Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر بابک قرالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: قزوین از قطب های اصلی تولید انگور و زیتون در کشور به شمار می رود و در تولید پسته نیز طی سال های اخیر جهش بالایی داشته است.

وی اظهار داشت: به منظور ارتقای کیفیت این محصولات باغی و مقابله با چالش های پیش روی باغداران، اصلاح ارقام این محصولات طی سال های اخیر در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مسوول گفت: از طریق فعالیت های تحقیقاتی و سرشاخه کاری و پیوند موفق به تولید ارقام جدید انگور از جمله رقم مینودر و امین شده ایم که برای تازه خوری بسیار مناسب هستند و می توانند با کیفیت بالا در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شوند.

وی افزود: ارقام جدید زیتون نیز که در این مرکز تولید و کشت شده اند نیز برای روغن کشی مناسب بوده و کیفیت بسیار خوبی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: ارقام جدید پسته تولید شده نیز نیز مقاوم به سرما و شرایط خشکی هستند.

وی افزود: کار سرشاخه کاری و کشت ارقام جدید انگور در سطح پنج هکتار و زیتون و پسته نیز هر کدام در 2 هکتار از باغ ها به صورت نمونه و الگویی انجام شده و نتایج حاصله برای بهره گیری در باغ ها به باغداران ارایه شده است.

قرالی افزود: در تولید بذور جدید گندم دیم نیز فعالیت های قابل توجهی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین انجام شده و این مرکز در تولید رقم باران در قالب طرح ایران سیمیک و معرفی آن به گندم کاران مشارکت داشته است.

استان قزوین دارای 489 هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این تعداد حدود 76 هزار هکتار آنرا باغ های میوه تشکیل می دهند و سایر به زمین های زراعی اختصاص دارد.

برچسب‌ها زیتون کشاورزی استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زیتون کشاورزی استان قزوین زیتون کشاورزی استان قزوین استان قزوین ارقام جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور