Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@10:58:33 GMT

۷ خطر مصرف روغن‌های تصفیه‌نشده

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۷۶۳۳

۷ خطر مصرف روغن‌های تصفیه‌نشده

بقه گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، این در حالی است که این روغن‌ها اغلب استاندارد‌های کیفی لازم را ندارند. متاسفانه با وجود هشدار‌های زیادی که متخصصان صنایع‌غذایی و سازمان‌های ناظر به مردم می‌دهند، باز هم شاهد طرفداری عجیب مردم از این قبیل محصولات هستیم! در ادامه هفت خطر مهم مصرف این روغن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عدم‌کنترل کیفیت مواد اولیه
دانه‌ها و میوه‌های روغنی که در صنعت برای روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، طی عملیات مختلف بوجاری، تمیز یا شست‌وشو می‌شوند. در حالی‌که در فروشگاه‌های عرضه‌کننده روغن‌های تصفیه‌نشده، اغلب دانه‌ها مستقیم از کیسه یا محل نگهداری بدون جداسازی موادخارجی در دستگاه ریخته می‌شود. بسیاری از این موادخارجی از قبیل گل‌ولای یا بقایای حشرات، آلودگی‌های میکروبی همراه خود دارند. در مورد دانه‌های ریزی مثل کنجد یا حتی کلزا که تمیزکردن آن سخت‌تر است، احتمال آلودگی افزایش می‌یابد. یکی دیگر از مواردی که حتما کنترل می‌شود درصد رطوبت دانه یا میوه‌هاست که در صورت بالابودن احتمال فساد افزایش می‌یابد؛ لذا در بسیاری از موارد لازم است یک مرحله خشک‌کردن تحت شرایط کنترل شده با حداقل آسیب به اجزای روغنی روی دانه‌ها صورت پذیرد. در کارخانه‌ها آزمایش‌های متعددی روی ماده اولیه یعنی دانه‌های روغنی یا هر ماده اولیه دیگر (میوه‌های روغنی، هسته انگور، جوانه گندم و...) انجام می‌شود و براساس کیفیت اولیه بسیاری از پارامتر‌های عملیاتی برای تصفیه روغن تعیین می‌شود.   انجام‌نشدن مراحل مختلف تصفیه و حذف ناخالصی‌ها
یکی از ساده‌ترین مراحل تصفیه پس از استخراج روغن، فیلتراسیون یا سانتریفوژ برای حذف ذرات و اجزای جامد است. در کارخانجات روی روغن‌های خام فرآیند‌های تصفیه فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. هدف از فرآیند تصفیه روغن، جداسازی و حذف ترکیبات و ناخالصی‌های نامطلوب روغن است به نحوی که کمترین خسارت ممکن به گلیسیرید‌ها و توکوفرول‌ها وارد شده و میزان افت روغن به حداقل برسد.   نوع مراحل برای روغن‌های مختلف تا حدودی متفاوت است، اما هدف از تصفیه این است که در هر مرحله ترکیبات مختلف که بعدا روی پایداری روغن تاثیر به‌سزایی دارند (اسید‌های چرب آزاد، فسفاتیدها، محصولات اکسیداسیون، یون‌های فلزی، رنگدانه‌ها، ترکیبات فرار) از روغن جدا شوند. برای مثال در مرحله بی‌بوکردن روغن تحت خلأ (نبوداکسیژن) در دمای بالا قرار گرفته و تمام ترکیبات فرار که عامل بو و طعم نامناسب در روغن هستند، از آن جدا می‌شود یا مثلا در مرحله خنثی‌سازی، اسید‌های چرب آزاد که عامل فساد و ناپایداری روغن هستند، پس از تبدیل به صابون از آن جدا می‌شوند. در مرحله رنگبری، علاوه بر رنگدانه‌ها ناخالصی‌های دیگری از قبیل فلزات سنگین جذب‌شده و از روغن خارج می‌شود.   در روغن‌های پرس سرد عرضه‌شده در فروشگاه‌ها، هیچ‌یک از این مراحل انجام نشده بنابراین به محض بازکردن بطری انواع واکنش‌های شیمیایی به‌خصوص در حضور اکسیژن و این ناخالصی‌ها در محصول آغاز شده و لذا این روغن‌ها ماندگاری بسیار پایینی دارند.
همچنین در هر مرحله از تصفیه، کنترل بسیار دقیقی روی خروجی آن صورت می‌گیرد تا مطمئن شویم تمام ترکیباتی که بعدا در حین نگهداری روغن مشکل‌سازشده و زمینه فساد روغن را فراهم می‌کنند (مثل اسید‌های چرب آزاد، محصولات اکسیداسیون، ترکیبات عامل بو و...) از آن جدا شده‌اند، اما در این فروشگاه‌ها هیچ کنترلی روی ماده اولیه و روغن استحصالی وجود ندارد.   تمیز نکردن منظم
در بسیاری از این فروشگاه‌ها دستگاه‌های پرس روزانه شست‌وشو نمی‌شوند. همان‌طور که می‌دانید زدودن موادچرب از روی دستگاه‌ها کار آسانی نیست و به شست‌وشوی دقیق با مواد خاص نیاز دارد. باقی‌ماندن ذرات چرب و روغن در این دستگاه‌ها گاه به‌مدت چند روز سبب اکسیداسیون و تولید ترکیبات زیانباری می‌شود که در صورت تمیزنکردن دستگاه وارد روغن‌های استحصالی بعدی خواهد شد.   شرایط نگهداری نامطلوب مواد اولیه
اغلب نگهداری ماده‌اولیه که حاوی درصد‌های بالایی از روغن است در شرایط نامطلوب صورت می‌گیرد و سبب افزایش پارامتر‌های کیفی نامطلوب نظیر افزایش عدد اسیدی روغن یا محصولات اولیه و ثانویه اکسیداسیون روغن می‌شود. درصورت کپک‌زدن این مواد اولیه مثل کنجد یا بادام‌زمینی احتمال تولید سمومی مثل آفلاتوکسین نیز وجود دارد؛ بنابراین علاوه بر پارامتر‌های کیفی نامطلوب روغن، وجود این سموم نیز سلامت شما را تهدید خواهد کرد. همچنین در بسیاری از موارد، ترکیبات ضدتغذیه‌ای مثل فیتات‌های موجود در دانه روغنی به‌دلیل تصفیه‌نشدن ممکن است در روغن باقی بماند.   بسته‌بندی و شرایط نگهداری بعدی
بسته‌بندی روغن‌های صنعتی تحت‌شرایط خاصی صورت می‌گیرد و اغلب اکسیژن در بسیاری از بسته‌بندی‌ها برای افزایش پایداری حذف می‌شود (به‌خصوص روغن سویا) و گاز ازت در بسیاری از موارد به داخل بسته‌بندی وارد می‌شود، اما در این فروشگاه‌ها هیچ یک از این فرآیند‌ها صورت نمی‌گیرد. همان‌طور که در مورد روغن‌های تولیدشده در صنایع مشاهده می‌شود، اغلب از بسته‌بندی‌های مات، کدر و رنگی برای بسته‌بندی روغن‌ها استفاده می‌شود در صورتی که اغلب روغن‌های تصفیه نشده در ظروف شفاف بسته‌بندی و عرضه می‌شود و حفظ سلامت ترکیبات موجود در روغن نمی‌تواند از نور خورشید مصون بماند.   مقاومت حرارتی پایین
روغن‌های تصفیه‌نشده مقاومت حرارتی پایینی دارند و توصیه می‌شود به هیچ‌وجه برای سرخ‌کردن، به‌خصوص در دما‌های بالا یا طبخ در فر (اغلب دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده نشوند. فیلتراسیون یکی از مراحل اصلی است که باید روی روغن‌های پرس سرد انجام شود تا هر گونه باقیمانده ذرات خارجی از آن‌ها جدا شود، اما در این فروشگاه‌ها اغلب این مرحله حذف شده است. علاوه بر این به دلیل عدم تصفیه بسیاری از ترکیبات از قبیل اسید‌های چرب آزاد و محصولات اکسیداسیون در دمای بالا منجر به تسریع در روند اکسیداسیون و تولید ترکیبات مضر می‌شود. این روغن‌ها فقط می‌تواند به عنوان روغن سالاد یا نهایت در یک تفت‌دادن ساده در دمای کم استفاده شود.   عرضه روغن بدون نظارت، بدون اطلاعات
این روز‌ها هجمه‌ها و اتهامات زیادی در فضای مجازی و گفتگو‌های روزمره به صنعت غذایی کشور وارد شده و این صنایع مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته‌اند. اما لازم است بدانیم در تمام این کارخانجه‌ها، مسؤولان فنی و مدیر عامل تعهد دارند محصولی مطابق با استاندارد‌های ملی و حتی با کیفیت بالاتر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. در این میان نقش سازمان‌های ناظر یعنی سازمان غذا دارو و استاندارد بسیار چشمگیر است. اما متاسفانه فروشگاه‌های عرضه محصولات سنتی این قبیل روغن‌ها فاقد نظارت، مسؤول فنی، آزمایشگاه و... هستند و محصولاتی با پایین‌ترین سطوح کیفیت و بدون اطلاعات (تاریخ‌تولید، انقضا، شرایط نگهداری، نحوه استفاده) در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روغن روغن تصفیه شده روزنامه جام جم روغن های تصفیه نشده فروشگاه ها روغن ها ناخالصی ها ماده اولیه بسته بندی دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۷۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد

مجید درگی در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه با پیگیری فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد و اینکه آیا پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده یا خیر گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به البرز، رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به اشتهارد سفر و از شهرک صنعتی اشتهارد، تصفیه خانه مرکزی و خروجی پساب آن به زهکش کشاورزی بازدید کرد.

وی ادامه داد: همچنین یک بازدید سرزده و از پیش تعیین نشده نیز از شهرک چرم سازی بوئین زهرا انجام و ماحصل این بازدیدها منجر به صدور دستورات ویژه و تعیین مهلتی شد که تا پایان سال باید حتماً و الزاماً پساب صنعتی به حد استاندارد برسد، در غیر این صورت از ورود آن به زهکش کشاورزی جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در طول مهلت سه ماهه اقدامات بسیار خوبی انجام و با ورود دادستان مرکز استان جلسه ویژه ای در شهرک صنعتی اشتهارد با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان اشتهارد تشکیل و این دستورات به صورت ویژه پیگیری و تاکید شد که این موارد توسط شهرستان اجرایی شود، در غیر این صورت برخوردهای لازم صورت می گیرد.

درگی اظهار کرد: طی دو سال گذشته اداره کل محیط زیست استان، مسئله اشتهارد را به عنوان یک مورد اساسی در دستور کار خود داشت تا این معضل ۳۰ ساله مردم اشتهارد حل شود. خروج روزی چهار هزار مترمکعب پساب صنعتی از تصفیه خانه به داخل زهکش و ورود آن به رودخانه شور مشکلات عدیده ای هم برای شهروندان و هم برای استان های تهران و قم ایجاد کرده تا جایی که این رودخانه تبدیل به آلوده ترین رودخانه کشور شده بود.

شناسایی واحدهای آلاینده اشتهارد با پایش های شبانه

وی افزود: وجود آلاینده هایی که هوای شهرستان اشتهارد را آلوده کرده موجب نارضایتی مردم و ایجاد مشکلات تنفسی و حتی در بعضی از موارد بروز ناراحتی های پوستی و این موضوع موجب شد که مساله اشتهارد اولویت اصلی مدیریت استان قرار گیرد. با پایش های شبانه در یک فرآیند سه الی چهار ماهه واحدهای آلاینده این شهرستان شناسایی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰ واحد صنعتی در اشتهارد وجود دارد که ملزم هستند پساب خروجی خود را قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهرک تصفیه کنند. در این راستا ابتدا باید پیش تصفیه انجام شود و بعد فاضلاب را به سمت تصفیه خانه شهرک هدایت کنند که اینکار انجام نمی شد.

درگی متذکر شد: اکثر این واحدها یا پیش تصفیه نداشتند یا غیر فعال بودند. با اخطارهای لازم و همکاری فرماندار شهرستان، تشکیل شورای تامین و حمایت دستگاه قضایی این واحدها ملزم شدند که پیش تصفیه های خود را دایر کنند. در طول دو سال گذشته تعداد قابل توجهی از این پیش تصفیه ها ساخته شده یا اگر ساخته شده بودند، فعال شدند و در مدار قرار گرفتند؛ تعدادی هم در حال رفع مشکل هستند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی دیگر مسئله فیلترها و فیلتراسیون هوا و خروجی هوا بود. تعداد قابل توجهی از واحدها مسائل زیست محیطی را رعایت نمی کردند که اخطاریه های لازم برای آنها صادر شد. در مجموع ۲۰۱ پرونده قضایی در شهرستان اشتهارد تشکیل دادیم و فعالیت ۲۸ واحد با دستور قضایی متوقف شد زیرا هیچ گونه اقدامی برای بهبود شرایط انجام ندادند.

کاهش میزان COD پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اذعان کرد: طبق آخرین نمونه برداری که از پساب خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی انجام داده ایم شرایط بسیار بهتر شده و میزان COD که در گذشته بالای ۲۰ هزار و تقریباً ۲۰۰ برابر حد مجاز بود، در آخرین نمونه برداری به زیر ۸۰۰ رسیده که اتفاق بسیار شگفت انگیزی به شمار می رود.

وی افزود: ادامه این روند در هفته های آینده می تواند خروجی تصفیه خانه شهرک صنعتی را به حد استاندارد و میزان COD را به ۲۰۰ برساند و با ادامه این مسیر، معضل ۳۰ ساله حل شود. در بحث هوا هم اقدامات موثری انجام شده است. بعضاً کارخانه هایی برای اصلاح سیستم خروجی هوا ده ها میلیارد تومان هزینه کردند که قطعاً با راه اندازی این سیستم ها در تابستان پیش رو مردم اشتهارد شرایط هوایی بهتری را تجربه می کنند.

درگی در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب محیط زیست در اجرای پروژه بزرگراه شمالی و پیگیری تخلفات این پروژه گفت: مساله آزادراه یک پروژه ملی است که با مصوبه هیات دولت در دهه ۷۰ آغاز شده و اجرای آن بیش از ۳۰ سال طول کشیده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی تخریب بسیاری در مسیر خود ایجاد کرده است.

تعامل اداره کل محیط زیست با شرکت آزادراه شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: خصوصاً اینکه از دل منطقه حفاظت شده و منطقه امن زیستگاه حیات وحش ما عبور و آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است. ما رویکرد خود را در این دو سال اخیر تغییر داده و در یک رویکرد تعاملی با شرکت آزادراه به سمتی رفتیم تا بتوانیم مانع آسیب های بعدی شویم و بخشی از تخریب های ایجاد شده را جبران کنیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار این پروژه در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مطرح شد. با توجه به اینکه مردمی که از این آزادراه استفاده می کنند نیازمند بهره مندی از مراکز خدماتی هستند، مجوز مربوطه توسط این سازمان صادر و شرایطی برای این مجوز در نظر گرفته و به شرکت آزادراه اعلام شد و این مجموعه نیز به دنبال اجرای این ملاحظات زیست محیطی و شرایطی که سازمان محیط زیست به آنها اعلام کرده هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: من مطمئن هستم با این روند و تعامل جدیدی که بین سازمان و شرکت آزادراه صورت گرفته قطعاً و یقیناً اتفاقات خوبی خواهد افتاد که می تواند این آسیب ها را اگر از بین نبرد به حداقل ممکن برساند.

کد خبر 6093755

دیگر خبرها

  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد