Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اندیشکده ترکیه‌ای «بنیاد سیتا» در تحلیلی به قلم «بورهانتین دوران» به بررسی آثار دیدار رجب طیب اردوغان –رییس جمهور ترکیه- با جو بایدن –رییس جمهور آمریکا- پرداخته است. بر اساس ادعای این تحلیلگر ترکیه‌ای، واشنگتن به جایگاه اساسی ترکیه در برخی مسائل منطقه‌ای پی برده و از همین رو قصد دارد در خصوص برخی از آنها با رییس جمهور ترکیه بحث و گفتگو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر وی، رییس جمهور آمریکا در تلاش است تا تنش‌های قبلی با ترکیه را کاهش دهد و همچنین به منظور احیای اتحاد «ترانس آتلانتیک»، روابط خود را با ترکیه تقویت نموده و از این طریق سیاست مهار روسیه و چین را تقویت کند.

لازم به ذکر است که انتشار این گزارش به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا با هدف آگاهی از واکنش محافل ترکیه‌ای در خصوص دیدار رییس جمهور این کشور با جو بایدن انجام شده است.

متن کامل این تحلیل به شرح ذیل است:

همه نگاه‌ها به دیدار 14 ژوئن رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با جو بایدن -رئیس جمهور ایالات متحده- در بروکسل، بلژیک دوخته شده است. از زمان آغاز به کار دولت بایدن چندین بار من متذکر شده‌ام که واشنگتن از مشارکت فعال ترکیه در چندین موضوع مهم آگاه شده است. به نظر می‌رسد ساعاتی مانده به دیدار دو رهبر، فضا به طور فزاینده‌ای در حال مثبت‌تر شدن است.

برای اینکه دقیقتر اشاره شود، نگاهی گذرا به دستور کار دیدار 19 «می» آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه آمریکا- و سرگئی لاوروف -وزیر خارجه روسیه- برای برجسته کردن اهمیت زیاد ترکیه برای کاخ سفید در موضوعاتی از قبیل مسائل اوکراین (دریای سیاه)، سوریه، قره باغ (قفقاز)، افغانستان و ایران کافی است.

بایدن تا ماه آوریل صبر کرد تا با همتای ترک خود تماس بگیرد و در مورد وقایع سال 1915 صحبت کند که چیزی جز یک حرکت تاکتیکی نبود. در حقیقت، سیاست‌گذاران در واشنگتن دیگر باور ندارند که نادیده گرفتن ترکیه یک گزینه است. در عوض ، آنها خواستار تفکیک موضوعات مورد اختلاف هستند. به همین دلیل با آن دسته از تحلیلگران که انتظار دارند تنشی بین اردوغان و بایدن بر سر توافق سیستم دفاع هوایی اس-400 وجود داشته باشد، موافق نیستم. این مسئله ممکن است روی میز باشد، اما در حال حاضر به یک چالش فریز شده تبدیل شده است.

دولت بایدن که فهمید عقب نشینی از خاورمیانه یک کار هولناک است، از بدتر شدن روابط با ترکیه چیزی به دست نمی‌آورد. به عبارت دیگر، دلیل منطقی وجود ندارد که بایدن روابط پرتنش با اردوغان را انتخاب کند. لازم به یادآوری است که این جو بایدن بود که با رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد تا از واکنش نادرست واشنگتن به تلاش کودتای 2016 عذرخواهی کند.

خوش بینی من صرفا به پیشینه دیپلماسی این دو رهبر محدود نمی‌شود و حداقل سه عامل دیگر وجود دارد:

اول اینکه، زمان اصلاح روابط دو جانبه فرا رسیده است. رئیس جمهور ایالات متحده که سفر یک هفته‌ای خود را به انگلیس آغاز کرده، با رهبران «جی-7» و سپس با متحدان ناتو (از جمله اردوغان) و رهبران اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد. قرار است بایدن در 16 ژوئن با ولادیمیر پوتین -رئیس جمهور روسیه- در ژنو، سوئیس دیدار کند. در طول این سفر، می‌توان اقدامات تیم بایدن از ماه ژانویه تا کنون را مورد بررسی قرار داد. در این راستا، دیدار بایدن با اردوغان برای مسیر آینده سیاست جهانی بسیار مهم خواهد بود.

دوم اینکه، دولت بایدن علاقه‌ای به بروز تنش‌های جدید ندارد؛ زیرا تلاش می‌کند چالش‌های موجود را برطرف کند. وی در جبهه داخلی تلاش می‌کند تا تأثیر منفی ریاست جمهوری دونالد ترامپ را خنثی کند و آسیب‌هایی را که حمله کاپیتول به دموکراسی آمریکایی وارد کرد را اصلاح کند. در عین حال، بایدن در جستجوی راه‌هایی برای ترمیم اتحاد «ترانس آتلانتیک» به منظور مهار روسیه و چین است. در چنین شرایطی، تلاش آمریکا برای تقویت همکاری خود با ترکیه -با توجه به تحولات در دریای سیاه، افغانستان، لیبی و سوریه- از منظر واشنگتن کاملا قابل درک است.

نکته آخر اینکه، نه رئیس جمهور ترکیه و نه همتای آمریکایی وی با فشار سیاست داخلی روبرو نیستند.  مدت زیادی تا انتخابات در هر دو کشور باقی مانده است. همانطور که مردم واشنگتن می‌دانند، کاخ سفید در موقعیتی است که می‌تواند احساسات ضد ترکیه در کنگره را -مانند دهه 1990- موازنه کند. بایدن احتمالا با برجسته کردن اهمیت ترکیه برای منافع ایالات متحده، کنگره را متقاعد کند تا متفاوت عمل کند. شاید منطقی نباشد که انتظار داشته باشیم آنکارا یک لابی معجزه آسا در واشنگتن انجام دهد.

ناگفته نماند که اردوغان و بایدن احتمالا یک معامله سخت پیش رو داشته باشند. با این وجود هیچ دلیلی برای انتظار نتیجه منفی وجود ندارد. برجسته کردن اختلافات که منجر به تداوم تنش‌های دو جانبه می‌شود، ضعیف‌ترین سناریو است. همچنین هیچ دلیلی برای پیش بینی یک معامله بزرگ برای بازگشت دوباره روابط دو جانبه وجود ندارد. درعوض، من معتقدم که دو رهبر توافق خواهند کرد تا اختلافات خود را در موضوعاتی مانند معامله اس-400، مدیترانه شرقی و سازمان‌های تروریستی «جنبش گولن» و «ی.پ.گ» (یگان‌های مدافع خلق) کنار بگذارند و بر زمینه‌های اصلی همکاری، به ویژه در افغانستان، سوریه، اوکراین و لیبی، و تقویت دیپلماسی تمرکز کنند. در واقع این کلید شروع یک فصل جدید است.

 انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1099210 برچسب‌ها آمریکا ترکیه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آمریکا ترکیه جمهور ترکیه رییس جمهور رئیس جمهور جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه ضمن محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد حفاظت از قدس یک وظیفه است.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

به نقل از الجزیره، اردوغان امروز سه شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول تصریح کرد فلسطین و قدس قلب تپنده جهان اسلام هستند.

وی با بیان اینکه آزار و اذیت‌ها علیه مسجدالاقصی در حال افزایش است و هویت مسجد توسط رژیم صهیونیستی از بین می‌رود، تاکید کرد: حفاظت از قدس وظیفه ماست و ما تلاش می‌کنیم تا قدس را به خانه صلح برای همه بشریت تبدیل کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسانی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد ارزش‌های غربی مانند دموکراسی، قانون و آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات به محض اینکه موضوع به رژیم صهیونیستی رسید، نادیده گرفته شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد