشت بوده و همین موضوع باعث شده است تا فاصله‌ای بین این دو گروه ایجاد شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ۴۶۰۰ شرکت‌ دانش بنیان در حدود ۸۰ درصد از تجهیزات سرمایه‌ای بیمارستان‌های کشور را تولید می‌کنند، اما از حمایت لازم و کافی از سوی دولت برخوردار نیستند. در سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار به ۴۰ کشور دنیا تولیدات مختلف خود را صادرات کرده‌اند، اما همین نیرو‌های مهندسی پزشکی و مسئولان فنی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به دستگاه هیچ سهمی از دریافت واکسن کرونا نداشته‌اند.

او گفت: امسال تعداد سالمندان کشورمان در حدود ۱۰ درصد بیشتر شده و امروزه ۲۶ درصد از افراد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند. پیش بینی می‌شود تا ۳۰ سال آینده به ازای هر ۱۰ نفر حدود چهار سالمند در ایران داشته باشیم که همگی نیازمند تجهیزات پزشکی و سلامت به اقتضای سنشان هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجهیزات پزشکی مهندسی پزشکی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی بیمارستان ها و مراکز درمانی نیرو های مهندسی پزشکی شرکت های دانش بنیان تجهیزات سرمایه ای مهندسی پزشکی بیماری کرونا دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در ۷ سال اول زندگی او ایجاد می‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: کاهش شدت صرع در کودکان با مکمل‌های پروبیوتیک

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در ۷ سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن ۷ سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید. این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند.

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود دارو برای بیماران تالاسمی بیان کرد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم. در زمینه داروی بیماری تالاسمی افزایش تولید داشته‌ایم ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که پزشک باید این را تشخیص دهد. کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تأمین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره اهمیت تولید پانسمان برای بیماران پروانه‌ای خاطرنشان کرد: ما ابتدای دولت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که این میزان هم‌اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده که به‌نوعی رکورد است. با حمایت دولت تعداد این شرکت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت که یکی از دستاوردهای همین شرکت‌ها، تولید این پانسمان بوده است. البته این کار در مرحله پژوهشی است و امیدواریم به مرحله تجاری‌سازی برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229163 برچسب‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • تاکید بر حمایت از کارگران سمنان تا سهم ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از اشتغالزایی
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها