Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@18:55:29 GMT

پنجمین جشنواره کتابت قرآن در مرحله نهایی داوری

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۱۴۶۶

پنجمین جشنواره کتابت قرآن در مرحله نهایی داوری

بابایی گفت: پنجمین دوره جشنواره کتابت قرآن کریم از اسفندماه سال گذشته آغاز و اکنون در مرحله پایانی و داوری آثار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با هدف «احیا نهضت قرآن نویسی» و با هدایت‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۱۳۹۰ اقدام به تأسیس «دارالکتابه» نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمع آوری اطّلاعات درباره اساتید کتابت و کتاب آرایی قرآن کریم، ساماندهی و راهبری حوزه کتابت از مهم ترین اهداف این مجموعه است.

بنابراین گزارش مهدی بابایی، مدیر اجرایی  دارالکتابه  مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کتابت قرآن کریم و ادعیه منتخب با حضور جمعی از جوانان و پیشکسوتان در این رقابت ها  گفت:پنجمین دوره جشنواره کتابت قرآن کریم با هدف ترویج فرهنگ کتابت آیات الهی و ادعیه منتخب و آشنایی نسل جوان با این هنر ارزشمند و معنوی از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز و اکنون در مراحل پایانی دریافت آثار کاتبان و داوری قرارداد.

وی افزود: در این دوره ۱۳۰ نفر از کاتبان قرآن کریم در دو بخش  باتجربه ها و کاتبان  مبتدی رقابت کردند. بر این اساس جمعی از افراد پیشکسوت و حرفه‌ای در  هنر کتابت قرآن کریم  وادعیه  منتخب و همچنین جمعی از جوانان مبتدی که در ابتدای راه هنر اصیل و معنوی کتابت قرآن کریم قرار دارند در دو گروه مجزا آثار  خود را به دبیرخانه پنجمین جشنواره کتابت قرآن کریم ارسال کردند.

 بابایی با اشاره به مهمترین بخش های پنجمین جشنواره کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن گفت: در این دوره افراد به کتابت ۴ سوره منتخب از قرآن کریم، زیارت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر، خطبه حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام پس از واقعه کربلا در شام و کوفه، ادعیه منتخب صحیفه سجادیه، خطبه های حضرت امام حسین علیه السلام پیش و در روز کربلا  پرداختند.

 مدیر اجرایی دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به بخش کتابت جوانان در این دوره از جشنواره تصریح کرد: پخش نظیره نویسی  همانند تقلید خوانی در قرائت قرآن کریم فرصتی را برای کاتبان جوان فراهم ساخت تا بتوانند آثار تقلیدی خود از کتابت بزرگان و اساتید این حرفه به رقابت گذاشته  اکنون در مرحله نهایی بررسی آثار قراردارد.

بابایی ادامه داد: نظیره نویسی که همان تقلید کتابت‌های مشهور است و در هنرهای دیگر هم برای آموزش، رشد و پیشرفت استفاده می‌شود، در رقابت‌های بخش کاتبان جوان مورد توجه قرار گرفته است و در این بخش آثار فاخر اساتید را، کاتبان جوان بازآفرینی می‌کنند. صفحات منتخب از مصحف شریف، خطبه فدکیه و مناجات شعبانیه موضوعات بخش کاتبان جوان در این رقابت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه از خط نسخ فارسی و عربی در این رقابت استفاده خواهد شد، تصریح کرد: در بخش خوشنویسی توجه به زیبایی کتابت، توجه کامل به اجرای صحیح مفردات و ترکیبات حروف در یک کلمه و اتصالات سالم حروف، توجه به اندازه متناسب و قرارگیری صحیح و زیبای علائم و حرکات حروف، رعایت خلوت سطر و صفحه و ایجاد توازن میان تجمع و پراکندگی حروف، مرکب برداری دقیق وحرفه‌ای، رعایت کرسی حروف و کلمات، رعایت تناسب میان قوت و ضعف حروف و اتصالات، نظم و انضباط در صفحات، ایجاد تعادل در خلوتی و شلوغی علائم در کلمات و ترکیبات و پرهیز از اعوجاج کرسی در اثر ثقل و سبکی علائم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بابایی گفت: در بخش صحت متن و خوانایی، ملاک داوران همان املاء و رسم و اعراب گذاری صحیح است، خوانایی و وضوح خط، تنظیم و مدیریت سطر و صفحه و کتابت معنامحور همراه با نظم معنایی کتابت مورد توجه است.

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: دارالکتابه بابایی مرکز طبع و نشر قرآن خبرگزاری شبستان جشنواره کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بنا بر اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان سرچهان، چهل و دومین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی شهرستان‌های بوانات، پاسارگاد، سرچهان و بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید به میزبانی سرچهان برگزار شد.
در این دوره از مسابقات، دانش آموزان در ۱۲ رشته قرآنی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه مسابقات قرآن در تالار نگین شهر کره‌ای برگزار و در پایان با لوح تقدیر و هدایایی از برگزیدگان تجلیل شد.
در حاشیه این مراسم دانش آموزان مدارس سرچهان طرح بوم و نشاط خود را به نمایش گذاشتند.
شهرستان سرچهان در شمال شرق فارس و در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • اسامی داوران مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی اعلام شد
  • اعلام اسامی داوران مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران