Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@19:04:23 GMT

رابطه نرخ تورم ومیزان مشارکت درانتخابات ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۱۵۰۹

روند فراز و فرود نرخ تورم به عنوان ملموس‌ترین شاخصی که وخامت شرایط اقتصادی به عموم مردم نشان می‌دهد، در برخی دوره‌ها رابطه معکوسی با کاهش و افزایش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران دارد.به عنوان نمونه پس از فروکش کردن شور انقلابی و بروز تبعات اقتصادی جنگ ایران و عراق، در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۲ همزمان با صعود نرخ تورم، نرخ مشارکت در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری سیر نزولی به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با کاهش نرخ تورم، نرخ مشارکت در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۷۶ افزایش پیدا کرده است. اما رابطه معکوس نرخ تورم و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران طی دهه ۸۰ خورشیدی از میان رفته است ولی بار دیگر در دو انتخابات برگزار شده در دهه ۹۰ خورشیدی این رابطه معکوس قابل مشاهده است؛ یعنی این که با جهش نرخ تورم در سال ۱۳۹۲، نرخ مشارکت کاهش یافته و با کاهش آن در سال ۱۳۹۶، نرخ مشارکت در انتخابات قدری بهبود یافته است.

این رابطه معکوس در چندین دوره از مشارکت مردم در انتخابات مجلس ایران نیز قابل مشاهده است؛ به طوری که رشد مشارکت مردم در دومین دوره انتخابات مجلس با کاهش نرخ تورم در سال ۱۳۶۳ همزمان است و با جهش آن در سال ۱۳۶۷، نرخ مشارکت در سومین دوره انتخابات مجلس کاهش یافته است.این رابطه سپس تا سال ۱۳۷۸ به چشم نمی‌خورد تا این که در آن سال، همزمان با افت محسوس نرخ تورم، نرخ مشارکت در انتخابات مجلس رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. در جریان انتخابات مجلس در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۸ نیز رابطه معکوس نرخ تورم و مشارکت تا حدودی قابل مشاهده است.اما همزمان با اعلام نرخ تورم ۴۱ درصدی اردیبهشت ماه گذشته توسط مرکز آمار ایران، نظرسنجی‌های مورد استناد وزارت کشور ایران نیز از احتمال مشارکت حدود ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد، رخدادی که می‌تواند یکی از عوامل تایید بیشتر فرضیه رابطه معکوس نرخ تورم و مشارکت در انتخابات در ایران باشد. با این حال، با عدم وجود رابطه معکوس پایدار میان نرخ تورم و مشارکت در انتخابات همچنان نمی‌توان نقش سایر مطالبات مردم در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نیز شکل‌گیری فضای آزاد رقابتی میان احزاب و گروه‌های سیاسی و نامزدهای تایید صلاحیت شده را در روند مشارکت مردم در انتخابات نادیده گرفت و آن را تنها به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور منوط دانست.

یورونیوز

منبع: ساعت24

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری مشارکت در انتخابات نرخ تورم و مشارکت انتخابات مجلس دوره انتخابات نرخ مشارکت رابطه معکوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی موسوی ظهر دوشنبه در ویژه برنامه رادیویی با موضوع انتخابات در شبکه طبرستان با تقدیر از مشارکت خوب مردم استان در دور اول انتخابات اظهار کرد: حدود ۱۰۰ فقره پرونده در دوره مرحله اول انتخابات در استان تشکیل شد و بیشتر مربوط به تبلیغات زودهنگام بوده است.

وی با اظهار اینکه همچنین گزارش‌هایی را مبنی بر دخالت برخی افراد اعلام شده بود، گفت: با این حال سعی کردیم با بهره گیری از ظرفیت دستگاه قضائی، تخلفات را به حداقل برسانیم.

وی شرکت پرشور در انتخابات را مساله مهمی برشمرد وگفت: برای در دور دوم انتخابات شعبات و قاضی کشیک به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند تا از آرای مردم صیانت شود و آنچه توقع است که امانت دار مردم باشیم.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: در انتخابات پیروز واقعی مردم هستند و در مرحله اول در حوزه انتخابیه قائمشهر، مشارکت مردم بیش از ۴۱ درصد بوده است،

وی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید فضا را برای برپایی و مشارکت در انتخابات فراهم کنند، گفت: حفظ نظام از همه موضوعات برای ما اهمیت بیشتری دارد.

کد خبر 6098141

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • هیچ صندوقی در انتخابات تهران ابطال نشد
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • مشارکت ۵۹ هزار دانش‌آموز یزدی در طرح ملی نجات آب
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است