Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@04:56:30 GMT

سرآغاز گرما با نوبرانه گیلاس

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۲۷۱۶

سرآغاز گرما با نوبرانه گیلاس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، شاید سرسبزی و زیبایی را همه‌جا بتوان یافت ولی این روزها باغ های خراسان شمالی در فصل برداشت گیلاس زیبایی صد چندان به خود گرفته است.

خوشه‌های آویزان درختان گیلاس در جوار رودهای خروشان منطقه روئین اسفراین و بازخانه زیبایی خاصی در فصل گل و میوه نوبرانه خراسان شمالی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روزی است که برداشت گیلاس در باغات خراسان شمالی آغاز شده و نوبرانه گیلاس راهی بازار شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز برداشت گیلاس در خراسان شمالی

این روزها تقاضای بازار و میل مردم به خرید گیلاس افزایش یافته و بازار فروش گیلاس روزهای خوشایندی سپری می کند.

گیلاس یکی از مهمترین میوه های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی اکسیدانی بالا و منابع سرشار کلسیم، پتاسیم، منیزیم است.

سفر چند ساعته من برای تهیه گزارش مکتوب به منطقه روئین اسفراین آغاز شد 

خانواده های روئینی کار برداشت گیلاس را از صبح زود آغاز می کنند، شاخه های پربار درخت گیلاس در تلالو نور خورشید لبخند صبحگاهی را عیان می کند و یک روز کاری ثمر بخش را نوید می دهد.

برداشت گیلاس و شاید برداشت هر میوه دیگر در خراسان شمالی کاری خانوادگی محسوب می شود و مردان و زنان و حتی کودکان در این امر سهیم هستند.

 روئین فر یکی از باغداران منطقه اسفراین است که بیشترین محصول باغش را گیلاس تشکیل می دهد.

 روئین فر گفت:کار برداشت گیلاس تقریبا از اواسط خرداد آغاز می شود و هرساله من به همراه همسر و فرزندانم در زمان برداشت گیلاس راهی باغ می شویم و چند رئزی را در همینجا سپری می کنیم.

روئین فر افزود:برداشت گیلاس برا جمع خانوادگی ما علاوه بر جنبه افتصادی و درآمدزایی به نوعی تفریح و گذران اوقات فراغت است و امسال هم با توجه به مجازی بودن آموزش ها و امتحانات بچه ها مراجعه ما به باغ چند روزی زودتر انجام شد.

وی  با اشاره به بارش های نسبتا خوب بهاره شرایط برداشت گیلاس را مطلوب دانست و عنوان کرد:امسال به جهت گرمای زودهنگام بهار برداشت گیلاس کمی زودتر آغاز شده،اما به دلیل عدم تعادل شرایط آب و هوایی و سرمای بسیار شدید در فروردین و اردیبهشت خساراتی هم به سردرختی ها و میوه های زود رس نظیر زردآلو وارد شد.

درختان گیلاس من را به یاد تنها در خت گیلاس وسط حیاط در دوران کودکی م انداخت که هر سال د ر اواخر خرداد مادرم تمام فامیل را دعوت می کرد تا آخر هفته میهمان گیلاس های رسیده و شیرین باشند؛تمام آن روز بچه ها در بالای درخت گیلاس بودند؛ پسرها با پرتاب هسته های گیلاس نشانه گیری خوب خود را به رخ می کشیدند و دختران هم با لنگه های گیلاس برای خود گوشواره می گزاشتند؛در پایان روز هم با درخشش ستاره ها بچه ها نیز بر روی پای مادرانشان به خوابی خوش فرو می رفتند؛یادش بخیر....

بچه های  روئین فر نیز دست کمی از کودکی ما نداشتند و در لابلای شیطنت های کودکانه کمکی هم  به والدین ،خود می کردند ؛ آن چند ساعتی که من در کنارشان بودم جز شادی های کودکانه چیزی ندیدم .

پایان روز هم جعبه های آماده شده راهی بازار شد.

چیدن گیلاس راهکارهای خاص خود را دارد

گیلاس را باید به همراه دم آن چید تا نگه داری آن راحت باشد تا اگر کمی با تاخیر به فروش رسید مشکلی بوجود نیاد؛ این توصیه روئین فر باغدار گیلاس است که این باغ را میراث پدر می دانست و خود هم زیر دست پدر باغداری را آموزش دیده بود.

برداشت ۷ هزار تن گیلاس در خراسان شمالی

محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : حدود یک هزار و ۴۳۰ هکتار از سطح باغات این استان را سردرختی گیلاس تشکیل می دهد که یک هزار و ۱۷۲ هکتار از این باغات به باروری رسید.

شریکیان افزود: اگرچه به دلیل خشکسالی و کم آبی تا حدودی محصول گیلاس نیز تحت تاثیر قرار گرفت، ولی پیش بینی می شود حداقل حدود ۷ هزار تن محصول از این باغات در استان برداشت شود.

او افزود: شهرستان های اسفراین و بجنورد بیشترین سطوح کشت و تولید این میوه نوبرانه را به خود اختصاص داده است.

شریکیان عنوان کرد: دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای رویین و دهستان میلانلو اسفراین عمده ترین نقاط تولید گیلاس در استان هستند.

اراضی شیبدار مستعد پرورش گیلاس

او گفت: اکثر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند بسیار مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغات جدید اقدام کنند.

 شریکیان گیلاس تولیدی در استان خراسان شمالی را زود رس و دیر رس اعلام کرد و اظهارداشت : در شرایط فعلی گیلاس زودرس محصول مناطق گرم روانه بازار شد و دیررس نیز اوایل تابستان وارد بازار می شود.

شریکیان ارقام گیلاس تولیدی استان را شامل تکدانه ، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند و دم کوتاه فرانسوی با پایه های بذری اعلام کرد و افزود: این استان در تولید محصول گیلاس از لحاظ زیرکشت رتبه دوازدهم و تولید نیز رتبه نهم کشور را داراست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهارکرد : امسال ۳۲ هزار نهال گیلاس پایه رویشی از رقم ماکسیما در نهالستان های استان تولید و حدود هشت هزار نیز در بین باغداران به صورت رایگان توزیع شد.

با ورود گیلاس نوبرانه به بازارهای استان خراسان شمالی قیمت این محصول نسبتا کاهش یافت به طوری که هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گیلاس درجه یک در میادین بار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال و سرباغ نیز ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار ریال است. 

بهبود کمی و کیفی با باغات گیلاس با کاشت نهال شناسه دار

بهتر است باغداران در برنامه جایگزینی باغات درجه۳ و احداث باغات جدید گیلاس ضمن بررسی شرایط اقلیمی،آب و خاک، استفاده از نهال شناسه دار ارقام تجاری و کاشت ارقام گرده زا متناسب با رقم کشت شده ،استفاده مطلوب از کود های آلی،شیمیایی و بیولوژیکی براساس آنالیزخاک وکاربرد روش های نوین آبیاری را مد نظر قرار داده و با کارشناسان باغبانی مشورت نمایند.

توسعه باغات جدید و اقتصادی ،با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می گردد؛ در این راستا باغات الگویی گیلاس پایه رویشی احداث شده و به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان در سنوات گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد استفاده از اراضی شیب دار و نهال شناسه دار در رسیدن به کشاورزی نوین کمک شایانی به باغداران خواهد کرد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و وجود بحران کم آبی ،کشاورزی نوین تنها راهکار برون رفت از مشکلات حوزه آب کشاورزی است.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی جهادکشاورزی خراسان شمالی برداشت گیلاس پایه رویشی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر