Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:53:26 GMT

توجه به واژه هاي فارسي در تبليغات محيطي

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۸۶۶۱

خبرگزاری آریا- با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با حفظ و گسترش زبان فارسی، نخستین جلسه کارگروه شورای پاسداشت زبان فارسی در سال 1400 برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این نشست که با موضوع هماهنگی تبلیغات محیطی و شهری برگزار شد نماینده دستگاه‌های مختلف به بیان عملکرد و موانع پیش رو پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمود شالویی دبیر کارگروه شورای پاسداشت زبان فارسی در این نشست گفت: در جلسه امروز به یکی از معضلاتی که این سال‌ها در عرصه پاسداشت زبان فارسی داریم ورود کردیم که آن هجوم واژه‌های بیگانه در تبلیغات چه در آگهی‌های شهری و محیطی و چه در سطح رسانه و در جا‌های متعدد، لذا تلاش کردیم با بررسی این مساله و گفتمان بین دستگاه‌ها بتوانیم موضوعات به صورت قانون تجمیع کنیم.
دبیر کارگروه شورای پاسداشت زبان فارسی گفت:در این جلسه به دنبال راهکار‌هایی هستیم که بتوانیم به قانون جنبه اجرایی ببخشیم. همانطور که قانون در همه سطوح وجود دارد طبیعی است که در بخش آگهی‌های تبلیغاتی هم باید وجود داشته باشد چرا که این آگهی‌ها در معرض دید است و بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نتواند در سطح آگهی‌های تبلیغاتی واژه‌های بیگانه حضور پیدا کنند.
وی افزود: خوشبختانه امروز از نظر کار‌های تبلیغی در تهران تا حدود زیادی این موضوع رعایت می‌شود، اما در سطح شهرستان و جا‌های دیگر همچنان می‌بینیم این واژه‌های بیگانه حضور پیدا می‌کنند، با وجود اینکه اجازه تبلیغات واژه‌های خارجی وجود ندارد، اما تبلیغات را انجام می‌دهند.
شالویی گفت: در جلسه امروز دستگاه‌های مختلفی نماینده‌های شان را فرستادند تا بحث و تبادل نظر شود از جمله سازمان صدا و سیما، وزارت صمت، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، اداره ارشاد تهران و دستگاه‌های مرتبط دیگر که همگی باید در این کارگروه حضور داشته باشند،، اما آنچه بیشتر از همه مطرح است این است که وقتی واژه‌های خارجی در سطح آگهی‌های تبلیغاتی درون شهری نباید صورت بگیرد چطور می‌شود در سطح رسانه به خصوص رسانه ملی این امکان را پیدا می‌کنند؟.
وی در ادامه گفت: توضیح صدا وسیما این است که برخی قرارداد‌های برند‌های خارجی مربوط به سال گذشته است و با اتمام قرارداد دیگر انجام نمی‌شود.
شالویی با اشاره به روند برگزاری این جلسات و نتایج آن افزود: مباحث مطرح شده در این نشست‌ها تا کنون تاثیر به سزایی داشته ضمن اینکه هجوم واژه‌های بیگانه سال‌های طولانی است که بر ما وارد شده و برای جمع کردن آن‌ها نیاز به زمان بیشتری داریم. هر چند ما تلاش می‌کنیم با صحبت‌ها و مباحث مطرح شده و بخشنامه‌های تهیه شده قانون به بهترین نحو خودش همانطوری که تصویب شده ابلاغ و اجرا شود.
وی گفت: هم اکنون تبلیغات محیطی در سطح شهر خوشبختانه تا حدودی کنترل و سعی شده قوانین رعایت شود. انتظار می‌رود با همین نشست‌های پی درپی و در عین حال اگرچه آهسته، اما پیوسته که وجود دارد و با مباحثی که به شکل عمیق و ذره بینانه موضوع را موشکافی می‌کنند بتوانیم به صورت ریشه‌ای این معضل را به شرایطی برسانیم که هم از زبان فارسی که ملی است پاسداری و صیانت شود و هم از طرف دیگر از حضور و ورود واژه‌های بیگانه جلوگیری کنیم.
شالویی همچنین در حاشیه این نشست به دو خبر فرهنگی اشاره کرد و گفت: امسال همه برنامه‌های فرهنگی و هنری و سینمایی با رویکرد نظامی گنجوی برگزار خواهد شد به همین مناسبت همایش‌های متعدد و مختلفی را در کنار جشنواره‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای به مناسبت نظامی گنجوی و آثار او در سطح کشور و حتی در سطح بین‌المللی خواهیم داشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متکفل شده است برنامه وسیع و گسترده‌ای در سطح جهانی داشته باشد.
وی همچنین گفت: امسال اولین بار روز رودکی خواهیم داشت و این روز در تقویم فرهنگی ما به ثبت رسیده که ان شاءالله چهارم دی به عنوان روز بزرگداشت رودکی نامگذاری شده است که به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت.
جلسه امروز ما نشست کارگروه پاسداشت شورای زبان فارسی مهمترین دستور جلسه هماهنگی تبلیغات محیطی و شهری است یکی از معضلاتی که امروز در عرصه پاسداشت زبان فارسی داریم ورود و هجوم واژه‌های بیگانه در تبلیغات ماست در آگهی‌ها در سطح رسانه و در جا‌های مختلف و متعدد این جلسه برای بررسی همین موضوع و گفتمان‌هایی است که بتوانیم به صورت قانون تجمیع شود.
دبیر کارگروه شورای پاسداشت زبان فارسی درباره واژه "برند" که توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل سازی شده گفت: اخیراً واژه "برند " توسط این فرهنگستان به واژه "ویژند" تغییر پیدا کرده و قرار است از این به بعد از این واژه استفاده شود که امیدواریم این واژه بتواند کاربرد خودش را در سطح کشورپیدا و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واژه فارسی واژه های بیگانه دستگاه ها آگهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای اسرائیل درباره ترور نیروی وابسته به سپاه؛ رامین یکتاپرست کیست؟

برخی رسانه‌های اسرائیلی ازجمله جروزالم پست وبرخی از رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال درخبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است، این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند.

برخی رسانه‌های اسرائیلی ازجمله جروزالم پست وبرخی از رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال درخبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است و او نیروی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

بنابر گزارش تسنیم، پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکی است که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی به‌نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان مثبتی هم ندارد؛ همچنین برخی اطلاعات حاکی است که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و به‌ویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.

خود رسانه‌های آلمانی هم پیشتر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سال‌های 2009 و 2010 یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب‌های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

دیگر خبرها

  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • ادعای اسرائیل درباره ترور نیروی وابسته به سپاه؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • گزارش BBC در باره نیکا شاه کرمی تناقض های متعدد دارد
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس