Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:51:51 GMT

مشکل کمبود مسکن در کردستان را حل خواهم کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۰۲۶۳

مشکل کمبود مسکن در کردستان را حل خواهم کرد

ایسنا/کردستان نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوانان نباید برای ازدواج دچار مشکل مسکن باشند، زمین برای ایجاد مسکن در کردستان کم نیست و زمین می‌تواند یکی از هزینه‌های جدی سبد خانواده‌ها را کاهش دهد و مسکن سازی رواج پیدا کند و این کاری شدنی و امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی امروز (24 خرداد) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی صدا و سیمای کردستان اظهار کرد: استان کردستان دارای زمینه‌های بسیار فراوانی برای فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و توسعه یافتگی است، این اقلیم اقلیمی است که خداوند برکات زیادی را به آن مرهمت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی یادآور شد: استان کردستان، استانی است که ذخائر فراوانی از جمله آب، زمین حاصل‌خیز و مردمانی پرتلاش دارد که می‌توانند با تلاش خود نه تنها برای استان بلکه برای کشور خود نقش آفرینی کنند، لذا علیرغم همه ظرفیت‌های موجود در کردستان شاهد مشکلاتی در استان هستیم.

وی مشکلات موجود در استان کردستان را اینگونه برشمرد و عنوان کرد: معیشت و سفره مردم کردستان، کار و اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده، عدم اشتغال جوانان، کاهش ازدواج و نبود مسکن از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر جوانان و خانواده‌های کردستانی است.

رئیسی ادامه داد: اقلیم کردستان، زمینه‌های مناسبی برای رشد دارد، همانگونه که می‌دانید کردستان بیشترین اراضی دیم را دارا است و سرزمینی حاصل‌خیز که می‌تواند گندم را به صورت دیم و با نزولات آسمانی به مردم کشور عرضه کند.

وی اضافه کرد: قریب به 88 درصد از اراضی استان به صورت دیمی در کردستان وجود دارد و این عدد قابل توجهی است.

رئیسی اظهار کرد: قریب به 2 میلیون دام در کردستان در خانه‌ها و روستاها وجود دارد که متاسفانه دامداری در کردستان صنعتی نیست و یکی از حرف‌های ما در خصوص این موضوع است که دامداری باید صنعتی باشد، صنعت بزرگ و گسترده‌ای که بتوانند آن را پوشش دهد، البته این بدان معنا نیست که دامداران به صورت خُرد فعالیت نکنند و یا نادیده گرفته شوند بلکه دامداری‌هایی به صورت کلان نیز می‌تواند جایگاه خود را در استان داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مراکز تولید مواد لبنی و گوشتی و گوشت قرمز در کشور، استان کردستان است و توسعه این صنعت، صنعت کشاورزی و دامداری می‌تواند به تولیدات و بهتر شدن وضعیت کمک کند، ما هم در ارتباط با اینکه کشاورزی صنعتی و دامپروری در مقیاس بزرگ ایجاد کرد در کنار دامپروری‌های خُرد در دستور کار قرار دارد و این امری کاملا دست‌یافتنی است.

رئیسی با اشاره به محدودیت منابع آبی افزود: بنده معتقدم که ما در کشور با کمبود آب مواجه نیستیم بلکه آنچه که لازم است مدیریت آب است و باید در مصرف صحیح آب مدیریت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم الگوی کشت را در استان کردستان مدیریت و بتوانیم مسئله آبرسانی‌های زیر سطحی را فعال کنیم و هم اصلاح الگوی کشت و هم آبرسانی‌های زیرسطحی و هم اقدامات دیگری در جهت توسعه کشاورزی، کارهای فناورانه و دانش بنیان انجام دهیم به این برنامه جامه عمل خواهیم پوشاند، همانند کاری که در آستانه قدس رضوی انجام گرفت.

رئیسی در خصوص قطب‌های موثر باقی در استان گفت: استان کردستان ظرفیت‌های مناسبی دارد برای اینکه بتوان باغات استان را افزایش داد، باغاتی که می‌تواند در استان کردستان هم برای استان و هم برای کشور این باغات ظرفیت‌های خوبی ایجاد کند، توسعه باغات در کردستان از نکاتی است که می‌تواند به توسعه محصولات باغی در استان کردستان کمک کند همانند کاری که در آذربایجان غربی صورت گرفت.

وی در خصوص شبکه‌های ضعیف حمل و نقل در استان کردستان افزود: یکی از کارها و اقداماتی که باید در استان کردستان صورت گیرد در خصوص شبکه‌های ضعیف حمل و نقل است، و این امر باید تقویت شود و یک شبکه قوی حمل و نقل و اتصالی را در استان کردستان داشته باشیم و این مسئله‌ای کاملا قابل حل است.

رئیسی در خصوص صنعت گردشگری در کردستان یادآور شد: استان کردستان زمینه گردشگری بسیار خوبی دارد، اقداماتی در این زمینه انجام شده که نسبت به اقداماتی که می‌توان در استان کردستان انجام داد بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: امید است با کمک مردم، مسئولان و مدیران صنعت گردشگری در کردستان فعال شود و با فعال شدن صنعت گردشگری شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان در این زمینه باشیم.

رئیسی عنوان کرد: از کارهای بسیار ارزشمندی که از قدیم الایام در کردستان وجود دارد؛ مسئله صنایع دستی بوده است، صنایع دستی که در خانه‌ها ساخته و محصولاتی بسیار باکیفیت با بازاریابی خوبی است که گسترش صنایع دستی در کردستان و جاذبه‌های طبیعی استان و صنعت گردشگری در کردستان امری است که زمینه‌های آن موجود و در دستور کار قرار دارد.

وی  تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم مردم کُرد و لُر، خشک شدن درختان بلوط و از بین رفتن مراتع است که این مسائل یک دغدغه همگانی است، باید آنچه در زاگرس در مناطق کردستان و مناطق اطراف کردستان است یک ذخیره‌ای است برای منطقه و باید حتما در این راستا اقداماتی انجام داد که در واقع از خشک شدن جنگل‌های بلوط جلوگیری کنیم و حتما با اقداماتی که در نظر گرفته شده است این امکان‌پذیر است.

رئیسی اظهار کرد: مسئله دیگر مسئله صنایع تبدیلی است و زنجیره ارزش کار کشاورزی در استان است، صنایع تبدیلی اگر در استان کردستان فعال شود حتما به رونق کشاورزی کمک خواهد کرد و از مهاجرت جوانان به مراکز شهرها جلوگیری خواهد کرد؛ دولت باید در عمل به طور جد از کشاورزان حمایت کند.

وی یکی دیگر از نگرانی‌های جدی در استان را تعطیلی صنایع و کارگاه‌های کوچک دانست و افزود: کارگاه‌های  کوچک نباید تعطیل شود بلکه باید کارگاه‌های کوچک فعال و دولت به آن‌ها کمک کند ما بنا داریم که به صنایع کوچک در استان کمک و اگر تسهیلاتی وجود دارد در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

رئیسی ادامه داد: چرا باید اقلیتی از افراد با درصد کم از تسهیلات کشور بهره‌مند و آن را پس ندهند وثیقه کافی ندهند و بعد معوقه شود این نوعی بی‌عدالتی جدی است، ما در استان کردستان که بارها برآن تاکید کردیم این بوده است هرکسی که شهروند ایرانی باشد و شهروند ایرانی بودن کافی است  تا حقوق شهروندی او تضمین شود، کُرد باشد یا تُرک، سنی باشد یا شیعه فرقی ندارد و دولت در قبال همه مردم مسئولیت دارد.

وی تاکید کرد: دولت وظیفه و تکلیف دارد و شما نیز حق دارید، نسبت به اینکه به صورت جد حمایت کند از صنعت، جلوگیری از بیکاری‌ها، ایجاد اشتغال و ... ما معتقدیم و باور داریم و حتما این کار را خواهیم کرد که اگر رای مردم تعلق گرفت بنای ما این است که از تعطیلی کارگاه‌های کوچک حتما جلوگیری و ظرفیت‌های تولیدی را در اختیار جویندگان کار بگذاریم تا مشکل جویندگان کار در استان حل شود.

رئیسی ادامه داد: از نکته‌های مهم در استان کردستان مسئله ضعف در بهره‌برداری از پتانسیل‌های ارزشمند تجاری و بازرگانی است، کردستان به دلیل ارتباطی که با کشورهای همجوار دارد می‌تواند در فعال کردن ترانزیت جنوب و شمال خیلی موثر باشد، یکی از مراکزی که می‌تواند در صادرات بسیار موثر باشد، استان کردستان است.

وی اضافه کرد: از مشکلات بسیار رنج‌آور وضعیت معیشت و سفره مردم است و وضعیت کار و اشتغال و وضعیت مسکن است، جوانان نباید برای ازدواج دچار مشکل مسکن باشند، زمین برای ایجاد مسکن در کردستان کم نیست و زمین می‌تواند یکی از هزینه‌های جدی سبد خانواده‌ها را کاهش دهد و مسکن سازی رواج پیدا کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن در کشور  کف آن را در نظر گرفتیم و حتما با فعالیت قابل افزایش است زیرا زمینه‌های لازم برای کار و فعالیت و مسکن سازی فراهم است این اقدامی قابل انجام است.

وی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که مسئله مسکن سازی از مسائلی است که کاملا می‌تواند با همت مردم، با فعالیت دولت فعال شود و به عنوان اقتصاد پیشران بسیاری از صنایع را به دنبال خود بکشاند و مشکل مسکن را حل کند و برای بسیاری از بیکاران نیز اشتغال ایجاد کند، در همه جای دنیا این امر صورت گرفته است و این امری امکان‌پذیر و شدنی است.

رئیسی یادآور شد: امید است با امید به آینده و با کمک شما کُردهای عزیز، شما پسران و دختران کُرد باید بگویم هرکجا که ناامید شدید و به هر دلیل سرخورده شدید من خواهش می‌کنم به عنوان یک طلبه خدمتکار که با کار و کارنامه من آشنایی دارید و برای آنچه که می‌گوید کارنامه ارائه می‌دهد، برنامه‌های جدی برای تحول در زندگی مردم و ارائه جدی دارم در اینکه یک کار جهادی باید صورت بگیرد در اینکه زندگی شما متحول شود این کار کاملا شدنی است و حضور شما را نیازمند است.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مردم کُرد باید بدانند امروز تلاش شما و مجاهدت‌های بسیار شما در این استان ایستادگی شما در مقابل عناصر متجاوز از بیگانگانی که قصد تجاوز به سرزمین را داشتند شما مردانه و مجاهدانه ایستادگی کردید و نباید دغدغه کار و معیشت داشته باشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات رياست جمهوري سيدابراهيم رئيسي استانی سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ استان کردستان صنعت گردشگری مسکن سازی یادآور شد مردم ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899594

دیگر خبرها

  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟