«فوتبال» گیشه سینماهای تعطیل را هم باز کرد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۴۵۲۴
بسیاری از سینماهای تهران سانس ساعت 21 فردا شب خود را به پخش مسابقه فوتبال ایران و عراق اختصاص دادهاند.
به گزارش ایسنا، در ادامه برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال استقبال از تماشای بازیهای ایران در سالنهای سینمایی بیشتر شده تا جایی که "موزه سینما" و نیز برخی سینماهایی که در چند وقت اخیر اصلا دایر نبودند، سانس ویژه پخش فوتبال را باز کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پخش مسابقههای تیم ملی فوتبال ایران در رقابتهای مقدماتی جام جهانی از هفتههای گذشته در حال پیگیری بود ولی در بازی اول فقط پردیس سینمایی ملت به علت چند منظوره بودن یکی از سالنهایش توانسته بود، میزبان علاقهمندان به تماشای فوتبال باشد، این در حالی است که سینمادارها در اوضاع رکود سینما و استقبال نکردن مخاطب از فیلمهای در حال اکران به دنبال پخش این مسابقهها بودند.
مدتی قبل سخنگوی انجمن سینمادارها تاکید کرده بود: در حال حاضر یکی از بهترین راهها برای اینکه مخاطب متوجه شود سینماها باز هستند و شرایط مناسبی به لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی دارند، همین پخش فوتبال در سینماها است. این موضوع در شورای صنفی نمایش مطرح شده و دوستان تهیهکننده نیز علیرغم اینکه در سالهای گذشته نقطه نظراتی داشتند و مثلا باید درصدی از مبلغ بلیتفروشی به صاحبان فیلمها داده میشد، امسال موافق انجام این کار بودند.
و حالا پس از چند بازی موفق تیم ملی ایران حتی سینماهایی که فیلمهای روی پرده را اکران نمیکنند و مدتهاست بسته هستند، برای پخش مسابقه ایران و عراق در سانس ساعت 21 سهشنبه، 25 خرداد بلیتفروشی دارند.
علی سرتیپی -مدیر چند پردیس سینمایی در تهران - به ایسنا میگوید: مجوز پخش فوتبال در سینماها صادر شده و فردا بازی ایران و عراق در سینماها پخش میشود. البته در بازی قبلی میان ایران و کامبوج میزان استقبال محاطب متوسط بود اما برای بازی فردا شب تا به الان فروش خوبی داشتهایم.
در حال حاضر فیلمهایی که روی پرده سینماها اکران میشوند همان فیلمهای نوروزی هستند و عدم رغبت صاحبان آثار به اکران، عامل بازدارندهای برای جذب مخاطب و رونق گیشه سینماها دانسته میشود. در همین راستا در جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش باز هم هیچ فیلم جدیدی متقاضی اکران نبوده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: پخش فوتبال در سینماها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام