Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@03:24:05 GMT

مشاغل خدماتی ناپایدار در معرض نابودی

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۲۴۹۴

شیوع کرونا در سال گذشته منجر به کاهش ۷۵ درصدی تعداد بیکاران در بخش خدمات شده است.   خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: داده‌های مرکز آمار، نگرانی‌ها در خصوص وضعیت ناپایداری اشتغال شکل گرفته در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ را تایید می‌کند به طوری که در سال گذشته، ۷۵ درصد تعداد بیکاران از مجموع یک میلیون افت اشتغال، مربوط به بخش خدمات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   اوایل اردیبهشت امسال بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نتایج بررسی روند شاخص‌های اصلی بازار کار از سال ۹۳ تا ۹۸ را منتشر کرد. طبق این گزارش، از پاییز ۹۳ به بعد، به طور متوسط در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن، بیش از ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت فعال اضافه شده است.   به این ترتیب در سال‌های مورد اشاره حدود ۳.۵ میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده اند که در مقایسه با افزایش نیافتن جمعیت فعال در دهه قبل از آن، بسیار قابل توجه است. در بیان دلیل این رشد جمعیت فعال، می‌توان به تغییر تصمیم جوانان برای ورود به بازار کار و خارج نماندن از این بازار به منظور تحصیلات، خانه داری یا علل دیگر اشاره کرد. موضوعی که در آن زنان، جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی و متولدان دهه ۷۰ نقش پررنگی داشته اند. نکته جالب‌تر این است که در این دوره، حدود ۸۵ درصد جمعیت اضافه شده به جمعیت فعال، شاغل شده اند به طوری که به طور متوسط در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۶۲۱ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است. این گزارش، اما روی ناهنجار آمار‌های مثبت یاد شده را نیز نشان داده و افزوده است: افزایش اشتغال در این دوره، عمدتاً در بخش «خدمات» و بنگاه‌های بسیار کوچک (دارای کمتر از چهار نفر کارکن)، با وضعیت شغلی «کارکن مستقل» و فاقد قرارداد به معنای متعارف بوده و  مخرج مشترک تمام مولفه‌های فوق، خود را در سهم کمتر شاغلان دارای پوشش بیمه نشان داده است به طوری که در مدت یاد شده به طور متوسط تنها ۲۸ درصد شاغلان اضافه شده به جمعیت شاغل دارای پوشش بیمه به واسطه شغل خود بوده اند و بقیه ۷۲ درصد، در مشاغلی مشغول کار شده اند که دارای بیمه نبوده است.   مرکز پژوهش‌ها با استناد به این وضعیت که کیفیت نامناسب اشتغال ایجادشده در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ رانشان می‌دهد و همچنین بروز کرونا که سبب شد این روند اشتغال زایی اقتصاد ایران دفعتاً قطع شود، هشدار داده بود که شرایط یاد شده بسیار ناپایدار بوده و اقدامات مخرب در سطح اقتصاد کلان می‌تواند منجر به تخریب بنگاه‌های خرد و اشتغال حاصل از آن‌ها شود. با این اوصاف، آمار‌های مرکز آمار از وضعیت اشتغال در سال گذشته، نتایج گزارش مرکز پژوهش‌ها را تایید می‌کند.   گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز آمار، نشان می‌دهد که در سال گذشته، همزمان با کاهش حدود ۳ واحد درصدی نرخ مشارکت و افت دو میلیون نفری جمعیت فعال، خروج یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری زنان از بازار کار رقم خورده است. از سوی دیگر افت یک میلیون نفری تعداد شاغلان رقم خورده که سهم بخش کشاورزی در این میان حدود ۲۵۰ هزار نفر، سهم بخش صنعت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر و سهم بخش خدمات حدود ۷۴۰ هزار نفر بوده است. همان بخشی که اتفاقاً بیشترین نقش را در شکل گیری اشتغال کم کیفیت پنج سال قبل ایفا کرده بود. بیشتر بخوانید: کاهش تدریجی آثار کرونا در بازار کار طی فصل تابستان انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: شغل مشاغل خدماتی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شغل مشاغل خدماتی سال گذشته جمعیت فعال اضافه شده بازار کار هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۲۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه

مجید کوهی گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی، طی امروز و فردا (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه) شرایط جوی نسبتاً پایدار پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: هر چند به دلیل وزش باد شرقی و نفوذ هوای مرطوب خزری (در مناطق شمالی و مرکزی گاهی با سرعت تند) دمای هوا بطور نسبی کاهش یافته و آسمان استان نیمه ابری تا ابری انتظار می‌رود.

به گفته او، برای این دو روز از شرایط فصلی و محلی در ساعات بعد از ظهر و عصر در برخی از مناطق افزایش ابر و رگبار پراکنده احتمال می‌رود.

کوهی افزود: از روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) با ورود سامانه ناپایدار جوی به استان ضمن افزایش ابر، وزش باد و کاهش دمای هوا در مناطقی از استان بارش باران گاهی بصورت رگبار و رعدوبرق (در مناطق مستعد بارش تگرگ) پیش‌بینی می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به اینکه سامانه بارشی (به صورت متناوب و با شدت و ضعف) تا صبح یکشنبه هفته آینده در سطح استان تداوم خواهد داشت؛ لذا با تاکید بر هشدار صادره هواشناسی (سطح نارنجی - شماره ۲) رعایت موارد توصیه شده (به‌ویژه از عصر جمعه تا عصر شنبه) ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • چه خدماتی به کارگران نخبه ارائه خواهد شد؟
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • شهرک صنفی بازیافت ضایعات در همدان ایجاد می‌شود
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اشتغال پایدار از عوامل نگه‌داشت جمعیت است
  • ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه
  • جوی ناپایدار در اروند