Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- فعال اجتماعی حوزه حاشیه شهر مشهدمقدس معتقد است تا زمانی که مدل و الگوی مدونی در حاشیه شهر مشهد پیاده‌سازی نشود تلاش‌ها بی ثمر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 28 خرداد ماه همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می‌شود و مردم شهرها و روستاها منتخبات خود در پارلمان‌های محلی را به منظور بهبود و کارآمدتر نمودن مدیریت شهری انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات دور جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا از ان جهت حائز اهمیت است که به دلیل اتخاذ برخی سیاست‌های ناکارآمد، جایگاه شهر آنچنان که باید شایسته شهروندان قرار نگرفته است و خدمت رسانی در این حوزه براساس آنچه گذشته است نشان می‌دهد که دستخوش بازی‌های سیاسی شده است یا به دور از بازی‌های سیاسی گرفتار فسادها و باندهای تخلف اقتصادی شده‌اند. از همین رو با ترکیب مجلسی انقلابی در یازدهمین دوره فعالیت آن، انتظار می‌رود تا شورای اسلامی شهر و روستا نیز از ترکیبی انقلابی در دوره جدید برخوردار شوند تا ماحصل آن به داشتن شهری کارا و بهره‌ور منتهی شود.

در این میان مشهد با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر به عنوان دومین کلانشهر کشور شناخته می‌شود. شهر که به افتخار حضور مرقد مظهر امام هشتم شیعیان جایگاه ویژه‌ای در توجه به امور شهری دارد و براین اساس شورای اسلامی این شهر نیز از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.

در این راستا حسن منصوری از فعالین حوزه اجتماعی و شهری گفت‌و‌گویی درباره ضروریات و الزامات شهری پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

وی در این زمینه می‌گوید: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یکی از ارکان مهم مردمسالاری دینی در کشور به حساب می‌آیند که با رای مردم نقش مهمی در ریل‌گذاری امور شهری برعهده دارند و از این مسیر به می‌توان به شهری بهره‌ور با توسعه‌ای پایدار دست پیدا کرد که در آن مشکلات معیشتی و فرهنگی و اجتماعی شهروندان و همچنین آسیب‌های اجتماعی به کمترین میزان خود رسیده و شهروندان لذت ارائه خدمات شهری از سوی مدیران شهری را لمس می‌کنند. در مقابل نیز روندی دیگری قرار دارد که عدم ناکارآمدی شورای شهر باعث خواهد شد تا شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری درگیر موضوعات فرعی شده و از مسائل اصلی غافل شود.

در این بین سیاستگذاری در حوزه امور شهری با مشکلات اساسی مواجه می‌شود و به مانند آنچه که در برخی دوره ها و در برخی حوزه‌ها رخ داده،‌ شورای شهر خلاف رویکرد خود درگیر فسادهای مالی و اخلاقی می‌شود که عواقبی چون بی‌اعتمادی مردم به شورای شهر را به همراه خواهد داشت. از همین رو انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و انتخاب افراد اصلح در این انتخابات بسیار مهم و حائز اهمیت است. پس نباید برای انتخابات شورای شهر و روستا اهمت کمتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری قائل باشیم.

ششمین انتخابات شوراها در استان‌ها|نامزد اصولگرای شورای شهر اصفهان: اعتبار را به واژه قول باز می‌گردانمناظمی‌اردکانی: ‌‌‌همتی چرا اسامی "ابربدهکاران بانکی" را در دوران مسئولیتش اعلام نکرد؟ / ‌رئیسی "اقتصاد قوی" را حتما محقق می‌کند + فیلمششمین انتخابات شوراها در استان‌ها| نامزد اصولگرای شورای شهر مشهد: چرا تفکیک زباله از مبدا 5 درصد هم رشد نکرد؟

اما در شهر مشهد مشکلات متعددی بروز پیدا کرده است که اگر به آنها توجه نشود زمینه‌ساز رخداد اتفاقات شدیدتری در آینده‌ای نچندان دور را رقم خواهد زد.

برای مثال حاشیه‌نشینی یکی از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مضلات اساسی شهر مشهد به حساب می‌آید. اگر به این مسئله به صورت جدی پرداخته نشود عواقب جدی‌ای برای زندگی شهری مشهد مقدس پدید خواهد آورد. نگرانی‌هایی در مدیران شهری در این زمینه وجود دارد اما تا زمانی که مدلی برای رفع این آسیب تهیه نشود، راهکارها و برنامه‌ها راه به جایی نخواهد برد و هزینه‌ها بی‌ نتیجه باقی می‌ماند.

همین مشکل حاشیه‌نشینی منجر به بروز آسیب اجتماعی دیگری در شهر مشهد شده است. اعتیاد را می‌توان دغدغه دیگری در شهر مشهد دانست که بیشترین بروز آن در بستر حاشیه‌نشینی رخ می‌دهد. در حالیکه باید این مسئله مدیریت و ساماندهی شود. هرچند اصول دستگاه‌های متولی متعددی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کاهش میزان اعتیاد کشور فعال هستند ولی باید به این نکته نیز اذعان کرد که مدیریت شهری نقش ویژه‌ای در کاهش این آسیب برعهده دارد و در این میان شورای شهر نیز با اتخاذ سیاست‌های کارآمد نقش عمده‌ای در برنامه‌ریزی و مبارزه با این معضل برعهده دارد.

کارآفرینی اجتماعی یکی از راهکارهایی است که می‌توان از طری آن با اتکا به توان نهادها و مجموعه‌ها و سمن‌ها با همکاری مدیریت شهری معضل اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد. کارآفرینی اجتماعی ورای تعریف لفظی آن راه اندازی کار یا اشتغالزایی نیست بلکه استفاده از توان و ظرفیت گروه‌های مردمی در هدایت اهداف شهری است. این مهم در کنار کاهش هزینه‌های شهری و مدیریت شهر، باعث تعامل بیشتر میان شهروندان و مدیریت شهری کشور می‌شود. ضمن آنکه شهروندان نیز خود را در جریان اداره شهر سهیم می‌بینند که این مهم نقش ارزنده‌ای در ارتقای تعلقات شهری به همراه دارد.

کارآفرینی اجتماعی همانگونه که گفتم محدود به ایجاد شغل و اشتغالزایی در جامعه نمی‌شود. معنا و مفهوم این اژه باید به درستی در جامعه نهادینه شود. کارآفرینی اجتماعی اقدامی داوطلبانه با ارائه ایده‌های خلاقانه بدون کسب انتفاع در راستای رفع مشکلات و دغدغه‌های شهر و شهروندان است. حال این همکاری می‌تواند در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی فعال شود. این مهم نیازمند تعامل میان مدیریت شهری و نهادها و سازمان‌ها و سمن‌هاست. باید زمینه و بستر حوزه این مجموعه‌ها در کنار مدیریت شهری به منظور ساماندهی و رفع معضلات اجتماعی فراهم شود.

مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور با معضلاتی چون طلاق، بیکاری، اعتیاد، سرقت، بزهکاری، اعتیاد، خانوارهای بی‌سرپرست، حاشیه‌نشینی و مواردی دیگری از این دست روبرو است. با استفاده از ظرفیت نهادهای و مجموعه‌های انقلابی و کشوری، سمن‌ها و ساماندهی آنها براساس توانمندی‌هایشان، قادر خواهیم بود تا بخش عمده‌ای از مشکلات و معضلات شهری را مرتفع کنیم. البته این مهم نیازمند  رفع تعارض منافع و ایجاد همدلی و همزبانی به منظور رفع مسائل است.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کارآفرینی اجتماعی اسلامی شهر و روستا شورای اسلامی مدیریت شهری حاشیه نشینی مدیریت شهر شورای شهر شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: پارک خودرو در حاشیه خیابان اگرچه امروز یک تصویر آشنا برای همه شهروندان است، اما روزگاری در تهران رسم بود که رانندگان خودروهای خود را درست در وسط خیابان پارک کنند. این تصویر جالب از خیابان سعدی تهران به سمت میدان مخبرالدوله که در دهه ۳۰ ثبت شده است، قوانین شهری متفاوت آن روزگار را نشان می‌دهد. همان روزها که اگرچه شمار خودروها بسیار کمتر بود اما رانندگان باید برخلاف قوانین فعلی، خودروهای خود را در وسط خیابان پارک می‌کنند. موضوعی که اگرچه امروز هم در برخی معابر تهران مشاهده می‌شود اما علت آن کمبود جای پارک حاشیه‌ای است.

کد خبر 848303 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس تاریخ عمومی ایران حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • پیشنهاد گسترش دامنه شمول در اصلاح قانون بیمه بیکاری
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • بیکاری جوانان از مهم‌ترین معضلات آبادان است
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات خواهیم داشت
  • تشریح جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در کل حوزه انتخابیه مشهد و کلات خواهیم داشت