Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:14:56 GMT

صندوق رای، بهترین و سریعترین راه تغییر

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۵۹۱۲

صندوق رای، بهترین و سریعترین راه تغییر

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود که به نظر می رسد، شرایط داخلی و خارجی کشور با دوره‌های گذشته تفاوت های قابل توجهی دارد.

این انتخابات در وضعیتی برگزار می شود که کرونا در پیک چهارم قرار دارد و هنوز کمتر از ۶ میلیون ایرانی واکسن زده اند؛ از سوی دیگر طبقه متوسط و ضعیف جامعه زیر بار فشارهای معیشتی و اقتصادی هستند و در بُعد خارجی هم مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به مراحل حساسی رسیده و در عین حال تنش های منطقه ای در منطقه با محوریت رژیم صهیونیستی هم بالا گرفته است بویژه علیه منافع ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی محافل سیاسی و رسانه های وابسته به برخی کشورهای غربی با زیر سوال بردن اصل انتخابات ایران در حال ترغیب و تشویق مردم به «تحریم انتخابات» هستند؛ جمعی از افراد و گروه های سیاسی داخلی هم ساز «قهر با انتخابات» را کوک کرده اند و عده ای از شهروندان عادی نیز به دلیل نارضایتی از وضعیت اقتصادی، درصدد کناره گیری از انتخابات و بخشی دیگر هم هنوز مردد هستند و تصمیم نهایی برای دادن رای را نگرفته اند.

خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه برای روشن تر کردن فضای انتخابات و تبیین ابهامات پیش روی مردم اقدام به برگزاری میزگردی انتخاباتی کرد. در این میزگرد، چهار نفر از کارشناسان و تحلیلگران توصیه های ویژه ای بویژه به شهروندان مایوس یا مردد کرده و تصویر روشنی از آینده تصمیمات آنان ارائه کرده اند. اینکه اگر با انتخابات قهر کنند چه چیزی نصیب شان می شود یا اینکه اگر پای صندوق های رای بیایند، چه گیرشان خواهد آمد.

«عبدالرحیم بنکدار»؛ مسوول شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در استان کرمانشاه، «علیرضا دودمان تیپی»؛ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی و نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمانشاه، «محمدامین بهرامی»؛ فعال و کارشناس امور سیاسی و «محمدمهدی معنوی»؛ فعال و کارشناس سیاسی چهار چهره حاضر در میزگرد ایرنا بودند که از اهمیت و چرایی ضرورت حضور در پای صندوق های رای و انتخاب گزینه اصلح با مشارکت حداکثری سخن گفتند.

مشروح میزگرد انتخاباتی ایرنا را در ادامه بخوانید:

ایرنا: تلاش‌های زیادی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد در حال جریان است و در عین حال بخشی از مردم هم به دلایل متعددی قصد دارند به این اتفاق مهم سیاسی بی تفاوت باشند. چرا چنین وضعیتی رخ داده و اساسا مردم چرا باید پای صندوق بیایند و رای بدهند؟

عبدالرحیم بنکدار: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند اگر کسی نسبت‌ به مشکلات اجتماعی، سیاسی و معیشتی مردم خود و کشورش بی‌تفاوت باشد و برای کاستن و مهار این مشکلات تلاش و کوشش نکند، مسلمان نیست. در واقع در فرهنگ دینی ما اعتقاد به اسلام با اعتقاد به حل مشکلات مردم توسط همه آحاد جامعه، گره خورده‌ است و نمی‌شود یک مسلمان نسبت‌ به امور کشورش و مشکلات مردمش بی‌توجه باشد. بنابراین از این نظر شرکت در انتخابات و تصمیم‌گیری و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی یک وظیفه اعتقادی است. علاوه‌ بر جنبه اعتقادی، از نظر سیاسی و اجتماعی هم با توجه به این‌که انسان در اجتماع زندگی می‌کند نمی‌تواند نسبت‌ به سرنوشت آن بی‌تفاوت باشد و بگویند به من ربطی ندارد یا برایم مهم نیست.

ما معتقدیم و باید نسبت‌ به امور جامعه که مهم‌ترین آن انتخابات است مشارکت داشته باشید. درواقع حضور در پای صندوق‌های رای یعنی من به این بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌ام که می‌خواهم خودم سرنوشت کشورم را تعیین کنم و به هیچکس دیگری وکالت نمی‌دهم که به‌جای من درباره اداره کشور تصمیم‌گیری کند. سوی دیگر ماجرا این است که عدم دخالت در انتخابات نوعی توهین به خودم محسوب می‌شود زیرا به معنی این است که هنوز به بلوغ سیاسی لازم نرسیده‌ام و اجازه می‌دهم که دیگران برای من تصمیم‌گیری کنند.

البته من در همه انتخابات‌های گذشته حضور فعالی داشته‌ام اما این دوره برایم بسیار ملموس است که قشر فرهیخته و دانشگاهی، نخبگان کشور و صاحب‌نظران عرصه‌های مختلف بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته در صحنه انتخابات فعال شده‌اند و بنا دارند که بیشتر از گذشته در تصمیمات کشوری ایفای نقش کنند که این حضور فعال نباید محدود به روز انتخابات شود و نخبگان نباید دولت آینده را از ظرفیت‌های خود محروم کنند.

این مشارکت مخالفانی هم دارد و کسانی که نمی‌خواهند کشور ما اقتدار، استقلال، امنیت و رفاه داشته باشد و مردم در سرنوشت خودشان مشارکت داشته باشند، به مقابله با انتخابات برخاسته‌اند. به گواه تاریخ، کشورهای صاحب رسانه‌های ضدایرانی غیر از استثمار و استعمار و تعیین تکلیف درباره حاکمان ما هیچ اقدامی نکرده‌اند اما اکنون خود را دلسوز و حامی ملت ایران جا می‌زنند. البته آنها باید بدانند که گذشت آن دورانی که دیگران برای ملت ایران تصمیم می‌گرفتند و اکنون دبستانی‌ها هم به‌خوبی می‌فهمند که این ژست حمایت از ملت ایران یک ادعای دروغین است.

عبدالرحیم بنکدار، مسئول شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی مردمی آیت‌الله رئیسی در استان کرمانشاه

بهرامی: متأسفانه انتخابات شوراهای شهر و روستا تقریباً مغفول واقع شده ‌است. ما دو انتخابات داریم که هر کدام از آن‌ها در جایگاه خودشان به‌شدت اثرگذار و مهم هستند طبیعتاً وقتی ما درباره ضرورت و اهمیت مشارکت مردم در انتخابات صحبت می‌کنیم، هم انتخابات شوراها و هم ریاست‌جمهوری باید مدنظر باشد؛ بنابراین باید انتخابات ۲۸ خرداد را دو وجهی دید. پس اگر کسی در این انتخابات شرکت نکند، هم سهم و اثر خود را در فضای کشوری از بین برده ‌است و هم در فضای محلی نادیده گرفته‌ است.

نکته مهم دیگر این است که مشارکت شرط بقای حکومت‌ها است و طبعاً هرگونه تضعیف مشارکت یا ایجاد شک و شبهه در حضور مردم در این صحنه سیاسی، اثرات منفی آن را به خود مردم برمی گرداند. ما در سال ۱۳۸۸ شاهد مشارکت کم نظیر ۸۵ ‌درصدی مردم در انتخابات بودیم، اما به چالش کشیدن و تضعیف آن انتخابات توسط عده‌ای و طرح ادعای تقلب، تحریم‌هایی را به کشور تحمیل کرد که در حالت عادی هرگز امکان وضع چنین تحریم‌هایی با آن اجماع گسترده علیه ایران وجود نداشت. درواقع ۱۲ سال است که ما در نتیجه تضعیف آن مشارکت چشمگیر، درحال آسیب دیدن هستیم. حتی یکی از موارد مهم و کلیدی مورد بحث در مناظره‌های انتخاباتی این دوره نیز موضوع تحریم‌ها و اهمیت رفع آن‌ها بود.

درواقع اگر ما وضعیت موجود خوبی نداریم بی‌شک با کاهش و تضعیف مشارکت شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش فشار بر خودمان خواهیم بود و هرگونه تضعیف مشارکت مردم در انتخابات، لطمه‌های بزرگی را به مردم و کشور تحمیل می‌کند که شاید به‌زودی و به‌آسانی قابل رفع نباشد. طبق برخی از نظرسنجی‌ها حدود ۸۰ درصد از کسانی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، به دلایل اقتصادی چنین تصمیم را گرفته‌اند اما موضوع این است که نباید انتقام وضعیت موجود را از با شرکت نکردن در انتخابات گرفت.

محمدامین بهرامی، فعال و کارشناس امور سیاسی

ایرنا: طبیعی است که فشارهای سنگین اقتصادی بر روی همراهی و مشارکت عمومی مردم تاثیرگذار است و ممکن است دست کم بخشی از آنها را مایوس یا مردد کند.

بنکدار: واقعاً باعث شرم است که کشوری که از بهترین منابع خدادادی از جمله نفت، گاز، معدن و از همه مهم‌تر جوانان نخبه توانمند برخوردار است، اینگونه اظهار درد، دغدغه و نارضایتی کند به‌ویژه در بین قشر متوسط و ضعیف. اما اگر ما مشکلات معیشتی، اقتصادی، بی مسکنی داریم و اگر خانه‌دار شدن برای جوانان ما تبدیل به یک رؤیا شده و اگر از پیدا کردن شغل و کار ناامید شده‌اند، نتیجه انتخابی غلط بوده‌ است و ما نباید انتقام مشکلات متعدد و وضعیت موجود را از دولت آینده بگیریم. انتقام از وضعیت موجود یعنی حضور فعال در انتخابات برای حمایت از کسی که ثابت کرده به‌دنبال حل مشکلات مردم است.

اگر ما دنبال گرفتن انتقام از ناکارآمدی، مشکلات مردم، نداشتن مسکن و کار و تورم بالا هستیم، باید با حضور فعال و گسترده در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، وضعیت را به نفع مردم و کشور تغییر دهیم.

به اعتقاد من در رابطه با انتخابات پیش رو می‌توان مردم جامعه را به چند دسته تقسیم‌بندی کرد: نخست یک قشر فرهیخته و علاقه‌مند به کشور که دارای بلوغ سیاسی هستند و هرگز حاضر نمی‌شوند کسی حق انتخاب را از آنان بگیرد. این گروه قطعا در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و رای و دیدگاه خود را اعلام می‌کنند. گروه دوم هم کسانی هستند که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند اما با توجه به تجربه گذشته بی‌شک در انتخابات حضور پیدا و درباره آینده کشور اعلام نظر خواهند کرد. گروه سوم قشر کمتری هستند که در طول انتخابات‌های گذشته متأسفانه گاهی به ادعاهای بنگاه‌های خبری وابسته به بیگانگان اعتماد کرده‌ و در انتخابات شرکت نکرده اند. من از این گروه یک تقاضا دارم: برادر و خواهر عزیزم شما احتمالاً در چند دوره از انتخابات به حرف‌های این رسانه‌ها و افراد وابسته توجه و اعتماد کرده‌اید و نتیجه آن اعتماد را دیده‌اید. درخواست من این است که تنها یک‌بار خلاف توصیه‌های آن‌ها عمل کنید و بی‌شک به‌زودی نتیجه این مثبت این رفتار خود را خواهید دید.

من از همه ملت ایران به‌ویژه همشهریان کرمانشاهی می‌خواهم که با حضور در پای صندوق‌های رای هم صلابت و اقتدار کشور را به اثبات برسانند و هم ثابت کنند که می‌خواهند مملکت را به دست فردی توانا که در عمل است ثابت کرده «می‌تواند» ، بسپارند. ملت ایران در تشییع چندین‌ میلیونی سردار دل‌ها، حاج‌قاسم سلیمانی پیمان بستند و گفتند که اگر شما به ما اقتدار بخشیدی و به محور مقاومت عزت دادی، ما هم با حضور در صحنه های انقلاب پاسخ آن جنایت بزرگ را می دهیم.

عبدالرحیم بنکدار، مسئول شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی مردمی آیت‌الله رئیسی در استان کرمانشاه

ایرنا: آقای دودمان! در این میان رسانه‌های ضدایرانی دنبال چه هستند. این رسانه ها که تصاویر صف سبد کالا و صف مرغ را شبانه‌روز منتشر می‌کردند، اکنون چشم دیدن صفوف انتخابات و حضور مردم در صف رای را ندارند و با تمام توان مشغول تبلیغ منفی علیه انتخابات هستند. چرا رسانه‌های بیگانه و برخی گروه‌های سیاسی داخلی از حضور پرشور و مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد هراس دارند؟

دودمان: یک نکته مهم که در این چند سال مغفول مانده‌ است، دستاوردهای بزرگی است که در حدود چهار دهه اخیر پشت سر گذاشته‌ایم. واقعیت این است که تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی یک تاریخ بی‌نظیر بوده‌ زیرا پس‌از اسلام برای اولین‌بار شخصیتی با شعار دینی و اسلامی یک انقلاب کاملاً موفق را بدون اتکا به هیچ قدرتی و بر پایه حضور و حمایت مردمی به ثمر رساند.

در طول عمر انقلاب اسلامی، ملت ایران سرداران بزرگی را به خود دید که در طول تاریخ این سرزمین بی‌نظیر بودند. ما سرداران بزرگی در تاریخ ایران داشته‌ایم که در مقابل حملات سهمگین دشمن با تمام وجود ایستاده‌اند و جان خود را باخته اند اما سردار حاج‌قاسم سلیمانی یک شخصیت متفاوت و متمایز بود. مادر چهار دهه اخیر پس‌از چند صد سال توانستیم یک حضور منطقه‌ای مقتدرانه داشته‌باشیم که به نفع محرومان و مظلومان منطقه و ایران اسلامی بوده ‌است. همچنین رشد صنعتی چهار دهه اخیر قابل‌توجه بوده که بعید بود با رژیم قبلی بتوانیم به آن دست پیدا کنیم. ازنظر نظامی هم به‌جایی رسیده‌ایم که امنیت ملت و کشور خود را تضمین و تامین کرده‌ایم و دشمن که در گذشته فقط با زبان زور با ما سخن می‌گفت، اکنون دیگر جرأت استفاده از آن زبان را ندارد و این یک دستاورد بزرگ و بی‌نظیر است. همچنین سطح خوبی از آبادانی و عمرانی در روستاها و شهرها اتفاق افتاده و گرچه مناطق محروم و کم برخوردار داریم اما شرایط آن‌ها هرگز قابل قیاس با پیش‌از انقلاب نیست.

البته این دستاوردهای بزرگ به معنی نبود مشکل و نقص نیست اما با تکیه‌بر توانمندی‌ها و داشته‌های خودمان بی‌شک توان عبور از این مشکلات را خواهیم داشت. هرچند تورم، بیکاری، بی‌مسکنی و مشکل معیشت گره‌های بزرگی جلوی پای ملت ایجاد کرده اما ملت ایران بزرگ‌تر از آنست که پشت این موانع بماند چنانچه تاریخ معاصر و حتی تاریخ چندهزارساله ایران مؤید آن است.

با توجه به این واقعیت و در پاسخ به سوال شما باید گفت که هدف رسانه های بیگانه چیزی جز تضعیف انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و ایجاد تفرقه در کشور نیست. آنها با نادیده گرفتن دستاوردها و موفقیت ها تنها در حال ناامید کردن و مایوس سازی ملت ایران هستند. کمپین «تحریم انتخابات» را هم با همین هدف راه انداخته اند.

یک نکته دیگر اینکه مسئولان و شخصیت‌هایی که نزدیک به سه دهه از چهار دهه عمر انقلاب اسلامی سکان دولت را در دست داشته‌اند، به‌جای تکیه‌بر داشته‌ها و ظرفیت‌های ملت ایران همواره نگاهشان به بیرون از مرزها و به سمت غرب بود بوده‌است و قطعا اگر چهره‌هایی روی کار بیایند که به‌جای نگاه به بیرون، بر ملت و توانمندی‌های داخلی تکیه کنند حتما مشکلات کنونی و حتی مشکلاتی بزرگ‌تر از این قابل‌حل هستند.

علیرضا دودمان تیپی، نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمانشاه

 ایرنا: آیا مشکلات کنونی جامعه با مشارکت نکردن در انتخابات حل می‌شود یا حضور و اعلام نظر در پای صندوق‌های رأی و انتخاب درست، راهکار بهتری است؟

معنوی: رهبر معظم انقلاب اخیراً در این‌باره فرمودند که راه‌حل مشکلات، انتخاب درست است نه کناره‌گیری. شاید برخی به‌خاطر مشکلات معیشتی نسبت‌ به مشارکت در انتخابات مردد هستند اما نباید دلسرد بود و باید تلاش کرد که این ناکارآمدی را با انتخاب یک مدیر توانمند و مردمی جبران کرد.

معتقدم اصل مشارکت یعنی مردم در اعمال قدرت شریک باشند و به کسانی که خودشان مناسب می‌دانند، جایگاهی برای اعمال قدرت و حاکمیت بدهند. جمهوری اسلامی هم از همان ابتدا تاکید ویژه‌ای بر مشارکت و حضور مردم در انتخابات داشته‌است به‌طوری‌که در هر چهار سال بین دو تا سه انتخابات برگزار شده تا مردم اعمال رأی کنند. درواقع جمهوری اسلامی فضایی را مهیا و به مردم اعلام کرده که شما بیایید و هر نامزدی را برای مدیریت امور مناسب می‌دانید، انتخاب کنید و طبعاً بهتر از این شیوه وجود ندارد اما متأسفانه رسانه‌های بیگانه همواره پیش‌از انتخابات تلاش می‌کنند تا مردم را نسبت‌به انتخابات و نتایج آن ناامید کنند و پس‌از روشن‌شدن نتیجه انتخابات هم اگر گزینه منتخب، موردنظر آن‌ها باشد، مدعی می‌شوند که سایر نهادها و دستگاه‌ها اجازه فعالیت و اجرای برنامه‌ها را به او نمی‌دهند. البته این رویکرد رسانه‌ها و افراد وابسته به بیگانگان دیگر نخ‌نما شده و مردم فهمیدند که آن‌ها هرگز خوبی ملت ایران را نمی‌خواهند.

مدیران فعلی را هم مردم انتخاب کرده‌اند و طبعا نمی‌توان به آنان ایراد گرفت زیرا در انتخابات گذشته چنین تصور کرده‌اند که بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند اما موضوع این است که وقتی ما دست به یک انتخاب می‌زنیم و انتخاب‌های دیگر را کنار می‌گذاریم، طبعاً باید پیامدهای آن را هم بپذیریم. چنانچه وضعیت موجود را می‌توان نتیجه آن انتخاب دانست البته نباید از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که راه‌حل اصلاح و تغییر شرایط موجود حضور و اعلام نظر در انتخابات است نه کناره‌گیری و قهر با آن.

محمدمهدی معنوی، فعال و کارشناس سیاسی

ایرنا: انتخاب رییس‌جمهور منتخب با رأی حداقلی یا حداکثری چه تأثیراتی بر عملکرد او و اجرای برنامه‌هایش خواهد داشت؟ آیا اساساً با حضور حداقلی مردم در پای صندوق‌های رای، وعده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب به‌خوبی اجرایی خواهد شد؟

بهرامی:  من معتقدم که یکی از پیامدهای حداقلی و کمترین نتیجه انتخابات ضعیف و با مشارکت پائین، این است که دست‌وبال دولت آینده برای مقابله با فساد کوتاه و ضعیف خواهد شد حتی اگر فرد منتخب کسی باشد که کارنامه درخشانی در مقابله با فساد ستیزی داشته باشد.

از سوی دیگر اگر دولت و رییس‌جمهوری روی کار بیاید که به‌عنوان مثال ۲۵ میلیون رای را داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند با انواع فسادهای موجود در کشور که بسیاری از مردم را تحت فشار قرار گذاشته، مقابله کند. این حداقل ماجرا است. درواقع اگر مردم می‌خواهند که در دولت آینده وقتی وارد دستگاه‌ها و ادارات مختلف شدند، با کمترین فساد مواجه شوند یا شاهد کمترین رانت در رده‌های بالای حکومت باشند، لازم است که کاندیدایی که از نظر آن‌ها کارنامه و برنامه بهتری برای مقابله با فساد و رانت دارد را با یک رأی بالا و حداکثری راهی پاستور کنند.

یک بُعد دیگر نیز مربوط به مسائل خارجی و بین‌الملل است. بی‌شک همین مذاکرات هسته‌ای ما با گروه ۱+۵ از میزان حضور مردم در انتخابات متأثر خواهد شد. یعنی اگر ما دنبال رفع تحریم‌ها هستیم طبعا دولتی که قرار است با طرف غربی مواجه شود، باید نماینده جمع بیشتری از مردم باشد تا بتواند با اقتدار و پشتوانه بزرگتری وارد میدان بین الملل شود.

محمدامین بهرامی، فعال و کارشناس امور سیاسی

بنکدار: در پاسخ به سوال شما باید عنوان کنم که گرچه تمام نظرسنجی‌های سراسر کشور از آرای بالای آیت‌الله رئیسی با نسبت بالا حکایت دارد اما این وضعیت شرط و شروطی دارد. این‌که ما به‌عنوان حامیان و دوستداران آیت‌الله رئیسی این اختلاف و وضعیت خوب رای را حفظ کنیم و با این تصور که ایشان منتخب قطعی خواهی خواهد بود، نسبت‌به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بی‌توجه نباشیم. همچنین اگر رییس‌جمهور منتخب با رأی پایین برگزیده شود، هم در بخش خارجی و صحنه بین‌الملل زبان و دستش کوتاه خواهد بود و هم با توجه به کم بودن پشتوانه مردمی، شوق و اشتیاق کمتری برای خدمت‌رسانی و خدمت‌گزاری خواهد داشت. اگر آینده کشور و فرزندانمان برایمان مهم است، اولاً باید با تمام وجود برای ایجاد فضای انتخاباتی پرشور بکوشیم تا بتوانیم فردی امتحان پس داده را با رای بالا بر مسند امور بگذاریم تا شاهد کاهش روزافزون مشکلات باشیم.

چنانچه در نامه بسیار مهم و درس‌آموز امیرالمؤمنین(ع) به مالک‌اشتر آمده‌است، نباید هیچ فرقی بین خدمت‌رسانی و خدمت‌گزاری به آحاد مردم باشد. در خدمت رسانی باید آن جانباز بزرگواری که اعضای بدنش را در دفاع از دین، وطن و مردم تقدیم کرده همانند کسی دیده شود که اعتقادی به این حکومت ندارد یا ان‌قلت و انتقاد دارد اما در چارچوب قانون رفتار می کند. رئیس‌جمهوری، وزیر و مدیران باید نگاه شان این‌گونه باشد و باید مشتاقانه و با تمام وجود به تک‌تک آحاد این ملت خدمت کنند و تفاوتی بین برادر خود و فردی که به گونه دیگری فکر می‌کند نگذارند. دراین‌صورت آن فرد منتقد و ناراضی هم تبدیل به علاقمند و حامی نظام خواهد شد. متأسفانه ما از این اصل کلیدی طی دهه‌های گذشته غفلت کرده‌ایم و گاهی در انتخاب‌های خود کسانی را برگزیدیم که به این اصل اساسی قائل نبودند.

سیاست اصلی آیت‌الله رئیسی خدمت‌گزاری به همه آحاد مردم است چه حامیان ایشان و مدافعان جمهوری اسلامی و چه کسانی که در داخل چارچوب‌های قانونی کشور نظر و دیدگاه دیگری دارند بر این اساس من از کسانی که تصمیم دارند با انتخابات قهر باشند و در آن شرکت نکنند، تقاضا دارم که تنها یک‌بار آزمایش کنند و به فردی که با این دیدگاه خود را خدمت‌گزار مردم می‌داند، رای دهند آنگاه طعم شیرین خدمت گرفتن از حکومت را خواهند چشید.

دودمان: خیلی از کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند، نمایندگان پارلمانی یا ریاست‌جمهوری آن‌ها با آرایی پایین انتخاب و برگزیده می‌شوند و البته این‌موضوع یک اتفاق عجیب نیست زیرا طبق قانون رییس‌جمهور منتخب با حداقل رای هم می‌تواند فعالیت خود را شروع کند و هیچ منع قانونی در این مسیر وجود ندارد اما موضوع این است که مشارکت بالا در انتخابات برای تقویت روحیه و نشاط ملی بسیار مهم و تاثیرگذار است .

همچنین رییس‌جمهور منتخب اگر یک پشتوانه بزرگ مردمی داشته باشد، هم انگیزه و روحیه بالا و کافی برای اجرا و پیگیری برنامه‌هایش دارد و هم از حمایت مردمی در روند اجرای وعده‌هایش برخوردار خواهد بود که یک موضوع بسیار مهم است. بی‌شک اگر رییس‌جمهوری با یک رأی ضعیف انتخاب شود، جرأت انجام بسیاری از کارها و تحولات بزرگ را نخواهد داشت. از نظر بین‌المللی هم مشارکت گسترده و بالا در انتخابات به تحکیم و تقویت پایه‌های کشور منجر می شود.

ایرنا: برخی از مردم این‌گونه تصور می‌کنند که با مشارکت نکردن می توانند اعتراض خود را نشان دهند و ممکن است این روند منجر به حل مشکلاتشان شود. آیا این تصور درستی است؟

دودمان: واقعیت این است که کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند، اولین ضرر را به خودش زده و خودش را از یک حق بزرگ و مسلم محروم کرده‌ است پیش‌از آنکه به جایگاه فرد منتخب لطمه بزند.

البته آن‌سوی ماجرا را هم باید دید اینکه مردم گلایه‌های به حقی دارند زیرا طی سال‌های اخیر به‌شدت تحت فشار یک موج تورمی گسترده قرار گرفته‌اند و سفره بسیاری از آن‌ها تنگ‌تر و دستشان بسته‌تر شده‌ است. طبعا در این وضعیت کسانی که در همان ابتدای ماه یا اواسط آن حقوقشان ته می‌کشد، از وضعیت دلخور و مأیوس خواهند شد اما باید دانست که راه‌حل تغییر این وضعیت، حضور پای صندوق‌های رای و مشارکت در انتخابات است البته رای دادن به نامزدی که به‌دنبال کار، خدمت و حمایت از تولید و کسب‌وکار داخلی باشد درغیراین‌صورت نمی‌توان امیدی به حل مشکلات داشت. درواقع بهتر یا بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم به‌صورت مستقیم به صندوق‌های رأی وابسته ‌است.

ایرنا: آیا راه بهتری برای بهبود شرایط جامعه غیر از صندوق رای وجود دارد؟

معنوی: اگر راه دیگری بود سایر کشورها هم آن را امتحان می‌کردند. تنها و شاید بهترین راه تعیین سرنوشت جوامع در شرایط فعلی رجوع به آرای مردم است که یکی از مصادیق آن برگزاری انتخابات است. اگر می‌خواهیم در چهار سال آینده مشکلات و معضل‌های فعلی را نداشته باشیم یا دست‌کم از میزان آن‌ها کاسته شود، باید به صندوق رای یک نگاه ویژه داشته‌ باشیم .

اگر کسی پای صندوق رای حاضر نقش نشود دیگر جای گلایه‌ای وجود ندارد زیرا خودش نخواسته‌است که در آینده و سرنوشت خود و جامعه شریک باشد و به تعبیری برایش اهمیتی نداشته‌است.

درواقع حاکمیت اکنون می‌گوید که مردم به‌نظر شما کدام یک از این نامزدها برای آینده کشور، شما و فرزندانتان مناسب‌تر و کارآمدتر است؛ شما انتخاب کنید و ما او را روی چشم می‌گیریم. آیا بهتر از این روش، شیوه دیگری سراغ دارید؟

مردم باید در صحنه باشند و در آینده خود مشارکت کنند و این‌که گفته شود فایده‌ای ندارد و من کاری نخواهم داشت، سخنی غیرمنطقی است زیرا ما فایده رای دادن و ندادن و انتخاب‌های خود را در چندساله اخیر دیده ایم. اساساً در هر انتخابی که در سرنوشت ما و اطرافیانمان تاثیر گذار است، بی‌تفاوت بودن حتما هزینه‌بر خواهد بود زیرا عقل و منطق حکم می‌کند که به‌عنوان نمونه حتی برای انتخاب یک مدیر یا مسئول یک اداره کوچک هم بین یک فرد کارآمد و توانمند و یک چهره ناتوان و ناکارآمد دست به انتخاب درست بزنیم زیرا قرار گرفتن هر یک از آن‌ها در مسند تاثیر مستقیمی بر سرنوشت آن اداره خواهد داشت.

بهرامی: حقیقتاً نه فقط جیب و معیشت، بلکه سلامت روانی مردم به دلیل شیوع فساد دچار مشکل شده‌ است. بنابراین با یک انتخاب درست و مشارکت حداکثری ما شاهد مقابله با فساد خواهیم بود که یکی از کمترین دستاوردهای آن بهبود وضعیت سلامت روانی مردم است این‌که مثلاً اگر قرار باشد ما در جایی استخدام شویم پیش‌از ما صد نفر در صف استخدام پذیرفته نشده باشند. به اعتقاد من با مشارکت حداکثری و تشکیل دولتی که ضد فساد باشد، دغدغه مردم را داشته باشد و پشت‌میزنشین نباشد، به مقصد مطلوب خواهیم رسید.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سید ابراهیم رییسی مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری کرمانشاه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر سید ابراهیم رییسی مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری کرمانشاه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای استان کرمانشاه مردم در انتخابات رییس جمهور منتخب فعال و کارشناس آیت الله رئیسی مقابله با فساد انقلاب اسلامی حضور مردم وضعیت موجود انتخاب درست مشکلات مردم امور سیاسی دولت آینده ملت ایران حضور فعال برنامه ها حل مشکلات صندوق رای چهار دهه بی تفاوت تحریم ها رسانه ها ۲۸ خرداد خواهد شد اند اما اگر ما رای هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۵۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن داوری صبح یکشنبه در نخستین نشست ستاد انتخابات استان خراسان رضوی (دور دوم) اظهار کرد: هیأت اجرایی و نظارت آمادگی کامل را برای مرحله دوم انتخابات در روز ۲۱ اردیبهشت دارند.

فرماندار مشهد در خصوص کسانی که می‌توانند در این مرحله رأی دهند، گفت: در دور دوم کسانی می‌توانند رأی دهند که در مرحله اول در حوزه مشهد رأی دادند و یا در دوره قبل در هیچ شعبه‌ای رأی ندادند و یا رأی اولی‌هایی که در این بازه زمانی به سن قانونی رسیده‌اند می‌توانند رأی دهند.

وی با بیان اینکه هر شعبه سیار در طول روز حداکثر می‌تواند ۱۴ الی ۱۵ محل را رأی بگیرد، افزود: مد نظر ما این است شعبه‌های سیار به مناطقی که جمعیت بیشتری دارد بروند.

داوری تاکید کرد: تمام تلاش هیأت اجرایی این است که بتوانند انتخابات سالم، باشکوه و با مشارکت بالا برگزار کنند و صبح جمعه از ساعت ۵ صبح در شعب اخذ رأی حضور خواهند داشت و ساعت ۸ شروع به رأی گیری خواهند کرد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در مرحله اول ۱۸۱۰ شعبه اخذ رأی داشتیم افزود: در این مرحله شعبی که نزدیک یکدیگر بوده‌اند و مشارکت آنها پایین‌تر بوده است ادغام کردیم و تعداد شعب در این مرحله به ۱۰۲۰ شعبه در مشهد کاهش یافته است.

وی گفت: در مرحله قبل تخلفاتی اعلام نشده است و نسبت به کسانی که اعتراض داشتند و این اعتراضات با گفت‌وگو حل شده و منجر به تشکیل پرونده نشده است.

داوری بیان کرد: در مرحله اول حدود ۷ درصد افزایش مشارکت داشتیم و ۱۷ درصد افزایش تعرفه داشته‌ایم که نشان دهنده افزایش تعداد واجدین شرایطمان بوده است.

فرماندار مشهد گفت: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۴ درصد مشارکت داشته‌ایم و این دوره ۴۰.۱۷ درصد، مشارکت داشته‌ایم.

وی در خصوص دلایل مشارکت بیشتر مردم بیان کرد: اول اینکه مردم بیشتر پای کار آمدند، همچنین در حوزه مشهد میزان رقابت بالا بود و ۴۸۹ نامزد انتخابات بودند، شعب اخذ رأی را ۲۰ درصد افزایش دادیم و تبلیغات خوبی برای جانشانی شعب اخذ رأی کرده بودیم.

داوری ادامه داد: بومی سازی شعبه اخذ رأی و مردمی سازی کردیم و این اعتماد مردم را بیشتر کرده بود.

فرماندار مشهد گفت: خیابان انتخاب را ایجاد کردیم و این طرح ما کشوری شد و از شهرداران کمک گرفتیم و همه اینها باعث شد که مشارکت مردم و اعتماد مردم بیشتر باشد.

کد خبر 6096993

دیگر خبرها

  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • حضور متولدین ۲۱ اردیبهشت ۸۵ در پای صندوق‌های رای قائم‌شهر
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • انتخاب «در مسیر نسیم» برای حضور در جشنواره‌ فیلم پاناما
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند