Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شبه پول» ۳۶.۲ درصد رشد کرد؛ حجم پول ۶۱.۷ درصد، تزریق میعانات گازی پارس‌جنوبی به میدان سروش برای حفظ تولید گاز، هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۰,۷۴۷,۰۰۰ ریال، مطالبه اصلی صنعت برق، اجرای مقررات است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۴ خرداد شبستان به شرح زیر است:

ایرانسل با بسته ویژه اینترنت و مکالمه به استقبال تابستان می‌رود

ایرانسل بسته استقبال تابستانه، شامل ۳ گیابایت اینترنت و ۳ ساعت مکالمه ایرانسلی، برای تمام مشترکان دائمی و اعتباری در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بستۀ استقبال تابستانه، از زمان فعال سازی، به مدت ۳ روز دارای اعتبار است و از ۲۲ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۰، با قیمت تخفیفی ۱۰ هزار تومان، برای فعال‌سازی در اختیار تمام مشترکان دائمی و اعتباری قرار دارد.

مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن ایرانسل‌من و یا شماره‌گیری کد دستوری #۵*، این بسته را فعال کرده و به مدت سه روز از آن استفاده کنند. همچنین بستۀ استقبال تابستانه در این بازۀ زمانی، امکان فعال‌سازی مجدد از سوی مشترکان را دارد و هر مشترک می‌تواند در صورت تمایل، بیش از یک‌بار از آن بهره‌مند شود.

 

تزریق میعانات گازی پارس‌جنوبی به میدان سروش برای حفظ تولید گاز

پروژه تزریق میعانات گازی میدان مشترک پارس‌جنوبی به میدان سروش، با همکاری و حضور ناوگان شرکت ملی نفتکش افتتاح شد. در این راستا با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت نفت فلات قاره، کشتی «فارست» پس از بارگیری میعانات گازی به موقعیت میدان و سکوی سروش اعزام شد تا در عملیاتی ایمن اما دشوار، گاز مورد نیاز از طریق این کشتی به پایانه شناور خلیج‌فارس منتقل و سپس به چاه‌های این میدان تزریق شود.

 

در این عملیات که با موفقیت آغاز شد، پرسنل کشتی نفتکش فارست با رعایت اصول ایمنی و فنی، موفق به انجام این عملیات برای نخستین بار در تاریخ معاصر صنعت نفت ایران شدند.

 

پروژه تزریق میعانات گازی میدان مشترک پارس جنوبی به میدان سروش با هدف فراهم کردن امکان تداوم تولید گاز در این میدان مشترک و افزایش قدرت مانور در شرایط خاص افتتاح شده است.

 

«شبه پول» ۳۶.۲ درصد رشد کرد؛ حجم پول ۶۱.۷ درصد

شاید امروزه درباره مفاهیم پولی و بانکی اصطلاحات زیادی را شنیده باشیم. اسکناس، کارت اعتباری، سکه و طلا، ارز، اوراق قرضه، سهام، ارز دیجیتال و نظایر آن که در علم اقتصاد اسامی مختلفی دارند. یکی از اسامی که در بر گیرنده بسیاری از این سرمایه‌های مالی است، «شبه پول» است. اما شبه پول دقیقا چیست و شامل کدام موارد می‌شود؟

در سه سده گذشته مفهوم پذیرفته شده پول در میان عامه از محدوده سکه های طلا و نقره فراتر رفته و اسکناس‌ها و حساب‌های سپرده‌ای را که با صدور چک قابل انتقال هستند، را نیز در بر گرفته است.

تا مدتی پیش اغلب اقتصاددان‌ها پول را به همین دایره محدود می‌کردند در حالی که در حال حاضر چنین اتفاق نظری وجود ندارد. از همین رو ارائه تعریف درخوری برای پول در شرایط فعلی محل بحث است.

از قرن هجدهم میلادی اقتصاددان شروع به تلقی مقدار پول در چرخه به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی کردند. با اختصاصی تر شدن مسئله در قرون نوزدهم و بیستم، عرضه پول به جهت ایجاد سهولت در مبادلات و امکان نقدشوندگی در دارایی‌ها نیز وارد مبحث این متغیرها شد.

 بنابراین، نقدینگی یکی از متغیرهای کلیدی در اقتصاد است که از دو بخش اصلی پول و شبه پول تشکیل شده است.

شبه‌پول اصطلاحی است که تحلیل گران اقتصادی جهت درک و اندازه‌گیری نقدشوندگی دارایی‌های مالی به کار می گیرند. شبه پول به دارایی‌هایی که نقد نیستند ولی قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند، گفته می‌شود. مثلا حساب‌های پس‌انداز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول، سپرده مدت‌دار، ارزهای خارجی و یا اوراق قرضه دولتی از انواع شبه پول به شمار می‌روند. ویژگی‌ این دارایی‌ها این است که برای تبدیل آن‌ها به پول نقد، نیاز به اتلاف زمان نیست و این امر به سرعت و به آسانی قابل انجام است.

نقش شبه پول در اقتصاد

بدین ترتیب، شبه پول نوعی از سپرده‌های مدت‌دار است. از جمله مثال‌های شبه پول می‌توان به اوراق قرضه، سپرده‌های بلندمدت، اسناد خزانه یا هرگونه اوراقی که نقد شدن آن به صرف زمان نیازمند است، اشاره کرد.

از این رو، شبه پول می‌تواند ابزاری موثری برای کنترل تورم باشد. به این ترتیب که دولت‌ می‌تواند در زمانی که نیاز است تورم در جامعه را به وسیله آن کنترل کند، سیاست‌های جالب را به کار گرفته و کاری کنند که تقاضا کاهش پیدا کند. دولت می تواند با افزایش نرخ سود بانکی افراد را برای تبدیل پول به شبه پول و افزایش سپرده گذاری در بانک‌ها ترغیب کند.

از سوی دیگر، زمانی که نیاز باشد تقاضا در جامعه بیشتر شود و رونق اقتصادی را بهبود بخشند، می‌توانند نرخ سودهای بانکی را کاهش دهند تا افراد از سپرده گذاری منصرف شده و با آزاد کردن موجودی حساب‌های خود موجب افزایش پول در بازار شوند و این باعث رونق بازار و افزایش تقاضا می‌شود.

حتی در برخی از کشورها دولتمردان به منظور افزایش تقاضا و آزادسازی شبه پول‌ها، برای سپرده گذاری در بانک‌ها، کارمزد و مالیات معین می‌کنند. به این ترتیب مردم علاقه‌ی کمتری به سپرده گذاری در بانک از خود نشان می‌دهند و مبلغ زیادی از پول‌های سپرده گذاری شده توسط سرمایه‌داران به چرخه‌ اقتصادی کشورشان باز می‌گردد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۰,۷۴۷,۰۰۰ ریال

امروز (دوشنبه ۲۴ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۰,۷۴۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا ۱,۸۷۷.۷۲ دلار ،سکه امامی ۱۰۶,۵۷۰,۰۰۰ ریال، سکه بهار آزادی ۱۰۵,۹۸۰,۰۰۰‬ ریال، نیم سکه ۵۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال، ربع سکه ۳۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۲۴ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۴۰,۱۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۵,۴۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۴۱,۸۷۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی کشورهای جهان را اعلام کرد که براساس آن بهای ۲۱ ارز از جمله یورو نسبت به روز کاری گذشته (یکشنبه، ۲۳ خرداد) افزایش و نرخ ۱۷ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۹ هزار و ۲۴۶ ریال و یورو ۵۰ هزار و ۸۵۵ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۷۵۷ ریال، کرون سوئد پنج‌هزار و ۵۴ ریال، کرون نروژ پنج‌هزار و ۴۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۳۸ ریال، روپیه هند ۵۷۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۵۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۹۸۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۸۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۱۲ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۴ هزار و ۵۵۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۹۳۸ ریال، راند آفریقای جنوبی سه‌هزار و ۶۲ ریال، لیر ترکیه پنج‌هزار و پنج ریال، روبل روسیه ۵۸۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۵۷ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۸۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۱۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۲۳ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۶۷۰ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۹۹ و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۳۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۶۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۵ هزار و ۷۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۲۳ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۵۹۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۴۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۸۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۵۶ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۹۳۶ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۸۶۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

 

مطالبه اصلی صنعت برق، اجرای مقررات است/کالا‌های بورسی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند

سومین جلسه میز صنعت با میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و حضور مدیران عامل نیروگاه‌های تولید برق و همچنین مدیران سندیکای تولیدکنندگان برق کشور برگزار شد و در آن دغدغه‌های فعالان این صنعت و راه کار‌های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: جلسه امروز اولین جلسه میز صنعت برق و سومین جلسه از سلسله جلسات میز صنعت بود که در سازمان بورس راه­ اندازی شده است. در جریان جلسه امروز میز صنعت، مدیران نیروگاه­‌هایی که شرکت­‌های آن‌ها در بازار سرمایه پذیرفته شده اند، حضور یافته و به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند.

وی افزود: این صنعت اگرچه مسائلی دارد، اما در عین حال راه ­حل ­های متعددی نیز پیش روی آن قرار دارد. به خصوص که بخشی از این راه ­حل ­ها، در قوانین و مقررات موجود، پیش­ بینی شده، اما متاسفانه هنوز اجرا نشده است؛ بنابراین مطالبه اصلی در رابطه با صنعت برق این است که این مقررات اجرا شود که از جمله می­‌توان به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار‌ها اشاره کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این ماده قانونی صراحتا بیان می­ کند که وقتی کالایی وارد بورس می ­شود، از شمول قیمت­ گذاری دستوری خارج می‌شود. از این رو انتظار می­ رود با اجرای این قانون، محدودیت ­های قیمتی و مواردی همچون سهمیه­ بندی در این صنعت از بین برود.

دهقان دهنوی چالش دیگر این صنعت را که در این روز مورد بررسی قرار گرفت، موضوع صادرات برق دانست و گفت: انتظار فعالان صنعت برق این است که صادرات برق توسط خود نیروگاه ­های بخش خصوصی صورت گیرد. این مطالبه به حقی است؛ چراکه افزایش صادرات غیر نفتی کشور در گرو حضور بخش خصوصی در بازار صادرات است. این مطالبه دیگری بود که امروز مطرح شد و امیدوارم محقق شود تا نیروگاه­‌ها بتوانند از منافع صادرات برقشان، خودشان نیز بهره­‌مند شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد را امکان توسعه تولید برق و سرمایه­ گذاری در ظرفیت ­های جدید نیروگاه­‌های موجود دانست و گفت: طبق گفته شرکت­ کنندگان در این جلسه، بخشی از نیروگاه ­ها می­ توانند از طریق ایجاد سیکل ترکیبی، تولید برقشان را افزایش دهند که تحقق این امر نیاز به سرمایه ­گذاری دارد. اما سرمایه ­گذاری جدید منوط به این است که صنعت برق از سودآوری و توجیه­ پذیری کافی برخوردار باشد.

وی گفت: بنابراین راه حل موجود این است که زمینه و شرایط جهت سودآوری صنعت برق فراهم شود تا سرمایه­ گذاری جدید از طریق بازار سرمایه وارد این شرکت­ ها شود و آن‌ها با افزایش ظرفیت بتوانند ضمن سودآوری بیشتر خود، مشکلات فعلی کشور در این حوزه را که به شکل قطعی برق خود را نشان داده است، از بین ببرند، ضمن اینکه با صادرات بیشتر سودآوری بیشتری نیز شامل حال اقتصاد کشور و شرکت­‌های تولیدکننده خواهد شد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار سازمان بورس و اوراق بهادار پارس جنوبی به میدان سروش تزریق میعانات گازی سپرده گذاری مطالبه اصلی پنج هزار تولید گاز دارایی ها ۱۱ هزار میز صنعت ۰۰۰ ریال صنعت برق ۲۴ خرداد ۲ هزار شبه پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد

تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با حضور وزیر نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های گازی با توان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاهمرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران عامل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور امضا شد.

ارزش مجموع تفاهم‌نامه‌هایی که امروز امضا شد ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و با اجرای این طرح‌ها، ۱۲۷ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور با هدف تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدامات، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج فارس با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، مطالعه توسعه میدان‌های گازی زیره و خارتنگ و ساختار اکتشافی دارنگ با هدف افزایش ۲۴ میلیون مترمکعبی تولید گاز و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری به شرکت پترو کاوه افق واگذار شد.  

مطالعه توسعه میدان‌های گازی سفید زاخور، سفید باغون و هالگان نیز به صورت مشترک به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و شرکت پتروپارس واگذار شد؛ سرمایه‌گذاری مورد انتظار برای توسعه این میدان‌ها، ۸۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی‌شده که در نهایت ۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه خواهد کرد.

مطالعه توسعه مخازن خامی زیلایی و کارون و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، طرح دیگری بود که تفاهم‌نامه مطالعه آن با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (صباانرژی و پتروپالایش پارسوماش) امضا شد؛ بر اساس این تفاهم‌نامه، در پایان اجرای این پروژه‌ها، ۱۴.۲ میلیون مترمکعب به تولید گاز اضافه خواهد شد و برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری مورد انتظار خواهد بود.

مطالعه توسعه میدان گازی عسلویه غربی و ایستگاه تقویت فشار کنگان با شرکت نوید زرشیمی دیگر تفاهم نامه ای بود که امروز امضا شد و قرار است با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری، ۴۴ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شود.

تفاهم‌نامه مطالعه توسعه مخازن خامی شهیدان، زیلایی و کارون به صورت مشترک با شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و شرکت توسعه پتروایران امضا شد و بر اساس آن ۱۱.۶ میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود و در این مسیر ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

مطالعه توسعه میدان‌های گازی میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید با شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با هدف افزایش ۷.۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز و سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری تفاهم‌نامه دیگری بود که امروز امضا شد.

بر این اساس، مطالعه توسعه میدان‌های گازی اهواز و مارون خامی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف‌گذاری افزایش ۹.۸ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز در روز و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار انجام خواهد شد.

در مجموع با اجرای این طرح‌ها و توسعه ۱۶ میدان گازی کشور، حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه خواهد شد که می‌تواند در جبران ناترازی گاز در فصل سرد سال، تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش صادرات گاز ایران نقش مهمی ایفا کند.

با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای قراردادهای آنها، افزون بر افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی آن، پیش‌بینی می‌شود ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفتخیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تامین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های خود اقدام به مطالعه و توسعه بالادستی میادین گازی کشور می‌کنند که گامی موثر در راستای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

دیگر خبرها

  • آغاز تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی