Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این تحقیقات با کمک ۱۲۳ مادر باردار انجام گرفت که یک سوم آن‌ها قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند، یک سوم دچار اضافه وزن بودند و یک سوم پیش از دوران بارداری چاق بودند.

محققان با استفاده از داده‌های سیستم کنترل کیفیت سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا میزان آلودگی محل زندگی این داوطلبان با ۴ آلاینده PM ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵، PM ۱۰، دی اکسید نیتروژن و ازن انداره‌گیری کردند. پس از زایمان نیز علاوه بر اندازه‌گیری وزن و قد نوزادان، میزان چربی انباشته در بدن آن‌ها را نیز به طور دوره‌ای اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد افزایش میزان آلودگی هوا در دوران بارداری، موجب افزایش وزن بیشتر و چاقی شدیدتر نوزادان در طول شش ماه ابتدای زندگی آن‌ها می‌شود. آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات حوزه سلامت است. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. در این گزارش آمده است از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز از آلاینده‌هاست.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد آلودگی هوا

-حدود ۹۱ درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در کشور‌های فقیر و کم‌درآمد رخ می‌دهد و بیشترین آمار متعلق به مناطق غربی اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.
-علاوه بر آلودگی هوای محیط باز، حدود سه میلیارد نفر در معرض آلودگی داخل خانه قرار دارند و از زیست توده، نفت و زغال سنگ برای پخت و پز و افزایش دما استفاده می‌کنند.
-استفاده از حمل و نقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله‌های شهری، مدیریت سوخت و خانه‌های کم‌مصرف از جمله بهترین راهکار‌های مبارزه با آلودگی هوا هستند.
آلودگی هوا نهمین عامل مرگ و میر و از کار افتادگی در سراسر جهان است. بر اساس آمار آلودگی هوا مرگ و میر را به طور کلی به میزان ۱۶ درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان ۲۷ درصد، مرگ ناشی از سرطان ریه را به میزان ۲۸ درصد و خطر بروز حمله قلبی را به میزان ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها باعث افزایش مشکلاتی از قبیل آسم، بیماری‌های کبدی، و دیابت می‌شود.

راه‌کار‌های آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا

-پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه
-افزایش تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی
-تنظیم باد لاستیک‌ها
-توجه به استاندارد‌های آلایندگی خودرو هنگام خرید
-خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف
-خاموش‌کردن چراغ‌های اضافی در منزل و محل کار
-استفاده از وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف
-استفاده از انرژی‌های پاک تا حد امکان
-استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت
-عدم استفاده همزمان از وسایل برقی
-عایق‌کردن پنجره‌ها و در‌ها
-استفاده از محصولات ارگانیک
-بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی
-کاشت درخت در فضای سبز حیاط
-استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی
-نصب رابط‌های صرفه جویی آب در آشپزخانه و حمام
-استفاده از هر دو طرف کاغذ
-کاهش سفر‌های درون شهری تا حدامکان
-استفاده از سرویس‌های مبتنی بر وب به جای حضور در محل
-تعویض منظم فیلتر ماشین
-عدم استفاده از اجاق‌های هیزمی و ترک سیگار
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Health منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بارداری چاقی الودگی هوا آلودگی هوا مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان

ایسنا/سمنان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش پرشدگی سد دامغان در مقایسه با سال قبل، گفت: میزان پرشدگی این منبع مهم آبی ۶۱ درصد است.

حمید احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: میزان پرشدگی این سد در سال آبی گذشته ۷۱ درصد بود و اکنون ۱۰ درصد با آن میزان فاصله دارد. 

وی با اشاره به بارش‌های چند هفته اخیر در استان، بیان کرد: این بارندگی‌ها منجر به افزایش سه درصدی شاخص پرشدگی سد شهید شاهچراغی دامغان شد. میزان پرشدگی سد دامغان تا هفته اول فروردین ماه ۵۸ درصد بود که با بارش‌های خوب اخیر، این میزان از مرز ۶۱ درصد عبور کرده است. 

احسانی با اشاره به کاهش درصد پر شدن این سد، ادامه داد: سال گذشته میزان پر شدن مخزن این سد از ۱۱.۶۸ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حدودا ۱۰.۲میلیون مترمکعب در ۱۰ اردیبهشت ماه امسال رسید.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: تراز نرمال سد شهید شاهچراغی شهرستان دامغان ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است. 

وی از سد دامغان به‌عنوان مهمترین منبع آبی در شهرستان دامغان نام برد و بیان کرد: امید می‌رود با بارش‌های بهاری شاهد افزایش حجم آب پشت سد باشیم. 

او یادآوری کرد: میزان ورودی لحظه‌ای ناشی از سیلاب‌های اخیر به این سد براساس آخرین آمارها ۶۹۵ لیتر بر ثانیه و خروجی لحظه‌ای آن نیز ۳۸۲ لیتر بر ثانیه بوده است. میزان ورودی لحظه‌ای سد در سال آبی گذشته ۳۴۷ و خروجی آن در سال آبی قبل ۵۶۷ لیتر برثانیه بوده است. 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌های ناشی از گرم شدن زمین خواستار مدیریت و مصرف بهینه‌تر آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور