Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@06:07:05 GMT

ممنوعیت صادرات و بازارهایی که از دست می رود

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۸۸۴۶

ممنوعیت صادرات و بازارهایی که از دست می رود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، هر چند کشور در طول سال‌های گذشته تلاش کرده با اولویت دادن به صادرات غیرنفتی، راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا پیدا کند و در این مسیر بخشی از ارز موردنیاز کشور را تامین کند اما در عین حال مشکلاتی که در مسیر صادرات وجود داشته، ظرفیت بخشی از فعالیت‌ها در این حوزه را از بین برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسائلی که صادرکنندگان در سال‌های گذشته با آن رو به رو بودند، دستورالعمل‌های پی در پی و بعضا متناقض در حوزه صادرات بوده است. دولت در دوره‌هایی مجبور شده با توجه به کاهش ظرفیت تولید یا مشکلات توزیع برخی کالاهای داخلی، صادرات کالاها را چند ماه ممنوع کند و همین امر برای صادرکنندگان مشکل آفرین شده است.

مهدی علیپور عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، در این باره می‌گوید: یکی از اصلی ترین پیش‌نیازهای فعالان اقتصادی توانایی آنها در پیش بینی شرایط و امکان برنامه ریزی برای آینده خود و سرمایه گذاری‌های اقتصادی‌شان است. اینکه ما هر روز یک بخش نامه یا دستورالعمل متفاوت ارائه کنیم نه تنها به نفع اقتصاد ایران نیست که در بلندمدت برای حفظ بازارهای صادراتی به ما آسیبی جدی می‌زند.

او توضیح داد: یک صادرکننده ایرانی برای به دست آوردن یک بازار صادراتی با مشکلاتی جدی مواجه است و از این رو وقتی یک شرکت خارجی می‌پذیرد که با وجود تحریم و مشکلات بانکی با ما کار کند، باید حداکثر ظرفیت ممکن در این حوزه را فعال کنیم. پس از به دست آوردن بازار، موضوع بعدی سرمایه گذاری و تولید محصول و صادرات آن است که بخش‌نامه‌های متعدد داخلی در این زمینه مشکل آفرین شده‌اند.

علیپور ادامه داد: برای مثال یک صادرکننده ایرانی پس از عقد قرارداد صادرات، به سراغ تولید محصول می‌رود و وقتی کالا آماده ارسال است، ناگهان اعلام می‌شود که صادرات آن برای چند ماه ممنوع شده است. در چنین شرایطی از یک سو صادرکننده با زیان جدی روبه رو می‌شود و کالایی دارد که روی دستش مانده و از سوی دیگر مشتری خارجی برای تامین نیاز خود به سراغ دیگر فروشنده‌ها می‌رود که در نهایت به بازار صادراتی ایران ضربه می‌زند.

جمشید نفر  رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران  نیز در این زمینه گفته: تا زمانی که فرهنگ و رویکرد صادرات‌گرا در ایران شکل نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.

نفر از برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و نبود نگاه کلان در حوزه صادرات انتقاد کرد و افزود: وقتی برای صادرات کشور نگاه کلان نداریم و برنامه‌ریزی‌های خود را در این بخش روزانه تغییر می‌دهیم، نباید انتظار توسعه صادرات داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تغییر سیاست‌های صادراتی با توجیه تنظیم بازار داخلی را یک چالش جدی برشمرد و خواستار توقف این نوع نگاه‌ها شد.

به باور او تنظیم بازار داخل باید هوشمندانه صورت گیرد. در ابتدای هر سال باید میزان تولید هر محصول، حجم مصرف داخل و میزان صادرات آن تخمین زده شود و بر اساس همین برنامه‌ریزی جلو رفت.

کد خبر 607555 برچسب‌ها صادرات قیمت - تنظیم بازار اتاق بازرگانی ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: صادرات قیمت تنظیم بازار اتاق بازرگانی ایران برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان

تین نیوز

شرکت راه آهن قزاقستان (KTZ) صادرات کالاهای کشاورزی از طریق ریل به چین را به طور موقت ممنوع کرده است. KTZ این ممنوعیت را به دلیل  ازدحام در گذرگاه های مرزی با چین اجرایی می کند. هم اکنون در گذرگاه های مرزی دوستیک و خورگوس به ترتیب 180 و 100 واگن کالا در انتظار تخلیه و بارگیری هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، به گفته KTZ، راه آهن چین واگن ها را به موقع تخلیه نمی کند و از طرفی مسئولان چینی می گویند که ایستگاه های مرزی آنها بیش از حد بارگذاری نشده است. نشریه الدالا قزاقستان نیز اظهار کرده است که این مشکل ناشی از کمبود زیرساخت نیست، بلکه مسائل بوروکراتیک است که سازمان های دولتی قزاقستان باید آنها را حل کنند.

این ممنوعیت از 11 آوریل اعمال می شود و تا 20 آوریل ادامه خواهد داشت. این ممنوعیت مربوط به گندم، جو، دانه های روغنی و آرد است. در گذرگاه مرزی دوستیک، این ممنوعیت به کک نفتی و ذغال سنگ نیز تعمیم بافته است.

ترجیح ترانزیت بر صادرات در راه آهن قزاقستان نشان دهنده عزم راسخ این کشور در تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه ای است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران