Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@19:31:37 GMT

شرکت در انتخابات تأثیرگذاری در سرنوشت جامعه اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۱۲۹۳

شرکت در انتخابات تأثیرگذاری در سرنوشت جامعه اسلامی است

حبیب الله مهکام استاد پیشکسوت قرآنی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ به تبیین مسائل مهمی همچون انتخابات، حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت، اخلاق انتخاباتی و انتخاب اصلح از منظر آموزه‌های دینی و قرآنی پرداخت و گفت: شرکت کردن در این امر مهم نوعی تأثیرگذاری در سرنوشت جامعه اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره آل عمران ادامه داد: در سوره مبارک آل عمران آمده است: " ان دین عندالله الاسلام " آئین مقبول در پیشگاه خداوند، آئین اسلام است. و از امام صادق (ع) منقول است: «الاسلام هو تسلیم؛ مسلمان کسی است که در مسیر اجرای دستورات الهی تسلیم محض شود»، از خودش اعلام نظر نکند، هر چه قرآن و معصومین (علیهم السلام) فرمودند، اطاعت کند که این اسلام ناب می‌شود.

مهکام افزود: انتخابات ریشه قرآنی دارد. حضرت امام (ره) در این خصوص فرمودند: «شرکت در انتخابات تکلیف شرعی است» شک نکنید؛ شرکت در انتخابات به نوعی تأثیرگذاری در سرنوشت جامعه اسلامی است و این یک تکلیف شرعی است، پیام خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد و ۵۳ سوره انفال برای هر نسلی و هر عصری این است که سرنوشت جامعه در دست خود آن جامعه است.

این استاد قرآنی با بیان پرسشی در خصوص حضور در انتخابات، گفت: در آیه ۶۴ سوره انفال خداوند می‌فرماید: که مؤمنان حقیقی از پیروان پیامبر اکرم (ص) هستند، اینها در هرزمان، در تمام صحنه‌ها و عرصه‌های اجتماعی حضور فعال دارند، خود رأی دادن تکلیف شرعی است، رأی دادن به چه کسی که شرایط لازم را دارد تکلیف شرعی است، که باید با در نظر گرفتن حق با بصیرت باشد. ما طرفدار حق هستیم. حضرت در نهج‌البلاغه دارد که می‌فرماید: حد حق را بشناسید که در این صورت اهل حق را خواهید شناخت.

این پیشکسوت قرآنی با بیان عبارات قرآنی در خصوص حضور حداکثری گفت: من یک مسلمانم و باید به تکلیف شرعی و عقلی عمل کنم، ما باید در معیت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیکم السلام) باشیم، در آیه ۲۹ سوره فتح آمده «محمد رسول الله والدین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» و درباره همراهی و معیت اهل بیت (علیهم السلام) آیه ۱۱۹ سوره توبه گفته است: «یا ایهاالذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» در تفسیرها مراد از صادقین، اهل بیت (علیهم السلام) است و در جایی دیگر روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: نحن و شیعتنا حزب الله. ما خاندان پیغمبر (ص) و پیروان ما حزب الله هستند. در سوره مجادله دو حزب معرفی شده است؛ حزب الله و حزب شیطان، هر مسلمان و مؤمن یا در حزب «الله» جای دارد یا در حزب شیطان، از منظر قرآن حزب سومی نداریم، به استناد آخر آیه ۵۶ سوره مائده: «فان حزب الله هم الغالبون» حزب الله در طول تاریخ همیشه پیروز بوده است، فرقی نمی‌کند گاهی به کشته شدن و گاهی کشتن منجر می‌شود، ترویج دین به هرچه زمان اقتضا کند رقم می‌خورد در سوره توبه آیه ۱۱۱ نیز آمده است: " آن الله اشتری المومنین انفسهم» که حزب الله را از جمله رستگاران معرفی می‌کند.

از آیه‌های قرآن می‌آموزیم که به چه کسی رأی بدهیم تا در شرایط امروز مخصوصاً در امور اقتصادی واقعاً بصیرت داشته باشد، مرد میدان باشد، و از آیه سوره یوسف معلوم می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان امور کشور در هر عصر و هر نسلی مسئله اقتصاد بوده است، منتهی تخصص و امین بودن لازم است

وی ادامه داد: از آیه‌های قرآن می‌آموزیم که به چه کسی رأی بدهیم تا در شرایط امروز مخصوصاً در امور اقتصادی واقعاً بصیرت داشته باشد، مرد میدان باشد، و از آیه سوره یوسف معلوم می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان امور کشور در هر عصر و هر نسلی مسئله اقتصاد بوده است، منتهی تخصص و امین بودن لازم است؛ بنابراین دو ویژگی از نظر قرآن متعهد و امین، متخصص و آگاه، و لیاقت داشتن بسیار مورد تاکید بوده است.

داور مسابقات قرآنی ادامه داد: از اوایل انقلاب می‌گفتند دین از سیاست جدا است، آیه قرآن می‌گوید دین از سیاست جدا نیست، اسلام ناب یعنی قرآن بعلاوه مکتب معصومین، سیاست جز لاینفک دین اسلام است، باید دریاست مداخله کرد، منتهی سیاست اشخاص اگر مخالف اسلام ناب باشد، آن سیاست جز دین نیست.

مهکام با اشاره به توصیه‌های اخلاقی و چهارچوب‌های تبلیغ در بیان قرآن گفت: با استناد به آیه ۵۵ سوره یوسف، یوسف به پادشاه مصر گفت که مرا سرپرست خزانه داری قرار ده، پس کسی که در خودش لیاقت، قدرت مسئولیت پذیری و انجام مسئولیت می‌بیند باید مسئولیت را عهده دار شود، اما شرطش «مخلصا لوجه لله» است لیاقت و کارایی خود را اعلام کند، با توجه به آیه ۲ و ۳ سوره مبارکه زمر؛ فقط برای خدا باشد و خودنمایی و تفاخر در آن راه بجایی نداشته باشد برای قبول و ایفای مسئولیت الهی در جامعه اسلامی، این را بیان کند.

وی با اشاره به آیه ۱۴ سوره صف اظهار داشت: آخرین آیه سوره است: " یا ایها الذین امنوا کونوا انصارالله" ای مؤمنین یاوران دین خدا باشید، حامیان آئین الهی باشید، این خطاب در سراسر تاریخ بشریت از روز ظهور اسلام تا روز قیامت جاری است، بنده و شما باید نحوی حمایت و دفاع از اسلام را ثابت کنیم، یکی از مصادیق آن هم حضور فعال در انتخابات و شرکت کردن در آن است، این یک تکلیف شرعی و قرآنی است، ما باخدا و پیغمبر و معصومین، عقل و تدبیر ومعیت با پیغمبرو معصومین را وصف می‌کنیم، وقتی در آیه ۲۹ سوره فتح می‌خوانیم: " محمد رسول الله والذین معهم اشداء علی الکفار رحماء بینهم" آنهایی که همراهی دارند و با پیامبر اکرم همراه هستند به گستره تاریخ بشریت دو ویژگی ممتاز را باید داشته و عمل بکنند؛ اول اینکه اشداء علی الکفار، با دشمنان دین به قدر تکلیف مبارزه کنند تا کلمه الله محقق شود. مولانا در مثنوی می‌گوید که:

رو اشداء علی الکفار باش

خاک بر دلداری اغیار پاش

بر سر اغیار چون شمشیر باش

هین مکن روباه بازی شیر باش

آتش اندر زن به گرگان چون سپند

زانک آن گرگان عدو یوسفند

مهکام ادامه داد: دشمنان خارجی و داخلی می‌خواهند تمام برنامه‌های اسلامی تضعیف و مضمحل شود، در حالی که نمی‌دانند پیروزی اسلام ناب قائم به شخص نیست، قائم به ذات است ما مکلفیم در راه رضای الهی عمل کنیم. بنابراین دشمنان مترصد هستند که امروز انتخابات ما شور و هیجان نداشته باشد، اما دشمن شادکن نخواهیم بود.

کد خبر 5233564 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات 1400 نهج البلاغه قرآن سوره صف حزب الله لبنان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انقلاب فعالیت های قرآنی قرآن کریم مولوی مصر دهه کرامت انتخابات 1400 مشارکت مردم در انتخابات قرآن کریم حضرت معصومه س قرآن فعالیت های قرآنی حوزه علمیه شیعه امام رضا ع سازمان دارالقرآن الکریم هیات مذهبی اصول فقه سیره اهل بیت ع اشداء علی الکفار تکلیف شرعی سرنوشت جامعه جامعه اسلامی اسلام ناب حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن همه چیز ماست

حسینعلی شریف، موذن، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن کریم درباره اقدام صداوسیما در تولید برنامه‌های قرآنی امثال «محفل» گفت: همانطور که امام راحل فرموده بودند انقلاب اسلامی برگرفته از قرآن است، باید تمام شئونات زندگی‌مان با قرآن پیوند بخورد. 

شریف ادامه داد: واقعاً جای برنامه «محفل» در صداوسیما خالی بود. با هرکسی که در محافل قرآنی و حتی غیر قرآنی صحبت می‌کنم، می‌بینم از برنامه رضایت داشتند. آنقدر باید برنامه جذاب باشد، تا مخاطب بعد از دیدن آن گرایشش به قرآن بیشتر شود. 

استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به هجمه‌های به راه افتاده از سوی دشمنان که می‌گویند قرآن ارتباطی با جامعه ایران ندارد، توضیح داد: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم؟ در گذشته تمام بزرگوارانمان کارشان را با قرآن آغاز می‌کردند و بعد به سایر اولویت‌هایشان می‌پرداختند. ما باید زندگی‌مان را با قرآن تطبیق دهیم. البته ساخت برنامه‌های قرآنی نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان قرآنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • قرآن همه چیز ماست
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن