Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت:در کشور‌هایی که سواد سلامت جامعه از استاندارد جهانی بالاتر بود شاهد بودیم آسیب‌های جسمی و روانی کمتری از کرونا دیدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران صبح امروز در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب برگزار شد، گفت: کرونا باعث شد تعامل بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و اینکه هر دانش آموز یک سفیر سلامت در حوزه کرونا شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید هم قسم شویم که این شعار محقق شود.

وی ادامه داد: به دلیل ظرفیت جسارت آمیزی که دانش آموزان دارند و نگاه بلندپروازانه و قدرت اجتماعی و نفوذ افزایش یافته دانش آموزان ‬در بستر خانواده هاست که می‌گوییم اهمیت دارد این طرح.

زالی بیان کرد: این سفیران به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ارتقای سلامت جمعی مردم ایران می‌توانند باشند. در کشور‌هایی که سواد سلامت جامعه از استاندارد جهانی بالاتر بود شاهد بودیم آسیب‌های جسمی و روانی کمتری از کرونا دیدند.

وی بیان کرد: ایران برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی آموزش فاصله بسیاری دارد، کرونا این چهره جدید پنهان را هم نمایان کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: نیاز به بازنگری اساسی اقتصادی و ساختاری در آموزش و پرورش وجود دارد که دولت جدید باید نسبت به مشکلات آموزش و پرورش و رفع مشکلات اعتباری اندیشه کند.

زالی گفت: کرونا یک بحث جهانی است و بسیاری از رخداد‌های مترتب از کرونا فقط مربوط به کشور ما نیست. براساس اعلام بانک جهانی، بیش از ۱۰ تریلیون دلار آسیب اقتصادی متوجه مدارس و مراکز آموزشی در دنیا بوده است. در جهان بیش از ۲۵ میلیون دانش آموز دیگر به مدرسه باز نخواهند گشت.

وی ادامه داد: ماندن در منازل و تغییر سرای سیاق آموزش موجب شد که اشکالات متعدد فیزیکی و روانشناختی فراهم شود. کم نیستند افرادی که به دلیل تغذیه تنقلاتی دچار تغییر در ساختار bmi، الگوی چاقی و افزایش زمینه برای بیماری‌های غیر واگیر در آینده خواهند شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: اضطراب، پرخاشگری، غوطه‌ور شدن در فضای مجازی، از هم گسیختگی روانی- هویتی، افت تحصیلی، کاهش انگیزه‌های تحصیلی و کاهش انگیزه یادگیری از جمله عوامل کرونا در جهان بوده است. باید ما در تهران روی این موضوع مطالعه و بررسی انجام دهیم. در حال حاضر مدارس ۱۳۵ کشور جهان تعطیل است و ۱۰۵ کشور استراتژی برای بازگشایی مدارس دارند که ما می‌توانیم از استراتژی آن‌ها به نوعی ایده بگیریم.

زالی بیان کرد: کرونا شرایطی را فراهم کرد که مطالبات فروخفته ما در آموزش و پرورش شناسایی شود و به گوش کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری برسد. کرونا بیش از هر زمان دیگری به آسیب‌های ساختاری و بنیادی در ایران را نمایان و آشکار کرد.

وی اظهار کرد: متوسط سرانه دانش آموزی در دنیا ۹ هزار و ۳۰۰ دلار است، اما در ایران با این تغییرات ارضی به زیر ۲۰۰ دلار رسیده است. به عنوان مثال در کشور ترکیه که تعداد دانش آموزان آن‌ها معادل تعداد دانش‌آموز ما است، سرانه دانش آموز ۳۱۰۰ دلار است. آینده ایران با این سرانه‌ها ساخته نمی‌شود. همین الان در تهران و شهر‌های محروم با کمبود معلم روبرو هستیم.

زالی ادامه داد: کمبود معلم یعنی وجود کلاس‌های متراکم‌تر و حدود ۶۰ درصد کلاس‌های درس لاجرم باید بیش از ۲۶ نفر دانش آموزان را در خود جای دهد. در سال آینده با بحران معلم روبرو خواهیم شد در صورتی که با وجود کرونا باید پروتکل‌ها رعایت شود از فضا‌های گسترده داشته باشیم.

وی افزود: کرونا نشان داد که رابطه والدین با مدارس نقص دارد و سهم بی‌سوادی مادران و پدران ۳ تا ۴ درصد است و این میزان در مناطق محروم خیلی نگران کننده‌تر است. حال با موضوع دیجیتال این موضوع خیلی نگران کننده‌تر هم می‌شود. همین موضوع بازماندگی از تحصیل شاخصی بود که در دوره کرونا به شدت خودش را نشان داد.

زالی گفت: ما یک طرح پایلوت عملیاتی در منطقه بازار تهران برای غربالگری انجام دادیم چیزی که برای ما جلب توجه کرد این بود که تعداد کودکان کار در آنجا بسیار زیاد بود و آن‌ها بدون ماسک در آنجا مستقر بودند. پیش از کرونا ما چنین صحنه‌ای را در بازار نمی‌دیدیم و حالا که کرونا شده این تعداد کودکان کار در بازار افزایش داشته است. اکنون محصلان ما به کودکان کار تبدیل می‌شوند که این به تنهایی یک خطر است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: سفره خانواده‌ها با وجود کرونا، تورم و مشکلات اقتصادی کوچک‌تر شده، بنابراین بار آن هم بر دانش آموزان و کودکان اضافه شده است. از مسئولان دولت آینده می‌خواهیم که نسبت به آموزش و پرورش و غفلت‌هایی که در سال‌های متمادی در کشور انجام شده توجه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: این حرف درستی است که کرونا کمتر کودکان را درگیر می‌کند. در تهران ۷۷ درصد کودکان که در بیمارستان‌های تهران بودند در زیر ۱۰ سال بودند و بیماری‌های زمینه‌ای داشتند. کودکان ابر پخش کننده‌های ویروس تلقی می‌شوند. در آلمان یک تحقیقاتی انجام شد که نشان داد آنتی بادی کودکان ۶ برابر بوده است یعنی آن‌ها کرونا رو گرفتند و حتی منتقل هم کردند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پایان گفت: در تهران برای بازگشایی مدارس علاوه بر مد نظر داشتن همه جنبه‌ها باید یک نیم نگاهی هم به تردد درون شهری داشته باشیم. روز گذشته ۹۲۲ هزار نفر از مترو استفاده کردند که پیش از این، آمار استفاده از مترو دو میلیون و خرده‌ای در روز بوده است که آمار قابل توجه آن به فعالان آموزشی از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سواد سلامت ستاد مقابله با کرونا ویروس کرونا سلامت فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران آموزش و پرورش دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است

رئیس جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

تکمیل می‌شود ….

کد خبر 749054

دیگر خبرها

  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • آموزش رایگان معلم بازنشسته به کودکان کار
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است