Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری "سی جی تی ان" ، حمزه رفعت حسین عضو موسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد (IPRI) در پاکستان در یادداشتی نوشت: "وانگ کوان" نماینده چین در سازمان ملل در اظهارات خود بعد از تازه‌ترین نشست کمیسیون برجام به ریاست اتحادیه اروپا اظهار داشت که واشنگتن دی‌سی باید "دست دست کردن" درباره تحریم ایران را متوقف کرده و قاطعانه به سمت رفع تحریم‌ها حرکت نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات وانگ تاکیدی بر این مساله است که تاخیرهای غیرضروری در یک مورد خاص با پیامدهای جهانی و منطقه‌ای می‌تواند برای امنیت خاورمیانه و دولت منع اشاعه فاجعه‌بار باشد. جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چنین بی‌مبالاتی و بی‌توجهی را تاب بیاورد.

دلایل این امر آشکار است. تداوم ظن و تردیدها ، شکاف احتمالی بین میانه‌روها و تندروها در ایران و سناریوهای امنیتی نوظهور در خاورمیانه و جنوب آسیا با مشخصه خروج نیروها از افغانستان ، اذعان تلویحی مقامات اطلاعاتی اسراییل به حمله به تاسیسات ایران و همچنین خصومت‌های اسراییل – فلسطین نیازمند این است که تحریم‌ها برضد یک بازیگر مهم منطقه‌ای بطور زودهنگام کاهش پیدا کنند.

در حالی که مذاکرات احیای برجام به آرامی ادامه دارد ، ریسک تشجیع رهبران ایران برای سرسختی بیشتر با توجه به انتخابات این کشور بالا است. فقدان کاهش تحریم‌ها که بازتاب دهنده دوران ترامپ است آن هم در مورد کشور در حال گذار (انتخابات) تنها منجر به سرسخت‌تر شدن ایران خواهد شد.

تاخیر در رفع و تعلیق تحریم‌ها همچنین از این لحاظ غیر قابل توضیح است که خواسته‌های ایران مشروع است و در حالی که مذاکرات ادامه دارد هیچ مدرکی از فقدان تبعیت ایران وجود ندارد. اما تبعیت کامل از برجام همانطور که وانگ خاطرنشان کرده است ، منوط به این است که آمریکا تحریم‌های یکجانبه از جمله تحریم سلاح‌های نامتعارف را بردارد. تحریم‌های تسلیحاتی که با برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت ناسازگار هستند ، مذاکرات برجام را بیشتر تهدید می کنند.

از این رو ادامه چنین تاخیرهایی این خطر را دارد که سایر ذینفعان و طرف‌ها بطور یکجانبه از برجام خارج شوند و این مساله  چهارچوب‌ها یا توافق‌های چندجانبه آینده را به خطر می اندازد.

اگر چنین سناریوهایی محقق شوند در این صورت پیامدهای آن محدود به ایران ، واشنگتن دی سی یا اعضای برجام نخواهد بود. پیامدهای این مساله می‌تواند باعث افزایش خصومت ها در  منطقه خاورمیانه شود و ثبات منطقه ای و جهانی را به خطر اندازد. جهان ممکن است در مورد ایران به خانه اول بازگردد و شانس هرگونه نزدیکی و صلح بطور فزاینده دور از دسترس باشد. هیچ طرفی نمی تواند چنین سناریویی را تاب بیاورد.

"وانگ یی" وزیر امور خارجه چین  در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل درباره خویشتنداری دوجانبه بین مسکو و واشنگتن دی سی صحبت کرد که پتانسیل خلع سلاح چندجانبه را دارد. این اصل خویشتنداری دوجانبه برای هدف صلح پایدار در سطح منطقه‌ای در باره ایران هم مصداق دارد.

برای صلح منطقه‌ای و جهانی ، از همه طرف‌های دخیل انتظار می رود که برای رسیدن به راه حل های ملموس در غیاب راهبردهای "حاصل جمع صفر" بطور پراگماتیک عمل کنند. قلدری یکجانبه از سوی آمریکا به عنوان علت مساله هسته‌ای ایران که وانگ یی به آن اشاره کرد نباید با خودداری از رفع کامل تحریم‌ها تکمیل شود.

خصومت‌ها و ظن‌های گذشته موجب پیامدهای اجتماعی – سیاسی برای مردم ایران شده است و جامعه بین المللی باید درک نماید که دست دست کردن از روی بی توجهی درباره برجام پیامدهای گسترده‌ای برای ایران ، منطقه و فراتر از آن خواهد داشت.

برچسب‌ها برجام تحریم تسلیحاتی ایران تحریم نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم تسلیحاتی ایران تحریم نفتی برجام تحریم تسلیحاتی ایران تحریم نفتی تحریم ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!