Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رهبرمعظم انقلاب نیز بارها درسخنانشان حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و در درجه بعد انتخاب صحیح و اصلح را تضمین آینده کشور می‌دانند که بایستی فرامین رهبری از سوی همه مردم در انتخابات ۲۸ خرداد و عرصه تعیین سرنوشت برای انتخاب فرد اصلح ملاک باشد.
بنا به اظهار این مسوولان هرمزگان انتخابات در واقع اعتبار و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ از این رو همه باید با حضوری پرشور و گسترده در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این عرصه مهم شرکت کنند و فرد دلسوز، مقاوم، توانمند و حزب‌اللهی را برای پست ریاست جمهوری برگزینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این هم باید گفت که انتخابات در واقع جلوه ای از بلوغ سیاسی و حق انتخاب برای مردم بوده است که افراد از بین گزینه‌های مورد وثوق پس از بررسی صلاحیت‌های علمی، اخلاقی، اعتقادی و تجربی فرد یا افرادی را به عنوان نماینده خود انتخاب می‌کنند که خادم نظام و ملت باشد.
حضور مردم در انتخابات علاوه بر استقلال سیاسی که از سال ۱۳۵۷ هجری شمسی به ارمغان آورده، از لحاظ اقتصادی نیز آثار مثبتی در پی داشته است،‌ بدین صورت که مشارکت گسترده در انتخابات می‌تواند مسیر کشور را در جهت حل مشکل‌های معیشتی، توسعه عدالت اجتماعی و رفاه؛ کندتر یا تندتر کند.
انتخابات از اهمیت و جایگاه بسیار والایی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است و در طول ۴۲ سال از انقلاب اسلامی در ایران حدود ۴۰ انتخابات شامل ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شده است که به نوعی تمرین دموکراسی برای تعیین سرنوشت و عمران و آبادانی کشور بوده است.
 مردم در انتخاب فرد اصلح بیشتر توجه کنند
در انتخابات ریاست جمهوری مردم با تعیین فرد موردنظر خود سونوشت چهار سال کشور را به دست فرد منتخب می‌سپارند تا کشور را در مسیر آبادانی به پیش ببرد و برای این منظور باید در انتخاب فردی که ضمام امور اجرایی را در دست خواهد گرفت، دقت فراوان کرد.
مدیر حوزه علمیه هرمزگان در این باره گفت: در انتخابات توجه به برنامه و سابقه افراد اهمیت بسیاری دارد و از بین نامزدهای ریاست جمهوری بایستی فرد مومن، توانمند، معتقد به جوانان، مردمی و معتقد به توانمندی مردم روی کار بیاید.
حجت الاسلام نادر حقیقی تاکید کرد: انتخابات به معنای حق تعیین سرنوشت کشور با رای مردم است که در انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت خود مسیر کشور را برای چهار سال پیش روی تعیین می‌کنند.
وی ادامه داد: شعارهای بسیاری در زمان تبلیغات انتخاباتی داده می‌شود اما بایستی به برنامه، توان و باور فردی که خود را در معرض انتخاب شدن توسط مردم قرار داده است نیز توجه و توان شخص را بررسی کرد و امیدواریم ریاست جمهوری آینده فردی مقتدر، انقلابی، ولایت مدار، دوستدار و معتقد به نظام و جمهوری اسلامی ایران باشد.
ذائقه سیاسی و گرایش مردم در انتخابات مشخص شود
 باید فردی بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند که به توان داخل معتقد بوده و بتواند چالش‌ها را با برنامه ریزی به فرصتی برای آبادانی کشور تبدیل سازد و نظام جمهوری اسلامی این حق انتخاب را به مردم داده است تا از بین افراد دارای اهلیت که خود را در معرض انتخاب شدن قرار داده‌اند فرد توانمند و دارای برنامه برای حل مشکل‌ها را انتخاب کنند.
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: ذائقه سیاسی و گرایش مردم در انتخابات مشخص می‌شود و مسوولان براساس آن برای آینده کشور برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند.
حجت الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخابات تنها محلی نیست که دشمنان سعی در کمرنگ کردن حضور مردم هستند بلکه درپی کاهش این حضور در راهپیمایی‌های مختلف و مراسم‌های ملی مذهبی دیگر مانند راهپمایی روز قدس، ۲۲ بهمن و غیره هستند.
وی ادامه داد: سایر کشورها و دشمنان نیز حضور مردم در پای صندوق‌های رای را رصد و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند که حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای جلوی بسیاری از تهدیدها و تطمیع‌های دشمنان را می‌گیرد.
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه هرمزگان اظهارداشت: دشمنان به همین دلیل درصدد کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌های رای هستند و برای این منظور از شیوه‌ها و روش‌های گوناگون استفاده کرده است.
حجت الاسلام پاک نژاد افزود: آنان حتی خواهان مشارکت نداشتن مردم در مراسم‌های دهه محرم و غیره نیز هستند؛ زیرا مردم و جوانان بی‌تفاوت نسبت به سرنوشت و اعتقادات خود راحت‌تر می‌توانند به اهداف سیاسی اقتصادی خود برسند.
مشارکت بیشتر مردم در انتخابات نشان از اهمیت دادن به قوه مجریه است
جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم پایه است و همانطور که از عنوان آن مشخص است جمهوریت نظام در کنار اسلامیت و دینداری مطرح است؛ بنابراین مردم در تحکیم پایه‌های نظام نقش اساسی دارند و مهم‌ترین معیاری که مردم برای انتخاب فردی به عنوان رییس جمهوری باید آن را لحاظ کنند، فساد ستیزی و پس از آن کارآمدی و مدیریت جهادی و البته اعتقاد به استفاده از جوانان نیز دارای اهمیت است.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و بوموسی در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران مردم پایه است یعنی مردم خودشان برای آینده کشور تصمیم می‌گیرند و هم اکنون ۴۲ سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته است و مسیرهای بسیار زیادی وجود دارد تا مردم بتوانند افراد مناسب برای مدیریت کشور را شناسایی کنند.
منصور آرامی افزود: هرچقدر که مردم در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت بیشتری از خود به نمایش بگذارند، نشان دهنده اهمیتی است که آن‌ها به قوه مجریه قائل هستند و دشمن هم همواره در طول سال‌های گذشته به دنبال کاهش دادن مشارکت مردم بوده است اما مردم بایستی نقشه دشمنان را نقش بر آب کنند؛ چرا که مشکلات اقتصادی در تمام کشورها وجود دارد و این مشکلات نباید مردم را از حضور پای صندوق‌های رای مایوس کند.
وی ادامه داد: مساله مهم این روزهای کشور شرایط بحرانی و معیشتی موجود است و نیاز است که افرادی منطبق با شرایط موجود روی کار بیایند تا بتوانند این شرایط را بهبود ببخشند؛ بنابر طبق فرمایش‌ امام راحل و رهبرمعظم انقلاب در کشور به انسان‌هایی نیاز داریم که حال و گذشته‌شان نشانگر کارآمدی و توانمندی آن‌ها باشد.
عضو رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:  در این شرایط باید کسی را انتخاب کنیم که دارای کارآمدی و توانمندی باشند و مساله مهم‌تر دیگر این است که فرد منتخب باید توان مبارزه با فساد در کشور را داشته باشد.
آرامی ادامه داد: در همه نظام‌های مردم سالار برای اینکه بتوان مردمی بودن نظام‌ها را به نمایش گذاشت از انتخابات بهره می‌گیرند، بنابراین حضور مردم در انتخابات در تعیین سرنوشت کشور در دوره چهارساله بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: هرچه قدر که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، لزوم مبارزه با فساد در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود و مبارزه با فساد بایستی از قوه مجریه شروع شود؛ چرا که در این سطح می‌توان جلوی بسیاری از فسادها را گرفت.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مهم‌ترین معیار رییس جمهوری آینده که مردم باید آن را در انتخاب خود لحاظ کنند، فساد ستیزی است؛ قوه قضاییه وظیفه مبارزه با فساد را برعهده دارد اما قوه مجریه جایی است که می‌توان در آن جلوی ایجاد بسیاری از فسادها، مفسده‌ها و ناهنجاری‌های مدیریتی و اداری را گرفت.

چشم دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی به انتخابات ۲۸ خرداد دوخته شده است

در آستانه مهم ترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی ایران در چهله دوم انقلاب در روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ قرار داریم که در واقع چشم تمام دشمنان و دوستان به این انتخابات دوخته شده است و می طلبد هرچه باشکوه تر برگزار شود.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد( ع) هرمزگان در این باره گفت: اگر مردم حضور حداکثری در انتخابات پیش روی داشته باشند و دولت جوان و حزب اللهی روی کار آید، دشمنان ما به طور قطع یقین شکست خواهند خورد و دوستان ما امیدوار خواهند شد.

حجت الاسلام موسی پولادی افزود: اما اگر اشتباه کردیم و دشمن توانست با حیله گری ما را از انتخابات دلسرد و ناامید بکند، به طور قطع به نفع دشمن و به ضرر ما خواهد بود.

وی اظهارداشت: ما در طول تمام انتخاباتی که پشت سرگذاشتیم ملتی را شاهد بودیم که خوب درخشیدند اما این دفعه باید با یک درخشش بیشتر حضور پیدا کنیم.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان یادآورشد: ما مردم ایران با تمام توان روز جمعه ۲۸ خردادماه در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری شرکت خواهیم کرد تا یکبار دیگر ثابت کنیم که ما همرزمان حاج قاسم سلیمانی عَلَمی که دست ایشان بود را زمین نخواهیم گذاشت تا به سرانجام مقصود برسد.

پولادی با اشاره به اینکه ۲ دلیل عمده باعث می‌شود که ما باید انتخابات ریاست جمهوری را پرشورتر و حماسی تر از سایر انتخابات برگزار کنیم، گفت: دلیل اول شرایط داخلی کشور و وضع معیشتی مردم است و اگر بخواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم، راه آن حضور حداکثری پای صندوق‌های آرای و روی کارآمدن یک دولت حزب اللهی و جوان است.

وی ادامه داد: دلیل دوم اینکه دشمنان انقلاب اسلامی در راس آن آمریکای جنایتکار امروز رو به افول است و وقتی که نگاه می کنیم دشمنان انقلاب اسلامی بعد از ۴۲ سال امروز در ضعیف ترین وضع خودشان قرار دارند و بازوان توانمند انقلاب اسلامی هم در دنیا و در منطقه بویژه امروز در اوج قرار دارند و همه و همه می‌درخشند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان ابرازداشت: درهمه صحنه‌ها انقلاب اسلامی با موفقیت، سرافزاری و با پیروزی‌های متعدد از روی دشمن عبور کرده است، لذا با یک حضور حداکثری باید آمریکای جنایتکار و دشمنان را از این که هست ناامیدتر کنیم تا امیدی به ایجاد حیله و دشمنی با ما نداشته باشند و با زبان انقلاب اسلامی امیدشان بیشتر خواهدشد.

انتخابات تامین کننده اقتدار و امنیت منافع ملی است
برگزاری انتخابات از برکات بسیار مهم انقلاب اسلامی ایران است که ملت ایران  همواره حضوری باشکوه در انتخابات داشته‌اند؛ انتخابات در یک جشن بزرگ ملی برای مردم ایران نیز محسوب می‌شود.
استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات و مشارکت حداکثری مردم گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات  تامین کننده اقتدار، امنیت و منافع ملی است و همه ما وظیفه داریم درانتخابات شرکت کنیم.
فریدون همتی در گفت و گو با ایرنا افزود: جوانان آرایش‌های انتخاباتی را در استان شکل داده اند و میدان را به دست گرفته اند تا با حضور و مشارکت بالا که تامین کننده اقتدار و امنیت ملی و منافع ملی ایران بوده، را تحقق بخشند و فضا برای دولت جدید فراهم شود. 
وی بیان داشت: همه مسوولان و مدیران هرمزگان تلاش دارند تا هم انتخابات به خوبی برگزار شود و هم کار و تلاش برای توسعه استان و رفاه مردم برقرار باشد.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارامیدواری کرد: با هماهنگی خیلی خوبی که در استان بوجود آمده است، بهتر از گذشته یک انتخابات باشکوه، باعظمت و با آرامش و در عین حال پررقابت در بین شوراهای شهر و روستا و کاندیداهای ریاست جمهوری در فضای نشاط آوری برگزار شود.
همتی یادآورشد: امسال باتوجه به شرایط قرمز کرونایی،  در بیشتر نقاط استان هرمزگان که ترافیک جمعیتی بالا بوده و یا اینکه کارکنان دستگاه های مشغول به کار هستند، شعبه‌های سیار تعبیه شده است تا کار با سرعت بالایی انجام شود.
یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر درهرمزگان واجد شرایط رای دادن هستند
رییس ستاد انتخابات هرمزگان نیز اعلام کرد: در انتخابات ۲۸ خردادماه امسال حدود یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۸۶۹ نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۶۰۱ هزار و ۹۷۵ نفر مردان و ۵۸۷ هزار و ۸۹۵ نفر نیز زنان تشکیل می‌دهند.

علی رئوفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین این استان دارای ۳۴ هزار و ۳۹ نفر رای اولی است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۹ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۹۴۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: یک میلیون و ۱۹ هزار و ۲۲۰ نفر واجد شرایط رای دادن در سال ۹۲ در هرمزگان بودند که ۷۷ و ۲ دهم درصد آنان در انتخابات آن سال مشارکت کردند و در سال ۹۶ هم یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۲۲۸ نفر واجد شرابط شرکت در انتخابات بودند که ۷۸ و ۶۹ صدم درصد آنان در انتخابات شرکت کردند.

رییس ستاد انتخابات هرمزگان اظهار داشت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار برگه تعرفه انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری در استان هرمزگان تامین شده است.

رئوفی ادامه دادک هزار و ۵۵۶ شعبه برای هرمزگان در نظر گرفته شده که یک هزار شبعه ثابت و ۵۵۶ شعبه سیار هستند.

وی یادآورشد: در حال حاضر ۳۴ هزار عوامل اجرایی در استان شامل نمایندگان فرماندار، عوامل اجرایی شعبه، نیروهای انتظامی، خدماتی، بازرسی و ناظران شوراها در پای صندوق‌های رای ساماندهی شده است که درهر شعبه ۲۲ تا ۲۵ نفر مستقر می‌شوند.
رییس ستاد انتخابات هرمزگان ادامه داد: تزریق واکسن کرونا برای تمامی عوامل اجرایی انتخابات پیش روی در استان هرمزگان پیش بینی شده است.

دستورالعمل‌های بهداشتی برای تمامی افراد مرتبط با انتخابات الزامی است
رییس ستاد انتخابات هرمزگان گفت: رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی که از طریق  وزارت بهداشت و توسط قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا به استان‌ها ابلاغ شده است، باتوجه به طرح مدیریت هوشمند برای تمامی افراد مرتبط با انتخابات الزامی است.
رئوفی ادامه داد: طبق این دستورالعمل هرگونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفت وگو و مناظره در مکان‌های سربسته از جمله مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است و مناظره فقط در برنامه‌های پیش بینی شده صدا وسیما مجاز است.
وی اضافه کرد: برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز همچون استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی، با رعایت  فاصله مناسبت هشت متری، رعایت سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد فضای درنظرگرفته شده، استفاده از ماسک، تجمع نکردن قبل و بعد از مراسم در کناردرهای ورودی و برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت، بلامانع است.
این مسوول ادامه داد: تجمع در محیط های بسته ممنوع است ولی درصورت ضرورت تشکیل نشست‌های داخلی ستادها در فضای بسته باتوجه به رنگ بندی شهرها و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی، ۲۰ نفر برای شهرهای نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای زرد مانعی ندارد اما مراسم استقبال از کاندیداها و راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع است.
رئوفی یادآورشد: تبلیعات انتخابات ریاست جمهوری از هفتم خردادماه آغاز شده و تا ۲۷ خردادماه به مدت ۲۰ روز ادامه دارد و  تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا  نیز از ۲۰ تا ۲۷ خرداد به مدت هفت روز به صورت سراسری انجام می‎شود.
 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه سالجاری در هرمزگان برگزار می‌شود و مردم استان نیز همواره با احساس مسوولیت، حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته‌اند و در این روزها مردم در حال آماده شدن برای حضوری دیگر در انتخابات به عنوان یک تکلیف هستند و بطور قطع بار دیگر انتخاباتی باشکوه در هرمزگان خواهیم داشت.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی هرمزگان انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی هرمزگان انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی هرمزگان انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی رییس ستاد انتخابات هرمزگان انتخابات ریاست جمهوری نمایندگی ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران نظام جمهوری اسلامی مجلس شورای اسلامی پای صندوق های رای مردم در انتخابات مردم در انتخاب مبارزه با فساد استان هرمزگان انقلاب اسلامی تعیین سرنوشت ۲۸ خردادماه حجت الاسلام شهر و روستا یک میلیون آینده کشور انتخاب فرد قوه مجریه حضور مردم مردم پای روی کار مهم تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

فرارو- سال ۲۰۲۴ می‌تواند غیرعادی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری باشد و از جهاتی نیز همین طور است. با این وجود، احتمال مشخصی وجود دارد که این انتخابات بتواند امریکا را به سوی مسیر‌هایی سوق دهد که پیش‌تر هرگز رخ نداده بود مسیر‌هایی که عواقبی بالقوه فاجعه بار را برای آن کشور به همراه خواهند داشت. در ادامه به پنج سناریوی عجیب و محتمل در این باره خواهیم پرداخت:

۱- ممکن است یک تساوی در آرای الکترال یا کالج انتخاباتی وجود داشته باشد: در میان تحلیلگران سیاسی اتفاق نظر کلی وجود دارد که برنده ریاست جمهوری ۲۰۲۴ توسط هفت ایالت نوسانی تعیین می‌شود که مجموعا ۹۳ رای الکترال دارند: جورجیا (۱۶ رای)، کارولینای شمالی (۱۶)، پنسیلوانیا (۱۹)، میشیگان (۱۵)، ویسکانسین (۱۰)، نوادا (۶) و آریزونا (۱۱). یک نامزد ریاست جمهوری برای پیروزی به ۲۷۰ رای از ۵۳۸ رای الکترال نیاز دارد. بنابراین، اگر دو نامزد هر کدام ۲۶۹ رای کسب می‌کنند به تساوی دست می‌یابند. آبا این امر امکان رخ دادن خواهد داشت؟ بله، اما از زمان تصویب دوازدهمین متمم قانون اساسی ایالات متحده در سال ۱۸۰۴ میلادی که روش انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور را اصلاح کرد تنها انتخابات ۱۸۲۴ هیچ برنده‌ای در کالج انتخاباتی نداشت. با توجه به الگو‌های رای گیری فعلی تحلیلگران تصور می‌کنند جو بایدن رئیس جمهور فعلی با احتمال داشتن ۲۲۶ رای الکترال وارد انتخابات می‌شود در حالی که دونالد ترامپ ۲۱۹ رای دارد و در نهایت ۹۳ رای ایالت‌های نوسانی هستند که برنده را تعیین می‌کنند. اگر بایدن پیروز شود و برای مثال ارای الکترال کارولینای شمالی، جورجیا و آریزونا را از آن خود سازد، اما در مقابل ترامپ نیز ارای میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا را تصاحب کند هر دو ۲۶۹ رای الکترال کسب می‌کنند. در سناریویی دیگر اگر بایدن آرای الکترال ویسکانسین، نوادا، جورجیا و آریزونا را از آن خود سازد و ترامپ برنده آرای پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و میشیگان شود باز هم نتیجه ۲۶۹ رای مساوی بود.

۲- نامزد سوم می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد: رابرت اف کندی جونیور نامنزد سوم که بیش‌ترین صحبت در مورد او مطرح شده مستقل است. علاوه بر این، "جیل استاین" نامزد حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶ دوباره به دنبال نامزدی به نمایندگی از حزب سبز است و "کورنل وست" مستقل و احتمالا یک نامزد حزب لیبرتارین نیز در عرصه رقابت انتخاباتی حضور خواهند داشت. نامزد‌های سوم یا حزب ثالث برای ورود نام شان به برگه رای هر ایالت فرآیندی را طی می‌کنند. در حال حاضر نام کندی صرفا در فهرست نامزد‌ها برای رای گیری هاوایی، میشیگان، یوتا حضور دارد، اما کارزار کندی اعلام کرده که در شش ایالت دیگر در فاصله‌ای نزدیک با نامزد‌های دیگر قرار دارد. سه ایالت از ایالت‌های ذکر شده میشیگان، کارولینای شمالی و نوادا می‌باشند که ایالت‌های نوسانی هستند. کندی و استاین می‌توانند آرای بیش تری نسبت به حاشیه پیروزی برای بایدن یا ترامپ در یک یا چند مورد از این ایالت‌ها به دست آورند. این وضعیت به طور مشابه پیش‌تر رخ داده بود زمانی که رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ میلادی به فلوریدا رسید. جورج دبلیو بوش با ۵۳۷ رای از "ال گور" معاون رئیس جمهور پیشی گرفت. با این وجود، رالف نادر نامزد حزب سبز ۹۷۴۸۸ رای در فلوریدا به دست آورد. اگر نادر در رقابت حضور نداشت اکثر حامیان او به ال گور رای می‌دادند یا در خانه باقی می‌ماندند و احتمالا ال گور پیروز می‌شد.

تازه‌ترین نتیجه نظرسنجی Real Clear Politics نشان می‌دهد که کندی بین ۷ تا ۹ درصد آرا را در چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین کسب کرده است. با این وجود، تفاوت در نتایج نظرسنجی‌ها در این باره که حضور کندی بیش‌تر به بایدن آسیب وارد خواهد ساخت یا ترامپ دیده می‌شود. نکته این است که کندی و شاید استاین می‌توانند باعث تاثیرگذاری در شانس بُرد برای نامزد برنده در یک یا چند ایالت شوند.

۳- رای دهندگان "بی وفا" می‌توانند نتیجه را تغییر دهند: در ۴۸ ایالت انتخاب کنندگان به نامزدی رای می‌دهند که برنده ایالت مربوطه خود شده است. دو ایالت دیگر می‌توانند رای را تقسیم کنند. با این وجود، انتخاب کنندگان اصطلاحا "بی وفا" بوده و هستند که به شخصی غیر از برنده ایالت خود رأی داده اند. این اتفاق در طول تاریخ انتخابات امریکا رخ داده است از جمله برای ده نفر (دو جمهوری خواه و هشت دموکرات) در جریان انتخابات ۲۰۱۶ میلادی. سی و سه ایالت از انتخاب کنندگان خود می‌خواهند که به برنده ایالت رای دهند در حالی که ۱۷ ایالت به آن‌ها اجازه می‌دهند رای خود را تغییر دهند، اما ممکن است مجازاتی را برای این منظور اعمال کنند. از میان ایالت‌های نوسانی جورجیا و پنسیلوانیا هیچ قانونی برای منع انتخاب کنندگان بی وفا از رای دادن ندارند در حالی که میشیگان آرای تغییر یافته انتخاب کنندگان بی وفا را شمارش می‌کند. بنابراین، ممکن است در یک تساوی ۲۶۹ رای یک یا چند انتخاب کننده بی وفا بتوانند رای متفاوتی از ایالت خود به صندوق بیندازند و شمارش شود بنابراین آن رای تعیین کننده خواهد بود که کدام نامزد برنده انتخابات است. برخی ممکن است به یاد داشته باشند که "مارتین شین" بازیگر در سال ۲۰۱۶ در آگهی‌ای ظاهر شد و انتخاب کنندگان ترامپ را ترغیب به انجام آن کار کرد.

۴- مجلس نمایندگان ممکن است برنده ریاست جمهوری را تعیین کند: اگر هیچ یک از نامزد‌های ریاست جمهوری ۲۷۰ رای الکترال یا تعداد آرای بیش تری را کسب نکند انتخابات به مجلس نمایندگان منتقل می‌شود جایی که هر ایالت دارای یک رای است. در حال حاضر، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان ایالات بیش تری نسبت به دموکرات‌ها را کنتنرل می‌کنند. در نتیجه، در صورتی که آن سناریو عملی شود ترامپ احتمالا برنده خواهد شد. با این وجود، رای گیری نه در مجلس با ترکیب فعلی بلکه در مجلسی که در ژانویه سال ۲۰۲۵ میلادی سوگند یاد می‌کند انجام خواهد شد. مجلس نمایندگان ممکن است در سال آینده تحت کنترل دموکرات‌ها درآید حتی اگر ایالت‌های بیشتری تحت رهبری جمهوری خواهان باشند.

۵- سنا ممکن است معاون رئیس جمهور را به عنوان برنده تعیین کند. بر اساس متمم دوازدهم سنا به معاون رئیس جمهور رای می‌دهد چرا که هر ۱۰۰ سناتور یک حق رای دارند. در حال حاضر سنا توسط دموکرات‌ها کنترل می‌شود، اما ممکن است سال آینده تغییر کند، زیرا تعداد سناتور‌های دموکرات بسیار بیش تری نسبت به جمهوری خواهان در انتخابات حضور دارند. با این وجود، اگر سنا در سال ۲۰۲۵ به طور مساوی ۵۰ به ۵۰ تقسیم شود "کامالا هریس" معاون فعلی، به عنوان رئیس سنا تا زمان تحلیف رای تعیین کننده را خواهد داد. آیا او رای برنده را برای خودش به صندوق می‌اندازد که منجر به ریاست جمهوری یک رئیس جمهور جمهوری خواه و یک معاون دموکرات خواهد شد؟

مطمئنا امکان تحقق تمام سناریو‌های ذکر شده بعید به نظر می‌رسد، اما دست کم می‌توان گفت امکان آن هر چند اندک، اما وجود دارد. با توجه به این که این انتخابات امریکا تاکنون نتای عجیب کم نداشته نمی‌توانید احتمالات ذکر شده را رد کنید.

منبع: هیل

دیگر خبرها

  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • مردم در انتخاب فرد اصلح نگاه قبیله‌ای را کنار بگذارند
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است