Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - ملیحه شاه ولی*: مدت‌ها بود که زمزمه تبدیل و تغییر کاربری خیابان مزار شهر شاهرود به پیاده‌راه در گوش کوچه و پس‌کوچه‌های قدیمی و فرسوده این خیابان و ساکنین آن طنین‌انداز می‌شد و سوالات زیادی در ذهن شهروندان به ویژه کسبه ایجاد کرده بود.

اکثریت مشاغل متمرکز در این خیابان، مشاغل ارائه‌دهنده خدمات عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی، پوشاک، عمده‌فروشان مواد و وسایل پلاستیکی و از این قبیل اقشار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر استقرار این مشاغل در خیابان مزار تعدادی از شعب و همچنین بناهای تاریخی ارزشمندی از جمله بازار تاریخی سرپوشیده که در دل خود حجره‌های خشتی و گرمابه‌ای قدیمی دارد، کوچه چهل پیچ، تکیه قلعه، مدرسه قلعه، گرمابه حاج تقی و مسجد شیخ علی اکبر در این محل قرار دارند.

اکنون پاسخ به این سوال که چرا این خیابان به‌عنوان محلی برای اجرای طرح پیاده‌راه انتخاب شده است، روشن شد.

طرح اصلی خیابان از سوی مهندس سمیعی که البته با دخالت سیاسی افراد حاضر در شهرستان این طرح ملغی شد

استفاده از فضاها

هدف اجرای طرح پیاده‌راه در این مسیر استفاده عامه مردم از فضا و ترویج فرهنگ پیاده‌روی و مراجعه گردشگران به این خیابان به‌منظور گردشگری است، حال سوالی که مطرح می‌شود بر این مبنا است هنگامی که این خیابان چنین پتانسیل‌هایی برای مراجعه شهروندان و جاذبه‌های گردشگری اعم از بنای تاریخی با قدمت برای مراجعه گردشگران دارد چرا باید نسبت به اجرای این طرح در این خیابان تردید وجود داشته باشد؟

ناگفته نماند اجرای یک طرح جامع شهری پیش از اجرا نیاز به مطالعه‌ای دقیق و کامل از فضا و برآورد نقاط ضعف و قوت طرح پس از اجرا دارد، لازمه اجرای طرح انسداد یک خیابان، بررسی موقعیت جغرافیایی و برآورد حجم تردد و کنترل ترافیکی آن منطقه است که در مورد خیابان مزار می‌توانیم بگوییم با وجود مسیرهای جایگزین، پارکینگ در دست احداث و تعیین ساعات ورود و خروج خودروهای حمل بار مشکل ترافیکی این خیابان قابل حل بوده است اما لازمه آن فرهنگ سازی، تغییر ذائقه و ارتقا سطح فکری مردم منطبق با پیشرفت شهرهای کشور است.

در عامیانه‌ترین حالت تحلیل مردم و کسبه برای مراجعه به این خیابان آن هم به صورت پیاده و برای انجام کارهای شخصی اینگونه است که بدون خودروی شخصی دستیابی به مراکز مورد نظر و انجام فعالیت‌های مربوط به مشاغل این حوزه آسان نیست، که این به وضوح عدم وجود فرهنگ سازی قبل از اجرای پروژه را نشان می‌دهد.

این مسیر از ظرفیت‌های معقولی برای تبدیل شدن به یک پیاده‌راه برخوردار بوده اما اینگونه اقدامات نباید با عجله به اجرا برسند اما عدم آگاهی از قوانین، تقابل‌ها و بازی‌های بعضاً سیاسی باعث جلوگیری از طرح پیاده راه شده است.

دورنمای پیاده راه شاهرود پس از ۵ سال که البته جلوی آن گرفته شد

بافت تاریخی و اصیل

بسیاری از بناهای مستقر در خیابان مزار شهر شاهرود بناهای تاریخی و اصیل محسوب می‌شوند که برای اجرای این طرح گام مؤثر دیگری که باید به انجام می‌رسید. مرمت بناها و بازگشایی آنها به عنوان بناهای جذاب گردشگر در پیاده‌راه است که امکان استقبال مردمی و موافقت کسبه در اجرای موفق چنین پروژه‌ای در راستای برند سازی شهری را بیش از پیش میسر می‌کند.

بازار تاریخی شهر شاهرود یکی از بهترین اماکن مورد نظر و دارای ظرفیت برای اجرای طرح پیاده‌راه در شهر شاهرود محسوب می‌شوند همچنین بازار سرپوشیده شهر شاهرود از ساعت ۹ شب تا هشت صبح تعطیل و فضای مرتب و مطلوب آن بلااستفاده است.

فضای این بازار به لحاظ تاریخی، اقتصادی و تجاری یکی از قوی‌ترین اماکن مرکزی شهر محسوب می‌شود که اگر در سراهای این مرکز برخی کاربری‌ها را مستقر سازیم و در آنها فعالیت تعبیه و حیات شبانه را در این منطقه ساماندهی کنیم می‌توانیم بهره‌وری بسیار بالایی داشته باشیم و مردم نیز برای پیاده‌روی در این فضا جذب می‌شوند.

کمبود فضای گردشگر پذیری

متأسفانه بازار تاریخی شهر شاهرود آنگونه که باید رونق شبانه ندارد و با توجه به اینکه شهر شاهرود از محیط‌هایی برای گردش شبانه برخوردار نیست مردم شهر برای تفریح به اماکن نامطلوبی مانند بلوارها برای نشستن مراجعه می‌کنند، اما با ساماندهی اینگونه ظرفیت‌ها علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم می‌توانیم حداقل استفاده را از فضای شهری داشته باشیم.

شهر شاهرود به شدت با کمبود فضاهای گردشگری و تفریحی مواجه و این اقدام شهرداری شروع یک رویکرد جدید است اما اینگونه اقدامات باید بسیار سنجیده انجام پذیرند تا بازخورد منفی نداشته باشند زیرا اگر این طرح‌ها با شکست مواجه شوند سبب می‌شود تا طرح‌های بعدی نیز عملکرد موفقی نداشته باشند.

متأسفانه مجموعه شهرداری در حال حاضر اقدامات را خودسرانه به انجام می‌رساند و ما نیز قصد تقابل با آن را نداریم اما اینگونه فعالیت کردن نتایج مطلوبی بر جا نمی‌گذارد و امیدواریم با آغاز به کار شورای شهر تازه نفس، طرح‌هایی که قرار است در سطح شهر به انجام برسد با بررسی کامل موقعیت، انجام مطالعات دقیق و نظرخواهی و بررسی در کمیسیون‌های مربوطه به فاز اجرایی راه یابد تا ضعف طرح‌ها مورد نارضایتی مردم نشود.

*کارشناس شهرسازی و کنشگر حوزه شهر انسان محور و معماری شهری

کد خبر 5234294

منبع: مهر

کلیدواژه: شهید صدوقی فرمانداری شاهرود مدیریت شهری توسعه شهری انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی مشارکت مردم در انتخابات کرمانشاه بوشهر گرگان آمار کرونا اردبیل خطبه های نماز جمعه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات شورای شهر و روستا طرح پیاده راه خیابان مزار شهر شاهرود اجرای طرح طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲ تن درپی وقوع دو تصادف رانندگی در معابر پایتخت در شب گذشته خبر داد.

سرهنگ علی اصغر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات دو تصادف رخ داده در معابر تهران در شب گذشته گفت: متاسفانه در شب گذشته، دو تصادف در تهران رخ داد که در جریان آن دو تن جان خود را از دست دادند.

مرگ موتورسوار در کورس با پراید

وی با اشاره به جزئیات یکی از تصادفات افزود: در ساعت ۲۳:۴۰ شب گذشته در محدوده شمال به جنوب خیابان فدائیان اسلام، قبل از خیابان مالک اشتر، یک دستگاه سواری پراید در حال حرکت بوده که با یک موتورسیکلت کوروس ناگهانی گذاشت در این کوروس، ناگهان موتورسیکلت با قسمت عقب اتوبوس درحال حرکت برخورد کرد.

شریفی گفت: بر اساس گفته شاهدان، راننده پراید به جای اینکه به کمک هموطن خود یعنی راکب موتورسیکلت بشتابد؛ صحنه تصادف را ترک کرده و از محل متواری شد. متاسفانه این برخورد باعث شد راکب موتورسیکلت جان خود را از دست بدهد اما اگر راننده پراید به کمک این فرد می رفت ممکن بود این فرد نجات پیدا کند.

فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

وی با اشاره به دومین تصادف که به فاصله ۱۰ دقیقه پس از حادثه قبلی رخ داد، گفت: در ساعت ۲۳:۵۰ شب گذشته، تصادف دیگری نیز در مسیر جنوب به شمال بزرگراه یادگار امام قبل از خیابان آزادی رخ داد. در این تصادف، یک دستگاه خودرو پراید با عابرپیاده که مردی ۳۵ ساله است؛ برخورد کرد که متاسفانه در جریان آن عابرپیاده بلافاصله در صحنه تصادف جان خود را از دست داد.

وی درباره مجازات راننده متواری از صحنه تصادف افزود: بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند؛ حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست در صورت بروز هرگونه تصادف اعم از خسارتی و جرحی و فوتی در سطح معابر، قبل از هرگونه اقدامی، خونسردی خود را حفظ کرده و با پلیس و اورژانس تماس بگیرند.

٤٧٢٣٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900136

دیگر خبرها

  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • مراسم استقبال از شهید گمنام در فرودگاه شهید صدوقی یزد، پنجشنبه همین هفته
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • اعمال محدودیت تردد در ۵محور آزاد راهی و شریانی کشور
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید/ فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود