Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه پویایی در حوزه‌های اجتماعی را یک واجب مؤکد برای اعضای مرکز وکلای دادگستری دانست و گفت: باید به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه احیای حقوق عامه بیشتر از گذشته عمل کنیم و در این بخش فعال تر شویم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی بهادری جهرمی در آیین تحلیف کارآموزان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری قزوین که بعدازظهر امروز در تالار اجتماعات دانشگاه پیام نور قزوین برگزار شد، با تأکید بر اهمیت رأی و نظر وکیل و کارشناس دادگستری اظهار داشت: نظر کارشناسی و وکیل مقدمه انشای رای قاضی است و نمی‌توانیم کارشناس را جدا از مفهوم قضاوت، تحقق عدالت و حرکت در این مسیر سخت بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وکیل و کارشناس همچون قاضی لحظه به لحظه در حال قدم زدن بر روی لبه تیز شمشیر عدالت و پل صراط خود هستند، اضافه کرد: اگر در پرونده قضایی رای اشتباهی صادر شود، فقط قاضی مسئولیت ندارد و وکیل و کارشناس هم به میزان و سهم خودشان باید پاسخگو باشند. بنابراین در آیین تحلیف وکلا شرافت خود را وثیقه چنین تعهدی می‌کنند و زیر بار چنین مسئولیتی می‌روند.

بهادری جرمی با تشبیه مراسم تحلیف به جشن تکلیف ادامه داد: این مراسم از یک سو جشن است که انسان به بلوغی رسیده و می‌تواند بار مسئولیت سنگین‌تری را بپذیرد و از سوی دیگر واقعا سنگین و هولناک است؛ چرا که خیلی وقت‌ها بدن آدم از بار مسئولیت شغل وکالت یا کارشناس دادگستری به لرزه می‌افتد.

وی پروانه وکالت را متن تعهدنامه و حکم میثاق‌نامه وکلای دادگستری توصیف کرد و یادآور شد: برای اینکه همیشه یادمان باشد چه مسئولیتی را در حوزه وکالت یا کارشناس دادگستری پذیرفتیم، وقتی که موکل یا ارباب‌رجوعی به ما مراجعه کرد، باید قبل از نوشتن لایحه یا انشای نظر کارشناسی یک نگاهی به سوگندنامه وکالت یا کارشناسی خود بیندازیم و یادمان باشد که به عنوان وکیل یا کارشناس حتی حق کتمان حق را هم نداریم.

وکیل مشورت‌خواه و مشورت‌پذیر باشد

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه مشورت‌خواهی و مشورت‌پذیری را یکی از ویژگی‌های مسلم یک وکیل و کارشناس دادگستری دانست و گفت: تا دیروز یعنی قبل از مراسم تحلیف وکالت اگر کم‌سوادی ما فقط به خودمان ضربه می‌زد، امروز این کم‌سوادی به دیگران هم ممکن است ضربه بزند و برای ما به عنوان وکیل یا کارشناس حق‌الناس ایجاد کند و ضعف ما در حوزه کارشناسی و وکالت و موکل ما را متضرر کند.

بهادری جرمی با تاکید بر اینکه عدم استیفای مناسب حق در هر پرونده و موضوعی آثار، پیامد و تبعات منفی را برای جامعه خواهد داشت، افزود: از امروز من و شما مدافع حقوق مردم و حقوق عامه هستیم و باید برای نمونه بدانیم که حوزه تکالیف و وظایفش شورای شهر قزوین چیست. ضمن اینکه اگر تخصص نداشته باشیم، زمینه حضور وکلای جعلی را به جامعه مهیا می‌کنیم؛ درست مانند زمانی که عدم روشنگری پزشکان در حوزه سلامت سبب می‌شود که کلاهبرداران اجناس خود را به بهانه تامین سلامت به مردم غالب کنند.

وی پویایی و فعال بودن در حوزه‌های اجتماعی را یک واجب مؤکد برای اعضای مرکز وکلای دادگستری دانست و ادامه داد: نباید یادمان برود که امروز روز رفتن به زیر بار مسئولیت حمایت از حقوق خصوصی و حقوق مردم است و باید به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه احیای حقوق عامه بیشتر از گذشته عمل کنیم.

بهادری جهرمی یادآور شد: بنابراین امروز جشن تکلیف ما در حوزه احقاق حق مردم و مظلومان است و باید بدانیم که از امروز به جمع مکلفین در حوزه کشف و حفاظت از حقوق مظلومین، حقوق عامه و همچنین حل‌وفصل دعاوی قضائی و حقوقی خواهیم پیوست. 

برگزاری رویداد شناسایی چالش‌های «تحول در نظام خدمات حقوقی» توسط مرکز وکلا مرکز وکلا باید زمینه‌ساز ورود فناوری‌های حقوقی شود/ تنها 15 درصد از پرونده‌های دادگستری اصفهان، وکیل دارد اعلام جزئیات آزمون شفاهی وکالت مرکز وکلا

مشکل مالیات بر درآمد وکلای دادگستری

رئیس هیئت مدیره مرکز وکلای استان قزوین هم در این مراسم با اشاره به نقش مهم تعامل بین قضات و وکلای دادگستری گفت: این روزها شاهد تعرض مالیاتی به وکلای مدافع در استان قزوین هستیم و برای وکیلی که 10 میلیون تومان تمبر باطل کرده و متناسب با آن باید 50 میلیون تومان حق‌الوکاله بگیرد، به همان اندازه مالیات بر درآمد می‌نویسند که این مشکل باید با حمایت قوه قضائیه برطرف شود.

عقیل افضلی اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات وکلای ما برخی برخوردهای خارج از شأن با این گروه است که باید ضمن تعامل و همفکری بین قوه قضائیه و اعضای مرکز وکلا این مشکلات مرتفع شوند.

انتهای پیام/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین قوه قضائیه کانون وکلا استانداری قزوین قوه قضائیه کانون وکلا کارشناس دادگستری وکلای دادگستری وکیل و کارشناس قوه قضائیه مرکز وکلای مرکز وکلا حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۸۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

دادستان کل کشور گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل پیشین و جدید دادگستری استان یزد گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضاییه است، وجود ندارد.

وی افزود: آزادی از شعار‌های اصلی انقلاب ماست و بخش‌های مختلف دارد که قابل تفسیر و تعبیر است البته در اصل ۱۵۶ قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه نیز تامین آزادی‌های مشروع است.

وی ادامه داد: اخیرا لایحه حقوق عامه تکمیل و به معاون حقوقی قوه قضاییه داده شده که باید پیگیری شود تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست و حقوق عامه کاملا مشخص باشد و آزادی‌های مشروع نیز از مطالبات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق احکام شریعت باشد و نباید مزاحم حقوق دیگران شود و مواردی که در تعارض است باید تصمیم گیری و بررسی تا این مشکلات رفع شود.

وی در ادامه یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید و استقلال ابعاد مختلفی دارد که قسمت مهم آن نیز استقلال سیاسی است.

وی ادامه داد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی مستقل‌ترین نظام دنیاست و در تصمیمات و همچنین وضع قوانین و انتصابات هیچ قدرت خارجی دخالت ندارد و در طول تاریخ هیچ زمانی کشور ایران این مقدار استقلال سیاسی را نداشته است.

دادستان کل کشور گفت: انتخابات به صورت میانگین همه ساله از ابتدای انقلاب تاکنون برگزار شده و حتی در دوران جنگ نیز انتخابات برگزار شد و سال گذشته زیر بمباران تبلیغات دشمنان ملت ایران، انتخابات به خوبی برگزار شد.

موحدی آزاد افزود:اسلامیت نظام نیز در مسیر حرکت بوده و در بسیاری از موارد موفقیت‌های خوبی را داریم، اما در برخی موارد فاصله داریم و امیدواریم مجلس بعدی که شکل می‌گیرد بیشتر تلاش کند و برای نزدیک‌تر شدن قوانین به دستورات اسلام و حل مشکلات مردم در سایه احکام اسلامی وضع قوانین داشته باشد.

دادستان کل کشور گفت: حق نظام، مقدم بر حقوق فردی است؛ برای این نظام ۳۰۰ هزار شهید داده و لذا اگر حقوق فردی با حق اجتماعی منافات داشته باشد حق نظام، مقدم است.

موحدی آزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار داشت: با توجه به شعار سال باید به صورت ویژه بخش خصوصی و تعاونی‌ها که در اصل ۴۴ نیز تاکید شده مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: یزدی‌ها در این زمینه صاحب نظر هستند و برخی از شهر‌های استان یزد بیش از ۱۵۰ هزار کارگر جذب کرده که نشان از تلاش و پشتکار استان یزد در عرصه اقتصادی است و لذا در زمینه تحقق شعار سال نیز این استان می‌تواند به عنوان الگوی کشور عمل کند.

دادستان کل کشور در پایان گفت: یزد باید در مشارکت مردم در اقتصاد، فعال‌تر عمل کند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری واجب است برای ما که این بخش را بیشتر حمایت کنیم تا در راستای تحقق شعار سال حرکت شود و مجلس جدید نیز باید برای ریل گذاری اقتصادی اقدام کند.

دیگر خبرها

  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • رئیس جدید دادگستری کل استان قزوین منصوب شد
  • گلایه رئیس‌ دادگستری زنجان از وضعیت بد نگهداری اموال دولتی
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • مسئولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد